Lexapro

escitalopram

Obsessieve-compulsieve stoornis (7 meningen)

29-11-2014

Lexapro (escitalopram)

Mijn eerste ervaring met dit medicijn dateert van 7 jaar geleden toen ik mijn eerste paniekaanvallen kreeg.Ik was toen 50. Dit kwam waarschijnlijk omdat er dat jaar ontzettend veel dingen zijn gebeurt die ik blijkbaar niet goed aan kon. Dit medicijn heeft mij toen goed geholpen. Na enige jaren van gebruik gestopt ,maar kreeg toch weer vrij snel terugval. Moest toen 3 jaar [lees meer...]geleden weer opnieuw beginnen. niet leuk , gezien de voor mij vervelende bijwerkingen zoals nog meer onrust, nog meer paniekaanvallen , slecht slapen en zo moe als wat.Na 2,5jaar , besloten om voor de 2e x te stoppen met dit medicijn omdat ik mij prima voelde en wel eens wilde weten of ik ook zonder kon. Niet dus. Het afbouwen geen probleem ,maar na 2 maanden geheel gestop te zijn, dus eind sept. begon alles weer opnieuw. Ik heb voor mijzelf toen het besluit genomen toch weer te beginnen met lexapro en nooit meer te stoppen. Het hoort blijkbaar bij mij. Er zijn ergere dingen. Maar ja dan weet je waar je aan begint. ik slik nu ruim 2,5 week weer de volledige dosis van 10 mg . Ben ,s morgens ontzettend moe. Zou de hele dag wel willen slapen, wat ik niet meer doe. In het begin sliep ik wel 15 uur van de 24.ik werk even niet op dit moment .Hopelijk gaat het over een paar weken weer de goede kant op en lacht het leven mij weer toe. Aan allen die nog moeten beginnen of net begonnen zijn:Veel succes en niet te snel opgeven. ik spreek echt uit ervaring dat je het zeker 2 maanden de tijd moet geven.
28-11-2014

Lexapro (escitalopram)

Hallo allemaal, Ik ben net begonnen met de medicatie en zit op 3 mg p.d. Heb een burnout,flinke depressie, en ook last van hevige angst/paniekaanvallen als ik bijv, naar buiten ga of vreemde mensen tegenkom. Zelfs de sportschool is een zware beproeving op het moment. Dit overheerst zo mijn leven dat ik de dagelijkse dingen nauwelijks op kan brengen. De medicatie moet i[lees meer...]k nu per week met een druppel erbij opbouwen tot het goed ingesteld is. Ter ondersteuning slik ik er 5 mg abilify bij om niet door te schieten naar manisch. Ik hoop dat dit middel me echt gaat helpen om mijn leven weer positief op te bouwen. Want ik mis mijn leven en baal van mijn angsten en depressie. Hartelijke groet,Barbara
27-11-2014

Lexapro (escitalopram)

lexapro heeft altijd heel goed voor me gewerkt weinig bijwerkingen maar na er eens heel veel alcohol er op gedronken te hebben leek de werking verdwenen. ik neem nu Cymbalta en deze werken nog beter dan Lexapro ooit gedaan heeft.
27-11-2014

Lexapro (escitalopram)

Ik heb in de jaren wel wat opgezocht en meegelezen maar wil bij deze toch mijn verhaal doen nu ik deze medicatie al 3 jaar slik. Wat dit met mij als persoon gedaan heeft en hoe ik ben geweest naar mijn kinderen en omgeving toe. Ik ben begonnen met deze pillen toen ik in een depressie raakte. Ik had een zware baan en was erg onzeker. Toen ik deze verloor twijfelde ik en[lees meer...]orm aan mezelf en had nergens geen zin meer in. Ik was zwaar teleurgesteld, want heb alles gegeven. Toen ik begon met slikken leek ik wel een zombie, ik kon alleen maar op een stoel zitten en voor me uit kijken maar na wat maanden erna begon ik aan de pillen te wennen. Nu 3 jaar later.....besef ik nu ik aan het afbouwen ben van 20 naar 10 mg dat ik mezelf enorm kwijt ben geweest al die jaren. Ik voelde me rot maar kon dat gevoel niet plaatsen, ik leefde als een automatische piloot en werd erg mat en gevoelloos. Ook naar mijn kinderen toe veranderde ik enorm, dit besef ik me alleen maar meer nu ik aan het afbouwen ben. Van een zorgzame moeder die altijd bij de kinderen wilde zijn, hun op nummer 1 zette en alles voor ze deed en super over bezorgd was, veranderde in moeder die maar gewoon deed en er niets bij voelde. Bij sinterklaas vulde ik de schoen en koos altijd voor de makkelijkste snelste manier. Geen zin, geen gevoel en ging maar door. Ik begon af te bouwen, een paar keer geprobeerd, maar was weer snel begonnen met 20 mg want voelde me er niet goed bij. Net alsof je op een boot zit en trillende handen, flitsen in mijn hoofd en alle indrukken waren me teveel. Twee weken geleden heb ik doorgezet en moet zeggen dat het nu beter gaat. Ik ga weer dingen voelen en ben minder onrustig. De bijwerkingen van het afkicken heb ik soms nog heel even maar deze gaan snel weer weg. Ik besef me nu....wat voor rotzooi het is en het lijkt alsof ik onder een steen vandaan kom. Ik ben er weer en kan weer denken en voelen. Het is raar maar besef me nu pas wat die pillen mij aan gedaan hebben. Ik zweerde erbij toen ik eraan begon, wilde mijn hele verdere leven deze pillen slikken maar nu ik aan het afbouwen ben, ben ik blij dat ik mezelf weer gevonden heb. Ik ben er nog niet, want moet nog naar 5 mg en dan hopelijk tegen het nieuwe jaar helemaal pil en lexapro vrij. Ik heb een moeizame jeugd gehad en heb met veel gevoelens te dealen maar om nu helemaal niets meer te voelen...nee zo ben ik niet als persoon. Ik ben nu eenmaal gevoelig en emotioneel en misschien moet ik dit accepteren en bedenken dat dit mij juist siert. Ik ben geen hard egoïstisch persoon, gevoelloos....en dat zal ik nooit worden. Ik doe mijn verhaal om jullie te laten weten...uit te kijken met dit soort pillen. Zie het als een hulpmiddel maar stop zodra je kunt.
17-11-2014

Lexapro (escitalopram)

Ik ben in 6 weken 6 kilo aangekomen. Help help !!! Liefs auteur schrijfster Pop Bhageloe
16-11-2014

Lexapro (escitalopram)

Meestal reageer je hier als je een slechte ervaring hebt. Ik wil even zeggen dat ik dit medicijn nu ongeveer 1.5/2 jaar gebruik (de helft van 10mg, dus 5mg). Dit kleine beetje was voor mij voldoende. Nu ben ik er klaar voor om af te kicken. Dit medicijn heeft geholpen om de angst weg te nemen die ik s'nachts had. Nu.. ben ik een week geleden gestopt en heb ik sindsdien al[lees meer...]leen maar duizelingen.. het is echt verschrikkelijk en er is niks aan te doen. Belemmert me in mijn dagelijks leven. Neem oxazepam ertegen om het een beetje te verminderen.. Weet niet of meer mensen hier last van hebben en hoelang dit kan duren???
15-09-2014

24-08-2014

Lexapro (escitalopram)

Het maakte mij gevoelsarm, de psychiater vertelde dat ik wat onverschilliger zou worden en inderdaad. Niet huilen maar ook niet lachen. Wel gelijkmatiger, minder schommelingen maar de lusteloosheid bleef. Je voelt gewoon minder, in mijn geval althans. Waardeloos sexleven, orgasme minimaal. Daar werd ik dan weer somber van. Spierpijnen in rug en schouders. Niets interesseer[lees meer...]de mij genoeg om echt iets voor te doen maar echt wanhopig was ik ook niet meer. Kreeg na enige tijd een onregelmatige hartslag. Ben ermee gestopt na heel langzaam afbouwen. Nu heb ik al mijn gevoelens (dus ook de sexuele) weer terug, dat is wel even moeilijk, maar ik probeer er met therapie grip op te krijgen. Ik kan weer echt lachen en huilen ook, ik huilde zelfs niet meer bij de dood van iemand die ik graag mocht, dat gaf me wel even te denken!! Het deed me gewoon niets. Het leren omgaan met angst en depressie is echter wel hard werken.
23-08-2014

Lexapro (escitalopram)

ik slik al vanaf 2011 lexapro en dat ging perfect, nu heb ik een herhaalrecept gehad en die medicijnen opgehaald ik begin ermee en heb echt het gevoel dat ik stuiter ppf het gaat om escitalopram ze zeggen bij de apotheek dat onder lexapro val, maar dan zou ik er geen last van moeten hebben en dat is dus wel het geval, wie herkent dit en heeft hier ook ervaringen mee.
22-08-2014

Chronische depressie

Sinds bijna 3 weken Lexapro 10 mg. Na afbouw van Nortrilen omdat dat onvoldoende zou werken. Nu ontzettende spijt van de wisseling. Ik had al klachten door gebruik Nortrilen maar die zijn alleen maar verergerd nu. Ontzettende last van paresthesieen, vooral heel er koud sensatie gevoel voornamelijk op mijn gezicht en handen, en tintelingen, duizelig, tinnitus, trillen en oo[lees meer...]k nog erbij zijn hartkloppingen. Ik krijg te horen dat ik moet doorgaan en dat de bijwerkingen dan zullen overgaan maar ik heb er een hard hoofd in.
18-08-2014

Lexapro (escitalopram)

Ik ben 3,5 jaar geleden met Lexapro gestart nadat ik verschillende paniekaanvallen had gehad en ik het leven op zijn zachtst gezegd niet echt meer zag zitten. Voorwaarde van zowel mij als mijn psychiater, waar ik toen al ruim een half jaar elke week gesprekken voerde, was dat het "p&p" zou zijn: pillen & praten. Ik ben gestart met 1 week 5mg en daarna naar 10mg. Ik kreeg v[lees meer...]ooraf de waarschuwing dat het dal waar ik in zat de eerste zes weken nog dieper zou worden. Daar rekening mee houdend, sloot ik me bij mijn ouders op zolder op met de mededeling me niet onnodig lastig te vallen vanwege mijn evt agressieve gedrag. De eerste week was het ergst: hoofdpijn, misselijk, moe, droge mond, angstig en super alert van binnen, alle prikkels kwamen megahard binnen. Na die 4 weken ging het in een vloeiende lijn beter. Het werd lichter in mijn hoofd. Hierdoor had de bijwerking 'verlaagd libido' bij mij geen kans van slagen, want doordat ik mijn zwaar emoties kwijtraakte werd ik vatbaarder voor, ehm, vrijerij. Verder geen last gehad van bijwerkingen. Misschien iets vaker/sneller hoofdpijn maar dat is niet noemenswaardig. De enige leuke bijwerking die wel opging was enorm snel reageren op alcohol. Ach en dat maakte het leven ook weer wat vrolijker, en ik bleef dus met mate drinken. Sinds vorige week ben ik begonnen met afbouwen. In overleg met mijn psychiater, waar ik inmiddels al een half jaar geleden gestopt ben met mijn therapie, zal ik de komende 2 à 3 maanden dagelijks 5mg slikken. Rustig afbouwen om afkickverschijnselen te vermijden. En over 3 maanden dus lexaprovrij als het even kan. Ik heb er in ieder geval vertrouwen in. Heb nog geen narigheid gevoeld sinds ik mijn dosis gehalveerd heb...
14-08-2014

Chronische depressie

Op mijn 21e voor het eerst antidepressiva gebruikt (Seroxat), voorgeschreven door huisarts. Nu sinds een jaar of 5 Lexapro 20 mg per dag. Aangezien ik al lange tijd AD gebruik, weet ik niet meer hoe ik 'zonder' functioneer, en dat beangstigt me. Al die jaren al vreselijke last van hoofdpijn, pijn in mijn schouders en nek (spanningsklachten). 2 Weken geleden Lexapro gaan [lees meer...]afbouwen (van 20 naar 10 mg per dag). In het begin geen verschil, maar nu slaap ik heel slecht (ik ben heel 'alert'; als ik wakker word, wil ik meteen gaan lopen/actief zijn). Mijn hoofd is een grote chaos (ik kan me heel moeilijk concentreren) en de spanningspijnen zijn bijna niet te harden. Heeft iemand hier ervaring mee? Hoort dit bij de afbouw? Ik ben in staat weer 20 mg. te gaan slikken (ook dan heb ik spanningspijnen, maar ik slaap dan wel beter).
12-12-2019

Lexapro (escitalopram)

Ik worstel al 10 jaar met een gegeneraliseerde angststoornis en depressie. In de eerste jaren Venlafaxine en Mirtazapine geslikt, met slecht tot matig resultaat, zelfde gold voor meerdere types ADHD medicatie die daarna volgden. Aantal jaren geen medicijnen gebruikt daarna. Maar na weer een hele diepe periode van depressie begin dit jaar moest ik wel; alleen kunnen over[lees meer...]leven op oxazepam, heftige emoties, zelfmoordgedachten en niet alleen kunnen zijn...het ging niet meer. Psych gebeld voor medicatie en begonnen met Lexapro - heel blij dat ik dat gedaan heb. Ik kan nu weer op mezelf wonen- langer dan ooit. Heb het gevoel dat ik meer grond onder m'n voeten heb, kan weer meer aan. De angst is een stuk beter te handelen dan eerst, en de diepe gevoelens van depressie zijn weg - op een paar dagen na (met name bij sterk slaapgebrek). Ik heb besloten om voor de "merkechte" Lexapro te gaan, omdat ik meestal erg gevoelig op medicatie reageer en ik las dat mensen soms beter reageren op de "echte" dan de reguliere - kost me rond de 10-15 euro per maand, meer dan waard. Daarnaast heb ik heel langzaam opgebouwd: van 5mg naar 15mg in stapjes van 2.5mg tegelijk, aantal maanden over gedaan. En daardoor weinig last gehad van bijwerkingen. Oxazepam achter de hand gehouden voor bij het inwerken. Bijwerkingen die ik had: na eerste dag slikken voelde het alsof mijn hoofd in "overdrive" ging - heel erg actief werd. Daarnaast wat hoofdpijn en moeite met slapen de eerste nachten (bekende bijwerking) en alleen de eerste dag diarree. En dat is eigenlijk wel het meeste. Het was even vervelend, en ik werd er angstig van, maar het was goed te houden, soms in combi met oxazepam. Na inwerken verdwenen de bijwerkingen meer (na een paar dagen denk ik?). Al in de eerste week merkte ik dat het hielp; ik durfde de deur weer uit (soms angstig, maar ik deed het wel) Elke keer verhogen met 2.5 mg ging prima; bovenstaande bijwerkingen kwamen in verzwakte mate kort terug, alleen van 12.5 naar 15 heb ik wel een aantal dagen slaapmiddel nodig gehad en voelde ik me een weekje beroerd, duurde een week of 2 voordat het volledig lekker werkte op de nieuwe dosis. Nu op 15 gaat het goed, en ik heb nog ruimte om naar de max dosis te gaan als dat nodig blijkt. Het is niet alsof ik gelijk weer 100% happie ben; genieten mag nog wat meer worden. Maar deze medicatie zet me wel meer op m'n voeten en stelt me in staat om te groeien - het is tenslotte bedoeld ter ondersteuning :-). Ik ben geen arts, maar de merkechte variant pakken en heel langzaam laten inwerken (paar weken per 2.5mg) hebben me erg geholpen.
14-06-2019

Lexapro (escitalopram)

Ik heb eindelijk de knoop door gehakt, een gesprek met de huisarts tijde ertoe at ik openhartig kwam te spreken over paniekaanvallen en depressieve periodes. Ik ben nu in mijn 6de week, Ik heb al redelijk wat bijwerkingen gehad; niet kunnen slapen tot 4/5 uur, trillende handen, verhoogd hartritme... Is er iemand die dit leest die kan zeggen dat het beter zal worden [lees meer...]met tijd? Alvast tot hoors! love
28-05-2019

Lexapro (escitalopram)

Werkte voor mij helemaal niet. Alleen maar bijwerkingen.
07-04-2019

Lexapro (escitalopram)

Thyrax Duotab (845) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (525) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (489) - Antibiotica - penicillines breedspectrum