Ervaringen met Prozac

fluoxetine

Chronische depressie (10 meningen)
Psychische klachten (3 meningen)
Postnatale depressie (1 mening)
Sociale fobie (1 mening)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Subsidie depressiegala nauwelijks naar depressie

NOS Nieuwsuur (21-01-2020)

19-07-2013 | Vrouw | 15
fluoxetine
Wegens zware depressie op aanraden van de psychiater begonnen met prozac. We hebben het langzaam opgebouwd, in het begin merkte ik vooral dat ik nog vermoeider was dan eerst. Na een kleine week werd mijn somberheid erger, mijn zelfmoordgedachtes/neigingen werden heftiger en ik begon weer met automutilatie. Helaas nu nog geen verbetering en de depressie en eerder genoem[lees meer...]de zaken zijn er nogsteeds.. Helaas is dit niet het medicijn voor mij, en ga ik nu overstappen op een ander medicijn.

19-07-2013 | Vrouw | 47
fluoxetine
Ik gebruik al bijna 20 jaar fluoxetine/prozac. Nooit echt problemen mee gehad. Nu ben ik in maart gestopt en alle klachten kwamen in alle hevigheid terug. Paniekaanvallen, depressie en angsten. Na 4 maanden zonder ben ik nu weer opnieuw gestart met 20 mg per dag. Ik heb enorm veel last van de bijwerkingen gehad maar sinds dag 10 voelde ik me overdag wel wat beter. Tegen de[lees meer...] avond verdween dat gevoel weer en begon ik me weer ronduit vreselijk te voelen. Heb veel slaapproblemen waardoor de klachten extra toenemen. Ik vind het geen middel wat je in de opstartfase zonder toezicht van een derde zou moeten mogen gebruiken. Ik vraag me af of er meer mensen zijn die in de opstartfase ervaren dat het bij inname in de ochtend overdag het gewenste effect geeft maar dit naar mate de avond/nacht komt totaal afneemt.

01-07-2013 | Vrouw | 18
fluoxetine
Hallo iedereen, Ik slik nu voor 2 jaar prozac en ik ben er heeeel erg tevreden over. Ik had altijd enorme paniekaanvallen en angsten (al vanaf mijn 14e). Nadat ik 1 jaar therapie heb gehad is er toch besloten om medicijnen te gaan slikken aangezien het nogsteeds erg slecht met mij ging. Ik vond het in het begin heel eng en heb even aan het idee moeten wennen. Toen ik 15 w[lees meer...]as ben ik ermee begonnen (10 mg) en er ging een wereld voor mij open. Voordat ik met deze medicijnen begon was ik niet hanteerbaar. Ik kon moeilijk functioneren in het dagelijks leven. Ik kon niet naar school, ik kon niet naar de supermarkt, ik had altijd last van angsten en paniekaanvallen. Toen ik met het medicijn begon was het de 1e week een beetje moeilijk. Mijn angst en paniek werd erger, Maar omdat mijn moeder ook anti depresiva slikt ( een ander dan ik ), heb ik doorgezet. Ik had al veel goede verhalen gehoord en gaf de moed niet op. Na een week gebeurde er een wonder. Ik kon langzaam aan weer naar buiten en genieten. Dit was voor mij zo apart omdat ik dat eerst helemaaal niet durfde. Nu (2 jaar later) ben ik ontzettend blij dat ik dit gedaan heb. En de bijwerkingen die ik in de 1e week had zijn voor mij verleden tijd. Ik denk nu terug aan 2 jaar lang genieten. Ik durf eigenlijk alles weer, Ik ga weer naar school, naar de supermarkt, en ik ga zelfs uit in het weekend! Ook hou ik erg van zingen. Nu sta ik zelfs regelmatig op het podium zonder dat ik angsten of paniek krijg, Ik wil aan iedereen de tip meegeven dat je nooit moet opgeven. Ik heb die 1e week doorgezet en ben nu heel blij dat ik mijn leven weer 'normaal' kan leven!

22-05-2013 | Vrouw | 22

06-04-2013 | Vrouw | 30
Psychische klachten
Kan niet echt zeggen dat ik veel effect had van dit medicijn, wellicht werkt het wel beter bij een ernstige klassieke depressie. Wel merkte ik bij het instellen dat de stemming de eerste dagen verslechtert terwijl je al erg laag zit natuurlijk. Niet onbelangrijk om dus wat mensen om je heen te hebben die dagen, met het oog op veiligheid of zelfzorg.

19-03-2013 | Vrouw | 36

07-02-2013 | Vrouw | 66
fluoxetine
Ik heb na 6 weken halve tablet per dag heel vaak last van hoofdpijn, terwijl ik vroeger nooit hoofdpijn had. ook had na 2 dagen slikken dezelfde ervaring als de andere gebruiker : hevig trillen, hartkloppingen. Naar de huisartspost : laprozam. Maar dat is verslavend, dus dat mag je maar heel weinig en niet zo vaak gebruiken. Ik wacht nu af, wat de psychiater mij gaat advi[lees meer...]seren, want ik kan moeilijk leven met die hoofdpijn. Misschien toch een ander middel, maar andere SSri's geven een kans op oorsuizen en daar heb ik al zoveel last van. Gerarda

23-12-2012 | Vrouw | 42
Depressief
Paar maanden depressief en in overleg met psychiater Prozac gebruikt. Voorschrift was eerste vier dagen halve tablet om rustig te beginnen (na slechte ervaring met cymbalta een paar maanden daarvoor), maar na drie dagen kreeg ik 's nachts een heel heftige aanval (snelle hartkloppingen, snelle ademhaling (tegen hyperventilatie aan), hevige ongecontroleerde trillingen van mi[lees meer...]jn lichaam. Heftige bijwerkingen die niet in de bijsluiter zijn vermeld. 'S nachts hulp ingeroepen, een heel beangstigende ervaring. In overleg met psychiater een paar dagen gestopt met het medicijn. Op 12 dec. weer met Prozac begonnen, maar nu 1/4 tablet per dag en dat gaat nu al 10 dagen goed. Ervaar nu wat positieve werking van het medicijn. Eerder depressief geweest, 15 jaar geleden, toen Prozac gebruikt in hogere dosering dan nu en toen weinig last van bijwerkingen.

21-12-2012 | Vrouw | 57
Depressiviteit
Ik gebruik nu zo'n 20 jaar prozac 20 mg , die nu op 21-12-2012 verhoogt is naar 40 mg per dag. Ik had het idee dat 20 mg niet meer de juiste werking had , daar mijn klachten erger werden de laatste maanden . Klachten zoals :depressie , angsten , stemmigswisselingen ........... Ik heb al vele therapien gehad en opnames , maar helaas met weinig effect. Mijn huisarts [lees meer...]heeft al vaak een ander middel voorgesteld , maar van die middelen hebben vaak als bijwerkingen dat je qua gewicht aankomt , en dat wil ik absoluut niet , vandaar dat ik aan prozac blijf hangen ( daar kom ik niet van bij in gewicht ) ondanks dat het de laatste jaren weinig effect meer heeft . Vandaar dat mijn dosering nu verhoogt is , hopelijk heeft het dan wel zijn effect. groetjes Vera.

27-11-2012 | Vrouw | 46
fluoxetine
Prozac hielp bij mij heel erg goed, maar in de loop van de jaren moest het steeds weer verhoogd worden totdat de arts zei dat het tijd werd voor een ander middel. En dat werd venlafaxine

08-11-2012 | Vrouw | 13
fluoxetine
In het begin was ik veel misselijk, moest ik overgeven, was ik draaierig en had ik weinig eetlust. Ik had het gevoel alsof ik aan het ijlen was. De muren kwamen naar elkaar toe, en een paar keer dacht ik dat de stoel in elkaar zakte, omdat mijn hele lichaam zwak en licht voelde. Na een paar dagen werd mijn lichaam juist heel erg zwaar, ik kon heel moeilijk lopen daardoor. [lees meer...]Ook veel last van overmatig transpireren, buikkrampen en diarree. Het medicijn werkt overigens wel. Ookal zeggen ze dat je er na 6 weken pas wat van voelt, ik voel me minder angstig. Hiervoor slikte ik valeriaan. Dat deed ik echt alleen als ik dingen moest doen die echt heel spannend waren. Nu moet ik ongeveer anderhalf jaar de Prozac slikken, en dan ga ik het zelf proberen.

07-11-2012 | Man | 53
Depressief
Zeer depressief na diverse problemen . Na gebruik 1x per dag 20mg ging het na een week of 6 al een stuk beter in 1994. De laatste 4 jaar gebruik ik 1x per 2 dagen 20mg Na 1994 geen depressies meer. Volgend jaar 1x per 3 dagen proberen.

25-09-2012 | Vrouw | 39
fluoxetine
Vlakt wel heel erg af, (de enige vervelende bijwerking) maar heeft me heel erg geholpen om stabiel te blijven.

11-08-2012 | Man | 49
Depressiviteit

22-07-2012 | Vrouw | 23
fluoxetine
Ik heb dit middel 3 jaar lang gebruikt op 20 mg na herhaaldelijke depressies en een genetische gevoeligheid voor depressie waardoor het steeds terug zal komen. Onlangs 4 maanden gestopt omdat mijn lichaam niet meer reageerde op het medicijn en een verhoging tot 40 mg tot enorme impotentieproblemen leidde, ook was ik erg aangekomen. Nu na 4 maanden weer begonnen omdat i[lees meer...]k merk dat ik de stabiliteit nodig heb, dan wel in deze periode van mijn leven kan gebruiken. Wat ik nu merk is de hoofdpijn die ik altijd heb bij het opstarten, een vrij heftige schelle pijn die als het goed is na 1 a 2 weken weer weggaat. Het rare is dat ik nooit andere bijwerkingen heb dus voor mij is dit middel ideaal, ik word ook niet raar, de situatie verergert niet, niks, behalve dan die vervelende hoofdpijn maar dat overleef ik wel. Bij de eerste pil had ik een wat droge mond.

15-07-2012 | Vrouw | 61
fluoxetine
Prozac heeft mij niet geholpen. Ik had het gevoel steeds buiten mijzelf te stijgen geen emaoties meer hebben het werkte bij mij negatief. Ik heb ook afgebouwd. Maar jeren later werd het weer zo erg dat ik het leven niet meer zag zitten. Ik heb toen citalopram gekregen en helpt heel goed. Ik geniet weer van alle dingen en ben weer leuke dingen gaan doen.