escitalopram

Bij  DepressieX

Overspannen/burn-out (17 meningen)
Bipolaire stoornis (3 meningen)
Psychische klachten (0 meningen)

Escitalopram bij depressie

K. Triesscheijn (22-08-2018)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

escitalopram (10mg)
Te lage dosis voor mijn situatie

escitalopram (15mg)
Na niet werkende de dosis van 10 mg, ben ik 6 weken lang de 15 mg gaan slikken. Ook hier kreeg ik geen bijwerkingen van, maar ik merkte ook nog geen progressie.

escitalopram (10mg)
Eerste medicijn dat ik moest slikken om mijn ernstige depressie tegen te gaan. Na 6 weken nog steeds geen verschil, geen bijwerkingen maar ook geen progressie.

21-02-2020 | Vrouw | 21
escitalopram (10mg)
Ik hoop mensen te kunnen helpen door mijn ervaring te delen, ik lees veel negativiteit over dit medicijn. Dit is natuurlijk voor iedereen persoonlijk maar er worden ook veel negatieve berichten naar buiten gebracht van mensen die dit medicijn zelf niet gebruiken of goed kennen uit onwetendheid. Hierbij mijn ervaring. Ik liep al langer met een depressie, ik ging elke wee[lees meer...]k trouw naar de psycholoog, maar zag weinig vooruitgang. Ik piekerde erg veel over alles in het leven, had weinig energie en vond niks meer leuk. Op aanraden van mijn huisarts begonnen met dit medicijn. De eerste paar dagen was ik ziek. Ik had hoofdpijn was erg misselijk als ik dit medicijn innam zonder ervoor te hebben gegeten. (Raad daarom ook iedereen aan om in t begin het medicijn na t avondeten in te nemen. Je bent daardoor niet zo misselijk en je slaapt er goed van.) Het voelde een beetje als een fikse griep ook had ik nog dagen last van een droge mond. Wel merkte ik dat ik weer kon door slapen en beter inslaap kon vallen. Wat een verademing was dit voor mij! De dagen erna merkte ik dat mijn stemming verslechterde, mijn huisarts had me hiervoor gewaarschuwd en me uitgelegd dat dit een normaal symptoom is de eerste dagen van het gebruik van het medicijn. Na 2 a 3 dagen was dit over. Ik ging door met het medicijn had geen last meer van bijwerkingen maar merkte nog niet een hele verbetering. Na 2 weken had ik weer zin om dingen te gaan ondernemen. Ik ging naar de stad, wilde sporten en voelde weer plezier in dingen. De kleine dingetjes zoals boodschappen doen, douchen, eten, wat eerst zo zwaar leek was nu iets wat vanzelf ging en waar ik niet meer zo over nadacht. De drempel dingen te gaan doen was minder hoog. Ook kon ik slapen zonder de constante nachtmerries, ik sliep de hele nacht weer door dat was heerlijk. Nu na 4 weken gebruik merk ik dat mijn humeur enorm is verandert. Ik zie dingen veel minder zwaar het haalt voor mij het scherpe randje ervan af. Ik heb geen last van bijwerkingen meer ook kwa libido heb ik geen bijwerkingen. Voor mij is dit medicijn een enorme uitkomst ik ben erg blij dat ik het toch ben gaan innemen. Natuurlijk is het geen wondermedicijn waardoor ik ineens helemaal genezen ben. Maar dit medicijn heeft er wel voor gezorgd dat ik het leven weer positiever insta, ik kan weer werken, heb nauwelijks gedachten aan de dood en heb meer zin om dingen te ondernemen. Wel wil ik mensen waarschuwen niet zomaar te stoppen met dit medicijn. Je voelt je beter nu dankzij dit medicijn ik zou aanraden zeker er nog wat maanden mee door te gaan en zodra je zeker bent helemaal van de depressie af te zijn, dan langzaam onder doktersadvies af te bouwen. Ik merk zodra ik het een dag vergeet me erg rot voel. (Je hersenen zijn immers gewend aan deze stof en het afbouwen heeft tijd nodig). Ook een kleine toevoeging aan mijn verhaal het enige wat ik wel merk is dat alcohol sneller bij mij aanslaat. Ik voel me sneller aangeschoten en merk wel dat ik de volgende dag na het drinken me wat somberder voel waarschijnlijk omdat alcohol deze stof vertraagd (?). Ik heb geen problemen dit medicijn in combinatie met alcohol te gebruiken maar zou veel alcohol absoluut niet aanraden. Ik hou t op 2 a 3 glaasjes aangezien het medicijn de alcohol harder aan doet slaan. Maar dit is voor iedereen persoonlijk hoe iemand hierop reageerd. Wil iedereen daarom aanraden voorzichtig te kijken wat het met je doet. Mijn advies aan mensen met een depressie is om het medicijn een kans te geven en dan bedoel ik minimaal 2 maanden, dan heb je aan het medicijn voldoende tijd gehad te wennen en zullen alle bijwerkingen weg zijn. Wens jullie allen veel sterkte en succes :)

20-07-2021 | Vrouw | 22
escitalopram (20mg)
Een aantal maanden geleden dit medicijn voorgeschreven gekregen voor voornamelijk angstklachten. Dit leek wel iets te helpen. Uiteindelijk een ernstige depressie erbij gekregen en de escitalopram opgehoogd tot 20 mg. Helaas totaal geen werking meer gemerkt . Angsten kwamen terug en ook de somberheid was zeer sterk aanwezig. Dus ga nu afbouwen en starten met venlafaxine in [lees meer...]de hoop dat dit wel werkt

15-06-2020 | Vrouw | 23
escitalopram (15mg)
Het medicijn sloeg niet aan

14-06-2020 | Vrouw | 23
escitalopram (7mg)
Ik ben escitalopram gaan gebruiken toen ik in een ernstige depressie vast kwam te zitten. Vroeger heb ik vaker wat donkerdere episodes gehad, maar zo heftig als het nu was heb ik nog nooit meegemaakt. Vanaf het begin van die heftige periode voelde ik wel aan dat ik in iets heftigs was terechtgekomen, maar ik had eigenlijk ook geen idee wat het precies was. Het woord depres[lees meer...]sie linkte ik er pas aan, toen ik me al 6 maanden zo voelde. Het is een vaag gebied, wanneer heeft iemand een depressie en wanneer niet. Ik kon bijna niet meer functioneren. Vrienden zien, studeren, werken, slapen, eten: het lukte allemaal eigenlijk niet meer. Ik heb hulp gezocht en ben in therapie gegaan. Ik kon het niet opbrengen om me ergens op te focussen, het enige wat soms lukte waren luisteren naar podcasts of zelfhulpboeken lezen over depressies. Toen ik boeken over depressie begon te lezen werd het steeds duidelijker voor mij dat dit precies was waar ik ook in zat. Rusteloosheid, niet kunnen slapen, constant piekeren, zelfvertrouwen helemaal weg, schuldgevoel naar alles en iedereen, eetlust weg, nergens meer interesse voor, en ga zo maar door. Het kon niet anders, dit was een depressie. Na een paar maanden in therapie te zijn geweest, bij een fijne psychotherapeut, zag ik niet voor me dat het genoeg ging zijn om me echt uit die depressie te trekken. Het was te sterk en de optie om iets van antidepressiva te slikken werd voor mij steeds een reëler idee. Waarom niet eigenlijk, want wat gaat het alternatief zijn? Ik ben begonnen met escitalopram en met een hele rustige opbouw. Ik begon de eerste week met 2 druppels per dag, en deed daar per week een druppel extra bij. Ik zit nu inmiddels op 6 druppels en had oorspronkelijk met m'n psychiater afgesproken dat ik tot 10 druppels zou gaan. De eerste week merkte ik al dat het me goed deed. Het was vanaf het begin tot nu een steady stijgende lijn en omdat ik me op 3/4 druppels al zo veel beter voelde, dan ik me afgelopen maanden gevoeld heb, heb ik afgesproken dat ik maar tot 7 druppels ga en het dan even aankijk. Ik ben ontzettend blij dat ik er mee begonnen ben. Ik zie m'n vrienden weer, kan weer werken, studeren, lachen, genieten en ontspannen. Dat ontspannen lukte mij tijdens de depressie absoluut niet. Escitalopram gebruiken heeft mijn wereld echt 180 graden gedraaid en ik ben ontzettend opgelucht dat ik begonnen ben. Ik heb soms een beetje hoofdpijn en soms een beetje een droge mond. In het begin had ik best moeite met slapen, maar dat was tijdens de depressie echt nog veel heftiger. Ik zou het de mensen die nu in mijn situatie zitten aanraden, omdat ik er zelf een hele goede ervaring mee heb. Ik schrok voordat ik begon van de verhalen die op internet staan, en over de heftige bijwerkingen. Mij is alles mee gevallen en ik kan prima leven met de (lichte) bijwerkingen die ik nu nog af en toe heb. Sterkte met het proces, ik weet hoe verschrikkelijk naar en intens het kan zijn om je mentaal niet goed te voelen.

04-06-2020 | Vrouw | 23
escitalopram (15mg)
Ik heb dit medicijn 8 weken lang gebruikt zonder resultaat van het medicijn. De eerste week 5mg, toen 4 weken lang 10mg en toen nog 3 weken 15mg geprobeerd. De bijwerkingen zijn mij meegevallen (je verwacht erger als je op internet leest). Ik had last van wat meer angst en onrust en trillerigheid. Ook een beetje duizelig bij te snel opstaan en een beetje hoofdpijn. Het med[lees meer...]icijn is bij mij niet aangeslagen, depressie minimaal even erg als bij de start. Ik ben nu aan het afbouwen en ga nadenken of ik nog een ander medicijn wil proberen.

10-03-2020 | Vrouw | 25
Depressief
Escitalopram 20 mg een jaar gebruikt. Begonnen met een dosering van 5 mg. Merkte hier niets van en na 2 weken over op 10 mg. Merkte dat ik licht in het hoofd werd, ontzettend misselijk als ik niet voldoende had gegeten. Na 2 weken werd dit minder, door naar 20 mg. Na ongeveer 2 maanden vanaf het begin woog mijn depressie veel minder zwaar, genoot ik weer van de kleine din[lees meer...]gen en voelde ik dat ik zin had in het leven. Voor dat het zo ver was moest ik eerst door een dal. Dit is een bijwerking die in het begin kan optreden. Geef nog niet direct op wanneer depressieve klachten toenemen bij gebruik van dit medicijn. Het is tijdelijk en het eindresultaat zo ontzettend waard. Veel kracht gewenst, we kunnen het.

16-09-2021 | Man | 28
escitalopram (10mg)
Late ADHD diagnose en door onwetendheid door initieel slechte opvolging ongezonde afhankelijkheid en veel te hoge dosis van rilatine. Helemaal uitgeput, klierkoorts gekregen en om de haverklap ziek. Mezelf helemaal verloren en daardoor de vriendin van men leven verloren. Zware depressie gekregen en onuitstaanbaar paniekaanvallen, hysterische woedeaanvallen en hypochondrie[lees meer...]. In het begin nogal averechts effect door AD. Als eenmaal goed begon te werken werd leven en gaan werken terug haalbaar. Neemt alle pijn zeker niet weg maar geeft me de mogelijkheid mijn leven terug op te bouwen en me gezonder te voelen.

12-02-2020 | Vrouw | 30
escitalopram (20mg/ml)
Na een jaar alle alternatieven geprobeerd te hebben om niet aan de medicatie te gaan, toch weer begonnen. Was erg bang voor bijwerkingen, ik verdraag medicatie niet goed. Breek het ook langzamer af volgens een bloedtest. Daarom in overleg met psychiater druppels gaan opbouwen tot 5 mg. Wat een verademing, wel bijwerkingen gehad elke eerste en tweede dag, maar het was te do[lees meer...]en. Het nachtzweten werd snel minder. Heb een wat minder libido, maar daar is wel een oplossing voor te vinden. Ik heb minder eetlust, maar dat vind ik niet erg. Ik had na een zware burn-out vervolgens een ernstige depressie met angst en paniekklachten, en vitale lichaamsfuncties waren verstoord. Ik kan weer slapen, eten en de zware donkere deken trekt nu na een paar weken langzaam weg. Ik kan luchtiger naar dingen kijken en weer meer lachen. Ik kijk weer een beetje uit naar dingen en vind dingen weer leuk. Ik hoop dat de 5 mg genoeg is voor mij en ben voornemens het lang te blijven gebruiken als het me goed af gaat. Ik heb sinds mijn jeugd recidiverende depressies en ben er helemaal klaar mee. Liever een pilletje en een leuke vrouw, mama, collega en vriendin zijn, dan zonder pilletje elke dag die zware black dog mee zeulen op mijn schouders met het gevoel dat ik mijn leven niet aan kan. Ik wil graag nog een keer zwanger worden en ben hier ook voor naar de POP poli geweest voor advies mbt medicatie en zwanger worden. Dit medicijn kan volgens de richtlijn veilig gebruikt worden tijdens de zwangerschap. Een zwangere mama met een onbehandelde ernstige depressie zoals de mijne was is schadelijker voor de ongeboren baby.

29-01-2020 | Vrouw | 30
escitalopram (15mg)
Na een hele tijd niet lekker in m’n vel te hebben gezeten, toch de keuze gemaakt om medicatie te proberen. Begonnen met 10mg 2 maanden lang; merkte weinig verschil. Eerste dag een beetje misselijk geweest, verder voornamelijk een hongergevoel de hele dag door. Verder weinig bijwerkingen; had het erger verwacht vanwege recensies. Hier heb ik niet aan toegegeven, hongergevoe[lees meer...]l is inmiddels ook verdwenen. Toch wel een paar kilo aangekomen erdoor (zelfs met een gezond eetschema), dus nu kijken wat sporten uithaalt. 15mg gebruik ik nu een week en heb het idee dat dit me nu al beter helpt. Minder angst en sombere gevoelens, meer energie voor en zin in dingen. Advies: hou vol en doe wat goed voelt. Besprek het met je psychiater; bij iedereen werkt het weer een beetje anders!

29-09-2020 | Man | 33
escitalopram (20mg)
Altijd al gevoelig geweest voor depressie en angst, door veranderingen in mijn persoonlijke leven de put van het leven in gevallen en na lang wikken en wegen op aanraden van de huisarts toch met escitalopram begonnen. Volgens mijn huisarts snel opbouwen tot hoge dosis van 20 mg om voldoende effect te krijgen. Ook last van angststoornis, moeilijk om de deur uit te gaan. Bou[lees meer...]w TRAAG op, bij mij snelle opbouw van 5 naar 10 mg op enkele dagen, dit was veel te snel, echt heel ziek van geweest. Per week of 2 weken 5 mg erbij bij het opbouwen is snel genoeg! Neem nu 20 mg 's ochtends bijna 1 jaar. Voor mij bijna perfect medicament. Ik ga vanmiddag wel eens bellen met mijn huisarts of de dosis iets lager kan (15 mg proberen), hoewel ik voel dat het mijn leven stabiliseert is er zeer sterke emotionele afvlakking (waarvoor men dit middel ook voorschrijft!). De dalen worden veel minder, maar ook de pieken blijven uit. Merk dat niet veel me meer echt kan schelen, onverschilligheid ++. Het leven is minder plezierig geworden door het uitblijven van die pieken. Uiteraard is dit een afweging, ten opzichte van de diepe dalen opteer ik dan liever voor wat afvlakking. Conlusie: geef dit middel voldoende tijd om te werken, na enkele dagen of zelfs enkele weken vaststellen of dit iets voor jou is, is echt te kort! Bouw rustig op en af en bespreek je symptomen, bijwerkingen en gevoelens (of het gebrek hieraan) met je huisarts/psychiater. Weet dat ten opzichte van andere antidepressiva de dosis van escitalopram proefondervindelijk vastgesteld moet worden. De effectieve dosis (dus de dosis waarmee het product effect heeft) ligt tussen de 5 en 20 mg en is afhankelijk van persoon/symptomen dus ook variabel. Durf samen met jouw arts te zoeken naar een dosis die goed voor jou is, maar geef het lichaam ook tijd om aan te passen aan een nieuwe dosis. Van alle antidepressiva heeft een SSRI als escitalopram het gunstigste profiel tov werking/bijwerkingen en daarom niet vreemd dat deze klasse van medicatie en dan voornamelijk escitalopram of cipramil (zelfde product, maar racemisch mengsel, dus dosis escitalopram maal 2) als eerste wordt gekozen. TCA's zoals Redomex (Amitryptilline) hebben een nog groter effect, maar gaan gepaard met meer bijwerkingen en zijn lastiger op en af te bouwen. Weet ook dat het wetenschappelijk advies is om escitalopram 6 maanden minstens te blijven innemen als de depressie verdwijnt als terugvalpreventie. Dus als je de beslissing neemt om te starten zal je het even moeten blijven nemen. En er bestaan ook mensen die niet reageren op dit product, dus nogmaals: bespreek met je arts je ervaringen op regelmatige basis! Veel succes!

07-05-2021 | Vrouw | 34
escitalopram (10mg)
Ik heb dit middel al zeker..10 jaar gebruikt. Na Zoloft en citalopram werkte deze voor mij het beste, ik zeg werkte want enige tijd betwijfel ik of het nog wel werkt tegen depressies. Maargoed, ik heb weinig bijwerkingen afgezien van slecht in slaap vallen en geen libido (yeeey...) echter recentelijk heb ik heel erg last van mijn maag. Misschien was het een combinatie va[lees meer...]n factoren, stress, slechte verhit vlees, en escitalopram maar mijn buik doet gewoon echt zeer. Een paar maanden geleden kreeg ik ineens instant buikpijn en kon ik niet rechtop lopen, het ging over en ik verweet het aan yoga. Nu is het terug . Let op als je maagklachten hebt of krijgt, het gaat snel.

02-07-2020 | Vrouw | 42
Depressie en burn out