Ervaringen met Sertraline

Bij  ADDX

Chronische depressie (46 meningen)
Posttraumatische stressstoornis (PTSS) (35 meningen)
Postnatale depressie (18 meningen)
Obsessieve-compulsieve stoornis (16 meningen)
Sociale fobie (11 meningen)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Subsidie depressiegala nauwelijks naar depressie

NOS Nieuwsuur (21-01-2020)

24-05-2020 | Man | 22
ADD
Samen met ADD, had dit een slechte invloed op mijn energievermogen. Alleen het slapen ging beter, als ik het in de ochtend nam moest ik heel de dag gapen en was ik zo moe als iets. De bijwerkingen nemen serieus toe met het verhogen van een dosis en de bijwerkingen zijn ook heel ongewoon verlopen, piepende oren, zweten snachts, meer honger. Ik zweet normaal nooit snachts en[lees meer...] ik werd serieus opeens wakker in mijn nat laken van het zweet dag na dag. Het werkte wel, maar de concentratie verminderde en mijn energie ook. Het heeft geen gewicht doen toenemen, wel eten beter laten smaken. En mijn stemming was euforisch als ik lachte en was daardoor gelukkiger, maar dit was (voor mij) verwaarloosbaar tegenover de consequenties. Een opmerkelijke ervaring door het mixen van vodka-redbull en sertraline waarbij ik impulsief, spontaner en nog wat andere eigenschappen had dan dat normaal het geval is. Niet mijn med. Het heeft wel gewerkt, maar mijn concentratie verbeterde bij het afbouwen en ik hecht veel waarde aan mijn concentratie.

03-02-2014 | Man | 42
ADD
ik gbruik dit middel, omdat ik angsten en hyperventilatie aanvallen heb sinds meer dan 6 jaar. Ik heb ADD en een licht verstandelijke beperking en kan niet tegen drukten in kleine ruimtes, word ik vaak angstig. Sertraline werkt goed en helpt me om op de been te blijven, maar genieten van intimiteit is niet geweldig. Ik wil gewoon kunnen genieten van seks zoals andere mense[lees meer...]n dat ook kunnen, de bijwerkingen verhinderen vaak een erectie of een zaadlozing.

28-12-2022 | Vrouw | 34

07-02-2013 | Vrouw | 40
ADD
Hallo,Ik ben een alleenstaande mama van 40j. en al héél mijn leven heb ik te kampen met ADHD. Ik was anders dan andere kinderen,een buitenbeentje en voornamelijk een 'lastig kind' voor deze maatschappij;ik voelde me ook anders en werd niet begrepen. In mijn kinderjaren kende men de begrippen ADHD,ADD en ODD niet,en àls je met één van deze zaken belast waart,was je gewoon e[lees meer...]en aandachtsvrager en lastpak,en werd daar ook zo naar behandeld. In mijn kinderjaren had ik al véél last van huilbuien,maar tevens was ik meerdere dagen ook hyperactief en zocht allerlei spanningen op. Op mijn 16j ben ik dan ook van huis weggegaan en alleen gaan wonen. Kwam in aanraking met drugs en alcohol en leefde van dag tot dag al naar gelang mijn stemming. Dit heeft zo'n 5 maand geduurd daarna ben ik even terug naar huis gaan wonen maar met constante ruzie daar ook. Ik ben zwanger geworden toen ik bijna 17was van een buitenlander en verplicht geweest door mijn ouders tot abortie én het beëindigen van mijn relatie met hem. Daardoor ben ik voor de éérste keer in elkaar geklapt,en ben 4w zwaar depressief in bed moeten blijven liggen,niks ging nog,constant janken,medicatie genomen (welke weet ik niet meer) kortom ik was een wrak!! Toen het terug een beetje beter met me ging ben ik een half jaar later opnieuw alleen gaan wonen,maar altijd gepaard gaande met depressieve momenten daarbij. De éne dag was alles perfect,de volgende zat ik soms zo zwaar in de put dagenlang dat ik vaak gedacht heb er een einde aan te maken. Op mijn 21j heb ik me maanden vrijwillig laten opnemen in een psychiatrie voor behandeling van mijn depressie na 2 zelfmoordpogingen, maar ik heb deze therapie nooit volledig afgemaakt en ben er terug vertrokken mede doordat ik in een gesloten afdeling zat uit eigen veiligheid met personen die psychoses hadden en waarbij ik me ook niet thuis voelde. Nooit heb ik geweten dat ik ADHD had,alleen dat het leven voor mij geen steek inhield,de éne moment stond ik aan de top qua werk en dergelijke,de andere dag zat ik weer aan de grond. Op mijn 24j verloor ik mijn éérst geboren kindje aan een medische fout bij de bevalling,ik was 3w te vroeg met bevallen, moest dringend een keizersnede hebben, maar die is er nooit van gekomen, ùren met weeën gelegen die me wijd mijn eigen leven hadden gekost eveneens; een kerngezond kindje werd door verstikking in mijn buik, brutaal uit mijn leven getrokken,en daar begon de ware hel voor me! Véél ruzie met mijn partner, schuldgevoelens, mezelf altijd afvragend waarom dit nu weer moest gebeuren enz. Ook het verzamelen van àlle bewijzen tegen die gyneacoloog en het procederen tegen hem en het aansprakelijke ziekenhuis zorgden ervoor dat mijn depressie steeds zwaarder en zwaarder werd. Een half jaar later was ik opnieuw (tegen alle verwachting in door een zona en medicatie daarvoor die mijn anticonceptiepil afbrak) terug zwanger van een meisje. Mijn toenmalige partner verplichtte me tot abortus uit schrik dat ook dit kindje wat zou miskomen, net als bij ons zoontje toen. Tóch heb ik de keuze gemaakt die hij me oplegde, hij of ons kindje en ik heb voor mijn dochter gekozen, onze relatie was gedaan, wéér stond ik er alleen voor en zwaar depressief met vele angsten dat het ook bij haar fout zou lopen! De procedure tegen ons zoontje was ook nog niet afgelopen en àlles zorgde voor onstabiliteit en véél aan angst! Maar door een SCHAT van mijn volgende gynaecoloog die dag én nacht bereikbaar voor me was en waar ik zijn gsm nummer van kreeg die ik geregeld vól angst op eenders welke moment mocht bellen en ook deed als het niet ging,kreeg ik een supermooie gezonde dochter,éindelijk wat geluk!! Maar een jaar later sloeg de depressiviteit weer zó hard toe dat ik me opnieuw op aanvraag van mijn moeder me vrijwillig liet opnemen,en mijn dochtertje ging toen tijdelijk in een opvangtehuis voor kinderen. Elke week mocht ik bij haar 2x op bezoek in bijzijn van mijn nieuwe partner,maar toen mijn dochtertje op gegeven moment daar zó ziek geworden is, heb ik opnieuw mijn opname stop gezet en haar mee naar huis genomen om voor haar te zorgen. Mijn depressies bleven echter steeds terug keren. Toen mijn dochter 6j werd,wees haar juffrouw op de school me erop dat ik haar moest laten onderzoeken op ADHD omdat óók zij net als ik in mijn kinderjaren zich vreemd gedroeg volgens haar doordat die zélf een zoontje met ADHD had,en bij mijn dochter ook deze handelingen zag. Echter voor mij was dat niet raar dat zij zo hyper was en altijd op onderzoek uitging, want ik was net zo als zij, dezelfde dus en voor mij gewoon een kind met veel aan energie zoals ik destijds ook altijd was. Toch op haar 8j en op een andere school werd ik er opnieuw mee geconfronteerd dat zij volgens anderen 'anders' was,en vroeg men me opnieuw haar eens te laten onderzoeken. Éérst ging ze 7 maand bij een kinderpsychiater wiens vakgebied enkel bestond uit ADHD en autisme,en die duidelijk ADHD vaststelde zowel bij haar als bij mezelf,en haar rilatine wou laten nemen daarvoor,maar daar was ik niet voor te vinden doordat ik al veel had gelezen daarover en dit toen in mijn ogen puur vergif leek. Ze is een jaar later doordat de problemen met haar bleven groeien en ze méér en méér moeilijkheden op school kreeg en men er daar ook nog steeds op aandrong haar te laten behandelen,opgenomen geweest bij De Hoge Beuken,kinderpsychiatrie waar men dus weer duidelijk ADHD vaststelde. Zelfs ik werd ook ergens verplicht tot therapie omwille van mijn steeds terugkomende depressies. Toen werd bij mij ook door de vele tests vastgesteld dat ik nu ADD heb,het hyperkinetische van vroeger heb ik inmiddels niet meer,en lijdt aan een Chronische depressie,een dysthyme stoornis zoals dat heet;een hele openbaring want dat heb ik nooit geweten gehad toen ik kind was dat dit de rede van àl mijn problemen geweest zijn!! Nu neemt mijn dochter sedert een goei jaar Rilatine 30mg en 10mg 's avonds en doet het pakken beter. Ikzelf heb nooit medicatie willen nemen doordat ik altijd dacht dat ik het allemaal wel aankon zonder, maar ik ben 3m geleden zó zwaar depressief geworden weer dat zelfs de feestdagen door gebracht zijn in mijn bed, geen fut, geen energie, angsten, en constant huilen. Vorige week ben ik naar de dokter gestapt,die me nu Sertraline 100mg voorgeschreven heeft tegen mijn depressie en angsten,en als avond medicatie neem ik uni-tranxène 15mg. Vervolgens is het de bedoeling dat als mijn depressie wat afgenomen is,ik ook medicatie zal krijgen om mijn ADD mee te behandelen. Ik neem deze twee medicamenten nu 5 dagen en merk zeker een verschil; ik voel me niet meer zo down,heb geen donkere gedachten meer, en huil al 3d niet meer, zeer goed dus!! Anderzijds moet ik er constant van geeuwen, heb dunne ontlasting en voel me er wel vermoeid van, hetgeen ik niet erg tof vind want ik heb hier hopen werk, en de vermoeidheid helpt me daar dus geen bal bij; logisch! Nu neem ik nog een halve tablet;50mg maar vanaf zaterdag moet ik verhogen naar een volledige tablet,100mg dus. Hier heb ik wel wat schrik voor doordat ik me nu al zo moe voel, maar ik zal zien wat dit zegt, voel ik me er niet goed bij hou ik het bij 50mg. andere bijwerkingen heb ik er niet van tot nu toe,dus ik vindt het wel een medicament dat zijn werk goed doet,want mijn sombere gedachten zijn écht al pakken verbeterd!! Groetjes Sammeke

27-04-2013 | Man | 43
ADD
heel erg tervreden na jarenlang diverse andere medicijnen te hebben geprobeerd waardoor ik de moed al begon te verliezen. Door mijn zware baan met veel verantwoordelijkheid speelde mijn paniekaanvallen een belangrijke rol in het moeten vinden van een oplossing. Uiteindelijk toch maar met psychiater naar oplossingen gezocht. Hiermee ben ik weer de oude. Nauwelijks last van [lees meer...]mijn angst. Concentratieverlies en chaos in mijn hoofd is hierdoor ook, vreemdgenoeg, minder geworden . Noodzakelijk is wel actief sporten om de opgehoopte adrenaline uit het lichaam te krijgen!! Hiervoor kreeg ik me niet gemotiveerd om dit ook erbij te doen. Dankzij dit medicijn ben ik volledig in balance gekomen na hectische en chaotische jaren.