escitalopram

Obsessieve-compulsieve stoornis (7 meningen)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

04-01-2015 | Vrouw | 41
escitalopram
goedemiddag allemaal, ik ben eergister begonnen met lexapro in druppelvorm. Ik heb een angststoornis, chronisch onrustig en paniekerig gevoel, niet kunnen ontspannen en rustig zitten, constabt in een "vluchtmodus" Ik heb hier sinds mijn puberteit met periodes last van en heb ook al eerder ad gebruikt. twee keer in mijn leven periodes van 1.5 a 2 jaar, fluvoxamine, de eerst[lees meer...]e keer heeft het mij geod geholpen, de tweede periode niet.. Vandaar dat er nu een ander medicijn voorgesteld werd, eerst efexor maar toen ik daar de eerste pil van in had genomen was ik de volgende dag zo ziek en onrustig dat ik daar gelijk mee gestopt ben. Daarna dus doodsbang weer iets te nemen. Huisarts heeft met mijn psychotherapeut en infornmatie opgevraagd bij psychiater en zij stelde lexapro druppels voor omdat je dit medicijn heel langzaam kan opbouwen en het blijkbaar ook goed helpt bij angst/paniek. Ik heb nu twee dagen 1 druppel genomen, de eerste dag had ik hoofdpijn en wazig gevoel en nu de tweede dag voel ik me beter. Ik moet langzaam naar eigen inzicht opbouwen naar 10 druppels maar ben nu al doodsbang voor het effect van de tweede druppel. Heeft iemand ervaring in het opbouwen met drupels? Ik weet nog uit eerdere ervaring met de fluvoxamine het opbouwen een hel was en na 8 weken voelde ik me pas stabieler worden.. Het schijnt dat lexapro minder bijwerkingen heeft? Ik heb nu bijna een jaar gewacht om weer medicatie te gaan nemen maar weet dat het nodig is om weer normaal te kunnen gaan functioneren en hoop dus zo dat Lexapro aanslaat... ben bnieuwd naar jullie ervaringen...

30-12-2014 | Vrouw | 23
escitalopram
Hallo allemaal, na 5 maanden gestopt te zijn met escitalopram lexapro ben ik toch maar weer begonnen. De angst en paniekaanvallen kwamen terug. Ook ik kreeg van de huisarts escitalopram actavis! wat blijkt? dit is een veel goedkoper middel dan lexapro. Ik raad echt iedereen aan om bij zijn eigen medicijn te blijven want de gevolgen zijn niet te overzien. Ik heb zware aa[lees meer...]nvallen gehad, niet kunnen slapen, zelfmoordneigingen etc. Het werd zo ernstig dat ik bij de GGZE belande. Geloof de huisarts niet als hij zegt dat is het zelfde middel!! absoluut niet.. er kunnen net wat andere stofjes inzitten waar je anders op reageert.

04-04-2020 | Man | 38
escitalopram (10mg)
Ik heb meer dan een decennium zeer heftige angstklachten gehad. Ik durfde bijna niet meer naar buiten en had eigenlijk geen leven. Na alle therapien geprobeerd te hebben, bleef als enige de optie medicijnen over. Ik was nogal bang voor bijwerkingen, dus ik ben begonnen met druppels. Zodat ik met 1 druppel kon beginnen. Elke 4 dagen 1 druppel meer, totdat ik op 8 druppels [lees meer...]zat. Dat is voor mij de perfecte dosis. Ik gebruik het nu bijna twee jaar. Ik ben zeer tevreden over het medicijn. Ik ben van meerdere paniekaanvallen per dag, naar misschien 1 per jaar gegaan. Ook kom ik weer elke dag buiten. Ik neem het savonds, zodat de meeste bijwerkingen snachts gebeuren. Vooral de sloomheid was vervelend toen ik het nog sochtends nam. Ik zweet veel gedurende de nacht, en droom ook veel. Maar niet perse nare dromen. Als je leven beheerst word door angst, kan ik dit medicijn zeker aanbevelen.

06-02-2020 | Vrouw | 35
escitalopram (5mg)
Altijd heb ik antidepressiva als een zwaktebod gezien. Flink zijn, doorgaan, niet klagen. Ik los dit zelf wel op, met hulp van psycholoog/coach. Maar ik ken mezelf inmiddels van haver tot gort; weet precies waar mijn klachten hun oorsprong vinden. Maar met deze wetenschap en gesprekken werd het niet beter en ik was ‘uitgepraat’. Uiteindelijk kostten angst en somberheid mi[lees meer...]j zoveel energie dat ik toch de stap gewaagd heb. Eng; want medicatie innemen betekent: controle loslaten. Hoe zal het zijn? Word ik anders? Welke bijwerkingen zal ik krijgen? Zou het wel helpen? Nu, 6 weken verder, kan ik zeggen: wat een verschil! Ik sta lichter in het leven, pieker minder, ben minder angstig, kan minder tegen dingen opzien, minder kort lontje, en, last but not least: ik slaap al weken super en dat is nog nooit vertoond! De eerste week was wat pittig; dat zal ik niet ontkennen. Toch wel wat meer angst en paniek. Nu is dat over, en voel ik me prima. Onwennig nog, kan het haast niet geloven dat ik me ‘gewoon goed’ voel! En dat zonder enige bijwerkingen. Ik ga voorlopig zo door; 5mg is voor mij mooi zat. Ik ben erg tevreden!

12-12-2019 | Man | 30
escitalopram (15mg)
Ik worstel al 10 jaar met een gegeneraliseerde angststoornis en depressie. In de eerste jaren Venlafaxine en Mirtazapine geslikt, met slecht tot matig resultaat, zelfde gold voor meerdere types ADHD medicatie die daarna volgden. Aantal jaren geen medicijnen gebruikt daarna. Maar na weer een hele diepe periode van depressie begin dit jaar moest ik wel; alleen kunnen over[lees meer...]leven op oxazepam, heftige emoties, zelfmoordgedachten en niet alleen kunnen zijn...het ging niet meer. Psych gebeld voor medicatie en begonnen met Lexapro - heel blij dat ik dat gedaan heb. Ik kan nu weer op mezelf wonen- langer dan ooit. Heb het gevoel dat ik meer grond onder m'n voeten heb, kan weer meer aan. De angst is een stuk beter te handelen dan eerst, en de diepe gevoelens van depressie zijn weg - op een paar dagen na (met name bij sterk slaapgebrek). Ik heb besloten om voor de "merkechte" Lexapro te gaan, omdat ik meestal erg gevoelig op medicatie reageer en ik las dat mensen soms beter reageren op de "echte" dan de reguliere - kost me rond de 10-15 euro per maand, meer dan waard. Daarnaast heb ik heel langzaam opgebouwd: van 5mg naar 15mg in stapjes van 2.5mg tegelijk, aantal maanden over gedaan. En daardoor weinig last gehad van bijwerkingen. Oxazepam achter de hand gehouden voor bij het inwerken. Bijwerkingen die ik had: na eerste dag slikken voelde het alsof mijn hoofd in "overdrive" ging - heel erg actief werd. Daarnaast wat hoofdpijn en moeite met slapen de eerste nachten (bekende bijwerking) en alleen de eerste dag diarree. En dat is eigenlijk wel het meeste. Het was even vervelend, en ik werd er angstig van, maar het was goed te houden, soms in combi met oxazepam. Na inwerken verdwenen de bijwerkingen meer (na een paar dagen denk ik?). Al in de eerste week merkte ik dat het hielp; ik durfde de deur weer uit (soms angstig, maar ik deed het wel) Elke keer verhogen met 2.5 mg ging prima; bovenstaande bijwerkingen kwamen in verzwakte mate kort terug, alleen van 12.5 naar 15 heb ik wel een aantal dagen slaapmiddel nodig gehad en voelde ik me een weekje beroerd, duurde een week of 2 voordat het volledig lekker werkte op de nieuwe dosis. Nu op 15 gaat het goed, en ik heb nog ruimte om naar de max dosis te gaan als dat nodig blijkt. Het is niet alsof ik gelijk weer 100% happie ben; genieten mag nog wat meer worden. Maar deze medicatie zet me wel meer op m'n voeten en stelt me in staat om te groeien - het is tenslotte bedoeld ter ondersteuning :-). Ik ben geen arts, maar de merkechte variant pakken en heel langzaam laten inwerken (paar weken per 2.5mg) hebben me erg geholpen.

09-11-2019 | Vrouw | 67
escitalopram (10mg)
al jaren gebruik ik lexapro,naar volle tevredenheid,eerst 15 mg,nu 10 mgen gaat nog steeds goed

03-09-2019 | Vrouw | 25
escitalopram (10mg)
Nu 1 week aan de escitalopram (lexapro) ivm angst en paniek, ik heb het medicijn in druppelvorm om het langzaam op te bouwen, zit nu op de helft 5mg gaan naar 10mg, tot nu toe eigenlijk geen bijwerkingen gehad. Ik was ontzettend bang om het te nemen ivm nare bijwerkingen maar het valt me (tot nu toe) eigenlijk hartstikke mee, ik merk gedurende de dag dat me stemming iets [lees meer...]schommelt sinds een dag of 3 maar dat is te verwaarlozen. Ik hoop dat ik in deze flow blijf gedurende de opbouwfase, en als het dan ook nog uit eindelijk zijn werk gaat doen ben ik helemaal happy.

10-08-2019 | Vrouw | 34
escitalopram (20mg/ml)
Graag wil ik mijn positieve ervaring over dit middel delen. Ik gebruik dit middel toe ik in een zware postnatale depressie kwam. Ik wist niet wat me overkwam, werkte toentertijd zelf in de psychiatrie als hulpverlener. En nu gebeurde het mij. Ik kreeg van een bevriende psychiater lexapro voorgeschreven, dit was net overgewaaid uit Amerika. Ik gebruik dit middel nu 11 jaar [lees meer...]( omdat leven zonder geen optie is ) en een wat hogere dosering. 40mg per dag. Bij 20mg heb ik een spiegel in het bloed en bij 40 mg wel. Ik merk ook echt verschil. Ik wil iedereen een hart onder de riem steken. Het komt goed..... echt!

10-09-2018 | Vrouw | 43
escitalopram (15mg)
Samen met huisarts dit medicijn (orginele lexapro) uitgezocht, omdat ik hier ook zelf de hand in wou hebben en er eigenlijk niet aan wou! Ik had eerst 17,5 mg maar dit was te hoog. Na een paar jaar kreeg ik escitalopram ivm verzekering! Ik kwam van de laatste 15 kg aan, terwijl ze zeiden dat dit precies dezelfde was! Nou nee hoor, ik kreeg daarbij ook nog dat ik 's nachts [lees meer...]ging snurken! Niet zo prettig voor je partner! Na n bezoek bij de kno bleek de escitalopram de oorzaak ervan te zijn ivm gewichtstoename. Nu weer n aantal jaar lexapro. Gewicht is iets minder geworden maar snurken is gebleven! Ik betaal nu ervoor en dat is mij t echt wel waard!

18-04-2018 | Vrouw | 44
escitalopram (15mg)
Ik schrijf een review omdat ik in het verleden ook zo getwijfeld heb wb medicijngebruik. Ik wilde dit niet heel veel therapie gevolgd en danging het even beter..ook medicatie erbij en dan na 2 jaar weer afbouwen .. gaat her een tijd lang goed tot er weer een trigger is en je terugblik ag bent .. ik heb nu de beslissing genomen dat ik een medicijn nodig heb. Ik functioneer [lees meer...]weer normaal kan het leven weer aan zonder gekke angsten en nog belangrijker ik geniet! Mijn grote nadeel is dat ik altijd heelslank was ennu 15 kg ben aangekomen maar ondanks dat dat mij zeer doet weegt t niet op tov de voordelen. Tip: bouw heel langzaam op bv met druppels

22-12-2017 | Vrouw | 48
escitalopram (20mg/ml)
Plotseling een zeer ernstige depressie door stootkuur prednison. Huisarts schreef Lexapro voor en na een week of 3 begon ik me langzaam beter te voelen. Na drie maanden was ik weer klachtenvrij gelukkig! Na een jaar of 2 geprobeerd om af te bouwen maar de depressie kwam gelijk weer opzetten,dus maar geaccepteerd dat ik levenslang Lexapro moet blijven slikken. Ik vind het g[lees meer...]een probleem,het helpt me goed!

29-10-2017 | Vrouw | 46
escitalopram (20mg/ml)
Ik heb heel lang geaarzeld om antidepressiva te slikken, maar ik merk echt dat ik er een fijner leven door krijg. Ik ben minder angstig, zie niet overal problemen, ben minder hard voor mezelf en slaap beter.

19-09-2017 | Man | 40
escitalopram (20mg/ml)
2 jaar cognitieve gedrags therapie gehad. Heeft maar voor 20% geholpen. Daarna toch maar besloten om aan de medicatie te gaan, omdat paniekaanvallen niet weg gingen. Eerst citalopram gehad teveel bijwerkingen, angst werd meer. Gelijk gestopt en mijn huisarts heeft overleg gehad met psychiater in ziekenhuis. Die heeft lexapro geadviseerd. Ik wilde de druppels zo kon je mak[lees meer...]kelijk doseren. Na 1 week was ik al veel minder angstig en na 2 weken kwam de omslagpunt en durfde ik weer naar drukke plaatsen. Het is een heerlijk medicijn. Ik krijg er een vakantie gevoel van. Het maakt mij rustig en negatieve gedachten krijgen bijna geen kans meer. Je moet wel de originele merk hebben en niet de generieke escalitopram druppels. Ik betaal ze zelf, maar het is elke cent waard. Ook helpt bij een paniekaanval een bezigheid wat je leuk vind.

28-06-2017 | Vrouw | 54
escitalopram (10mg)
Meerdere depressie s doorgemaakt, veel bijwerkingen , was mezelf niet. Daarom ook na iedere periode afgebouwd ( tegen advies arts in ) wat erg moeilijk was. Nu met Lexapro voel ik me zo goed dat ik besloten heb om dit medicijn te blijven slikken. Voel me goed, met de normale schommelingen, voel me geen robot meer!

24-11-2016 | Man | 38
escitalopram (10mg)
Ik ben destijds begonnen met het slikken van Lexapro ivm een angststoornis die ik had ontwikkeld op het werk (overal tegenop zien, het idee hebben niet in controle te zijn, piekeren) die zich eigenlijk uitbreidde naar privésituaties (vakanties, etentjes, sociale aangelegenheden waarbij ik bang was voor het onbekende en me niet op mijn gemak zou voelen en misselijk zou word[lees meer...]en). De combinatie van gesprekken met professionele hulpverleners en het gebruik van medicatie ben ik eigenlijk vanaf 2010 'klachtenvrij' en sinds een heel aantal jaren ben ik af van de belemmeringen om 'normaal' te functioneren op werk en in privé. Ik heb geprobeerd om af te bouwen (omdat ik vond dat dat 'moest'), maar dat voelde toch niet prettig (licht in mijn hoofd en onrustig), waardoor ik heb besloten om Lexapro te blijven gebruiken. Het kan geen kwaad volgens diverse mensen, en ik zit gewoonweg goed in mijn vel en dat is me heel wat waard! Bijwerkingen? Alleen in het begin merkte ik dat ik erg vlak was in mijn emoties en wellicht een wat lager libido had. Daarna eigenlijk nergens last van gehad (ook niet in combinatie met alcohol).

27-07-2016 | Vrouw | 45
escitalopram (10mg)
ik slik druppels en ben heel erg blij met het medicijn. eerste keer dat ik zo'n soort middel slik en was bang voor de bijwerkingen.

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (577) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline / Clavulaanzuur (423) - Antibiotica - penicillines breedspectrum