fluoxetine

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Dr Joseph Firth et al. - World Psychiatry (11-09-2019)

23-10-2019 | Vrouw | 46
fluoxetine (20mg)
Voor angst & depressie. Ik gebruik al meer dan 20 jaar AD; paroxetine en fluoxetine 20 mg. Werkt bij mij allebei goed, maar moest soms wisselen (borstvoeding twee keer, dan geen fluoxetine vanwege opstapelen ivm langere halfwaardetijd). Paroxetine geen langere halfwaardetijd en merkte ik direct als ik een dosis vergat. Dat heb ik niet met fluoxetine. Fluoxetine i.c.m. Ya[lees meer...]z pil gehad: gaf rare smaak in mn mond.

06-06-2019 | Man | 16
fluoxetine (20mg)
Ik heb drie jaar een depressie gehad, met opnames etc. Fluoxetine werd mij gegeven in de psychiatrie in combinatie met cognigtieve gedragstherapie, psycho-motorische therapie en systeemtherapie. We begonnen de eerste week met 5mg, de week daarna 10 mg en zo door naar de 20mg. Dit heeft mij erg geholpen over mijn depressie te komen. Wat betreft de bijwerkingen. Bij start[lees meer...] eigenlijk nergens last van. Echter gebruik ik het nu 1 jaar en ben sinds een half jaar stabiel en heb ik nu wel last van lage bloeddruk, vooral s'nachts, interesseverlies in anderen (wat mij eerlijk gezegd niet veel boeit, aangezien ik mij altijd zorgen maakte om anderen) en soms duizeligheid/black-outs. Naar mijn mening is het gebruik van dit medicijn het zeker waard geweest voor mij. Op het moment is dit een steuntje in de rug voor mij en ik weeg de voordelen zwaarder dan de nadelen! Als iemand nog vragen heeft, beantwoord ik deze graag .

29-05-2019 | Man | 30
fluoxetine (20mg)
2 jaar ingenomen, heeft mij absoluut geholpen. I.o.m. Huisarts nu aan het afbouwen. Van 20 naar 10mg. Na 2 weken tintelingen in m’n benen, dit was na 1 week over. Nu veel hoofdpijn, misselijk met momenten, zwetend wakker worden, niet kunnen werken. Hopelijk wordt dit snel minder.. meer ervaringen bij het afbouwen (ontwenningsverschijnselen)?

22-05-2019 | Man | 64
fluoxetine (10mg)
Chronische depressie
Combinatie met mirtazapine 22,5 mg/dag (wegens destijds slaapproblemen). Het gaat al ruim 10 jaar goed, geen depressie meer. Echter het is onduidelijk in hoeverre dit komt door de medicijnen. Sinds ik volledig in de WAO zit en leuk, stressarm vrijwilligerswerk doe, gaat het goed. Ik kan de medicijninvloed alleen testen door de medicijnen te gaan afbouwen, maar daartoe ben[lees meer...] ik niet bereid. De psychiater zei destijds dat ik levenslang antidepressiva moet blijven gebruiken wegens al 3-4 eerdere depressies, dus daar houd ik mij maar aan.

21-05-2019 | Man | 43
Over het algemeen tevreden

04-05-2019 | Man | 50
fluoxetine (40mg)
Voor de 2e maal gestart met fluoxitine. Hevige angst en paniekaanvallen. Functioneerde niet meer in werk en prive. Werd ook lichtelijk depressief. Kon absoluut niet meer omgaan met conflicten. Nu op week 8. Eerste 2 weken waren letterlijk een hel! Met o.a. zelfmoordgedachten. Vreselijk veel spanning, angst en paniek. Op week 3 dosis naar 40 mg opgehoogd. Geen merk[lees meer...]bare bijverschijnselen bij deze ophoging. Heel langzaam namen de vervelende verschijnselen af. Minder momenten van angst,spanning en stress. Meer momenten van rust. Spanning zit er nog wel. Maar te behappen. 3 weken niet gewerkt. Nu in week 8 geef ik mijzelf een cijfer 6,5. Aan het begin zat ik op een cijfer 3! Minder angst, stress, paniek. Maar het blijft moeilijk. Weinig energie en motivatie. Hoop dat dit in de komende weken verbeterd en mijzelf minimaal een cijfer 7 kan geven.

19-04-2019 | Vrouw | 44
fluoxetine (10mg)
Ik heb al mijn hele leven angsten en paniek, ik wou geen medicatie nemen uit schrik voor de bijwerkingen. Ik gebruik kruiden en magnesium en probeer te sporten en gezond te leven. Maar ik heb nu toch besloten om iets te nemen omdat ik soms depressieve gevoelens heb en omdat een angststoornis zo uitputtend is. En het is te vroeg om al te merken of het echt helpt, maar i[lees meer...]k ben blij dat de bijwerkingen goed te verdragen zijn(, ik neem nu 5 dagen 10 mg) en ik ben gaan werken en het ging. Alleen minder goed slapen en afwisselend wat onrust en moe, maar zeker niet fel, terwijl ik sterk reageer op medicatie. Dit is mijn ervaring tot nu toe, IK was echt heel bang om iets te nemen en nu valt het goed mee.

21-03-2019 | Vrouw | 69
fluoxetine (20mg)
Ik had zware periode in mijn leven. Veel problemen, ziektes, operaties en in ens werd ik angstig . Het was erg zwaar. Deed niks allen slapen... Met fluoxetine kan ik beter functioneren en mijn angsten zijn draagbaar....

13-03-2019 | Man | 30
fluoxetine (30mg)
Even een korte recensie vanuit mijn kant. Ik schrijf never nooit een recensie en heb nooit het gevoel gehad dit te moeten doen omdat 'toch niets hielp. Ik heb al jarenlang last van angst en paniek, 13 jaar om precies te zijn en dit is het laatste jaar op zijn piek geraakt. Ik wilde dood en zag het leven niet meer zitten, Paniek na paniek, derealisatie al jarenlan[lees meer...]g, ik was mezelf niet meer, de hoop totaal verloren en wist niet meer waar ik het zoeken moest. Ik dacht altijd, ik heb het erger dan andere en voor mij zou er wel geen hulp zijn. Ik wilde absoluut geen medicatie dmv eerdere vervelende ervaringen, Ik las altijd op plekke zoals hier hoe slecht het wel niet was en hoe zieker je er van werd. Mensen luister goed; ik was de allergrootste angsthaas om medicijnen te gebruiken en heel erg sceptisch, Ik vind dat het mijn plicht is een recensie te schrijven omdat ik weet hoe het is, uitzichtloosheid en continue je anders voelen dan andere, angst, Paniek, deppresief zijn. Ik ben begonnen in oktober met 20MG en de eerste maand, 1.5 maand ging ik door een complete hel, ik kan hier 3x per dag alprazolam naast(0.25 mg per keer) om mij er doorheen te helpen. Met goede steun van mijn naasten kwam ik er heel langzaam weer bovenop. Ik kan zeggen dat ik nu na bijna 5 maanden een compleet ander mens ben, Ik ga ook nog naar therapie en ben er dagelijks mee bezig, maar ik zit echt 80 procent beter in mijn vel en ben weer bijna zoals 13 jaar geleden. Ik slik nu 30mg in de ochtend en heb al 4 maanden geen alprazolam meer aan geraakt, Tuurlijk zijn er dagen dat het minder gaat, Maar die zijn zooo makkelijk door te komen dat het me niet meer interesseert. Tip; ga het gewoon doen, je maakt je eigen alleen maar gek door dingen op te zoeken, je moet het uiteindelijk echt zelf doen, en je kan het. Wees lief voor je zelf en gun je zelf echt de tijd..wanneer je half denkt dat je er bent, ben je er nog niet. Zet door en mooie tijden komen!! Echt waar. Ik kan het weten

03-12-2018 | Vrouw | 52
fluoxetine (20mg)
Na 14 jaar depressief te zijn uiteindelijk besloten om met anti-depressiva te starten. Na diverse SSRI's uitgeprobeerd te hebben bleek Prozac, voor mij, het middel zonder bijwerkingen en zeer effectief. Ik ben 3 keer (ongeveer een jaar) gestopt geweest maar de depressie kwam altijd weer terug. Besloten het maar de rest van mijn leven te slikken. Helaas merk ik wel dat de [lees meer...]werking minder is dan in het begin.

15-11-2018 | Vrouw | 46
fluoxetine (20mg)
Na 20 jaar gestopt met fluoxetine, ik dacht alles wel Op de rit te hebben. Helaas na een half jaar zonder fluoxetie een gigantische terugval! Nu weer begonnen met fluoxetine. Man man, wat ga je de eerste weken toch door een hel! Gelukkig krijg ik nu ook xanax om de extra paniekaanvallen op te kunnen vangen.

20-08-2018 | Man | 67
fluoxetine (20mg)
Ik gebruik al ruim 17 jaar Fluoxetine van Pharmachemie en werkt in mijn geval goed tot zeer goed. Nu kreeg ik laatst eveneens fluoxetine maar dan van Aurobindo . Mijn gevoelens, zoals depressief - het gevoel van huilen en meer van dat soort (oude) gevoelens kwamen weer boven. In eerste instantie dacht ik, misschien zit het wel tussen mijn oren doch een hele maand geprobee[lees meer...]rd en mijn gestel werd er niet beter op, eerder slechter. Heel prikkelbaar en ja huilbuien. Contact gezocht met mijn huisarts die vertelde dat het hoofdbestanddeel inderdaad wel fluoxetine is maar er enkele andere toevoegingen of er niet of juist wel waren toegevoegd. Daarna Apotheek gebeld en die beweerde dat dit onmogelijk was MAAR het "toeval" was dat mijn merk weer leverbaar was, dus kon mijn eigen merk halen. Langzaam aan voel ik me wat rustiger worden en kan ik weer langzaam gaan proberen terug te gaan naar gebruik van 1 x per dag. Het ergste vind ik wel dat de apotheek zegt, mindere werking kan niet en de huisarts zegt heel goed mogelijk en IK ben toch degene die gebruikt toch o.t.w. de ervaringsdeskundige. Ook weet ik dat veel medicijnen van andere bedrijven goedkoper zijn ( meer winst voor de apotheek ) maar de kosten die ik maandelijks ZELF moet betalen is altijd gelijk. Dit wilde ik toch even melden.

19-05-2018 | Vrouw | 26

09-05-2018 | Vrouw | 32
fluoxetine (20mg)
Ik slik dit vanwege een gegeneraliseerde angststoornis. Piekeren en heel veel onrust en nervositeit en angst. Na al 2.5 week begon ik verschil te merken en zit nu op een week of 7. Het middel helpt me goed. Ik ben weer veel meer mezelf en de extreme angst en nervositeit is vrijwel weg. Piekeren doe ik nog wel. En slapen wil ook nog niet helemaal zoals vroeger. Maar ben er[lees meer...] erg blij mee..heb eerst een weekje 10 mg geslikt. Daarna 20. Zit nu nog steeds op 20 mg 1x daags in de ochtend. Totaal geen last van bijwerkingen (gehad). Echt top!

07-04-2018 | Vrouw | 26
fluoxetine (20mg)
Voorgeschreven voor meerdere klachten waaronder paniek, angst en depressie. Begonnen met 20mg om naar de 40mg op te bouwen. Jaren 40mg geslikt en op een piek moment zelfs 60mg. Nu na 4 jaar afgebouwd en sinds een week gestopt. Bijwerking die ik zeker heb ervaren is gewichtstoename. Wel is goed om te weten dat ik ook andere medicatie gebruikte die dit als bijwerking[lees meer...] heeft. Wel werkte het middel goed. Zo goed dat ik mij weinig zorgen maakte over de gewichtstoename. Je gelukkig en positief voelen is die extra kilo’s meer dan waard. Andere bijwerking is maagklachten. Ik gebruikte deze medicatie in combinatie met een maagbeschermer.

14-03-2021 | Vrouw | 70
fluoxetine (20mg)
ben gestopt maar denk er ernstig over na om terug te nemen ik weet met mezelf geen blijf wenen even later gewoon altijd op en neer maar ik heb schrik dat ik nog meer rugpijn ga krijgen dan ik nu al heb en dat houd me tegen ik hoop dat het u kan helpen

Thyrax Duotab (867) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (585) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline / Clavulaanzuur (433) - Antibiotica - penicillines breedspectrum