escitalopram

Obsessieve-compulsieve stoornis (7 meningen)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Dr Joseph Firth et al. - World Psychiatry (11-09-2019)

08-09-2017 | Man | 47
Chronische depressie
Na het debacle met de Efexor kreeg ik van een psychiator dit medicijn voorgeschreven samen met een dosis oxazepam als 'zo nodig' en een zeer intensieve therapie ging dit vrij goed en heb ik dit medicijn zo'n drie jaar zonder problemen gebruikt.

30-09-2016 | Vrouw | 47
escitalopram (10mg)
Werkt heel goed tegen depressie, prima stemming, en optimistisch over de toekomst. Ook de veel voorkomende bijwerkingen zijn goed te handelen maar eentje die nu echt bezwaarlijk gaat worden is de urine retentie. Het is een veel voorkomend bijverschijnsel bij alle SSRI`s maar in de bijsluiter staat deze bijwerking heel summier bij het kopje: "verder is gemeld". `S nacht[lees meer...]s enorme aandrang om te plassen maar er komen maar een paar druppeltjes met als gevolg herhaaldelijke blaasontstekingen waardoor je in een cirkeltje belandt. Een huisarts die deze klachten niet herkent maakt het er ook niet beter op. Depressief zijn of bedelen om een zoveelste antibioticum?

03-06-2015 | Vrouw | 47
escitalopram (15mg)
In september ben ik gestart met 15 mg omdat ik in een ernstige depressie ben geraakt. Omdat ik de erg opzag tegen het gebruik heb ik de eerste dag waarschijnlijk vanwege deze angst ook een hele ernstige paniekaanval gehad, waardoor ik zelfs op de crisisopvang van de GGZ instelling terecht kwam (niet opgenomen maar Lorazepam gekregen- gebruik ik nog maar incidenteel). Enkel[lees meer...]e dagen daarna zakte deze aanval af, en na een week op 2/3 voelde ik al voorzichtig de positieve effecten van de Lexapro (somberheid nam af, geen paniek, kon meer genieten). Ik ben in de afgelopen periode 10 kilo aangekomen door heftige (vr)eet-buien. Sinds een week of 6 ben ik begonnen met het afbouwen naar 10 mg, en deze week begonnen met 5 mg. Ik heb de volgende bijwerkingen ervaren, naast de gewichtstoename: - libido afname - soort van duf/suf gevoel (alsof ik niet echt wakker werd) - prikkelende tong - vlakheid gevoel - niet scherp zijn, niet snel kunnen 'schakelen' - vermoeidheid maar deze wegen niet op tegen het positieve effect van het medicijn. Het heeft mij goed geholpen en hoop binnenkort helemaal te kunnen stoppen. Ik ben wel de gehele periode in therapie geweest. Ook dit heeft bijgedragen aan het beslechten van deze depressie!

26-08-2020 | Vrouw | 48
escitalopram (10mg)
15 mei begonnen en tot op heden merk ik niet dat het zijn werking doet. Heb last van jeukende bultjes op mijn handen. Ben opgenomen ggz verpleegkundige zien positieve dingen, ik ervaar ze niet. Vrijdag r september gesprek met psychiater en verpleegkundige specialist en psychiater . Als het aan mij ligt stop ik er mee. Heb ook diagnose Ass en ADD.

22-12-2017 | Vrouw | 48
escitalopram (20mg/ml)
Plotseling een zeer ernstige depressie door stootkuur prednison. Huisarts schreef Lexapro voor en na een week of 3 begon ik me langzaam beter te voelen. Na drie maanden was ik weer klachtenvrij gelukkig! Na een jaar of 2 geprobeerd om af te bouwen maar de depressie kwam gelijk weer opzetten,dus maar geaccepteerd dat ik levenslang Lexapro moet blijven slikken. Ik vind het g[lees meer...]een probleem,het helpt me goed!

10-04-2016 | Vrouw | 48
escitalopram (20mg)
Ik heb een vraag, heeft er iemand ervaring dat je oorsuizingen kunt krijgen van lexapro? Toen ik begon met lexapro had ik veel bijwerkingen. Zelfmoordneigingen, veel huilen, angst nam toe, en oorsuizingen. Alleen weet ik niet of oorsuizingen dat van de lexapro komt of mijn gehoor is flink teruggegaan. Angst en twijfel. Ik wil van medicatie veranderen, maar durf dat niet. W[lees meer...]endy

14-08-2019 | Vrouw | 50
escitalopram (2,5mg)
Gebruik het middel lexapro Nu een week 2,5 Mg opbouwend naar 5mg Alleen voel me van 2,5 al de hele dag dof in m’n hoofd Zijn d’r meer mensen die daar last van hebben bij zo lage dosis?

11-07-2018 | Man | 50
escitalopram (10mg)
Ik heb sinds 2006 last van angst en paniek aanvallen. Sinds ik lexapro (eerder citalopram gebruikt) gebruik zijn de angst en paniek aanvallen onder controle. Op mijn sombere stemming merk ik geen effect. Wel ben ik flink aangekomen in gewicht en voel ik mij vlak in mijn emoties. Mijn libido is heel erg laag wat mogelijk ook een bijwerking van de lexapro is

30-06-2015 | Man | 50

20-03-2015 | Vrouw | 50
escitalopram (10mg)
Zonder Lexapro gaat het niet goed met mijn hoofd. Ik ben een keer 1,5 week gestopt, kreeg echter zoveel nare verschijnselen dat ik er weer aan moest. Nu gaat het weer beter. Zonder Lexapro heb ik veel nare verschijnselen in mijn lichaam, het dempt het zenuwstelsel en zorgt voor minder angsten. Het geeft op den duur bij mij hoofdpijn, maagklachten en koude voeten.

28-06-2017 | Vrouw | 54
escitalopram (10mg)
Meerdere depressie s doorgemaakt, veel bijwerkingen , was mezelf niet. Daarom ook na iedere periode afgebouwd ( tegen advies arts in ) wat erg moeilijk was. Nu met Lexapro voel ik me zo goed dat ik besloten heb om dit medicijn te blijven slikken. Voel me goed, met de normale schommelingen, voel me geen robot meer!

28-08-2016 | Man | 54

01-03-2016 | Vrouw | 54
escitalopram (10mg)
In 2010 was ik behoorlijk depressief. Toen heeft Lexapro mij geholpen eruit te komen en verder te gaan. Nu 6 jaar later komt de depressiviteit weer terug en steeds met tussenpozen. Dr. zegt dat ik nu de dosis zou kunnen verhogen. Dit wil ik niet. Uiteindelijk is dit niet de oplossing. Als er uberhaupt een oplossing is. Heb wel verschillende keren geprobeerd te stoppen. heb[lees meer...] lastige bijwerkingen, ben heel ongeconcentreerd en vaak erg moe, ook last van bloedsuiker wisseling, maar niet zeker of als ik zal stoppen dat weg zal zijn en ook of ik zonder kan. Heb verschillende keren geprobeerd, maar lukt niet om te stoppen. Verder raad ik iedereen aan om Lexapro te nemen ipv Escalitopram want dat is de meest pure vorm. veel duurder, maar geen reden om dat te nemen...dring aan bij de huisarts voor Lexapro!

11-04-2015 | Man | 55
escitalopram (15mg)
Probleem met bijwerking slaperigheid. Lexapro voorgeschreven gekregen wegens depressie. Het medicijn werkte daar goed tegen. Echter, als bijwerking trad op dat ik per dag 10 tot 12 uur slaap nodig had (in plaats van voorheen 5 tot 6 uur slaap per nacht). 10 tot 12 uur slaap per nacht is behoorlijk ontwrichtend voor het dagelijks leven. Bij minder slaap was het ook geen z[lees meer...]aak van gewoon moe zijn, maar moest je die alsnog later op de dag inhalen. Geen kwestie van keus maar van noodzaak. Na 1 jaar en experimenteren met de dosis geen verbetering met dit slaapprobleem. Ik ben toen gestopt met Lexapro. De huisarts heeft mij toen verwezen naar de psychiater. Die heeft mij Lithium voorgeschreven. (Dat gaf bij mij als ernstige bijwerking trillen. Dat is onder controle nadat ik er Propanolol bij ben gaan gebruiken.)

29-11-2018 | Man | 56
escitalopram (15mg)
In 2016 ben ik begonnen met de originele lexapro. Eerst voorzichtig opgebouwd van 5 naar 20mg. Daar 6 weken over gedaan. Eerst 5mg 2 weken toen 1 week 10mg daarna 15mg voor 2 weken en toen 20mg. De arts vertelde mij dat je dit medicijn niet moest vergeten en nooit extra moest innemen. De eerste 2 wkn werdt de angst veel erger, maar dat zei de arts tegen mij maar na de 2 we[lees meer...]ken was het een verademing. Helaas een jaartje ltr maar voorzichtig terug naar 5 mg vanwege erectie probleem. Bij de 5 was dit voorbij maar de angst kwam weer terug. Terug naar de dokter en rade mij aan terug naar 15 te gaan. Dus 1 week 10 en toen 15mg. Daar zit ik nu nog steeds aan, maar helaas de erectie probleem is gebleven. Dus ik heb er nog een pil bij om toch een erectie te krijgen. En heb daar geen spijt van. Je erectie met deze pil is uitstekend. Maar voor iedereen zijn bijwerkingen verschillend. Maar ik raad u aan om rustig op te bouwen met deze pillen. En vraag naar de originele Lexapro. De goedkopere zijn niet zo goed als de originele.

29-01-2015 | Vrouw | 57