escitalopram

Obsessieve-compulsieve stoornis (7 meningen)

04-01-2015 | Vrouw | 41
escitalopram
goedemiddag allemaal, ik ben eergister begonnen met lexapro in druppelvorm. Ik heb een angststoornis, chronisch onrustig en paniekerig gevoel, niet kunnen ontspannen en rustig zitten, constabt in een "vluchtmodus" Ik heb hier sinds mijn puberteit met periodes last van en heb ook al eerder ad gebruikt. twee keer in mijn leven periodes van 1.5 a 2 jaar, fluvoxamine, de eerst[lees meer...]e keer heeft het mij geod geholpen, de tweede periode niet.. Vandaar dat er nu een ander medicijn voorgesteld werd, eerst efexor maar toen ik daar de eerste pil van in had genomen was ik de volgende dag zo ziek en onrustig dat ik daar gelijk mee gestopt ben. Daarna dus doodsbang weer iets te nemen. Huisarts heeft met mijn psychotherapeut en infornmatie opgevraagd bij psychiater en zij stelde lexapro druppels voor omdat je dit medicijn heel langzaam kan opbouwen en het blijkbaar ook goed helpt bij angst/paniek. Ik heb nu twee dagen 1 druppel genomen, de eerste dag had ik hoofdpijn en wazig gevoel en nu de tweede dag voel ik me beter. Ik moet langzaam naar eigen inzicht opbouwen naar 10 druppels maar ben nu al doodsbang voor het effect van de tweede druppel. Heeft iemand ervaring in het opbouwen met drupels? Ik weet nog uit eerdere ervaring met de fluvoxamine het opbouwen een hel was en na 8 weken voelde ik me pas stabieler worden.. Het schijnt dat lexapro minder bijwerkingen heeft? Ik heb nu bijna een jaar gewacht om weer medicatie te gaan nemen maar weet dat het nodig is om weer normaal te kunnen gaan functioneren en hoop dus zo dat Lexapro aanslaat... ben bnieuwd naar jullie ervaringen...

30-12-2014 | Vrouw | 23
escitalopram
Hallo allemaal, na 5 maanden gestopt te zijn met escitalopram lexapro ben ik toch maar weer begonnen. De angst en paniekaanvallen kwamen terug. Ook ik kreeg van de huisarts escitalopram actavis! wat blijkt? dit is een veel goedkoper middel dan lexapro. Ik raad echt iedereen aan om bij zijn eigen medicijn te blijven want de gevolgen zijn niet te overzien. Ik heb zware aa[lees meer...]nvallen gehad, niet kunnen slapen, zelfmoordneigingen etc. Het werd zo ernstig dat ik bij de GGZE belande. Geloof de huisarts niet als hij zegt dat is het zelfde middel!! absoluut niet.. er kunnen net wat andere stofjes inzitten waar je anders op reageert.

29-11-2014 | Vrouw | 57
escitalopram
Mijn eerste ervaring met dit medicijn dateert van 7 jaar geleden toen ik mijn eerste paniekaanvallen kreeg.Ik was toen 50. Dit kwam waarschijnlijk omdat er dat jaar ontzettend veel dingen zijn gebeurt die ik blijkbaar niet goed aan kon. Dit medicijn heeft mij toen goed geholpen. Na enige jaren van gebruik gestopt ,maar kreeg toch weer vrij snel terugval. Moest toen 3 jaar [lees meer...]geleden weer opnieuw beginnen. niet leuk , gezien de voor mij vervelende bijwerkingen zoals nog meer onrust, nog meer paniekaanvallen , slecht slapen en zo moe als wat.Na 2,5jaar , besloten om voor de 2e x te stoppen met dit medicijn omdat ik mij prima voelde en wel eens wilde weten of ik ook zonder kon. Niet dus. Het afbouwen geen probleem ,maar na 2 maanden geheel gestop te zijn, dus eind sept. begon alles weer opnieuw. Ik heb voor mijzelf toen het besluit genomen toch weer te beginnen met lexapro en nooit meer te stoppen. Het hoort blijkbaar bij mij. Er zijn ergere dingen. Maar ja dan weet je waar je aan begint. ik slik nu ruim 2,5 week weer de volledige dosis van 10 mg . Ben ,s morgens ontzettend moe. Zou de hele dag wel willen slapen, wat ik niet meer doe. In het begin sliep ik wel 15 uur van de 24.ik werk even niet op dit moment .Hopelijk gaat het over een paar weken weer de goede kant op en lacht het leven mij weer toe. Aan allen die nog moeten beginnen of net begonnen zijn:Veel succes en niet te snel opgeven. ik spreek echt uit ervaring dat je het zeker 2 maanden de tijd moet geven.

28-11-2014 | Vrouw | 43
escitalopram
Hallo allemaal, Ik ben net begonnen met de medicatie en zit op 3 mg p.d. Heb een burnout,flinke depressie, en ook last van hevige angst/paniekaanvallen als ik bijv, naar buiten ga of vreemde mensen tegenkom. Zelfs de sportschool is een zware beproeving op het moment. Dit overheerst zo mijn leven dat ik de dagelijkse dingen nauwelijks op kan brengen. De medicatie moet i[lees meer...]k nu per week met een druppel erbij opbouwen tot het goed ingesteld is. Ter ondersteuning slik ik er 5 mg abilify bij om niet door te schieten naar manisch. Ik hoop dat dit middel me echt gaat helpen om mijn leven weer positief op te bouwen. Want ik mis mijn leven en baal van mijn angsten en depressie. Hartelijke groet,Barbara

27-11-2014 | Vrouw | 38
escitalopram
lexapro heeft altijd heel goed voor me gewerkt weinig bijwerkingen maar na er eens heel veel alcohol er op gedronken te hebben leek de werking verdwenen. ik neem nu Cymbalta en deze werken nog beter dan Lexapro ooit gedaan heeft.

27-11-2014 | Vrouw | 38
escitalopram (20mg)
Ik heb in de jaren wel wat opgezocht en meegelezen maar wil bij deze toch mijn verhaal doen nu ik deze medicatie al 3 jaar slik. Wat dit met mij als persoon gedaan heeft en hoe ik ben geweest naar mijn kinderen en omgeving toe. Ik ben begonnen met deze pillen toen ik in een depressie raakte. Ik had een zware baan en was erg onzeker. Toen ik deze verloor twijfelde ik en[lees meer...]orm aan mezelf en had nergens geen zin meer in. Ik was zwaar teleurgesteld, want heb alles gegeven. Toen ik begon met slikken leek ik wel een zombie, ik kon alleen maar op een stoel zitten en voor me uit kijken maar na wat maanden erna begon ik aan de pillen te wennen. Nu 3 jaar later.....besef ik nu ik aan het afbouwen ben van 20 naar 10 mg dat ik mezelf enorm kwijt ben geweest al die jaren. Ik voelde me rot maar kon dat gevoel niet plaatsen, ik leefde als een automatische piloot en werd erg mat en gevoelloos. Ook naar mijn kinderen toe veranderde ik enorm, dit besef ik me alleen maar meer nu ik aan het afbouwen ben. Van een zorgzame moeder die altijd bij de kinderen wilde zijn, hun op nummer 1 zette en alles voor ze deed en super over bezorgd was, veranderde in moeder die maar gewoon deed en er niets bij voelde. Bij sinterklaas vulde ik de schoen en koos altijd voor de makkelijkste snelste manier. Geen zin, geen gevoel en ging maar door. Ik begon af te bouwen, een paar keer geprobeerd, maar was weer snel begonnen met 20 mg want voelde me er niet goed bij. Net alsof je op een boot zit en trillende handen, flitsen in mijn hoofd en alle indrukken waren me teveel. Twee weken geleden heb ik doorgezet en moet zeggen dat het nu beter gaat. Ik ga weer dingen voelen en ben minder onrustig. De bijwerkingen van het afkicken heb ik soms nog heel even maar deze gaan snel weer weg. Ik besef me nu....wat voor rotzooi het is en het lijkt alsof ik onder een steen vandaan kom. Ik ben er weer en kan weer denken en voelen. Het is raar maar besef me nu pas wat die pillen mij aan gedaan hebben. Ik zweerde erbij toen ik eraan begon, wilde mijn hele verdere leven deze pillen slikken maar nu ik aan het afbouwen ben, ben ik blij dat ik mezelf weer gevonden heb. Ik ben er nog niet, want moet nog naar 5 mg en dan hopelijk tegen het nieuwe jaar helemaal pil en lexapro vrij. Ik heb een moeizame jeugd gehad en heb met veel gevoelens te dealen maar om nu helemaal niets meer te voelen...nee zo ben ik niet als persoon. Ik ben nu eenmaal gevoelig en emotioneel en misschien moet ik dit accepteren en bedenken dat dit mij juist siert. Ik ben geen hard egoïstisch persoon, gevoelloos....en dat zal ik nooit worden. Ik doe mijn verhaal om jullie te laten weten...uit te kijken met dit soort pillen. Zie het als een hulpmiddel maar stop zodra je kunt.

17-11-2014 | Vrouw | 52
escitalopram (10mg)
Ik ben in 6 weken 6 kilo aangekomen. Help help !!! Liefs auteur schrijfster Pop Bhageloe

16-11-2014 | Vrouw | 24
escitalopram
Meestal reageer je hier als je een slechte ervaring hebt. Ik wil even zeggen dat ik dit medicijn nu ongeveer 1.5/2 jaar gebruik (de helft van 10mg, dus 5mg). Dit kleine beetje was voor mij voldoende. Nu ben ik er klaar voor om af te kicken. Dit medicijn heeft geholpen om de angst weg te nemen die ik s'nachts had. Nu.. ben ik een week geleden gestopt en heb ik sindsdien al[lees meer...]leen maar duizelingen.. het is echt verschrikkelijk en er is niks aan te doen. Belemmert me in mijn dagelijks leven. Neem oxazepam ertegen om het een beetje te verminderen.. Weet niet of meer mensen hier last van hebben en hoelang dit kan duren???

15-09-2014 | Vrouw | 27

24-08-2014 | Vrouw | 57
escitalopram
Het maakte mij gevoelsarm, de psychiater vertelde dat ik wat onverschilliger zou worden en inderdaad. Niet huilen maar ook niet lachen. Wel gelijkmatiger, minder schommelingen maar de lusteloosheid bleef. Je voelt gewoon minder, in mijn geval althans. Waardeloos sexleven, orgasme minimaal. Daar werd ik dan weer somber van. Spierpijnen in rug en schouders. Niets interesseer[lees meer...]de mij genoeg om echt iets voor te doen maar echt wanhopig was ik ook niet meer. Kreeg na enige tijd een onregelmatige hartslag. Ben ermee gestopt na heel langzaam afbouwen. Nu heb ik al mijn gevoelens (dus ook de sexuele) weer terug, dat is wel even moeilijk, maar ik probeer er met therapie grip op te krijgen. Ik kan weer echt lachen en huilen ook, ik huilde zelfs niet meer bij de dood van iemand die ik graag mocht, dat gaf me wel even te denken!! Het deed me gewoon niets. Het leren omgaan met angst en depressie is echter wel hard werken.

09-04-2020 | Man | 62
escitalopram (5mg)
Ik heb in 2015 ineens last gekregen van angst en Paniekstoornis. Ik ben twee keer opgenomen geweest en kreeg in het begin seroquel, haldol, Escitalopram (lexapro) SSRI, en drie maal daags 1 mg lorazepam voorgeschreven. Ik werd een soort kasplantje, vergat erg veel en was altijd moe, duf en verward. Naast mijn angsten waren dat de gevolgen van de anti psychotica en de ant[lees meer...]i depressiva. voor mij was de lorazepam de grote redder. Als ik plots een paniek aanval kreeg dan nam ik een extra lorazepam 1 mg in en ging dan wandelen (dag of nacht) en na een uur was ik dan rustig. Ik kan niet zeggen dat ik baat heb gehad bij de anti depressiva/psychotica. Ik kreeg heel veel honger, was altijd moe en vergeetachtig, duf en verslapt. slapen deed ik wel in die tijd, kan ook niet anders met zoveel medicijnen. Ik heb nu geen klachten meer, de angst is weg. Ik heb de seroquel 3 jaar geleden afgebouwd, dat ging prima. een jaar later de haldol, dat was minder leuk, veel (angstige) bijwerkingen. toen de lorazepam, dat ging redelijk goed. En als laatste ben ik sinds 10 weken bezig met het afbouwen van de 20 mg Escitalopram. Escitalopram is een SSRI: Selectieve serotonineheropnameremmers. Het afbouwen van SSRI is een verhaal apart. ik raad iedereen aan die hier mee te maken heeft om zich goed te informeren. Het is bepaald geen peuleschilletje. (Goede) Informatie te over op Pubmed. Al deze artikelen gaan over de ontrekkingsverschijnselen van de SSRI. Heel veel succes.

04-04-2020 | Man | 38
escitalopram (10mg)
Ik heb meer dan een decennium zeer heftige angstklachten gehad. Ik durfde bijna niet meer naar buiten en had eigenlijk geen leven. Na alle therapien geprobeerd te hebben, bleef als enige de optie medicijnen over. Ik was nogal bang voor bijwerkingen, dus ik ben begonnen met druppels. Zodat ik met 1 druppel kon beginnen. Elke 4 dagen 1 druppel meer, totdat ik op 8 druppels [lees meer...]zat. Dat is voor mij de perfecte dosis. Ik gebruik het nu bijna twee jaar. Ik ben zeer tevreden over het medicijn. Ik ben van meerdere paniekaanvallen per dag, naar misschien 1 per jaar gegaan. Ook kom ik weer elke dag buiten. Ik neem het savonds, zodat de meeste bijwerkingen snachts gebeuren. Vooral de sloomheid was vervelend toen ik het nog sochtends nam. Ik zweet veel gedurende de nacht, en droom ook veel. Maar niet perse nare dromen. Als je leven beheerst word door angst, kan ik dit medicijn zeker aanbevelen.

12-12-2019 | Man | 30
escitalopram (15mg)
Ik worstel al 10 jaar met een gegeneraliseerde angststoornis en depressie. In de eerste jaren Venlafaxine en Mirtazapine geslikt, met slecht tot matig resultaat, zelfde gold voor meerdere types ADHD medicatie die daarna volgden. Aantal jaren geen medicijnen gebruikt daarna. Maar na weer een hele diepe periode van depressie begin dit jaar moest ik wel; alleen kunnen over[lees meer...]leven op oxazepam, heftige emoties, zelfmoordgedachten en niet alleen kunnen zijn...het ging niet meer. Psych gebeld voor medicatie en begonnen met Lexapro - heel blij dat ik dat gedaan heb. Ik kan nu weer op mezelf wonen- langer dan ooit. Heb het gevoel dat ik meer grond onder m'n voeten heb, kan weer meer aan. De angst is een stuk beter te handelen dan eerst, en de diepe gevoelens van depressie zijn weg - op een paar dagen na (met name bij sterk slaapgebrek). Ik heb besloten om voor de "merkechte" Lexapro te gaan, omdat ik meestal erg gevoelig op medicatie reageer en ik las dat mensen soms beter reageren op de "echte" dan de reguliere - kost me rond de 10-15 euro per maand, meer dan waard. Daarnaast heb ik heel langzaam opgebouwd: van 5mg naar 15mg in stapjes van 2.5mg tegelijk, aantal maanden over gedaan. En daardoor weinig last gehad van bijwerkingen. Oxazepam achter de hand gehouden voor bij het inwerken. Bijwerkingen die ik had: na eerste dag slikken voelde het alsof mijn hoofd in "overdrive" ging - heel erg actief werd. Daarnaast wat hoofdpijn en moeite met slapen de eerste nachten (bekende bijwerking) en alleen de eerste dag diarree. En dat is eigenlijk wel het meeste. Het was even vervelend, en ik werd er angstig van, maar het was goed te houden, soms in combi met oxazepam. Na inwerken verdwenen de bijwerkingen meer (na een paar dagen denk ik?). Al in de eerste week merkte ik dat het hielp; ik durfde de deur weer uit (soms angstig, maar ik deed het wel) Elke keer verhogen met 2.5 mg ging prima; bovenstaande bijwerkingen kwamen in verzwakte mate kort terug, alleen van 12.5 naar 15 heb ik wel een aantal dagen slaapmiddel nodig gehad en voelde ik me een weekje beroerd, duurde een week of 2 voordat het volledig lekker werkte op de nieuwe dosis. Nu op 15 gaat het goed, en ik heb nog ruimte om naar de max dosis te gaan als dat nodig blijkt. Het is niet alsof ik gelijk weer 100% happie ben; genieten mag nog wat meer worden. Maar deze medicatie zet me wel meer op m'n voeten en stelt me in staat om te groeien - het is tenslotte bedoeld ter ondersteuning :-). Ik ben geen arts, maar de merkechte variant pakken en heel langzaam laten inwerken (paar weken per 2.5mg) hebben me erg geholpen.

14-06-2019 | Man | 30
escitalopram (10mg)
Ik heb eindelijk de knoop door gehakt, een gesprek met de huisarts tijde ertoe at ik openhartig kwam te spreken over paniekaanvallen en depressieve periodes. Ik ben nu in mijn 6de week, Ik heb al redelijk wat bijwerkingen gehad; niet kunnen slapen tot 4/5 uur, trillende handen, verhoogd hartritme... Is er iemand die dit leest die kan zeggen dat het beter zal worden [lees meer...]met tijd? Alvast tot hoors! love

28-05-2019 | Man | 28
escitalopram (15mg)
Werkte voor mij helemaal niet. Alleen maar bijwerkingen.

07-04-2019 | Man | 44
escitalopram (15mg)

Thyrax Duotab (848) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (543) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (498) - Antibiotica - penicillines breedspectrum