Ervaringen met Sertraline

sertraline

angst paniekaanvallen buikklachten zweten moeite met het bereiken van een orgasme beangstigende gedachten ongerustheid droge mond slapeloosheid wazig in het hoofd

Chronische depressie (46 meningen)
Posttraumatische stressstoornis (PTSS) (35 meningen)
Postnatale depressie (18 meningen)
Obsessieve-compulsieve stoornis (16 meningen)
Sociale fobie (11 meningen)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Subsidie depressiegala nauwelijks naar depressie

NOS Nieuwsuur (21-01-2020)

15-03-2024 | Vrouw | 46

misselijkheid

Sertraline langzaam opgebouwd, anders werden mijn klachten groter, in het verleden te snel opgebouwd, dus niet doen. Begin met 25 mg,na een week 50,wil je hoger, eerst 75mg en dan pas 100. Zo ook weer afbouwen.. zoeken naar de juiste mg. Eerste week 2 dagen diaree gehad. Voor je maag is het geen best spul, dus gebruik waar nodig een maagbeschermer. Ik ben door gaan prob[lees meer...]eren t/m 150 gram. Bij het opbouwen voelde ik me echt alsof ik net een glas wijn teveel ophad, moe en draaierig. Dat verdween. In de nacht erg zweten, ben daarom gaan minderen. Zit nu op 50 mg, dat is voor mij denk ik het beste. Paniekaanvallen zijn verdwenen. Ben rustiger, kan wat beter relativeren en slaap heel goed, elke nacht zeker 9 uur. Ik droom veel,maar geen nare dromen, eigenlijk alleen maar leuke. In de nacht zweten is nu gelukkig weg Mn maag is wel gevoelig. Dus daar moet ik rekening mee houden met wat ik eet. Ik ben daardoor 2 kg afgevallen. Het is geen wonderpil wat de ellende weg haalt,maar voor mij werkt het goed dat ik beter om kan gaan met ellende.

02-03-2024 | Vrouw | 48
sertraline (25mg)
Premenstrueel syndroom (PMS)

versuft steken in het hoofd buikklachten

Extreme pmdd, helpt enorm om stemming te stabiliseren. Zou willen dat ik dit jaren eerder had ontdekt. Wat was mijn leven dan eenvoudiger geweest! Ik neem hem in de avond en slaap hierdoor beter dus dat ik er wat suf van word werkt juist in mijn voordeel. Voor deze klachten zoek eens op H3 netwerk.

31-01-2024 | Man | 46
sertraline (50mg)
Ik gebruik nu 6 weken Sertraline. En ik kan alleen maar zeggen wou wat een verschil. Voel me top. Nauwelijks bijwerkingen gehad alleen licht maag en darmen klachten. Oja en 's nachts zweten. Maar dat weegt niet op tegen de voordelen. Geen angst en paniekstoornis meer. Echt van ach ja wat komt dat komt. Had ik 20 jaar geleden al moeten doen. Het werkt in mijn geval echt top[lees meer...]. Voel me eindelijk mezelf.

28-01-2024 | Vrouw | 41
sertraline (50mg)
Ik vond het erg spannend om met een AD te beginnen door alle verhalen die je vaker hoort, maar het tegenovergestelde was waar! Ik heb eigenlijk geen bijwerkingen gehad (eerst twee weken 25 en daarna 50mg) en voelde na twee weken al duidelijk verschil. Ik lag niet meer wakker snachts van het piekeren en bij iedere beer die ik op de weg zag kon ik veel makkelijker tegen meze[lees meer...]lf zeggen: 'we zien wel hoe het loopt en hoe het ook loopt het komt wel goed'. Fantastisch medicijn! Ik ben vrolijker, rustiger, happier, gezelliger en positiever. Ik geniet veel meer van dingen! Ik wil het liefst nog lannnggg niet stoppen.

26-01-2024 | Man | 75
sertraline (100mg)
Chronische depressie
Alles al geprobeerd. Niets hielp. Nu Setraline 100 mgr weer zin in het leven! Alleen vervelende bij werking ,diarree. Eerste weken waterdun ,nu iets beter na 5 weken,dus ik houd nog even vol.

10-01-2024 | Man | 39
sertraline (50mg)
Beste allemaal, Ik heb de diagnose depressie, angststoornis . Ook een vermoeden van ADD. Ongeveer 7 maanden geleden begonnen met het slikken van sertraline. Al jaren lang nagedacht om dit te gaan doen, maar door het taboe eromheen en omdat ik het “op eigen kracht” wilde doen was het er niet eerder van gekomen. Ik kan alleen maar zeggen: had ik dit maar 20 jaar g[lees meer...]eleden gedaan. Het begin was even zwaar. Ik had de hele dag het gevoel dat ik strak stond van de drugs. Ook erg heftige dromen en een droge mond. Na een week of 4 begon ik de positieve werking te merken. Pas na een paar maanden had ik het gevoel dat alles helemaal gestabiliseerd was. Enige bijwerking die ik nu nog heb is een verlaagd libido, maar eerlijk gezegd vind ik dat een positieve bijwerking. Mijn libido was hiervoor erg hoog dus dit geeft een zeker rust. Dankzij sertraline geniet ik weer volop van het leven. Ik gun iedereen deze positieve ervaring. Voor de mensen die twijfelen om het te doen wil ik zeggen: probeer het gewoon!

01-12-2023 | Vrouw | 37
sertraline (75mg)
Hoi, ik wil graag mensen die net zijn begonnen met sertraline een hart onder de riem steken. Na een fikse burn-out en therapie, bleef ik me angstig en gespannen voelen. Ik begon met 25mg sertraline, na een week opgehoogd naar 50mg, en ik heb met twee weken Heel Ellendig gevoeld (en in die tijd de ervaringen op deze site steeds gelezen op zoek naar herkenning en motivatie).[lees meer...] Ik was zo moe, veel angstiger, duizelig, last van mijn darmen, en ik twijfelde steeds of ik wel de goede beslissing had gemaakt om met dit medicijn te beginnen. Maar na twee weken begon ik me beter te voelen. Inmiddels zit ik op 75mg (ook de anderhalve week na de dosis weer verhogen voelde ik me minder goed!) en voel ik me weer als mijn oude zelf. Ik gun dit iedereen die last heeft van angst, en daarom deel ik graag mijn ervaring. O, ik heb nu nauwelijks meer last van bijwerkingen.

17-11-2023 | Vrouw | 22
sertraline (25mg)
- mijn verhaal met sertraline - Vier jaar geleden werd er een paniekstoornis bij me vastgesteld met een enorme focus op braken/misselijkheid (emetofobie). Ik durfde nauwelijks niet meer te eten uit angst om met besmet voedsel in contact te komen, bijgevolg was ik als 17-jarige erg afgevallen. De eerste keer naar de psychiater die de diagnose stelde en me 3 x 50 mg sulpi[lees meer...]ride/dogmatil voorschreef. Op dat moment was dat mijn 'redmiddel': ik had eindelijk weer honger, kon weer eten en geen baksteen meer in de maag. Dit medicijn heb ik 3 jaar lang ingenomen, totdat ik er geen effect meer van merkte en mijn mentale toestand heel erg achteruit ging. Nieuwe psychiater met diagnose gegeneraliseerde angststoornis; oplossing: sertraline! Het probleem was nu dat ik heel erg last heb met het idee alleen al dat ik van een medicijn misselijk kan worden of andere nare bijwerkingen. Ik zocht alle mogelijke ervaringen op fora en kwam uit op pure horrorverhalen voor een emetofoob als ik. Het heeft anderhalf jaar geduurd vooraleer ik het durfde innemen. Had ik dit maar eerder gedaan! Mijn paniekaanvallen gingen van kwaad naar erger, ik begon mezelf te isoleren en ik raakte best wat vrienden kwijt. Ik kon niet meer in een publieke ruimte zitten zoals een leslokaal, cinema of theater. Ik durfde niet meer op restaurant te gaan. Ik had constant last van fysieke klachten door deze chronische stress zoals buikpijn en nog minder eetlust. In april 2023 ben ik voor de eerste keer in crisisopname gegaan met als doel de sertraline op te starten. IK heb de stap durven zetten begin juli 2023. De eerste week nam ik 12.5mg in de ochtend om de bijwerkingen zoveel mogelijk in te perken met de eerste dagen motilium en temesta om mezelf rustig te houden. Na een week ben ik opgehoogd naar 25mg. Mijn bijwerkingen vielen eigenlijk heel erg mee en waren helemaal niets in vergelijking met de jarenlange paniekaanvallen en chronische stress!!! Wat hoofdpijn, levendige dromen en meer zweten dan vroeger. Dat is het. Misselijk geweest? Neen! Het heeft wel 2 volledige maanden geduurd vooraleer ik enig effect voelde. Ik ben nu 4 maanden verder en ik kan eindelijk schrijven dat het wel degelijk werkt. Ik heb amper paniekaanvallen, ik neem geen temesta of motilum meer, ik heb meer eetlust, ik ben socialer en assertiever. Die angst die me als een mistbank constant belemmerde in het dagelijkse leven is stilaan uitgedoofd. Ik ben weer mezelf ! Als ik het kan, dan kan jij het ook :).

17-11-2023 | Vrouw | 40
sertraline (50mg)
12 jaar geleden ben ik begonnen met Sertraline. Op dat moment hadden we net ons 1e zoontje gekregen en helaas voelde ik me niet beter dan voor de zwangerschap. Voor de zwangerschap heb ik echt alle therapieen gehad. Van cognitieve gedragstherapie tot ik weet niet meer wat zoveel.ik liep bij de psycholoog, maar niks hielp tegen de angst, hyperventilatie etc. Toen ik begon m[lees meer...]et sertraline duurde het even voordat het ging werken, maar na 6 weken merkte ik verschil. Ik dacht minder na, genoot weer van dingen, had weer zin om weg te gaan en leuke dingen te doen. Durf mijn mening te geven zonder er een naar gevoel van te krijgen. Dit is al 12 jaar mijn wondermiddel en ga nooit meer stoppen.

06-11-2023 | Vrouw | 65
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
Dit middel helpt mij om positief te blijven en het vermindert mijn angsten.

08-10-2023 | Vrouw | 30
sertraline (50mg)
Ik heb een vraag aan jullie over de invloed van sertraline op het seksleven. Ik ben vrouw, 30 jaar, en gebruik sertraline sinds 10 maanden ongeveer, 50mg. Door deze maanden heen heeft mijn libido behoorlijke schommelingen gekend. Soms ging alles goed en was er niks aan de hand voor meerdere weken, maar bij vlagen had ik last van vaginismus en het volledig ontbreken van lus[lees meer...]t. Sinds twee maanden voel ik mij volledig aseksueel en is mijn libido nergens te vinden. Wel ben ik erg gelukkig en blij met het medicijn (en mijn romantische relatie). De depressie is veel minder en ook de paniekaanvallen zijn weg. Ik heb ook (bijna) geen obsessieve gedachtes of angsten meer. Hebben meerdere gebruikers last van bijwerkingen op het vlak van libido ? Kwam hier verbetering in?

08-10-2023 | Vrouw | 60
sertraline (50)
Chronische depressie
Ik heb ongeveer 35 jaar paroxetine geslikt tot en met afgelopen juni 10 mg. Omdat ik geen effect meer bemerkte ophoging gevraagd aan huisarts of iets anders. Bij ggz werd door de psychiater besloten te gaan kruisen mijn paroxetine was inmiddels verhoogd naar 40 mg en zou worden gehalveerd naar 20 en worden aangevuld met 25 mg sertraline Maar wat er ook gebeurde alleen de p[lees meer...]aroxetine werd gehalveerd naar 20 mg . Na aandringen van mij werd er na 4 dagen de Sertraline pas toegevoegd, die 2 samen 4 dagen geslikt, daarna ging de gehele paroxetine eraf en slik ik nu al 8 dagen Sertraline 50 mg. Met daarbij in de ochtend 2 mg lorazepam, 4 uur later weer 2 of 1 lorazepam ligt eraan hoe ik me voel, weer 4 uur later hetzelfde verhaal. En 2 lorazepam voor de nacht die steeds minder hun werk gaan doen. Drama. Woensdag komt het IHT om te kijken wat ze voor me kunnen doen, wil zo graag electro convulsie therapie. Ben zoooo klaar met al die pillen uit proberen. Oxazepam, Alprazolam (xaxax), lorazepam, paroxetine en nu Sertraline en vroeger nog wat anders. Wie herkent dit

30-09-2023 | Vrouw | 52
sertraline (100mg)
hallo....ik ben benieuwd hoe jullie hebben opgebouwd hoeveel dagen/weken tussen elke ophoging?

14-09-2023 | Vrouw | 42
sertraline (150)
Begin van mijn 20-er jaren ben ik na een zorgeloze jeugd ik bijna een jaar zwaar depressief geweest. Ik kon en durfde niets meer. Bij psychiater terecht gekomen die me sertraline voorschreef. Alles in mijn leven fleurde en kleurde op, ik kreeg weer energie voor dingen. Een x of 5 proberen af te bouwen maar dat pakte niet goed uit. 150 mg per dag klinkt hoog maar ik functi[lees meer...]oneer en geniet van het leven. Sporten/buitenlucht/bewegen is heel belangrijk voor me en is de basis voor een aangenaam bestaan. De medicatie is ter aanvulling. Geestelijke aandoeningen komen voor in mijn familie en ik accepteer dat ik ook bij het clubje hoor dat medicatie nodig heeft. Ik ben blij dat dergelijke medicatie bestaat, anders zou mijn leven denk ik zwaar of ondraaglijk zijn. Mijn advies: probeer medicatie uit, kijk wat voor je werkt en wat niet voor je werkt en geef de zoektocht niet op, er is hulp genoeg in Nederland! Doorgaan, sterk zijn en moed houden!

17-08-2023 | Vrouw | 31
sertraline (125mg)
Dit verhaal schrijf ik voor iedereen die twijfelt over Sertraline voor een angststoornis of bang is voor de bijwerkingen: wat heeft dit middel mij ontzettend goed geholpen. Al een jaar of 10 kampte ik met een behoorlijk heftige angststoornis die mijn leven beheerste. Het ging met perioden soms erg slecht en ik heb in die jaren veel oxazepam en temazepam geslikt om maar de [lees meer...]dag en nacht door te komen. Mijn paniekaanvallen konden soms dagen duren en waren vooral aanwezig in sociale situaties terwijl ik eigenlijk een best sociaal persoon ben. Langzaamaan begon de angststoornis mijn leven over te nemen en ondernam ik naast werken niks meer. Vele therapieën gehad en nadat mijn laatste behandeling (psychotherapie) ook weinig effect leek te hebben had ik het bijna opgegeven. Eerder al via de huisarts citalopram geprobeerd maar hiervan waren de bijwerkingen niet door te komen voor mij. Een aantal jaren later toch maar weer geprobeerd maar nu bij een psychiater. Deze wilde mij Sertraline voorschrijven maar ik was eigenwijs en had goede verhalen gehoord over Paroxetine. Dit bleek ook te heftige bijwerkingen te hebben voor mij en na een aantal weken ben ik toch geswitched naar Sertraline. In de eerste dagen had ik vooral last van mijn darmen en baarmoederkrampen en wat hoofdpijn en een versuft gevoel. Dit trok na een paar dagen weg en na een week of 2/3 begon ik de eerste resultaten te merken: ik had meer energie, langzaamaan begonnen de constante paniek en onrust in mijn lijf weg te trekken en in sociale situaties voelde ik me veel weerbaarder. Intussen slik ik nu zes maanden 125 mg sertraline en mijn leven is totaal veranderd. Ik kan het geleerde uit de psychotherapie in de praktijk brengen omdat mijn lijf niet meer overspoeld wordt door paniek en onrust. Wat had ik dit graag eerder geweten.

26-06-2023 | Vrouw | 25