Ervaringen met Paroxetine

paroxetine

Chronische depressie (35 meningen)
Posttraumatische stressstoornis (PTSS) (19 meningen)
Obsessieve-compulsieve stoornis (10 meningen)
Postnatale depressie (8 meningen)
Sociale fobie (8 meningen)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Subsidie depressiegala nauwelijks naar depressie

NOS Nieuwsuur (21-01-2020)

14-10-2023 | Man | 34
Overspannen/burn-out
Wondermiddel voor mij! Ik was zeer gespannen om dit middel te gebruiken, zeker na het lezen van dit forum. Echter wees je er van bewust dat vooral mensen met negatieve ervaringen berichten plaatsen. De realiteit is veel positiever dan te lezen op dit forum. Ik had een burn out, ik was de hele dag gespannen, piekerde de hele dag, had rare gedachten, was gehaast, en d[lees meer...]oor al dit gepieker en gehaast nog meer moe dan ik eigenlijk was. Na 3 jaar aan therapieen/psychologen, toch besloten om dit middel te proberen. Het is eigenlijk heel simpel, je kan paroxetine proberen. Werkt het goed dan moet je het minimaal 6 maanden gebruiken. Werkt het echt averechts, dan kun je er ook onmiddellijk mee stoppen. En ja je kunt de eerste 2 weken extra bijwerkingen krijgen, maar dat kun je onderdrukken met oxazepam. Ik was iets instabieler mentaal de eerste 2 weken, maar dat viel gelukkig bij mij mee. Daarna werd ik veel relaxter, veel minder piekeren, mijn stresslevel die continu aanwezig was werd echt heel veel minder. En hierdoor hield ik veel meer energie over en gingen de rare onzekere gedachten sneller weg dan verwacht. Voor mij was het echt een wondermiddel. Ik voelde me zo veel beter en sindsdien is mijn burn-out sneller over gegaan dan verwacht. Wees je wel bewust, het werkt niet altijd zo goed als je hoopt. Bij mij pakte het goed uit. En uiteraard moet je naast het gebruiken van medicatie ook een psycholoog hebben om de burn out te tackelen en je gedrag aan te passen. Enkel medicatie is niet de oplossing. Maar als je al een psychologisch traject hebt doorlopen en het lukt je niet....dan is het wat mij betreft een aanrader. Ik startte met 20mg te gebruiken, toen werd ik bizar suf en zag ik minder scherp. Dat waren 3 slechte weken om te starten en werd ik eigenlijk extra moe en uiteraard ook onzeker over het middel en mezelf. Daarna heb ik de dosering verlaagd naar 10mg, en toen kreeg ik de positieve effecten van het middel. Daarna verhoogd naar 15mg en dat werkt voor mij nog steeds perfect. Ik ben bijna volledig hersteld van mijn burn out, werk weer full time. En als mijn leven binnenkort weer helemaal stabiel is dan ga ik afbouwen. Daar heb ik het volste vertrouwen in dat het lukt. Ik zit weer vol energie, ben mentaal weer bijna even stabiel als dat ik altijd was en durf het absoluut aan om te stoppen binnenkort.

25-06-2021 | Vrouw | 1
Overspannen/burn-out
Vanwege een zware burn out met dit medicijn begonnen.. ik had met name last van angst- en paniekanvallen.. de opbouw was niet gemakkelijk, maar dit medicijn heeft er wel voor gezorgd dat ik weer dingen buiten de deur durfde te ondernemen.. ondertussen noem ik het mijn ‘beste vriend’.. zonder deze medicatie had ik nog niet zo ver gekomen... wees niet bang voor de bijwerking[lees meer...]en, hoe vervelend ook, het wordt echt minder :)

01-10-2019 | Man | 35
Overspannen/burn-out
Na een hevige burnout raakte ik depressief en had ik last van angsten/ptss achtige klachten. Raakte in de WW en gleed langzaam verder weg in het dagelijkse leven. Daarom met de huisarts besloten dit middel te gebruiken. Gebruik het nu zo'n 1,5 jaar. In het begin werden mijn klacht een stuk heviger, bijna zo erg dat ik dacht er mee te stoppen. Dit hield zo'n 2 weken aan[lees meer...]. Vervolgens volgde verbetering. Ik ben gematigd positief, maar het is geen wondermiddel. Ik heb wel het idee dat het iets helpt tegen mijn angsten en neerslachtigheid. Echter heb ik last van wat nare bijwerkingen in de vorm van een piep in de oren en rusteloosheid. Binnenkort toch proberen te stoppen. Zit nu op 10mg per dag.

02-04-2019 | Vrouw | 52
Overspannen/burn-out
Vijf jaar geleden een burn out gehad. Ging laatste jaren goed met me dus ging in afbouwen. Dat ging niet goed. In overleg met arts weer begonnen met 10 nu. Nu vijf weken maar voel me nog erg onzeker en onrustig. Hoop dat dit nog over gaat. Weet van de eerste keer dat het even duurt maar het is heel klote om je nu weer zo slecht te voelen.

24-09-2017 | Vrouw | 50
Overspannen/burn-out
Wat een drama om na 19 jaar gebruik, 1 maal seroxat 20 mg of te wel paroxetine te stoppen... Ik was het zat om alle bijwerkingen die het gebruik met zich meeneemt de rest van mijn leven te hebben (dacht ik) Bijwerkingen als afvlakkend gevoel en gewichtstoename etc, ik ben gewoon niet meer mijn oude ik... Ik begon heel optimistisch met het cold turkey stoppen van dit medici[lees meer...]jn op 21 augustus nu 4,5 week terug, echter ik heb het geweten.. Een tornado aan klachten werd ik rijker totdat ik eigenlijk niet meer normaal kan functioneren. De eerste week kreeg ik koortsaanvallen, sliep ik bijna niet, erg misselijk, erg gespannen, zware migraine-achtige hoofdpijn en een algeheel burn out gevoel... Dit zou vanzelf overgaan naarmate de weken van het stoppen vorderen maar dat doet het niet. De onttrekkingsverschijnselen blijven... Ik probeer echt van alles aan ondersteuning te zoeken maar helemaal lukken doet het niet. Mijn hersens waren te zeer ingesteld op de paroxetine zodat ik met enige zekerheid kan zeggen dat dit middel toch erg verslavend is. De begeleiding en kennis om patienten te helpen met stoppen schiet ernstig te kort, je weet eigenlijk niet goed waar je met je klachten heen moet, je wil toch ooit weer functioneren zonder deze medicijnen. Het kan gewoon niet zo zijn dat mijn burn out van 20 jaar geleden direct weer de kop op steek. Dit is een heel andere periode in mijn leven. Dus modder ik maar door..... en neem ik heel af en toe bij hoge uitzondering een slaaptablet of spierontspanner maar wil niet weer van een ander soort medicijn afhankelijk worden..... Ik vergis mij niet ik zie veel te veel mensen op dit forum die precies soortgelijke ontwenningsverschinselen hebben..

02-05-2017 | Vrouw | 39
Overspannen/burn-out
Paroxetine heeft ervoor gezorgd dat de angsten (sociale angststoornis) die uiteindelijk voor mijn burnout hebben gezorgd zijn verminderd, waardoor ik kon gaan werken ism een psycholoog aan structureel herstel. Ben nu aan het afbouwen, van 20-15-10-5-0, tot aan de 5 geen klachten van het afbouwen, nu nogal. Ben bijna 2 weken gestopt, maar onttrekkingsverschijnselen zijn aa[lees meer...]nwezig: moe, diarree, buikpijn, zenuwachtig, prikkelbaar tot bijna aan het agressieve toe.

31-10-2016 | Vrouw | 55
Overspannen/burn-out
Ik heb een nogal complexe situatie, waardoor ik 6 jaar geleden moest worden opgenomen op een paaz. Daar kreeg ik paroxetine. Ik was altijd ontzettend tegen dit soort medicatie maar het heeft me enorm geholpen en helpt me nog steeds om alle zaken in mijn leven weer op orde te brengen. Het geeft me rust in mijn hoofd. Ik heb maar een redelijk lage dosering maar daar doe ik [lees meer...]het goed op.

16-10-2016 | Man | 50
paroxetine (40mg)
Prettig rustig makend middel

27-09-2016 | Man | 34
paroxetine (30mg)
Overspannen/burn-out
Ik ben in augustus 2015 in gestort en geconstateerd dat ik een burnout had ik ben een maand later begonnen met het gebruik van paroxetine van het met Sandoz eerst 20 mg later opgeschaald naar 30 mg de eerste 6 weken zijn echt een hel paniekaanvallen rare gedachtes super down en depressief . Na ongeveer 3 maanden ben ik naar 30 mg gegaan het bleek dat ik net iets te laag z[lees meer...]at waardoor de medicatie niet goed bij mij werkte ik gebruik het nu iets langer als een jaar en zal over twee maanden weer gaan afbouwen het heeft mij enorm goed geholpen alles weer op te pakken wel een advies lees de bijsluiter niet als je begint.

20-12-2015 | Vrouw | 49
Overspannen/burn-out
Ben ziek geworden met paniek- en angstaanvallen. Kon hierdoor niet meer functioneren. De 1e 2 maanden ernstig ziek. Dit is opgelost met oxazepam. Na 2 maanden gestart met gesprekken bij een psycholoog en medicijn paroxetine 20 mg per dag. Dit is zeer langzaam opgebouwd. Na 2 maanden gaat het heel goed.(behalve extreem moe zijn, kan veel slapen met tussendoor slapen erbij.[lees meer...]) De oxazepam helemaal niet meer nodig en op advies van ha. paroxetine blijf ik nog wel een tijd innemen.

26-11-2015 | Man | 56
Overspannen/burn-out
Mijn persoonlijkheid is drastisch en negatief veranderd. Grenzen vervagen.. Mijn tip: niet aan beginnen!

22-11-2015 | Vrouw | 30

09-11-2015 | Vrouw | 57
Overspannen/burn-out
Sinds 15 jaar paroxotine 20 Mg gebruikt nav burn-out/ depressie en erfelijkheid serotonine tekort volgens diagnose arts. Sinds mei een nieuwe diagnose gesteld, nu Delayed sleep disorder, waardoor afbouw vd paraxotine in gang is gezet. Vanaf april tot juni van 20 naar 10 Mg afgebouwd en heb sinds aug/sept heftige klachten zijnde onthoudingsverschijnselen. De artsen weten d[lees meer...]it niet zeker en stellen nu voor om langzaam met druppels van 2mg op te gaan bouwen ivm eventuele serotonine tekort. Echter nu de vraag of dit een juist advies is en/of iemand hier ervaring mee heeft, daar niemand aan kan geven wat de gevolgen kunnen zijn ook qua bijwerkingen etc. Graag reacties of ervaringen in deze doolhof.

06-11-2014 | Vrouw | 23
Overspannen/burn-out
Begonnen met dit medicijn toen ik een burn-out had met een 'depressieve neiging'. Een voordeel van dit medicijn is dat het redelijk snel werkt (na 6-8 weken merkte ik wat van de werking). Een nadeel vond ik de heftige bijwerkingen. Ik heb zeer heftige hallucinaties gehad (kan eventueel de combinatie zijn geweest samen met de Xanax die ik ernaast gebruikte), ik ben heel vee[lees meer...]l aangekomen, geen enkele behoefte meer aan seks, klaarkomen lukte niet meer, het was gevoelloos daar beneden, slapen was een groot drama ondanks dat ik niet uit mijn ogen kon kijken van vermoeidheid was ik toch nog zoveel wakker. Na 1,5 jaar ben ik ook weer gestopt met deze medicijnen. Het heeft me door een moeilijke tijd heen geholpen maar ben nu blij dat ik wat anders slik. Als je het werkelijk nodig hebt maken de bijwerkingen in het begin niet uit, maar voor de langere termijn kan ik toch andere medicatie aanbevelen.

04-11-2014 | Vrouw | 51
Overspannen/burn-out
Na 5 à 6 weken begon het naar tevredenheid te werken. Ik probeer nu af te bouwen, omdat ik heel slecht begin te zien met vooral mijn rechteroog. Ook zweet ik erg veel. Heeft iemand ervaring met het slechte zicht?

08-07-2014 | Vrouw | 41
Overspannen/burn-out
Gebruik sinds een half jaar Paroxetine en ben zeer tevreden. Voorheen gebruikte ik al enkele jaren Citalopram waardoor ik meer als 10 kg ben aangekomen. Via de huisarts overgestapt op Paroxetine en deze bevalt prima ben nu langzaam de aangekomen kilo's weer kwijt aan het raken. Bijwerking zijn niet meer of erger dan bij Citalopram.