Ervaringen met Prozac

fluoxetine

Chronische depressie (10 meningen)
Psychische klachten (3 meningen)
Postnatale depressie (1 mening)
Sociale fobie (1 mening)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Subsidie depressiegala nauwelijks naar depressie

NOS Nieuwsuur (21-01-2020)

19-11-2014 | Vrouw | 18
fluoxetine (20mg)
Ik ben 18, kreeg het medicijn Prozac (fluoxetine) voorgeschreven op mijn 17e. Het maakte me de eerste weken doodziek. Misselijkheid, duizeligheid, geen eetlust en verloor 10kg. Daarna kwam de angst. Paniekaanvallen en straatvrees; terwijl ik nooit enige vorm van angst had. Ik begon met automutileren en door een zelfmoordpoging belandde ik in een psychiatrische kliniek.[lees meer...] Niet eenmaal, maar zelfs tweemaal. Ik was een ander mens met Prozac. Vervelend, suïcidaal, angstig. Nu bouw ik af en ik heb me in maanden niet zo goed gevoeld. Dit medicijn gun ik mijn ergste vijand nog niet toe!

31-10-2014 | Vrouw | 20
fluoxetine
Lieve lezer, Ik schrijf deze recensie voor die persoon die in wanhoop recensies van medicijnen aan het lezen om een oplossing te vinden voor zijn of haar probleem en moedeloos word van alle negatieve verhalen op internet. De persoon die ik een halfjaar geleden zelf nog was. Zelf slik ik nu een halfjaar fluoxetine, voorgeschreven door mijn psychiater. Ik was door alle[lees meer...] verhalen op internet doodsbang geworden voor antidepressiva. Toch ging ik het op aanraden van een specialist proberen. Al jarenlang had ik ernstige angst- en paniekklachten, met als gevolg daarvan wanhopige en depressieve buien en soms zelfs suïcidale gedachten. Ernstige slaapproblemen, niets hielp. Ik startte met dit medicijn. De eerste maanden waren inderdaad zwaar. Ze waren bij mij vooral psychisch zwaar omdat ik resultaat verwachtte wat uitbleef. Ik bleef ophogen tot 60mg. Na 3 maanden begon ik werkelijk verschillen op te merken. Ik blijf minder lang in melancholische buien hangen, paniekaanvallen komen veel minder voor, ik bekijk het leven luchtiger en kan makkelijker loslaten. Mijn klachten zijn niet allemaal weg en het is geen wondermiddel, maar toch ben ik zeer enthousiast over dit medicijn. Mensen die mij vertellen hoe slecht antidepressiva zijn, hebben nooit geleefd met ernstige angstklachten. Ik kan hun oordeel steeds beter loslaten en ben tevreden met mijn keuze. Bijwerkingen zijn nachtmerries, maar dit weegt niet op tegen de voordelen. Ik word niet betaald door prozac en heb er geen belangen bij. Ik wil slechts een lichtpuntje zijn voor diegene die in ernstige wanhoop verkeerd en (onterecht) word bang gemaakt voor een medicijn dat je leven kan redden. Sterkte.

22-10-2014 | Man | 58
fluoxetine
Dit medicijn van Lily werkte perfect, maar de imitatie veroorzaakt hoofdpijn

21-10-2014 | Man | 27
fluoxetine
Het helpt wel. Ik gebruik het nu meer dan een maand. Het vlakt wel mijn gevoelens af, positieve en negatieve. In het begin voelde ik mij heel raar, ik kreeg van de meest bizarre gedachten en werd vak midden in de nacht wakker. Inmiddels kan ik gewoon doorslapen, heel af en toe word ik wakker. Dit is natuurlijk geen slaapmedicijn, maar dit viel mij wel op. Ik voel mij momen[lees meer...]teel net als een robot, alsof ik niet in mijn eigen lichaam ben. Ik word niet meer overspoeld door mijn emoties, mijn angsten zijn minder, waardoor ik meer actief ben. Diep van binnen heb ik wel nog steeds het gevoel dat er iets niet klopt. Het voelt alsof iemand al mijn negatieve (en o.a. positieve) emoties opgesloten heeft. Ik weet dat ze er zijn, maar ik voel ze niet. Soms voel ik gewoon huilen, en dat lukt niet. Dit ben ik niet. Het is een 'verbeterde' versie van mijn 'ik'. Misschien moet ik er aan wennen, want ik voel mij door deze medicijn wel beter dan eerst. Mensen zien het ook aan mijn gedrag en uiterlijk. Het neemt niet mijn obsessieve/negatieve gedachten weg, het maakt mij wel in staat om mij op andere dingen te richten. Ik kan ook niet alles hebben. Ik voel mij niet mijzelf en dat is oké voor nu. Beter dit dan de depressie die ik hiervoor had.

20-08-2014 | Vrouw | 45
fluoxetine
Wat ik in een eerdere reactie las, dat Fluoxetine alleen voor een depressie is en niet voor angst- en paniekaanvallen, is niet waar. Ik slik dit medicijn voor angst- en paniekaanvallen en heb er zeker baat bij. Wat het doet is dat het je gevoelens afvlakt. Dus ook de paniekgevoelens. Ik heb last van angst (paniekaanvallen, agorafobie, hypochondrie) sinds ik eind 2009 een o[lees meer...]ngeluk heb gehad waaraan ik een hersenbloeding heb overgehouden. Ik durfde nergens meer heen en vertrouwde mijn lichaam totaal niet meer. Ik heb een aantal jaar therapie gehad en wilde niet aan de anti-depressiva. De therapie heeft me wel wat geholpen, maar ik kwam niet van mijn angsten af. Ik heb Sertaline geprobeerd, dat hielp bij mij niet. Sinds oktober 2013 slik ik 20 mg Fluoxetine per dag en het heeft me zeker geholpen. Jammer dat ik er zo lang over heb getwijfeld om anti-depressiva te gaan slikken. Ik had t eerder moeten doen. Het begin was best pittig: veel hoofdpijn, droge mond, duizelig, dromen. Na een week of 6-8 begon ik te merken dat het hielp. Minder angstig, alsof er een glazen plaat over je gevoel ligt waardoor je er niet bij kan. Voor mij heerlijk....eindelijk niet meer dat angstige gevoel als ik in een winkel stond of ergens moest wachten. Ik ga ook makkelijker ergens heen en ben blij dat ik grotendeels van de angsten ben verlost. Echt fijn!

17-06-2014 | Vrouw | 46
fluoxetine (20mg)
Prozac is niet voor angst en paniek , maar wel voor een depressie.

05-04-2014 | Vrouw | 60
Chronische depressie
hallo, ik gebruikt al 20 jaar fluoxetine. nu ben ik al een tijdje weer erg depressief en ben ik naar 2 x per dag gegaan. heb je dan ook weer die bijverschijnselen, ik voel me na 2 wken nog steeds somber en bang.

29-03-2014 | Vrouw | 67

12-01-2014 | Man | 49
fluoxetine (20mg)
erge mate depressief, na gebruik prozac geen aanloopproblemen, snel effect, nu na bijna een jaar lijkt het effect te verdwijnen. wil het liefst weer stoppen. in het verleden al van alles gehad maar ook na langere tijd was effect weer weg, verviel in oude depressieve patroon.

24-11-2013 | Vrouw | 15
fluoxetine
Bijwerkingen vooral sufheid/ sloom/ vermoeidheid Tip: starten met lage dosering en langzaam ophogen voorkomt erge bijwerkingen. Start met 5 mg, na 1 week 10mg, na 1 maand 15mg en na 1 week 20 mg. Zo doe je er langer over om een werkzame spiegel op te bouwen, maar minder kans op misselijkheid/ ziek voelen 1 maand na inname 20mg merkt mijn omgeving verbetering, ik zel[lees meer...]f nog niet maar misschien komt dat nog? Herkent iemand dit?

29-10-2013 | Man | 21
fluoxetine
Super medicijn! Je merkt het effect al na een maand. Ik ben echt gewoon een heel andere persoon!!!!!!!!!!

26-10-2013 | Vrouw | 47
fluoxetine
Ik was zeer depressief, met ernstige angst- en dwangklachten. In eerste instantie hielp Prozac geweldig: ik voelde me rustig en actief tegelijk, zoals ik mij in geen jaren gevoeld had. Na twee weken, toen ik op de uiteindelijke dosering zat, kreeg ik zeer ernstige bijwerkingen: het begon met een verschrikkelijke uitslag , gevolgd door zwellingen in mijn handen, voeten en g[lees meer...]ezicht. Als het op de ene plaats verdween, kwam het op een andere plaats terug. Toen de zwellingen verdwenen kreeg ik een soort reuma in mijn handen: ze waren helemaal verkrampt, deden verschrikkelijk pijn en ik kon er niets mee doen. Het gekke was dat ik dit alleen 's nachts had. Overdag had ik nergens last van. 'S avonds begonnen mijn handen te tintelen waarna de pijn op kwam. Daarbij had ik koorts en was ik intens moe. Bovendien, omdat ik van de ene dag op de andere moest stoppen, kwamen mijn klachten in alle hevigheid terug. Het ergste vond ik de reacties van mijn psychiater en mijn huisarts . De psychiater (PCN, nu GGZ) ontkende iedere verantwoordelijkheid en mijn huisarts verwees mij doodleuk terug naar het PCN. Het gevolg was dat ik het helemaal alleen moest uitzieken, terwijl ik waarschijnlijk naar het ziekenhuis had gemoeten. En pas na heel lang aandringen kreeg ik van het PCN therapie ter vervanging van Prozac. Toen ik tegen een nieuwe psychiater van het PCN zei dat ik geen Zeroxat wilde gebruiken omdat dit in dezelfde groep zit als Prozac, kreeg ik te horen dat opname dan het enige alternatief was. Ik gebruik inmiddels al jaren Clomipramine, en dit werkt prima.

15-10-2013 | Vrouw | 32
Psychische klachten
Erg positief over prozac, heeft echt mijn leven gered. Het is echter wel belangrijke elke dag op gezette tijd je medicijnen te nemen. Ben je hier erg slordig in dan kunnen de klachten verergeren.

06-10-2013 | Vrouw | 21
fluoxetine
Na heel lang en veel therapie (8 jaar) eindelijk toch begonnen met fluoxetine, wou het in eerste instantie niet omdat ik veel negatieve berichten erover las en omdat ik bang werd van de eventuele bijwerkingen. Nu eenmaal aan begonnen heb ik spijt dat ik het niet 8 jaar geleden heb gedaan. Wat een wereld van verschil, heb totaal geen bijwerkingen. Ik voel me herboren. Over [lees meer...]een half jaar weer afbouwen en dan kijken of het ook zonder lukt, ik ben benieuwd.

07-09-2013 | Vrouw | 67
fluoxetine
Ben sinds 20 augustus gaan afbouwen met Prozac en sinds 2 weken geheel gestopt! Dit geeft de nodige afkickverschijnselen zoals duizeligheid, "stroomstootjes" in mijn hoofd, vermoeidheid, hoofdpijn etc. Zijn er meerder mensen gestopt met Prozac of anti depressiva? Wat is jullie ervaring hiermee? Bedankt vast voor het reageren, Fennie PS: gebruikte Prozac al 20 jaar

02-09-2013 | Vrouw | 40
Chronische depressie
Proxac, depressie, in kliniek overgestapt naar amytriptaline ivm bijwerking pijnstilling neuropathie