fluoxetine

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Dr Joseph Firth et al. - World Psychiatry (11-09-2019)

12-02-2020 | Vrouw | 25
fluoxetine (20mg)
Ik heb al jarenlang last van eetstoornissen, met depressies als oorzaak/gevolg. Ben al zo’n 6 jaar bijna non stop in behandeling: van klinische opnames, tot deeltijd behandelingen, tot ambulante therapie. Helaas blijf ik elke keer terugvallen en daarom na jaren besloten om toch aan de antidepressiva te gaan. Ik wilde dit absoluut niet, hoorde altijd alleen maar horrorverha[lees meer...]len en het voelde voor mij als falen. Ik zag echter zelf ook in dat ik niet veel keuze meer had. Ben begonnen met 10mg en heb alleen een beetje hoofdpijn gehad en verminderde eetlust (geen misselijkheid). Na 10 weken opgebouwd naar 20mg, geen bijwerkingen. Ik was bang dat mijn emoties afgevlakt zouden worden maar dat is totaal niet het geval, ik heb minder heftige dalen maar mijn pieken zijn er nog steeds. Verder voel ik me nog altijd mezelf, iets waar ik ook heel bang voor was. Al met al is het voor mij dus een effectief middel, ik merk amper verschil met hoe ik eerder was behalve dus dat ik minder heftige negatieve emoties heb. Nog altijd geen bijwerkingen. Heel blij dat ik na 6 jaar eindelijk de stap heb durven zetten!

05-12-2019 | Vrouw | 41
fluoxetine (20mg)
Voor mij haalt het de scherpe randjes eraf. Heel fijn. Weinig tot geen bijwerkingen.

06-10-2019 | Man | 29
fluoxetine (20mg)
dit medicijn gekregen i.c.m. therapie voor paniekstoornis (agorafobie\ pleinvrees) eerste paar weken van opbouw bijwerkingen die passen bij ad. o.a. meer somber misselijkheid verward en meer paniekklachten (sterker). Durfde een tijd niet naar buiten te komen in drukke omgevingen, boodschappen doen was een hel, nu na een 7 weken durf ik gewoon naar buiten te komen en boodsc[lees meer...]happen te doe, enorme opluchting.

26-09-2019 | Vrouw | 36
fluoxetine (20mg)
Na jaren zoektocht naar hulp voor depressie gestart met gesprekstherapie en inname Fluoxetine 20 mg. De beide samen doe ik nu al jaren aan een stuk en deden/doen wonderen. Ik combineer de twee en zal deze ook blijven onderhouden. Geen ondervindingen van bijwerkingen maar moet wel eten bij het nemen van Fluoxetine om brandend maagzuur te voorkomen.

11-08-2019 | Man | 31
fluoxetine (20mg)
Al meerdere malen depressief geweest, er komt bipolaire stoornis in de familie voor. Zelf heb ik geen manieën gehad (vooralsnog). Wel 4-5x periode van enkele maanden met forse depressie; nauwelijks meer kunnen slapen, erg somber, interesseverlies in alles, heel onzeker voelen en alles als grauw en dreigend ervaren. Nadat ik ondanks strak leefritme en lang psychotherapeuti[lees meer...]sch traject nauwelijks vooruitkwam, na gesprek met psychiater begonnen met fluoxetine. Dit werkte na ongeveer 6 weken heel goed en werd weer geheel de oude. Na een jaar gebruik gestopt, helaas kwamen klachten in volle hevigheid weer terug. Weer begonnen en na 6 weken eerste effecten (actiever), na 8-10 weken sterke verbetering stemming. Werk gewoon fulltime en fijn sociaal netwerk. Wel volg ik nog altijd therapie, dit heeft mij namelijk zeer geholpen mijn eigen grenzen te leren kennen en heel open te worden over mijn emoties. Depressie is niks om je voor te schamen, maar gewoon een kloteziekte. Het vereist echter wel actie. Ik was doodsbang voor bijwerkingen, maar daar in het geheel geen last van. Slaap goed, libido normaal, niet aangekomen (juist meer motivatie om gezond te leven en te sporten). Hoewel ik doodsbang was voor antidepressiva kan ik niet anders dan te zeggen dat het mij ontzettend geholpen heeft. Nu kan ik weer een normaal leven lijden, werk fulltime en heb een fijn sociaal netwerk. Ondanks alle ellende heeft de depressie mijn band met het leven en vrienden ontzettend versterkt. Dus ondanks alle negatieve verhalen kan ik het (in sommige gevallen) aanraden, mij heeft het dus erg geholpen.

14-04-2019 | Man | 31
fluoxetine (20mg)
een aantal jaar lang had ik zo nu en dan last van angsten. soms piekten het zodanig dat ik niet eens meer durfde te douchen boodschappen doen of de hond uitlaten . afgelopen winter kwam het tot een dusdanig niveua dat ik heb besloten na overleg van de huisarts om fluoxetine te gaan proberen . ik schrijf deze resentie omdat ik in die tijd dagelijks bezig ben geweest naar he[lees meer...]t zoeken van positieve verhalen over dit medicijn . dit om mezelf ervan te kunnen overtuigen dat ik vol moest houden en het echt beter ging worden . jammer genoeg was het flink zoeken naar positieve verhalen . zelf ben ik van mening dat mensen pas ergens gaan klagen als er iets niet goed is en dat dat de reden is dat er weinig positiefs te vinden is hier over . darom schrijf ik nu dit verhaal in de hoop dat mensen die nu op een diepte punt zitten dit verhaal tegen komen . in de eerste periode dat je ik dit medicijn gebruikte werd het een stuk erger . en dan bedoel ik de angsten , hartkloppingen , schrikreacties op de normaalste dingen . ik moest mijn ouders bellen om boodschappen te doen ik was bang voor de buurvrouw die goedenavond zei en voordat ik mezelf zover had gekregen om met mijn hond naar buiten te gaan was ik anderhalf uur verder . constant lopen draaien zweten geen kant op kunnen met jezelf . houd daar rekening mee mocht je dit willen proberen . na een week of 5 a 6 had ik ineens de kracht om het opzij te zetten en vanaf daar werd het aleen maar beter . ben nu ongeveer een week of 10 verder en heb echt helemaal nergens last meer van . de angsten zijn weg de paniek is weg en kan me een heel stuk beter concentreren . ook cominuceren gaat een stuk beter kan nu heel goed en duidelijk uitleggen wat ik probeer te vertellen aan iemand . boodschappen doen gaat vanzelf maak met veel mensen een praatje onbekenden zijn niet eng meer voel me echt super goed . persoonlijk had ik dit jaren geleden al moeten doen . dus voor degene die een positieve feedback zoekt op een diepte punt er is wat aan te doen bespreek het met je huisarts . zelf heb ik veel houvast gevonden op internet ✌🏻✌🏻

14-03-2019 | Vrouw | 41
fluoxetine (30mg)
Week 2 was het zwaarst, klachten worden veel erger. Wees hier op voorbereid want dit wordt echt onderschat. Zorg dat je steun hebt van je omgeving. Bij ophoging geldt hetzelfde. Na 3 weken begon het te werken. Angst werd minder, oncontroleerbare lichamelijke sensaties werden minder, gedachtes werden geleidelijk minder en geen paniekaanvallen meer. Geleidelijk steeds positi[lees meer...]ever en meer energie om dingen te doen. (ik gebruik het nu 8 weken). Slechte ochtenden verdwijnen pas op het laatst.

05-03-2019 | Vrouw | 18
fluoxetine (20mg)
In 2017 heeft mijn psychiater mij fluoxetine voorgeschreven omdat ik toch best wel depressief was. Ik zat bijna letterlijk op het randje tussen leven en dood. In het begin werden mijn klachten wel steeds heftiger. Maar een half jaar later was het wel weer geneutraliseerd. In oktober ben ik de afbouw begonnen, en vandaag de dag dat ik geen fluoxetine meer hoef te sl[lees meer...]ikken

17-02-2019 | Vrouw | 64
Chronische depressie
Jarenlang depressieve periodes. Ondanks allerlei verschillende antidepressiva toch steeds weer heel diep in de donkerheid van depressie. Kon niet meer normaal functioneren. Bloedonderzoek wees uit dat de medicijnen meteen weer werden afgebroken. In overleg met psychiater toch fluoxetine gaan proberen. Na zeer heftige start met veel.bijwerkingen en angsten nu super bli[lees meer...]j met de rust die er in mijn hoofd is gekomen. Werk weer voor en mijn sociale leven komt weer op gang.

20-11-2018 | Vrouw | 43
fluoxetine (40mg)
Na een vreselijke opbouw periode van het merk Mylan ben ik overgegaan naar Fluoxetine, maar dan specifiek van de maker Actavis wat nu Aurobindo is. Ook al schijnt dit een niet zo 'moderne' zoals ze dit in vaktermen noemen, antidepressiva, zweer ik erbij. Dit is de tweede keer dat ik dit inneem en ik ben nu al 4 jaar stabiel en dat terwijl ik tussendoor een herseninfarc[lees meer...]t heb gehad, NIET gerelateerd aan de medicatie. Apothekers zeggen wel dat het verschil in fabrikant niet uit moet maken want de bestanddelen zijn hetzelfde maar ervaring heeft mij geleerd dat dit wel degelijk uitmaakt. Mijn arts heeft dan ook aangegeven dat ik dit merk alleen maar mag hebben uit medische noodzaak. Dus voel je het anders, dit zit niet in je hoofd. Volg je gevoel en blijf bij 1 merk.

08-11-2018 | Vrouw | 36
Premenstrueel syndroom (PMS)
Dit medicament is mijn lifesaver. Ik heb (zonder fluox) last van ernstige opvliegendheid vanaf mijn eisprong tot net na MS. Dankzij fluoxetine vlieg ik niet meer uit en ben ik veel rustiger. Heb het 2j genomen, ben dan gestopt omdat nieuwe psych het 'vergif' vond. Nu een jaar zonder, en beslist om terug te beginnen. Nu nog geen week bezig en ik heb mijn geduld niet 1x[lees meer...] verloren.. ❤😍

30-08-2018 | Vrouw | 31
fluoxetine (20mg)
Voor mijn angst- en dwangstoornis slikte is 'zo nodig' oxazepam. Dit hielp een paar uur, maar haalde de pieken en dalen in mijn emoties niet weg. Ik bleef last houden van stemmingswisselingen en had hier weinig invloed op. Ik probeerde veel; therapie, gezonde voeding, bewegen, de deur uit, praten etc. Niets zorgde voor een structurele oplossing. Ik was op een gegeven momen[lees meer...]t wanhopig en uitgeput. Na een lange tijd van wikken en wegen ben ik toch begonnen met antidepressiva. De eerste 3 weken had ik last van bijwerkingen. Mijn zicht was wat wazig en ik had het gevoel een beetje high te zijn. De eerste dagen had ik ook een beetje last van mijn maag. Het hielp om te eten bij het innemen van de medicatie. Geestelijk voelde ik mij redelijk goed. Na een week voelde ik mij emotioneel wat slechter. Dit trok na 1 a 2 weken weg. Na 3 weken kreeg ik meer energie, voelde mij stabieler en mijn angsten namen af. Dit is tot op heden gebleven. Ik heb nog weleens een slechte dag, maar deze zijn bij lange na niet zo heftig als voorheen. Ik ben niet aangekomen in gewicht. Ik merk wel dat mijn libido iets is afgenomen, maar daar kan ik, voor nu, mee leven. Ik ben aangemeld voor vervolgbehandeling, maar helaas zijn er lange wachtlijsten. Ik moet nog ongeveer een half jaar wachten (ik wacht er nu al 3). Fluoxetine helpt mij ontzettend bij het stabliseren van mijn emoties en gedachten. De zin in het leven is weer toegenomen en alles gaat makkelijker. Ik raad het iedereen aan om te proberen. De eerste weken moet je even doorkomen. Doe dit met ondersteuning van vrienden, familie , behandelaar, huisarts etc. Misschien heb ik geen medicatie meer nodig na mijn vervolgbehandeling, maar tot die tijd ben ik enorm blij met de werking ervan. Aan iedereen die twijfelt: nooit geschoten, is altijd mis..

09-08-2018 | Vrouw | 26
fluoxetine (15mg)
Chronische depressie
Na al een aantal andere soorten medicijnen geprobeerd te hebben, ben ik mijn vertrouwen in antidepressiva verloren. Ik heb venlafaxine geprobeerd, maar de opbouwperiode was te heftig, vervolgens heb ik wellbutrin geprobeerd, sertraline en escitalopram. Helaas zonder veel resultaat. Al heb ik wel escitalopram een aantal jaren gebruikt, omdat ik het idee had dat het wel iets[lees meer...] deed. Toch kwam ik tijdens gebruik van escitalopram toch regelmatig in een diep dal. Vorige zomer ben ik afgegleden naar het diepste dal dat ik heb gekend. Ik lag hele dagen op bed te piekeren en verwaarloosde mijzelf en mijn huis. Ik kwam alleen nog mijn bed af voor mijn werk. Mijn omgeving greep in zo kwam ik bij een psychiater terecht. Hij had vaker vrouwen gezien met mijn problematiek en schreef me fluoxetine voor. Het heeft even geduurd, maar dit medicijn heeft mij erg goed geholpen en ik denk dat ik hier ook niet meer mee wil stoppen. Echter zijn de bijwerkingen wel erg vervelend. Ik heb eerder maagproblemen of misselijkheid en ik heb een seksuele stoornis gekregen. Dat is als jonge vrouw wel erg frustrerend. Ik hoop dat in de toekomst er wat op kan worden gevonden om deze bijwerkingen te verminderen.

19-07-2018 | Vrouw | 47
Chronische depressie
Ik slik nu al meer dan 20 jaar Fluoxetine en heb er heel veel baat bij. Ik worstelde al sinds mijn 14e met een chronische depressie en boulimia en anorexia. Diverse psychotherapie gedaan, ook alternatieve therapien. Uiteindelijk van de huisarts Prozac voorgeschreven gekregen. Dat heeft mijn leven enorm veranderd. ik had weer zin in de dag en ik hoorde weer vogels fluiten[lees meer...] en zag weer de kleine dingen in de natuur en om me heen. Na een jaar of 10 gebruik liep mijn relatie stuk en kreeg in een terugval (depessie, mezelf pijn doen). In therapie gegaan en psycholoog vermoedde bijwerking van zelfmoord-gevaar. Overgestapt op anafranil. Dat ging redelijk maar ik voelde me niet mezelf zoals ik voor de terugval was en had ook weer veel meer last van mijn eetstoornis. Na een jaar weer terug naar Prozac. Officieel moet je het een opbouwen en het ander afbouwen maar daar werd ik zo ziek van dat ik na eerste afbouw gewoon geswitched ben. Ik ben geen arts en raadt niemand aan om dit zomaar te doen, maar bij mij ging het dat goed. Sindsdien slik ik al weer meer dan 10 jaar Fluoxetine en als het aan mij ligt ga ik er ook nooit meer mee stoppen. Mensen met een ernstige / chronische depressie die geen medicatie nemen snap ik niet. Voor alle niet-psychische klachten vind iedereen het normaal dat je medicatie of medische hulpmiddelen gebruikt. Als therapie niet helpt en je komt er niet vanzelf uit, stop met koppig zijn en als je het advies krijgt van de arts, gebruik medicatie. Het leven kan namelijk echt leuk zijn en het is zone als je dat mis loopt.

23-03-2018 | Vrouw | 65
fluoxetine (20mg)
Helpt heel erg goed vanaf een dag of 9 gebruik. Heb 20 mg 1x per dag, nergens meer last van

19-03-2018 | Vrouw | 32
fluoxetine (20mg)
Eerst sipralexa genomen maar veel bijwerkingen, somberheid en huilbuien bleven. Nu Fluoxone en ik pieker niet meer, heb geen huilbuien nog angsten. Goed product. Heb nog last van eetbuien. Ben in totaal 12kg bijgekomen. Ik ben duizelig en kan moeilijk onthouden.

Thyrax Duotab (866) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (580) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (533) - Antibiotica - penicillines breedspectrum