Ervaringen met Paroxetine

paroxetine

Bij  StressX

Chronische depressie (35 meningen)
Posttraumatische stressstoornis (PTSS) (19 meningen)
Obsessieve-compulsieve stoornis (10 meningen)
Postnatale depressie (8 meningen)
Sociale fobie (8 meningen)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Subsidie depressiegala nauwelijks naar depressie

NOS Nieuwsuur (21-01-2020)

20-12-2023 | Man | 44

18-02-2019 | Vrouw | 56
paroxetine (10mg)
Stress
Ik heb toenemend de afgelopen jaren veel last gehad van stress(gerelateerde) klachten. Hierdoor angst, veel gepieker, slecht slapen, toenemend rotgevoel. veel gedaan om er af te komen, minder gaan werken, langere tijd vrij genomen, leuke dingen doen maar ook psychosomatische fysiotherapie, ontspanningsoefeningen etc. Zelfs een dieet gedaan, helaas met minimaal resultaat[lees meer...]. Uiteindelijk aan de huisarts paroxitine gevraagd, hij ging onmiddellijk akkoord (met als maar: ik moet ook naar een pyscholoog). Onmiddellijk begonnen met slikken, de eerste paar dagen is uitermate vervelend, veel last gehad van maag en darmen. .maar dan na anderhalve week voel je de ontspanning komen. Ik was na 4 weken op controle en wilde naar de 15 mg maar de huisarts gaf aan, nee blijf maar op 10, je bent er nog niet. En hij had gelijk. Ik slaap beter dan jaren, ik ben weer opgewekt, de stress is uit mijn lichaam en de nek / schouders zijn ontspannen.! ook is het piekeren voorbij. ik kijk er niet naar uit te moeten stoppen, hoewel hier nog geen sprake van is. Ik zou het zo weer doen om hiermee te starten.

10-05-2016 | Man | 60
paroxetine (30mg)
Stress
Stress, burnout, ... zijn allemaal een gevolg van een verkeerde manier van denken, en dus een symptoom. Of anders gezegd: je lichaam wijst je erop dat je fout bezig bent. Een antidepressivum zal de symptomen (chemisch) aanpakken, maar niet de oorzaak (iets fout doen). Ik heb het zelf meegemaakt: na het stoppen van de medicatie kwamen de symptomen al snel terug, dus aan mij[lees meer...]n manier van leven was duidelijk niks veranderd. Terug aan de medicatie om het leven weer leefbaar te maken, maar tegelijk met cognitieve (hoe werkt je lichaam) en gedragstherapie (je 'doen' veranderen). Wat tientallen jaren misloopt, verander je niet in een handomdraai, en medicatie (paroxetine in mijn geval) slaat maar aan na enkele weken gebruik, dus reken op zeker een jaar. Ik heb met mijn neus de bodem van de hel gepoetst, dus leuk is een depressie niet, maar de put ligt nu achter mij. De medicatie nog niet. Van 40 mg zit ik nu aan 12,5mg, en elke 8 weken gaat er 2,5mg af. Dat afbouwen is geen pretje, maar iedereen reageert anders, dus pin je niet vast op een getuigenis. Na een verlaging heb ik het soms enkele dagen moeilijk (hoofdpijn, geïrriteerd, vermoeid). Soms, want 25 naar 20 ging probleemloos, en 20 naar 15 was pas na enkele weken even vervelend. De bottomline: symptoombehandeling is nodig en daar komen antidepressiva in beeld, maar een pilletje lost geen problemen op omdat het ze onderspit. En stoppen met dat pilletje zal meestal moeilijk gaan, omdat je lijf gewend is geraakt aan de chemische stoffen. Ontwenningsverschijnselen of onttrekkingsverschijnselen (hoe je het ook noemt is niet meer dan semantiek) horen daarbij. Neem dus je tijd met afbouwen. Wat maakt het ook als je je goed voelt.

31-01-2016 | Vrouw | 26
Stress
Voordat ik begon met paroxetine was ik al jarenlang veel te gestresst en eigenlijk daardoor niet gelukkig... ik heb meerdere malen geprobeerd met een psycholoog te praten, dat hielp opzich wel, maar het was nog steeds moeilijk om me goed te voelen! Ik stond helemaal niet achter dit soort medicijngebruik! Was er zwaar op tegen, maar mijn vriend zei tegen mij dat het voor mi[lees meer...]j niet zo slecht zou zijn om het te proberen, wie weet voel ik me er wel goed bij. Hier heb ik nog lang over na gedacht, totdat ik er een keer helemaal klaar mee was en ik in een kwade bui de arts heb gebeld voor een afspraak! Eenmaal bij de arts (met mijn vriend) verteld hoe ik me al die jaren al door de dagen heen heb gesleept, ik vond t leven niet meer zo leuk, de stress en mijn werk en verantwoordelijkheden die ik nog mijn hele leven zal hebben kwamen op me af! Er was geen plaats voor leuke dingen! K was vaak moe en tegelijkertijd onrustig! Ik ben begonnen met 10mg, dit omdat ik erg bang was voor de bijwerkingen! Ik dacht ik moet wel gewoon kunnen blijven werken! Maargoed dat moest ook anders, als je ziek bent ben je ziek! Uiteindelijk heb ik maar 4/5 dagen last gehad van een beetje afwezigheid en moe en wat lichte pijn in mijn buik! Verder sliep ik echt als een roos soms wel 12 uur achter elkaar! Zo lekker! En nog steeds slaap ik heerlijk! En ben ik zo fit op een dag! Inmiddels ben ik met 20 Mg begonnen, en dit gaat ook heel goed! Geen last meer van bijwerkingen gehad! Ging eigelijk alleen nog maar beter! Ik ga ze nu slikken tot mei heb ik met mijn arts afgesproken en dan ga ik rustig afbouwen! Ik ben erg positief over dit medicijn! Ik had me nooit zo goed gevoeld als ik ze niet had gaan slikken! Mijn vriend en ik hebben inmiddels een huis gekocht samen en ik heb een nieuwe baan! Allemaal leuke dingen en ik kan er zoo van genieten heerlijk! Ik zeg mijn mening over dit medicijn, omdat ik vind dat het vaak negatief beschreven wordt! Maar echt lieve mensen! Het kan je zo goed helpen! Dit is gewoon en stofje wat je mist en wat je aan moet maken... Net zoals mensen met suikerziekte die insuline moeten spuiten. Ik ben super blij dat het bestaat! Hopelijk geldt dit voor andere ook! Als je twijfelt nemen dus! Je word er en stuk gelukkiger van!

09-04-2015 | Vrouw | 36
Stress
Ik gebruik Paroxetine voor stress. Al in de tweede week (10 mg) merkte ik dat ik 's nachts rustiger sliep en niet meer in paniek wakker werd met de gedachte aan alles wat ik nog moest doen en of dingen wel goed zouden gaan. Doordat ik nu goed slaap voel ik me sowieso fitter, maar ik ben ook minder snel van mijn stuk te krijgen bij andere dingen die normaal stress zouden ve[lees meer...]roorzaken. Ben zo blij dat ik hier aan begonnen ben, er gaat een wereld voor me open! Ik voel me prima onder deze medicijnen, geen afvlakking van positieve gevoelens, alleen een beetje zweteriger dan anders.

09-09-2014 | Vrouw | 45
paroxetine
Stress
In een bijzonder stressvolle periode ben ik naar de huisarts gestapt. Door de spanning lukte het me nog nauwelijks een goede moeder te zijn, en ik was bang dat het een keer fout zou gaan. Omdat ik nogal afhankelijk ben van een auto waren kalmerende middelen geen optie. Omdat de spanningsveroorzakende omstandigheden ook niet binnen korte tijd zouden veranderen heb ik in ove[lees meer...]rleg met de huisarts gekozen voor deze antidepressiva. Ik voelde me veel beter door de paroxetine. Niet alleen de spanning was beter te dragen, maar ook de gegeneraliseerde angststoornis, waar ik ook last van heb, hield zich koest. Een heerlijk neveneffect. Aanvankelijk sliep ik ieder moment dat ik kon - wat wel hielp tegen de spanning - en hoewel dat later minder werd, merkte ik pas nadat ik de paroxetine niet meer nam, hoe moeilijk ik al die tijd 's ochtends uit mijn bed kon komen. Ik ben in de periode voordat ik de medicijnen nam behoorlijk aangekomen, kreeg het er met geen mogelijkheid meer af. Nu ik een half jaar gestopt ben lijken die kilo's langzaamaan te verdwijnen. Ons sexleven kwam door het medicijngebruik op een behoorlijk laag pitje te staan. Toen ik per ongeluk twee keer in een week vergat m'n pilletje te nemen ben ik een week 'onverklaarbaar' duizelig geweest. Het is wel 'rotzooi' dus. Toen mijn persoonlijke situatie weer verbeterde ben ik dan ook snel gaan zoeken naar een goede manier om af te bouwen. Ik las namelijk erg negatieve verhalen op internet over het stoppen/afbouwen. Maar op internet las ik ook over de vloeibare vorm van paroxetine. Daarmee heb ik steeds een week 1 mg minder genomen. Nergens last van gehad.

Amoxicilline (600) - Antibiotica - penicillines breedspectrum