Ervaringen met Fluoxetine

fluoxetine

vermoeidheid spanning depressief duizeligheid verstoorde slaap verminderd libido verdoofde geest slecht slapen tijdens het drinken darm/maag van streek

Chronische depressie (25 meningen)
Borderline persoonlijkheidsstoornis (10 meningen)
Obsessieve-compulsieve stoornis (10 meningen)
Bipolaire stoornis (8 meningen)
Premenstrueel syndroom (PMS) (7 meningen)
Eetstoornis (5 meningen)
Posttraumatische stressstoornis (PTSS) (5 meningen)
Postnatale depressie (1 mening)
Sociale fobie (1 mening)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Subsidie depressiegala nauwelijks naar depressie

NOS Nieuwsuur (21-01-2020)

06-08-2020 | Vrouw | 67
fluoxetine (20mg)
Het heeft mij geholpen de zin van het leven weer te zien,alleen ben ik 10 kilo gegroeid en daar baal ik een beetje van.

05-08-2020 | Vrouw | 67
Depressiviteit
De Huisarts zei dat je juist afviel door dit medicijn, ik ben 10 kilo gegroeid.

14-07-2020 | Vrouw | 20

23-06-2020 | Vrouw | 67
Depressiviteit
Het heeft enorm geholpen bij de depressie,maar ik ben 7 kilo aangekomen ,en daar baal ik van,constant hongergevoel.

22-06-2020 | Vrouw | 36
fluoxetine (20mg)
In overleg met de psycholoog en huisarts gestart met Fluoxetine 20 mg. Stond er eerst wat sceptisch tegenover, omdat ik het idee van medicatie gebruiken niet prettig vond. Ik voelde me echter zo slecht, dat ik besloten heb om het een kans te geven. Van de bijwerkingen heb ik weinig last gehad. Na een week of vier begon ik verschil te merken en trok de zware mist in mijn h[lees meer...]oofd een beetje op. We gaan nu nog uitproberen of 30 mg beter werkt. Maar ben met dit verschil al heel blij.

17-06-2020 | Vrouw | 60
fluoxetine (30mg)
Depressiviteit
Rouw en verlies, al jong mantelzorger, altijd mij bewust geweest van mijn voorbeeldrol in houding en spraak. Ik erken dat depressiviteit ertoe doet en dat erover praten en delen met lotgenoten je helpt.

12-06-2020 | Vrouw | 39
fluoxetine (20mg)
Dit is nu de tweede keer dat ik gestart ben met fluoxetine tijdens de zwangerschap vanwege een zwangerschapsdepressie. Vorige keer had ik vrij snel baat bij de fluoxetine. Momenteel zit ik in week 2 en voel ik me niet top. Ik weet dat het even kan duren voordat het medicijn aanslaat, maar voor mijn gevoel ging het de eerste keer sneller. Ik ben benieuwd hoe het met andere [lees meer...]mensen gaat/ is gegaan na 2 weken fluoxetine gebruik. Wanneer voelde je je beter?

04-05-2020 | Vrouw | 19
Depressief
Eerste 3 weken alle bijwerkingen gehad wat echt een hel was maar daarna zijn ze bijna allemaal verdwenen. Merk dat het medicijn alles afvlakt positief en negatie. Zorgt wel dat ik minder pieker en het wat rustiger in mijn hoofd is. Voel me wel beter dan eerst omdat het vooral negatieve gevoelens af vlakt en het zorgt er ook voor dat ik meer durf en mijn angsten minder zijn[lees meer...].

11-03-2020 | Vrouw | 49
fluoxetine (10mg)
Ik slik dit medicijn sinds 5 dagen. De eerste week 10 mg om op te bouwen. Daarna 20 mg. Ik moet zeggen dat ik nu al verbetering merk. Met name de pieker/dwanggedachten zijn minder. En ook minder drang tot eten (ben een emotie eter). Depressie nog niet minder, maar slik het pas net. Lichte bijwerkingen, niet vervelend. Levendige dromen, verminderde eetlust en wat slapeloosh[lees meer...]eid. Ik merk wel dat ik een hogere dosis nodig ga hebben, maar: so far so good. Ik had dit veel eerder moeten doen. Merk nu pas dat ik eigenlijk mijn hele leven al gek wordt van mijn gedachten. Wat een opluchting is dit! Was ook anti medicijnen, maar tientallen jaren therapie is nog niet alles beter. Ik heb het geprobeerd, maar het ging gewoon niet meer. Ik wil gewoon meer kwaliteit van leven. Ik ga door met fluoxetine. Langzaam opbouwen is denk ik verstandig. Succes iedereen die voor de keuze staat!

16-02-2020 | Vrouw | 42
fluoxetine (20mg)
Na ruim 20 jaar gestopt met fluoxetine omdat het ontzettend goed ging. Helaas ging ik na twee maanden volledig onderuit. Constante paniek en angst. Dus weer begonnen met fluoxetine. Ga nu de derde week in. Eerste twee weken waren hel. Heb er nu oxzazepam bij . Eerst twee keer per dag. Nu drie maal per dag 10mg zo nodig. Helaas is t dan ook nodig. Hopelijk slaat de fluoxe[lees meer...]tine snel aan. Het lijkt eind middag en avond al wat beter te gaan. De ochtenden zijn nog hel. Pak bij het wakker worden meteen een oxzazepam om de ergste paniek te onderdrukken. Het nadeel van angst en paniek is dat het ook bij mij fysiek veel invloed heeft.

05-02-2020 | Vrouw | 33
fluoxetine (20mg)
Na een aantal jaar heftige tegenslagen in het leven te hebben gehad kreeg ik last van angst, chronische slapeloosheid en terugkerende depressies. Medicijnen is iets waar ik liever niet naar grijp, maar na vier jaar aanrommelen, therapie en steeds verder wegzakken in depressies met meerdere paniekaanvallen per dag, besloot ik dat het zo niet langer kon. Naar de huisarts sta[lees meer...]ppen voor antidepressiva was de beste keuze die ik ooit gemaakt heb. De eerste vijf weken waren wel erg zwaar: de klachten werden flink uitvergroot en ik kon zonder oxazepam niet functioneren. Zonder sliep ik niet, ik had nachtmerries, continue angst- en paniekgevoelens en vroeg me af waar ik in hemelsnaam aan begonnen was. Na vijf weken ben ik in overleg met mijn huisarts van 20 naar 30 mg per dag gegaan en ben ik zelfstandig in een weekend gestopt met oxazepam, waar ik inmiddels behoorlijk gewend aan was geraakt. Het was even doorbijten, maar vanaf de zesde week ging het al vrij rap steeds beter. Ik wist niet wat me overkwam: ik werd in een paar maanden tijd weer mijn oude zelf. Ik gebruik fluoxetine nu bijna een jaar. Ik slaap goed (wel levendigere dromen dan eerst), ben rustig in normale omstandigheden, werk weer zonder problemen vier dagen per week, ben gelukkig en durf weer plannen te maken en vooruit te kijken in mijn leven. Het enige waar ik niet zo blij mee ben is het overmatig transpireren, maar hey: liever af en toe een zweetplek op de rug dan met angst op de bank!

23-10-2019 | Vrouw | 46
fluoxetine (20mg)
Voor angst & depressie. Ik gebruik al meer dan 20 jaar AD; paroxetine en fluoxetine 20 mg. Werkt bij mij allebei goed, maar moest soms wisselen (borstvoeding twee keer, dan geen fluoxetine vanwege opstapelen ivm langere halfwaardetijd). Paroxetine geen langere halfwaardetijd en merkte ik direct als ik een dosis vergat. Dat heb ik niet met fluoxetine. Fluoxetine i.c.m. Ya[lees meer...]z pil gehad: gaf rare smaak in mn mond.

06-06-2019 | Man | 16
fluoxetine (20mg)
Ik heb drie jaar een depressie gehad, met opnames etc. Fluoxetine werd mij gegeven in de psychiatrie in combinatie met cognigtieve gedragstherapie, psycho-motorische therapie en systeemtherapie. We begonnen de eerste week met 5mg, de week daarna 10 mg en zo door naar de 20mg. Dit heeft mij erg geholpen over mijn depressie te komen. Wat betreft de bijwerkingen. Bij start[lees meer...] eigenlijk nergens last van. Echter gebruik ik het nu 1 jaar en ben sinds een half jaar stabiel en heb ik nu wel last van lage bloeddruk, vooral s'nachts, interesseverlies in anderen (wat mij eerlijk gezegd niet veel boeit, aangezien ik mij altijd zorgen maakte om anderen) en soms duizeligheid/black-outs. Naar mijn mening is het gebruik van dit medicijn het zeker waard geweest voor mij. Op het moment is dit een steuntje in de rug voor mij en ik weeg de voordelen zwaarder dan de nadelen! Als iemand nog vragen heeft, beantwoord ik deze graag .

29-05-2019 | Man | 30
fluoxetine (20mg)
2 jaar ingenomen, heeft mij absoluut geholpen. I.o.m. Huisarts nu aan het afbouwen. Van 20 naar 10mg. Na 2 weken tintelingen in m’n benen, dit was na 1 week over. Nu veel hoofdpijn, misselijk met momenten, zwetend wakker worden, niet kunnen werken. Hopelijk wordt dit snel minder.. meer ervaringen bij het afbouwen (ontwenningsverschijnselen)?

22-05-2019 | Man | 64
fluoxetine (10mg)
Chronische depressie
Combinatie met mirtazapine 22,5 mg/dag (wegens destijds slaapproblemen). Het gaat al ruim 10 jaar goed, geen depressie meer. Echter het is onduidelijk in hoeverre dit komt door de medicijnen. Sinds ik volledig in de WAO zit en leuk, stressarm vrijwilligerswerk doe, gaat het goed. Ik kan de medicijninvloed alleen testen door de medicijnen te gaan afbouwen, maar daartoe ben[lees meer...] ik niet bereid. De psychiater zei destijds dat ik levenslang antidepressiva moet blijven gebruiken wegens al 3-4 eerdere depressies, dus daar houd ik mij maar aan.

21-05-2019 | Man | 43
Over het algemeen tevreden