escitalopram

Obsessieve-compulsieve stoornis (7 meningen)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

29-11-2015 | Vrouw | 32
escitalopram (15mg)
Ik slik lexapro geruime tijd, daarvoor een jaar gestopt geweest na t gebruik van paroxetine. Ik was gestopt, omdat ik graag wilde weten (na 4 jaar) hoe het zonder zou zijn. Mijn angst en paniekaanvallen kwamen in alle hevigheid terug. Daarom begonnen met lexapro, omdat er minder bijwerkingen zouden zijn. Dit klopt bij mij, het duurde wel een lange tijd voor ik mij beter gi[lees meer...]ng voelen een maand of 3. Het enige nadeel bij mij is dat alcohol heel raar valt (ik had al geen rem) en als ik nu teveel had gedronken, had ik een black-out of werd ik een heel ander persoon (heb ik van horen zeggen). Daarom besloten om niet tot nauwelijks meer te drinken, voelt ook beter. Maar volgens mij is dit bij iedereen verschillend, ik ken ook personen die hier geen last van hebben.

25-11-2015 | Vrouw | 41
escitalopram (10mg)
Ben sinds maandag eindelijk na jr twijfelen begonnen, bouw heel langzaam op tot 5 mg. tweede dag licht tot middelmatige angstaanval gekregen, maar kreeg die snel onder controle wel op aanraden van huisarts half tabletje oxazepam genomen.. spannend.. beide nog nooit eerder gebruikt en erg bang voor bijwerkingen, vandaar ook die angstaanval denk ik zo.. je bent immers angsti[lees meer...]g, zo werkt dat met paniek! Hopelijk ga ik me snel wat beter voelen?? Wat zijn jullie ervaringen met bijwerkingen, dat hoor ik graag.. stelt me wat gerust..

24-11-2015 | Vrouw | 41
escitalopram (10mg)
Gister na heel lang twijfelen toch begonnen met Lexapro, uit angst het jaren uit de weg gegaan, maar wil ik toch echt een leven zonder angst/paniekstoornissen moest er iets gebeuren, ik ben begonnen met zeer langzaam opbouwen naar 5 mg. tot nu toe gaat het prima ik hoop door de langzame opbouw zo min mogelijk last te hebben van de bijwerkingen, hoe ervaren andere dit?? ik [lees meer...]hou jullie op de hoogte hoe het gaat...

01-10-2015 | Vrouw | 31
escitalopram (15mg)
Ik heb helaas geen baat bij dit medicijn gehad. Sterker nog, ik had een hele nare bijwerking. Mijn borsten waren keihard en deden ongelooflijk veel pijn, zo erg dat ik niet eens meer normaal kon slapen. Ik ben er dan ook snel weer vanaf gestapt en de bijwerkingen verdwenen bijna gelijk.

22-08-2015 | Vrouw | 44
Psychische klachten

18-08-2015 | Vrouw | 40
Depressief

18-08-2015 | Vrouw | 33
escitalopram (10mg)
Het heeft wel even geduurd voordat ik de voordelen er van ging merken, ongeveer 2 tot 3 maanden. Toen ik pas begon was de angst wel iets verergerd. Wat mij ook opvalt is dat ik veel droom(het verlengt schijnbaar de rem-slaap), maar meestal wel goed in- en doorslaap. Ook ben ik minder zenuwachtig als ik met mensen praat. Bij PMS klachten kan men de dosering tijdelijk ver[lees meer...]hogen in de 2 weken voor de menstruatie. Dit heb ik na overleg met de psychiater ook gedaan en dit helpt om de enorme stemmingswisselingen te voorkomen. Voor mij werken deze medicijnen i.c.m. concerta goed. Ook heb ik behalve het vele dromen geen last van bijwerkingen.

17-07-2015 | Vrouw | 61
Manisch-depressieve stoornis
Denk wel tevreden te zijn al vind ik dat gewichtoename niet prettig

28-06-2015 | Vrouw | 24
escitalopram (20mg)
Ik gebruik dit medicijn nu 2a3 maanden! Voelde me na 4/5 weken inname veel beter! Kan beter met dingen omgaan en loslaten.. Helaas een week terug een flinke terugval en in overleg met de psycholoog en huisarts ophoging van 10 na 20 mg per dag.. Bijwerkingen die ik ervaar: moeilijker in slaap komen, maar uiteindelijk in slaap ook gelijk goede slaap. Alleen in de ochtend nie[lees meer...]t weten uit bed te komen zo suf, maar voel mezelf zo veel beter. En kan alles beter aan.

03-06-2015 | Vrouw | 47
escitalopram (15mg)
In september ben ik gestart met 15 mg omdat ik in een ernstige depressie ben geraakt. Omdat ik de erg opzag tegen het gebruik heb ik de eerste dag waarschijnlijk vanwege deze angst ook een hele ernstige paniekaanval gehad, waardoor ik zelfs op de crisisopvang van de GGZ instelling terecht kwam (niet opgenomen maar Lorazepam gekregen- gebruik ik nog maar incidenteel). Enkel[lees meer...]e dagen daarna zakte deze aanval af, en na een week op 2/3 voelde ik al voorzichtig de positieve effecten van de Lexapro (somberheid nam af, geen paniek, kon meer genieten). Ik ben in de afgelopen periode 10 kilo aangekomen door heftige (vr)eet-buien. Sinds een week of 6 ben ik begonnen met het afbouwen naar 10 mg, en deze week begonnen met 5 mg. Ik heb de volgende bijwerkingen ervaren, naast de gewichtstoename: - libido afname - soort van duf/suf gevoel (alsof ik niet echt wakker werd) - prikkelende tong - vlakheid gevoel - niet scherp zijn, niet snel kunnen 'schakelen' - vermoeidheid maar deze wegen niet op tegen het positieve effect van het medicijn. Het heeft mij goed geholpen en hoop binnenkort helemaal te kunnen stoppen. Ik ben wel de gehele periode in therapie geweest. Ook dit heeft bijgedragen aan het beslechten van deze depressie!

27-05-2015 | Vrouw | 25
escitalopram (20mg)
Mijn psychiater had dit voorgeschreven voor mijn depressie. Ik heb al ruim een jaar weer last van een best zware depressie. Ik ben begonnen met 10mg. Dit gaf geen effect. Na zo'n 6 weken overgegaan op 20mg. Dit heb ik zo'n 12 weken gebruikt, maar hier merkte ik ook niks van. Ik had verder ook geen last van bijwerkingen. Nu hier mee stoppen en iets anders proberen.

22-03-2015 | Vrouw | 41
escitalopram (10mg)
Ik heb in 5 weken in druppelvorm opgebouwd tot 10mg. Dit is een tip voor een ieder die last heeft van veel bijwerkingen bij opbouw van ssri. Door de langzame opbouw heb ik weinig last gehad van de bijwerkingen. Nu zit ik inmiddels op 6 weken 10 mg in tablet vorm en sinds twee weken merk ik duidelijke verbetering. De angsten zijn veel minder geworden en ik beweeg me makkel[lees meer...]ijker in sociale omgeving.. Ik kan weer gewoon boodschappen doen en rustig in een stoel zitten, terwijl ik eerder alleen maar in de vluchtmodus was. Ook kan ik er gewoon lekker een paar glaasjes wijn drinken zonder daar veel last van te hebben. Qua bijwerkingen merk ik nu alleen eigenlijk nog wat meer vermoeidheiden meer eetlust . Ik ben gelukkig nog niet aangekomen. Ik twijfel alleen nog of ik van 10 naar 15 mg moet ophogen, graag lees ik de ervaringen van anderen en met name ook de dosering..

20-03-2015 | Vrouw | 50
escitalopram (10mg)
Zonder Lexapro gaat het niet goed met mijn hoofd. Ik ben een keer 1,5 week gestopt, kreeg echter zoveel nare verschijnselen dat ik er weer aan moest. Nu gaat het weer beter. Zonder Lexapro heb ik veel nare verschijnselen in mijn lichaam, het dempt het zenuwstelsel en zorgt voor minder angsten. Het geeft op den duur bij mij hoofdpijn, maagklachten en koude voeten.

10-03-2015 | Vrouw | 40
escitalopram (10mg)
Medicatie met weinig bijwerkingen, goede resultaten.

02-03-2015 | Vrouw | 44
Chronische depressie

24-02-2015 | Vrouw | 21
ADD
Een medicatie die structuur biedt en meer vrolijkheid. Ik heb al jaren last van suïcidale gedachtes en met lexapro is dat ver op de achtergrond en kan ik normaal functioneren in de maatschappij.

Amoxicilline / Clavulaanzuur (421) - Antibiotica - penicillines breedspectrum