Ervaringen met Sertraline

sertraline

Chronische depressie (46 meningen)
Posttraumatische stressstoornis (PTSS) (35 meningen)
Postnatale depressie (18 meningen)
Obsessieve-compulsieve stoornis (16 meningen)
Sociale fobie (11 meningen)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Subsidie depressiegala nauwelijks naar depressie

NOS Nieuwsuur (21-01-2020)

04-11-2022 | Vrouw | 34
sertraline (125)
Overspannen/burn-out
Ik gebruik nu inmiddels 3 jaar sertraline 125 mg. Heb heel lang klachten gehad vooral de verschrikkelijke vermoeidheid bij het in nemen van de medicatie. Nadat ik deze zomer de tip kreeg om mijn medicatie in de avond in te nemen, sindsdien voel ik mij eindelijk weer rustig en is de vermoeidheid zoveel minder. 5 jaar geleden borstvergroting gehad.. Heb lang getwijfeld [lees meer...]of het aan mijn borstprotheses kon liggen. Na deze zomer durf ik te zeggen dat het dus aan het tijdstip van innemen heeft gelegen. Ik voel me weer fijn, weinig tot niet meer vermoeid en kan oprecht weer genieten...

02-06-2022 | Vrouw | 68
Overspannen/burn-out
Ik slik op aanraden van mijn huisarts nu bijna 6 weken Sertraline 50mg. Ik ben niet meer zo erg depressief, maar verder doet het weinig met me behalve erg trillen en nerveus en nergens zin in hebben. Zes kilo afgevallen. Valt me zo tegen. Ik slaap ook slecht, dus ik gebruik er ook nog temazepam bij Lorezepam en nog slaap ik slecht. Ik heb in het verleden ooit paroxetine g[lees meer...]ehad en de bijwerking vind ook erg pittig in het begin , maar na een weken ( weet helaas niet meer hoeveel weken) werd ik weer helemaal de oude. Zo fijn! Na een paar maandjes elke week een heel klein stukje van de pil afgehaald met een scherp mesje en totaal geen problemen gehad met afbouwen. Had ik er nu ook maar weer voor gekozen.. 😖

23-02-2021 | Vrouw | 39
Overspannen/burn-out
Ik ben flink aangekomen, de reden is doordat mijn rem volledig weg was door deze medicatie. Alles ging ineens overmatig. Sporten lijnen maar ook eten. Ik ben nu bezig met afbouwen. Hopelijk krijg ik snel weer vat op mezelf

12-01-2021 | Vrouw | 32
Overspannen/burn-out
Sinds vorig jaar mei begonnen met sertraline opbouw met 12.5 mg. Naar 50 mg. Ik merkte te weinig resultaat en daarom in overleg met psychiater opgebouwd richting 100 mg. Omdat ik PMS klachten heb toch besloten om de medicatie nogmaals op te gaan hogen van 100 mg. Naar 150 mg. Op dit moment zit ik 1 week op 112.5 mg ben van plan om morgen naar 125 mg. Te gaan. Al merk [lees meer...]ik op dit moment dat ik last heb van de volgende bijwerkingen: extreem vermoeid, nachtzweten, sombere buien, prikkelbaar, piekeren. Dus misschien blijf ik nog wel een week langer op 112.5 mg voordat ik verder op ga bouwen. We zullen zien!

02-01-2021 | Vrouw | 30
Overspannen/burn-out
Na een zware burnout begonnen met gebruiken. Ik gebruik nu 2 jaar 75mg. Het gaat inmiddels al een stuk beter ! Echter sinds vorige week een flinke terugval gekregen, waardoor mijn medicatie nu is opgehoogd naar 100mg. Nu nog erg veel last van bijwerkingen; misselijkheid, prikkelbare darmen en eerder angstgevoel echter ik weet dat het gaat helpen, zoals eerder ! Het heeft a[lees meer...]lleen zeker twee weken inwerktijd nodig ! Nu nog afstrepen dus. PS. Ik ben juist afgevallen en slanker geworden door deze medicatie!

05-11-2020 | Vrouw | 32
Overspannen/burn-out
Vanaf mei gestart met sertraline. Begonnen met 12,5 en opgebouwd in 3 weken naar 50 mg. Had toch het gevoel dat ik hier niet voldoende resultaat uithaalde PMS klachten bleven hetzelfde. In September gestart met opbouw t/m 100 mg. Veel bijwerkingen: geïrriteerd, vermoeid, hoofdpijn, enorme stemmingswisselingen. Dit was 4 weken en daarna begon ik me fitter te voelen zelf[lees meer...]s minder last van m'n PMS klachten! Psychiater had het er laatst over om over een half jaar af te bouwen. Ik schrok hier enorm van en wil eigenlijk nooit meer terug naar hoe ik me een jaar lang heb gevoeld!

04-11-2020 | Vrouw | 46
Overspannen/burn-out
Gebruik sertaline nu 4 weken, eerste week 0,25g weinig tot geen bijwerkingen. En voelde me ook direct een stuk beter en had energie. 2e week opgehoogd in overleg met de huisarts naar 0,50g. Nu zit ik in de 3e week en begin nu pas extreem bijwerkingen te vertonen. Ik neem het in de ochtend bij m’n ontbijt maar na innamen hartkloppingen en veel onrust. Dit zwakt weer af maar[lees meer...] blijf heel de dag bibbers en trillen . Tegen de middag plots extreem moe en krijg huil buien. Probeer dan te rusten maar krijg dan hyperventilatie. Is dit normaal en moet ik volhouden tot we zeker 4 weken verder zijn? Of terug afbouwen naar 0,25g? Neem terug alprazolam 0,25g in de ochtend en avond om de hyperventilatie en angstaanvallen terug op te vangen. Alles is begonnen met een zware burn-out en hyperventilatie aanvallen, daarna ligt in depressie geraakt door veel thuis te zijn en niet veel om handen te hebben. Was ook altijd zeer zelfstandig en ondernemend als transport manager maar op dit moment een onzekere vrouw die geen rust kan vinden. Wekelijks ook naar psycholoog en goede opvolging huisarts maar wilde hier toch m’n verhaal eens kwijt en alle advies is welkom, volhouden of afbouwen met de aangegeven bijwerkingen? Groetjes NH

08-10-2020 | Man | 37
Overspannen/burn-out
3 jaar geleden burn out gekregen. eerste maanden elke dag 15 uur geslapen. was erg duizelig. had vaak spanningshoofdpijn. last van maagklachten. spierpijn. herstel ging erg langzaam. na 2 jaar opgebouwd tot 32 uur werken. smiddags nog steeds 2 uur rusten en na het eten niet veel energie nog steeds. slecht tegen prikkels kunnen. gespannen gevoel . rare stroomstootjes in mij[lees meer...]n hoofd.maagklachten etc. door de lichamelijk klachten erg angstig geworden. mijn herstel stagneerde steeds met ups and downs. steeds als ik een klein beetje over mijn grens ging had ik hier lang last van. ook als ik probeerde te sporten...voelde dit vooral daarna niet fijn. spanningshoofdpijn werd laatste maanden steeds erger . wanneer deze ondragelijk werd nam ik 5mg diazepam in. Dit was het enige wat een beetje hielp. altijd heel goed kunnen slapen. tot de laatste maand. 22 uur naar bed en rond 3 uur wakker. merkte dat ik steeds meer vermoeid werd en meer klachten kreeg. wilde niet aan de sertreline maar zag geen keuze. 1 week geleden begonnen met 50mg

09-11-2019 | Man | 49
Overspannen/burn-out
Na burn-out in depressie beland. Inwerkperiode van 3 weken was niet prettig. Geprobeerd af te bouwen maar dat is niet fijn. Donker gevoel komt terug. Ben onverschilliger. Heeft mij enorm geholpen. De bijwerkingen staan in schaduw van het effect

04-02-2019 | Vrouw | 18
sertraline (75)
Overspannen/burn-out
Na overspannen te zijn geraakt en in constante stress gezeten te hebben kon ik niet meer slapen en raakte ik steeds uitgeputter en voelde me steeds slechter waardoor ik uiteindelijk in een zware depressie bellande. Door de huisarts dit medicijn voorgeschreven omdat het mij zelf niet meer lukte hier uit te komen. Eerste weken waren heel erg zwaar, een hel. Depressie vererge[lees meer...]rde en durfde niet meer alleen te zijn. Ook andere nare bijwerkingen zoals hoofdpijn en duizelig. Na 4 weken opgehoogd van 50 naar 75 Mg en nu, na 6 weken, zijn mijn gedachten rustig, voel ik me veel positiever, slaap uitstekend en doe weer veel leuke dingen. Nog niet waar het moet zijn maar het geeft me een duwtje in de rug. Geef het vooral de tijd en blijf doorzetten! Ik ben tot nu toe tevreden over dit medicijn!

11-11-2018 | Man | 48
Overspannen/burn-out
In mijn 2e burn-out kwam ik in een depressie. Gestart met sertraline 50mg per dag. Voelt geweldig. Stimulans positieve gevoelens. Ik ben vergeetachtiger maar dit is te wijten aan de 2e burn-out. Ik heb gewichtstoename van 20%. Geprobeerd te stoppen. Dat was verschrikkelijk. Libido is 0.

12-02-2018 | Man | 51
Overspannen/burn-out
Ben begonnen met 50mg en al snel naar 200mg per dag gegaan. Ik heb adhd en ben 3 jaar geleden in een flinke burn out geraakt. Meer een volledig lichamelijke uitputting dan depressies. Ik kreeg daarna veel last van angsten. Sinds het gebruik van sertraline ben ik daar helemaal vanaf. Ik vindt het een goed middel wat dat betreft. Enige bijwerking die ik heb is een verminderd[lees meer...] libibo (maar niet nul). En soms wat duizelig maar dit heeft te maken dat ik weleens een dag het vergeet te nemen met dank aan mijn adhd. Dit weekend ben ik het twee dagen het vergeten en ik ben giga duizelig en voel stroomschokjes in mijn hersenen. Ik had al begrepen van mijn behandelaar dat als je wilt stoppen je dit heel geleidelijk moet doen. Dit is dan ook waar ze voor waarschuwen. Ik stop voorlopig niet want voel mij er erg goed bij. Alleen nu niet meer vergeten in te nemen 's ochtends.

31-08-2017 | Vrouw | 25
Overspannen/burn-out
Vanaf 2013 tientallen specialisten en (alternatieve) behandelaars bezocht vanwege veel lichamelijke pijnklachten, blessures die niet over gingen, tintelingen, erg moe, lusteloos, paniekaanvallen, hyperventilatie, continue gejaagdheid, onrust, hyper zijn, benauwdheid, kramp op de borst, spiertrekkingen overal, slapeloosheid, klapperen van de oren, met uiteindelijk neerslac[lees meer...]htigheid, het niet meer zien zitten, enorm prikkelbaar en extreme wanhopigheid tot gevolg. Ook behandeld voor de Ziekte van Lyme zonder echt resultaat. Wat er uiteindelijk toe heeft geleid dat ik sinds september 2016 thuis zit. Mijn lichaam was helemaal ontregeld en de hele dag in paniek zonder reden. Al eerder was mij geadviseerd om Sertraline te gebruiken, maar omdat ik erg tegen medicatie (vooral deze) ben wilde ik dat absoluut niet. Ook was ik bang nooit meer te kunnen stoppen. Uiteindelijk lukte het in mei 2017 echt niet meer op eigen kracht, waardoor ik toch min of meer gedwongen werd om het te proberen. Ik zag er enorm tegen op (oktober 2016 zelfs na 3 dagen weer gestopt omdat het me zo tegen stond), maar ik had de eerste week geen enkele bijwerking tot mijn verbazing. Elke week opgehoogd met 50 mg tot ik op de 150 zat. Halverwege merkte ik een lichte toename van de klachten. Inmiddels gebruik ik het nu 3 maanden en sinds lange tijd is er weer licht aan het einde van de tunnel. Ik ben voorlopig nog niet aan het werk, maar ik voel me eindelijk weer wat beter en merk een afname van mijn klachten. Of dit puur door de medicatie komt durf ik niet te zeggen, ik ben namelijk ook al ruim een jaar onder behandeling bij de psycholoog. Een maand geleden teruggegaan naar 100 ivm erge onrust in de ochtend. En ivm diarree mag ik evt terug naar 50, maar voorlopig laat ik het nog even zo. Al met al is het me enorm meegevallen en vond ik het ondanks mijn negatieve houding het proberen waard. De diarree en verminderde libido vind ik wel vervelend.

03-05-2017 | Man | 42
Overspannen/burn-out
na een burn-out gestart met Citalopram, door heftige bijwerkingen overgestapt op Sertraline, eerste 2 maand ging het goed, toen begonnen de bijverschijnselen: pukkels op lichaam, soms klein soms erg grote en pijnlijke, pijn in de gewrichten, geheugenverlies en concentratiestoornis, libido gedaald to 0, gewichtstoename. Tot op heden nog steeds pijn in de gewrichten word ste[lees meer...]eds erger, zodoende ben ik klaar met deze rotzooi, dat een chemisch goedje zulke verschijnselen in je lichaam kunnen opwekken..... ik ben zelf nu aan het afbouwen, kwart tabletje minder en dat een maand, daarna weer voor een maand een kwart minder enz tot ik er vanaf ben.

20-03-2017 | Man | 24
Overspannen/burn-out
Na bijna een half in een burn-out situatie te hebben gezeten, leek deze over te slaan in een depressie die psychisch alle energie en levenslust bij mij weg nam. De keren dat ik een huisarts bezocht in mijn leven, waren op één hand te tellen. Maar nu was er geen andere mogelijkheid en kreeg ik Sertraline mee om me te ondersteunen. Want, zo liet de huisarts mij eerlijk weten[lees meer...]: het heet dan een geneesmiddel, maar het geneest helemaal niets. Het is meer een pijnstiller die zowel positief als negatief neutraliseert. Vanaf dag 1 had ik het idee dat het hielp, maar dat kan ook een placebo-effect zijn. Nu vier week later heb ik wel het idee dat het meer structureel helpt, maar ik ben me er ook van bewust dat ik er nog niet ben. Ik ben wat rustiger en beschouwender. Mijn gedachten gaan er minder vaak "met mij vandoor" maar weg is het nog niet. Bijwerkingen vielen mee, af en toe hoofdpijn en mijn keel voelde heel dik. Verder wat trillen, en energieloos bij bijvoorbeeld sporten. Verder uitgestelde of geen ejaculatie bij seksueel contact, maar dat wordt nu al beter. Welke bijwerkingen ik niets over lees maar welke ik wel heb zijn veel maagzuurproblemen/oprisping en zoals dat wel eens voor komt bij een antibioticakuur; loslatend vel op vingertoppen en voeten. Inmiddels is die laatste weg, maagzuur blijft regelmatig terug komen. Meer mensen last van?

22-02-2015 | Vrouw | 58
Overspannen/burn-out
Sinds 8 maanden in een burn-out zonder medicijnen. Nu toch sinds 9 jan aan de sertraline 50 mg. In het begin veel bijwerkingen, heel gespannen, nerveus, nachtmerries, diarree. Met oxazepam erbij is het te doen op dit moment. Ik slik nu bijna 9 weken. Ik heb nog steeds last (wisselend) van erge spanningen en slecht slapen, steeds met paniek wakker worden. Moet ik nu vrage[lees meer...]n om de dosis op te hogen of nog even afwachten. Ik hoef pas over 3 weken terug naar huisarts. Heel graag reacties.