Lexapro

escitalopram

Obsessieve-compulsieve stoornis (7 meningen)

03-06-2015

Lexapro (escitalopram)

In september ben ik gestart met 15 mg omdat ik in een ernstige depressie ben geraakt. Omdat ik de erg opzag tegen het gebruik heb ik de eerste dag waarschijnlijk vanwege deze angst ook een hele ernstige paniekaanval gehad, waardoor ik zelfs op de crisisopvang van de GGZ instelling terecht kwam (niet opgenomen maar Lorazepam gekregen- gebruik ik nog maar incidenteel). Enkel[lees meer...]e dagen daarna zakte deze aanval af, en na een week op 2/3 voelde ik al voorzichtig de positieve effecten van de Lexapro (somberheid nam af, geen paniek, kon meer genieten). Ik ben in de afgelopen periode 10 kilo aangekomen door heftige (vr)eet-buien. Sinds een week of 6 ben ik begonnen met het afbouwen naar 10 mg, en deze week begonnen met 5 mg. Ik heb de volgende bijwerkingen ervaren, naast de gewichtstoename: - libido afname - soort van duf/suf gevoel (alsof ik niet echt wakker werd) - prikkelende tong - vlakheid gevoel - niet scherp zijn, niet snel kunnen 'schakelen' - vermoeidheid maar deze wegen niet op tegen het positieve effect van het medicijn. Het heeft mij goed geholpen en hoop binnenkort helemaal te kunnen stoppen. Ik ben wel de gehele periode in therapie geweest. Ook dit heeft bijgedragen aan het beslechten van deze depressie!
27-05-2015

Lexapro (escitalopram)

Mijn psychiater had dit voorgeschreven voor mijn depressie. Ik heb al ruim een jaar weer last van een best zware depressie. Ik ben begonnen met 10mg. Dit gaf geen effect. Na zo'n 6 weken overgegaan op 20mg. Dit heb ik zo'n 12 weken gebruikt, maar hier merkte ik ook niks van. Ik had verder ook geen last van bijwerkingen. Nu hier mee stoppen en iets anders proberen.
22-03-2015

Lexapro (escitalopram)

Ik heb in 5 weken in druppelvorm opgebouwd tot 10mg. Dit is een tip voor een ieder die last heeft van veel bijwerkingen bij opbouw van ssri. Door de langzame opbouw heb ik weinig last gehad van de bijwerkingen. Nu zit ik inmiddels op 6 weken 10 mg in tablet vorm en sinds twee weken merk ik duidelijke verbetering. De angsten zijn veel minder geworden en ik beweeg me makkel[lees meer...]ijker in sociale omgeving.. Ik kan weer gewoon boodschappen doen en rustig in een stoel zitten, terwijl ik eerder alleen maar in de vluchtmodus was. Ook kan ik er gewoon lekker een paar glaasjes wijn drinken zonder daar veel last van te hebben. Qua bijwerkingen merk ik nu alleen eigenlijk nog wat meer vermoeidheiden meer eetlust . Ik ben gelukkig nog niet aangekomen. Ik twijfel alleen nog of ik van 10 naar 15 mg moet ophogen, graag lees ik de ervaringen van anderen en met name ook de dosering..
20-03-2015

Lexapro (escitalopram)

Zonder Lexapro gaat het niet goed met mijn hoofd. Ik ben een keer 1,5 week gestopt, kreeg echter zoveel nare verschijnselen dat ik er weer aan moest. Nu gaat het weer beter. Zonder Lexapro heb ik veel nare verschijnselen in mijn lichaam, het dempt het zenuwstelsel en zorgt voor minder angsten. Het geeft op den duur bij mij hoofdpijn, maagklachten en koude voeten.
10-03-2015

Lexapro (escitalopram)

Medicatie met weinig bijwerkingen, goede resultaten.
02-03-2015

Chronische depressie

24-02-2015

ADD

Een medicatie die structuur biedt en meer vrolijkheid. Ik heb al jaren last van suïcidale gedachtes en met lexapro is dat ver op de achtergrond en kan ik normaal functioneren in de maatschappij.
18-02-2015

Lexapro (escitalopram)

Werkt heel goed. Ben heel anders in mijn schoenen gaan staan en ben makkelijker in de omgang. Niet meer zo aan het piekeren. Voel me wel vlakker. Op zich niet erg, minder op en neer qua stemming. Ik ben wel aangekomen, zo'n 5 /7 kg.
18-02-2015

Lexapro (escitalopram)

Lexapro hielp mij niet. Ik bleef zwaar depressief. De start vond ik zeer zwaar, ik voelde me er behoorlijk ziek van.
16-02-2015

Lexapro (escitalopram)

Gebruik nu sinds begin jan lexapro. Eerst heel langzaam opgebouwd met druppels, in 5 weken opgebouwd naar 10 druppels=10 mg. Door de langzame opbouw alleen lichte bijwerkingen gehad, wel heel lusteloos. Nu sinds 3 dagen overgestapt van de druppels naar een tablet van 10 mg en nu toch weer kast van bijwerkingen in de vorm van lichte paniek/angst. Best raar want in principe [lees meer...]is het dezelfde dosering maar waarschijnlijk moet mijn lichaam er toch weer aan wennen, de druppels lossen op in water wellicht dat de dosering dan ook iets minder is? Over het algemeen merk ik nu na 6 weken wel dat er een verbetering is in de mate van angst, ik kan weer gewoon naar winkels gaan en heb minder last in drukke ruimten. Het is nog niet helemaal weg maar ik zit natuurlijk ook pas net op de streefdosering en wellicht heb ik ook nog een verhoging nodig, ik hoop t niet.. Nog maar even volhouden.. Lees graag ook jullie ervaringen..

Lexapro (escitalopram)

Hallo. Ik heb vier jaar in therapie gezeten en aan het einde van de behandeling dit midde voorgeschreven gekregen nou in 1 word super. Kan echt zeggen dat dit middel mijn leven veranderd heeft. Bijna geen last van angsten

Lexapro (escitalopram)

Ik gebruik nu 4 weken lexapro in druppelvorm. Ik heb opgebouwd met om de 4 dagen een druppel erbij. 1 druppel=1mg zit nu op 7 druppels/mg. Heb wel last van bijwerkingen maar niet zo heftig als ik ken van eerder ad gebruik (fluvoxamine) dat komt ook door de langzame opbouw. Ik merk helaas nog geen effect. Ben. Nog steeds onrustig en voel me lusteloos. Wellicht moet ik eers[lees meer...]t op de 10 mg zitten voordat het medicijn kan gaan werken? Graag hoor ik ervaringen van anderen,malvast bedankt!
21-01-2015

Lexapro (escitalopram)

Voorgeschreven ivm angst en paniek aanvallen en depressie! Uitwerking van de prednisom toen ik stoote. Super medicijn voel me heel erg goed. In het begin echt doorzetten duurt maanden voordat het optimaal werkt .klachten worde eerst erger.
19-01-2015

Lexapro (escitalopram)

Tijdens burnout met ernstige paniek begonnen met 10 mg. Eerste 3 weken veel last van nare bijwerkingen (slecht slapen, hartkloppingen, depressief), maar daarna prima effect. Vanwege 'restklachten' naar 15 mg. Daarnaast moet je natuurlijk ook gewoon je levensstijl aanpassen en structuur inbouwen, maar ik werkte na 3 maanden weer volledig in mijn management baan. Even voor d[lees meer...]e duidelijkheid: lexapro en escitalopram is PRECIES hetzelfde. Het kan niet zo zijn dat je daar anders op reageert. Ik ben zelf arts en neem tegenwoordig ook de goedkope versie toen ik erachter kwam dat de apotheker mij veel teveel liet betalen voor het duurdere lexapro. Afbouwen is mij nog niet gelukt. 1 poging gedaan, maar ik hou het maar even zo Niet schrikken van de bijwerkingen (bv. Suicidale gedachten) in het begin. Mogelijk voor korte periode (!) benzo (oxazepam/lorazepam) bijslikken als dat nodig is.
15-01-2015

Lexapro (escitalopram)

Ik gebruik lexapro in druppelvorm, ben aan het opbouwen, begonnnenop 2 jan en nu op 4 druppels en begin nu de bijwerkingen te merken, moe, onrustig en somer en lusteloos. Opbouw met druppels is voor gekozen omdat ik heel gevoelig ben tijdens de opbouw en ook doodsbang.. Ooit efexor geprobeerd en na 1 pil gestopt omdat ik doodziek van werd.. Lexapro schijnt ook goed te help[lees meer...]en bij angsten /onrust en paniek.. Nog meer ervaringen met opbouw in druppelvorm en wanneer het begint te werken als je zo langzaam opbouwt? Ik merk nu alleen nog maar negatieve effecten. Alvast dank!

Thyrax Duotab (847) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (531) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (492) - Antibiotica - penicillines breedspectrum