escitalopram

Obsessieve-compulsieve stoornis (7 meningen)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Dr Joseph Firth et al. - World Psychiatry (11-09-2019)

30-06-2015 | Man | 50

02-03-2015 | Vrouw | 44
Chronische depressie

29-01-2015 | Vrouw | 57

31-07-2021 | Man | 75
escitalopram (20mg)
gestressed, snel geirriteerd, kort lontje, nu rustig , relaxed , iets van ze zien maar enigste probleem even gaan zitten en slaap 2 uur, libido naar nul

15-09-2020 | Vrouw | 37
escitalopram (15mg)
Hallo allemaal, Ik gebruik lexapro al een aantal jaar en werkt goed voor mij. Dit jaar door de Corona ben ik me baan verloren en zat 7 wk thuis en voelde me fantastisch ervoor en zat op 10mg. Door het thuis zitten en verliezen van me baan heb ik een mega terugslag gekregen en eigenlijk ben ik weer terug bij af! Ik werd weer bang in de supermarkt en angstig in me eigen d[lees meer...]orp! Wat ik al jaren niet meer ervaren heb! Ik ben nu dus op gaan hogen nu precies een week geleden en voel nog niet echt verschil! Hiervoor sloeg het aan na 7 dagen en durfde ik al weer veel meer. Mijn vraag aan mede gebruikers hoe snel sloeg de ophoging bij jullie aan? Als het werkt dan ben ik heel blij met het medicijn. Ik ervaar op het moment veel alsof ik in een andere wereld leef soort dat ik uit me lichaam trees en vind dat best wel spannend. Als ik bezig ben dan heb ik nergens last van. Graag hoor ik van jullie hoe snel de ophoging aansloeg. Heb even die geruststelling nodig. Groetjes Lydia

24-08-2020 | Vrouw | 43
escitalopram (5mg)
Al sinds december gebruik ik Escitalopram, begonnen met 10MG, eerste 5 wk waren een hel maar daarna geen last meer van paniek en angst. In 2017 afgebouwd naar 5mg en ook dat ging jaren goed. Tot juni dit jaar, na een periode van veel bewegen , minder eten en eindelijk mijn overtollige AD kilo’s kwijtgeraakt te zijn ervaar ik weer paniek en angst. Iemand ervaringen met de b[lees meer...]ijwerkingen als ik nu weer ga verhogen naar 10MG?

14-09-2019 | Vrouw | 26
escitalopram (13)
2 jaar geleden begon voor mij de ellende.. ik had paniekaanvallen.. Na een tijdje heb ik toch besloten er medicatie voor te willen, ik was nooit bang voor medicatie.. Toen kreeg ik clomipramine voorgeschreven en werd alleen maar erger!! Was mezelf niet, doodsbang.. durfde niks.. kon niet meer slapen echt een hel. Natuurlijk mee gestopt maar de hevige angstklachten die[lees meer...] ik daarvan had gekregen bleven.. van alles geprobeerd.. antipsychotica , pammetjes.. maar niks hielp. Toen ben ik zelf opzoek gegaan en begon aan de mirtazapine die ik eerder gehad heb. Dat hielp meteen slapen! Maar niet met de angst. Toen kreeg ik eeb nieuwe psychiater en die zei dat ik nooit zulke sterke medicatie als clomipramine had mogen hebben ivm het sterke reageren in het verleden op het kleine zusje amitriptiline.. Dus ik kreeg lexapro.. begon met 3 druppen. Bijwerkingen waren in het begin vervelend, maar niet te vergelijken met clomipramine..(waar ik ptss van heb opgelopen) Ik slik nu ongeveer een jaar Lexapro. Geen paniekaanvallen meer . .. minder angst! Ben nu nog aan het ophogen, dus mijn tip als je gevoelig bent doe het rustig aan op je eigen tempo. Voel me nog vaak nerveus en onrustig.. maar ik heb geen paniekaanvallen meer.. Nu word ik behandeld voor de ptss doormiddel van emdr. Maar de paniekaanvallen zijn weg! Voel soms wel eens de sensaties, maar valt niet meer in paniek! Echt een verademing. Ben er nog lang niet, maar dankzij Lexapro heb ik het gevoel dat ik weer een kans krijg.. een beginnetje. Ik kom weer buiten en zelfs alleen!!( wel in de buurt) maar toch.. alleen!! Nooit verwacht dat ik dat ooit weer zou kunnen! Ben je gevoelig? Is dit echt een aanrader! Je kunt rustig opbouwen doormiddel van druppen, zelf kreeg ik er lorazepam bij om de bijwerkingen draagbaarder te maken ivm het verleden met clomipramine.. Succes iedereen!!

14-06-2019 | Man | 30
escitalopram (10mg)
Ik heb eindelijk de knoop door gehakt, een gesprek met de huisarts tijde ertoe at ik openhartig kwam te spreken over paniekaanvallen en depressieve periodes. Ik ben nu in mijn 6de week, Ik heb al redelijk wat bijwerkingen gehad; niet kunnen slapen tot 4/5 uur, trillende handen, verhoogd hartritme... Is er iemand die dit leest die kan zeggen dat het beter zal worden [lees meer...]met tijd? Alvast tot hoors! love

20-05-2019 | Vrouw | 40
escitalopram (15mg)
Begonnen met 5 mg, na een week omhoog gegaan naar 10 mg. Na 8 weken verhoogd naar 15 mg. Eerste 3 weken heel misselijk geweest. Angst en onrust werden de eerste weken ook veel erger waardoor ik er 4 weken oxazepam bij heb geslikt. Pas na 3 maanden merkte ik dat het ging werken en kreeg ik rust in mijn hoofd en lichaam. Geef het dus de tijd en bijt even door de zure appel [lees meer...]heen.

29-11-2018 | Man | 56
escitalopram (15mg)
In 2016 ben ik begonnen met de originele lexapro. Eerst voorzichtig opgebouwd van 5 naar 20mg. Daar 6 weken over gedaan. Eerst 5mg 2 weken toen 1 week 10mg daarna 15mg voor 2 weken en toen 20mg. De arts vertelde mij dat je dit medicijn niet moest vergeten en nooit extra moest innemen. De eerste 2 wkn werdt de angst veel erger, maar dat zei de arts tegen mij maar na de 2 we[lees meer...]ken was het een verademing. Helaas een jaartje ltr maar voorzichtig terug naar 5 mg vanwege erectie probleem. Bij de 5 was dit voorbij maar de angst kwam weer terug. Terug naar de dokter en rade mij aan terug naar 15 te gaan. Dus 1 week 10 en toen 15mg. Daar zit ik nu nog steeds aan, maar helaas de erectie probleem is gebleven. Dus ik heb er nog een pil bij om toch een erectie te krijgen. En heb daar geen spijt van. Je erectie met deze pil is uitstekend. Maar voor iedereen zijn bijwerkingen verschillend. Maar ik raad u aan om rustig op te bouwen met deze pillen. En vraag naar de originele Lexapro. De goedkopere zijn niet zo goed als de originele.

16-11-2018 | Vrouw | 37
Overspannen/burn-out
Sinds 5 weken gebruik ik Escitalopram (huismerk apotheek) ivm spanningsklachten, piekeren en somberheid. In combinatie met quetiapine tegen slapeloosheid. De eerste 2 weken waren niet zo fijn, piekeren was zwaar en ik had last van ochtendmisselijkheid. Na 2 a 3 weken begon ik effect te merken. Het is minder zwaar in mijn hoofd, ik krijg meer energie en mijn stemming wordt [lees meer...]beter. Ik heb wel terugval en de ene dag is de andere niet dus de klachten zijn niet meteen compleet over. Heeft ook tijd nodig. Overigens let ik wel op een regelmatig slaapritme, gezond eten, nauwelijks alcohol en veel bewegen, iedere dag maak ik een wandeling door het bos. Ik heb het eerst zelf proberen op te lossen maar aangezien de overspannenheid terugkwam na een jaar toch gekozen voor medicatie om er bovenop te komen.

05-09-2018 | Vrouw | 60
Overspannen/burn-out
Ik heb mij zo lang ik mij kan heugen regelmatig last van perioden van met depressie. Sinds mijn pubertijd heb ik ook al last van onbestemde angsten, waardoor ik in mijn twintigerjaren na de bevalling van mijn eerste kind een aantal jaren zo fobisch was dat ik mijn huis niet meer uit kwam. Ik ben iedere keer toch weer zelf opgekrabbeld, vanaf mijn27e slik ik wel regelmatig [lees meer...]Tranxene om dingen te doen waarbij ik anders zo angstig word dat het mijn plezier verpest. Dankzij deze mogelijkheid heb ik alsnog mijn studie kunnen afronden en heb ik mijn verdere leven kunnen werken. De meeste mensen kennen mij als een krachtige, vrolijke en humoristische vrouw. Mijn depressies weet ik aardig verborgen te houden. Maar de laatste zeven jaar viel ik in mijn privé leven van de ene hectiek in de andere. Ik had de ene klap nog niet verwerkt en de volgende kwam er al weer overheen. Ik ging maar door en door, tot het echt niet meer ging. Jaren van stress, pijn op de borst, hart kloppingen, overprikkelbaar, steeds slechter slapen en op het laatst gewoon wanhopig. Dus ben ik (en dat is een stap voor een zorgmijder) maar met de huisarts gaan praten. Ik had zelf al uitgezocht dat ik Lexapro wilde proberen want ik zag geen andere uitweg meer. De huisarts was gelukkig meteen met mij eens. Desondanks voelde ik veel weerstand tegen het slikken van een AD. Maar ik heb met mijn verstand de beslissing genomen het te proberen. ik ben begonnen met langzaam opbouwen met druppels, maar ik kreeg het gevoel dat ik daardoor langer last had van de bijverschijnselen, daarom heb ik het toch versneld. Na twee weken zat ik op 10 mg. De eerste drie weken vond ik soms wel moeilijk vanwege het feit dat ik me zo nu en dan heel vreemd voelde en ook wat onbestemde angstgevoelens kreeg die ik al lang niet meer gehad had. Tegelijkertijd merkte ik dat ik ondanks dat weer kon slapen en dat mijn hartslag lekker rustig was. Nu zit ik in de vierde week en merk ik dat ik me steeds beter ga voelen. Ik hoop dat dit zo verder zal gaan. Ik ben van plan het middel een jaarte gaan gebriken zodat mijn serotonine spiegel goed op peil is.

11-07-2018 | Man | 50
escitalopram (10mg)
Ik heb sinds 2006 last van angst en paniek aanvallen. Sinds ik lexapro (eerder citalopram gebruikt) gebruik zijn de angst en paniek aanvallen onder controle. Op mijn sombere stemming merk ik geen effect. Wel ben ik flink aangekomen in gewicht en voel ik mij vlak in mijn emoties. Mijn libido is heel erg laag wat mogelijk ook een bijwerking van de lexapro is

05-07-2018 | Vrouw | 32
escitalopram (15mg)
Hoi ik gebruik lexapro al 3 jaar Ik was zeer tevreden met deze medicijn,Ik gebruikte 15mg perdag plotseling had ik huilbuien de arts heefd het verhoogd naar 20mg,Ik had na paar dagen braken en gevoel dat ik het niet meer ben alleen maar huilen na 6 dagen heefd de arts besloten om over te stappen naar efexor 75mg Na 3 dagen gebruik te hebben Was ik helemaal ziek alleen ma[lees meer...]ar braken en niets binnen kunnen krijgen ook gestopt heefd de arts prozac geschreven omdat ik niets binnen kon krijgen dat heb ik helemaal niet meer geslikt,Moest met alles stoppen van de arts na 10 dagen niets geslikt te hebben was ik heledag misselijk en niets binnen kunnen krijgen Ben ik naar spoed gegaan naar ziekenhuis 2 internisten en neuroloog heefd mij onderzocht,Wat het blijkt was mag nooit zomaar stoppen met dit medicijnen ,maar Alles was onder controle van me huisarts,Ik heb via ziekenhuis 10 mg lexapro gekregen en moest na 8 dagen of 10 dagen verhogen naar 15mg nu zit ik al 9 dagen 15 mg te slikken gelukkig is mijn misselijkheid weg en mijn depressie is minder vergeleken met 4 weken terug ,Alleen heb ik ochtenden braken en de arts zei dat mijn lichaam weer moet wennen opnieuw naar lexapro Ik blijf bij 15mg hoger en lager lukt bij mij niet helaas en andere medicijnen helemaal niet dus hele leven lang lexapro ik ben echt zeer tevreden met deze medicijn ,4 weken was een Hel

19-06-2018 | Man | 43
Stemmingswisselingen
Helpt tegen algehele spanningen, en toestanden. Gebruik het al ruim 14 jaar en heb een zeer turbulent leven achter de rug. Zonder dit goedje was ik hier niet meer geweest. Ik drink er gewoon alcohol bij en heb nergens last van. Als je verder wilt, gebruik het gewoon in het begin zul je wat bijwerkingen merken, zoals minder zin in sex, heel erg vlak in uitingen geen medel[lees meer...]ijden voelen of plezier beleven aan situaties. Dat gaat echt over en wordt het medicijn onderdeel van je leven. Je zult merken dat als er stress, spanning of heftige gebeurtenissen op je pad komen, je het veel beter kunt relativeren, echt heel rustig alles. Wees er wel van bewust dat ook in dit medicijn bestandsdeling zitten die niet altijd even goed voor je organen zijn, maar bedenk wel aan de andere kant, een leven lang vol stress en klote voelen is ook geen leven, dus ik redeneer altijd zo, Liever 75 en zorgeloos leven, dan 90 en een leven vol stress en spanning!!. Ik hoop dat een ieder wat heeft aan mijn informatie, en wens jullie veel succes in de strijd!!! Groet:

03-04-2018 | Man | 40
escitalopram (20mg)
matige werking en afbouwen was een ramp,veel bijwerkingen

Thyrax Duotab (866) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (580) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (533) - Antibiotica - penicillines breedspectrum