Ervaringen met Lexapro

escitalopram

Chronische depressie (12 meningen)
Sociale fobie (11 meningen)
Obsessieve-compulsieve stoornis (8 meningen)
Posttraumatische stressstoornis (PTSS) (6 meningen)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Subsidie depressiegala nauwelijks naar depressie

NOS Nieuwsuur (21-01-2020)

24-05-2016 | Vrouw | 32
escitalopram (15mg)
Ik gebruik Lexapro al een jaar of 5 inmiddels, misschien wel iets langer. Hiervoor nam ik Fevarin, waar ik, net zoals over Lexapro, behoorlijk tevreden over was. De bijwerkingen zijn ongeveer hetzelfde bij mij (rusteloze benen en enkels), maar van Lexapro ga ik ook tanden knarsen en/of mijn kaken op elkaar zetten. Dit is blijvend op hoge dosering (vanag 15 mg). Op 5 mg heb[lees meer...] ik daar totaal geen last van. Dit middel werkt(e) bij mij goed tegen angst, depressie, piekeren en indringende gedachten. Bijwerkingen in het begin: wazig hoofd, griepgevoel en niet kunnen ophouden met huilen.Helaas heb ik waarschijnlijk een zgn. poop-out (net zoals met Fevarin, wat ik een jaar of 2 heb genomen) en moet ik mogelijk overstappen op een andere SSRI.

10-04-2016 | Vrouw | 48
escitalopram (20mg)
Ik heb een vraag, heeft er iemand ervaring dat je oorsuizingen kunt krijgen van lexapro? Toen ik begon met lexapro had ik veel bijwerkingen. Zelfmoordneigingen, veel huilen, angst nam toe, en oorsuizingen. Alleen weet ik niet of oorsuizingen dat van de lexapro komt of mijn gehoor is flink teruggegaan. Angst en twijfel. Ik wil van medicatie veranderen, maar durf dat niet. W[lees meer...]endy

01-03-2016 | Vrouw | 54
escitalopram (10mg)
In 2010 was ik behoorlijk depressief. Toen heeft Lexapro mij geholpen eruit te komen en verder te gaan. Nu 6 jaar later komt de depressiviteit weer terug en steeds met tussenpozen. Dr. zegt dat ik nu de dosis zou kunnen verhogen. Dit wil ik niet. Uiteindelijk is dit niet de oplossing. Als er uberhaupt een oplossing is. Heb wel verschillende keren geprobeerd te stoppen. heb[lees meer...] lastige bijwerkingen, ben heel ongeconcentreerd en vaak erg moe, ook last van bloedsuiker wisseling, maar niet zeker of als ik zal stoppen dat weg zal zijn en ook of ik zonder kan. Heb verschillende keren geprobeerd, maar lukt niet om te stoppen. Verder raad ik iedereen aan om Lexapro te nemen ipv Escalitopram want dat is de meest pure vorm. veel duurder, maar geen reden om dat te nemen...dring aan bij de huisarts voor Lexapro!

29-02-2016 | Vrouw | 21
escitalopram (10mg)
Ik ben 2 weken geleden in 2 dagen gestopt met paroxetine en begonnen aan de escitalopram. Mij leek dit al iets optimistisch, maar goed toen ik startte met de paroxetine en 2 jaar daarvoor citalopram had ik ook geen bijwerkingen. Nu leef ik sinds de stop met paroxetine in een regelrechte hel. Altijd angst en nog meer paniek dan voordat ik hulp zocht voor mijn paniekstoornis[lees meer...] met aanleiding angst voor mijn prikkelbare darm syndroom pijn. Ik doe geen oog dicht en heb heel erg vaak echte aanvallen. Ik hoop dat dit veranderd, maar tot nu toe ben ik alles behalve tevreden.

23-02-2016 | Vrouw | 42
escitalopram (15mg)
Mijn verhaal, ik denk voor velen herkenbaar.. Ik heb last van een terugkerende angststoornis. Angsten die ik niet weet te plaatsen, ik heb alles prima voor elkaar, maar toch die pleinvrees en eeuwig onrustig gevoel met als toppunt niet meer het huis uit durven.. Gevoel gek te worden.. Alles geprobeerd. Cognitieve therapie, mindfullness, yoga, meditatie, opstellingen, nlp, [lees meer...]hypno therapieën, etc.. Gezien erfelijke aanleg en alles wat ik eraan gedaan heb, ben ik met heel veel tegenzin en angst (van vorige ervaringen met medicatie) toch weer op advies van de psychotherapeute met medicatie begonnen.. In overleg met een psychiater is gekozen voor lexapro, omdat je dit in druppelvorm heel langzaam kan opbouwen en zo de bijwerkingen meevallen en ik vertel uit ervaring dat dit klopt. Heb eerder fevarin gebruikt en het opbouwen was een hel.. Nu ging de opbouw erg langzaam per druppel, maar heeft geresulteerd in een uiteindelijk goed resultaat. Ik zit nu op een dosis van 15 mg en als ik vergelijk met een jaar geleden dan doe ik alles weer.. Soms steekt de angst de kop op, maar niet te vergelijken met voorheen. Nadeel is aankomen in gewicht..bij mij 6 kilo. Niet leuk, maar ik voel me beter nu en dat is meer waard.. Het was voor mij een gevecht van jaren, maar ik denk nu te berusten in het feit dat ik dit medicijn nodig heb en probeer me er bij neer te leggen.. Ik ben wel van mening dat dergelijk medicijn gebruik echt alleen noodzakelijk is bij een terugkerend patroon. Ben je een keer depressief of heb je een burn out.. Probeer dan andere therapieën. Medicijnen zou ik alleen gebruiken als je alles al geprobeerd hebt en de klachten in de loop van jaren steeds weer naar voren komen. Hoop jullie hiermee te helpen, heb zelf ook zo geworsteld.. lexapro is voor mij een goed medicijn.

14-02-2016 | Vrouw | 29
escitalopram (15mg)
ik weet het niet meer goed, wel dat ik niet mezelf was en dat ik onverklaarbare hoofdpijnen had.

10-12-2015 | Vrouw | 27
Borderline persoonlijkheidsstoornis
Ruim 8 jaar geleden begonnen met Lexapro, welke sinds jaar of 2 overgegaan is in Escitalopram. (van de Escitalopram heb ik wel regelmatig wat hoofdpijn, had dat van Lexapro niet) De eerste paar weken destijds ben ik flink misselijk geweest en klachten die erger werden. Opgebouwd naar 20mg en dat is al ruim 7,5 jaar mijn vaste dosis. Ik doe het er goed op en weiger daaro[lees meer...]m af te bouwen uit angst op de hell die ik meemaakte voordat ik op dit medicijn kwam...

29-11-2015 | Vrouw | 32
escitalopram (15mg)
Ik slik lexapro geruime tijd, daarvoor een jaar gestopt geweest na t gebruik van paroxetine. Ik was gestopt, omdat ik graag wilde weten (na 4 jaar) hoe het zonder zou zijn. Mijn angst en paniekaanvallen kwamen in alle hevigheid terug. Daarom begonnen met lexapro, omdat er minder bijwerkingen zouden zijn. Dit klopt bij mij, het duurde wel een lange tijd voor ik mij beter gi[lees meer...]ng voelen een maand of 3. Het enige nadeel bij mij is dat alcohol heel raar valt (ik had al geen rem) en als ik nu teveel had gedronken, had ik een black-out of werd ik een heel ander persoon (heb ik van horen zeggen). Daarom besloten om niet tot nauwelijks meer te drinken, voelt ook beter. Maar volgens mij is dit bij iedereen verschillend, ik ken ook personen die hier geen last van hebben.

25-11-2015 | Vrouw | 41
escitalopram (10mg)
Ben sinds maandag eindelijk na jr twijfelen begonnen, bouw heel langzaam op tot 5 mg. tweede dag licht tot middelmatige angstaanval gekregen, maar kreeg die snel onder controle wel op aanraden van huisarts half tabletje oxazepam genomen.. spannend.. beide nog nooit eerder gebruikt en erg bang voor bijwerkingen, vandaar ook die angstaanval denk ik zo.. je bent immers angsti[lees meer...]g, zo werkt dat met paniek! Hopelijk ga ik me snel wat beter voelen?? Wat zijn jullie ervaringen met bijwerkingen, dat hoor ik graag.. stelt me wat gerust..

24-11-2015 | Vrouw | 41
escitalopram (10mg)
Gister na heel lang twijfelen toch begonnen met Lexapro, uit angst het jaren uit de weg gegaan, maar wil ik toch echt een leven zonder angst/paniekstoornissen moest er iets gebeuren, ik ben begonnen met zeer langzaam opbouwen naar 5 mg. tot nu toe gaat het prima ik hoop door de langzame opbouw zo min mogelijk last te hebben van de bijwerkingen, hoe ervaren andere dit?? ik [lees meer...]hou jullie op de hoogte hoe het gaat...

01-10-2015 | Vrouw | 31
escitalopram (15mg)
Ik heb helaas geen baat bij dit medicijn gehad. Sterker nog, ik had een hele nare bijwerking. Mijn borsten waren keihard en deden ongelooflijk veel pijn, zo erg dat ik niet eens meer normaal kon slapen. Ik ben er dan ook snel weer vanaf gestapt en de bijwerkingen verdwenen bijna gelijk.

22-08-2015 | Vrouw | 44
Psychische klachten

18-08-2015 | Vrouw | 40
Depressief

18-08-2015 | Vrouw | 33
escitalopram (10mg)
Het heeft wel even geduurd voordat ik de voordelen er van ging merken, ongeveer 2 tot 3 maanden. Toen ik pas begon was de angst wel iets verergerd. Wat mij ook opvalt is dat ik veel droom(het verlengt schijnbaar de rem-slaap), maar meestal wel goed in- en doorslaap. Ook ben ik minder zenuwachtig als ik met mensen praat. Bij PMS klachten kan men de dosering tijdelijk ver[lees meer...]hogen in de 2 weken voor de menstruatie. Dit heb ik na overleg met de psychiater ook gedaan en dit helpt om de enorme stemmingswisselingen te voorkomen. Voor mij werken deze medicijnen i.c.m. concerta goed. Ook heb ik behalve het vele dromen geen last van bijwerkingen.

17-07-2015 | Vrouw | 61
Manisch-depressieve stoornis
Denk wel tevreden te zijn al vind ik dat gewichtoename niet prettig

28-06-2015 | Vrouw | 24
escitalopram (20mg)
Ik gebruik dit medicijn nu 2a3 maanden! Voelde me na 4/5 weken inname veel beter! Kan beter met dingen omgaan en loslaten.. Helaas een week terug een flinke terugval en in overleg met de psycholoog en huisarts ophoging van 10 na 20 mg per dag.. Bijwerkingen die ik ervaar: moeilijker in slaap komen, maar uiteindelijk in slaap ook gelijk goede slaap. Alleen in de ochtend nie[lees meer...]t weten uit bed te komen zo suf, maar voel mezelf zo veel beter. En kan alles beter aan.