sertraline

Postnatale depressie (16 meningen)
Obsessieve-compulsieve stoornis (14 meningen)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

31-05-2021 | Vrouw | 17
sertraline (125)
Eerst citalopram geprobeerd. Ik kreeg manische klachten en suïcidale gedachtes namen flink toe. in overleg met de psychiater overgestapt naar sentraline. nu op 125mg en voel me een ander persoon. Blijf hoop hebben op je medicijnen en bedenk dat mensen eerder een reactie achterlaten als ze een negatieve ervaring hebben ipv een positieve. dit geeft een vertekend beeld. Ieder[lees meer...]een is anders en reageert anders op de medicatie. laat je niet bang maken maar wees kritisch en maak eventuele bedenkingen bespreekbaar met je hulpverlener!

29-06-2020 | Man | 18
sertraline (50mg)
Nooit bijwerkingen gevoeld, werkte bij mij erg goed tegen depressie, angsten blijven nog aanwezig maar over het algemeen tevreden.

27-09-2021 | Vrouw | 21
sertraline (50mg)
Wat een geweldig medicijn. Het is natuurlijk voor iedereen weer helemaal anders, maar voor mij werkt sertraline erg goed. De eerste week wel last gehad van wat bijwerkingen, maar die zijn inmiddels al helemaal weg. Ik kan mijn leven weer oppakken en er is rust in mijn hoofd. Stabiliteit. Natuurlijk nog steeds mindere dagen, maar die kan ik vele malen beter rationaliseren. [lees meer...]

02-11-2020 | Vrouw | 21
sertraline (50mg)
Aan het begin heel slecht geslapen. Later kilo s aangekomen door vreetbuien.

07-09-2020 | Vrouw | 21
sertraline (50mg)
Sinds (ongeveer) 2 maanden gebruik ik nu Sertraline. Ik heb al lange tijd last van angsten en paniek, die vorig jaar juni erg extreem werden. Ik heb antidepressiva altijd afgewezen uit angst voor bijwerkingen, maar ook uit angst dat ik er nooit meer vanaf zou komen. Toen ik zodanig ziek, geisoleerd en ongelukkig was, besloot ik er toch aan te beginnen. Ik ben begonnen [lees meer...]met een zeer lichte dosis, 25mg, omdat ik bang was voor bijwerkingen. De eerste week heb ik me wat misselijk, duizelig en slaperig gevoeld. De bijwerkingen namen eigenlijk al snel af. Ook bij de ophogingen heb ik wat bijwerkingen gehad, maar dit was allemaal makkelijk te verdragen. Tot nu toe merk ik positief verschil. Ik durfde eerst letterlijk niks. Nog geen 5 meter van mijn huis af te lopen. Nu merk ik dat mijn gedachtegang heel anders is. Ik denk wat vaker: ‘ach, wat maakt het ook uit’. Ook heb ik voor mijn gevoel enorm veel energie erbij gekregen. Normaal kwam ik mijn bed niet uit, maar nu spring ik rond alsof ik energie te veel heb haha. Ik kom steeds meer de deur uit en doe steeds meer positieve ervaringen op. Ik ben blij dat ik ermee begonnen ben, tot nu toe helpt het mij snel in de goeie richting. Gisteravond heb ik de dosis opgehoogd naar 75 mg, want ik ben er nog niet. Maar als het zo blijft doorgaan als nu, zie ik de toekomst positief in. Een tip: Bij angst voor bijwerkingen, lees NIET de bijsluiter. Laat het op je af komen. Het zal voor elk mens anders zijn, dus durf te ervaren hoe het voor jou is. Als het niet perse nodig is om antidepressiva te nemen zou ik er persoonlijk niet aan beginnen. Maar als je echt in een zwart gat zit, give it a go! Doe het voor jezelf en neem er ook de tijd voor. Zorg dat je de eerste paar dagen genoeg afleiding hebt!

14-06-2020 | Vrouw | 21
sertraline (25mg)
Autisme
is lang geleden geweest dat ik het gebruikte was toen ook 16 jaar oud, merkte er niks van.

24-08-2020 | Vrouw | 22
sertraline (50mg)
Begon hiermee na een langdurige depressie die gepaard ging met overemotionele buien. De eerste 6 weken waren vreselijk, veel bijwerkingen. Ik begon hiermee in een vakantie dus kon de symptomen handelen. Na de 6 weken werd het flink minder en merkte ik dat ik me weer mijn oude zelf voelde. Moest wisselen van ochtend naar avond voor het slikken van de pillen omdat ik andersg[lees meer...]ek werd van de brain zaps. Heeft een jaar perfect gewerkt, was er super blij mee. Toen begon hevig nachtzweten en ben ik gaan afbouwen, afbouwen gaat heel goed. Sertraline was een vreemd medicijn maar gaf me wel echt de steun om mijzelf weer op te bouwen

24-05-2020 | Man | 22
ADD
Samen met ADD, had dit een slechte invloed op mijn energievermogen. Alleen het slapen ging beter, als ik het in de ochtend nam moest ik heel de dag gapen en was ik zo moe als iets. De bijwerkingen nemen serieus toe met het verhogen van een dosis en de bijwerkingen zijn ook heel ongewoon verlopen, piepende oren, zweten snachts, meer honger. Ik zweet normaal nooit snachts en[lees meer...] ik werd serieus opeens wakker in mijn nat laken van het zweet dag na dag. Het werkte wel, maar de concentratie verminderde en mijn energie ook. Het heeft geen gewicht doen toenemen, wel eten beter laten smaken. En mijn stemming was euforisch als ik lachte en was daardoor gelukkiger, maar dit was (voor mij) verwaarloosbaar tegenover de consequenties. Een opmerkelijke ervaring door het mixen van vodka-redbull en sertraline waarbij ik impulsief, spontaner en nog wat andere eigenschappen had dan dat normaal het geval is. Niet mijn med. Het heeft wel gewerkt, maar mijn concentratie verbeterde bij het afbouwen en ik hecht veel waarde aan mijn concentratie.

28-07-2021 | Vrouw | 23
sertraline (50mg)
Voor het gebruik van sertraline heb ik een tijd Escitalopram gebruikt. Na een switch heeft sertraline heeft mij zeker 1,5 jaar geholpen om door mijn zware depressie heen te komen en om te gaan met sociale angsten. Het piekeren nam af, ik kon weer goed afgewogen keuzes maken en de aanhoudende somberheid was zo goed als weg. Wel kreeg ik last van hevig zweten, geen zin meer [lees meer...]in seks en gewichtstoename. Ik ben zeker 10 kg aangekomen als het niet meer is. Ik ben nu bezig met afbouwen om over een maand geen sertraline meer te gebruiken, maar ik ben heel blij met hoe dit medicijn me heeft geholpen.

26-05-2021 | Vrouw | 23
sertraline (20mg/ml)
Ik kreeg dit voorgeschreven van mijn nieuwe huisarts nadat ik iets meer dan een half jaar gestopt was met sipralexa. Ik ben bijna 4 dagen aan een stuk wakker geweest, verschrikkelijkste week van mijn leven. Uiteindelijk schreef de dokter weer sipralexa voor. Na één tablet te nemen kon ik meteen weer slapen. Nooit meer sertraline.

06-10-2020 | Vrouw | 23
sertraline (25mg)
Postnatale depressie
Na bevalling door veel problemen postnatale depressie opgelopen. Na week kreeg ik verschillende slaapmedicatie. Daar sliep ik een beetje op, maar spanning/angst aanvallen/nare gedachtes enz liepen op. Dokter is toen aan huis geweest en heeft sertraline voorgeschreven en lorazepam. Ik mocht gelukkig onder begeleiding thuis blijven Na ongeveer 4 weken kreeg ik pas resul[lees meer...]taat erop, dat waren verschrikkelijke weken, maar hierna zakte de spanning af, begin last van duizelig, bonkend hoofd, geen eetlust, enz. Maar dat zakte gelukkig weer af. Ik raad het iedereen aan.

15-06-2020 | Vrouw | 23
sertraline (50mg)
3 uur na de eerste pil ontzettend misselijk, vaak moeten overgeven. (Ik heb mega angst voor overgeven). Daardoor durfde ik niet meer te eten of te drinken. Wel nog geprobeerd de medicijnen in te nemen, de Sertraline. Maar ook een rustgever of slaamiddel, maar moest er steeds van overgeven. Ik was ontzettend onrustig en slapen lukte niet, paniekaanvallen gehad. Ik ben opnie[lees meer...]uw meerdere keren teruggevallen in zelfbeschadiging en had last van suicidale gedachten. Na 4 dagen heb ik toch maar contact opgenomen met mijn huisarts (die mij dit had voorgeschreven) en hij zei dat ik hiermee moest stoppen omdat dit niet goed was. Omdat ik hiervoor wekenlang een ander antidepressiva gebruikt heb (waarbij ik niet het positieve gewenste effect kreeg maar oke), mocht ik niet zomaar stoppen, en moest ik weer terug naar de dosering van het andere antidepressiva. Ik kreeg medicijnen die het overgeven tegen moesten gaan en ik mocht Oxazepam innemen om de angst tegen te gaan. Hopelijk voel ik me snel weer iets beter, want dit is echt verschrikkelijk.

01-10-2021 | Vrouw | 24
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
Ik kreeg een paar weken geleden Sertraline voorgeschreven omdat ik vrijwel niks meer kan door mijn complexe ptss. De sertraline is ter overbrugging van mijn behandeling. De eerste week 25mg geslikt en toen al veel bijwerkingen gehad. Tweede week 50mg geslikt en ineens viel ik terug in automutilatie en voor ik het wist stak ik een drukke weg over zonder te kijken. Ik deed d[lees meer...]us een suicide poging. Dit middel is voor mij veel te heftig. Ik ben dan ook in overleg per direct gaan afbouwen en krijg zsm een ander middel.

13-11-2020 | Vrouw | 24
sertraline (50mg)
Gestart met 25 mg in zwangerschap vanwege angst en piekeren. Na 1,5 week opgehoogd naar 50 mg. Ruim 4 weken na ophoging resultaat. Bijwerkingen eerste weken: meer onrust, niet kunnen ontspannen, slecht slapen. Bijwerkingen gedeeltelijk opgevangen met lorazepam. Nu merkbaar meer rust in mijn hoofd, ontspannener lijf. Al met al nare eerste weken, maar nu opluchting dat resu[lees meer...]ltaat merkbaar is.

06-10-2020 | Vrouw | 24
sertraline (200mg)
Allereerst mijn excuses voor het enorm lange bericht dat hieronder staat. Toch hoop ik dat mensen het willen lezen. Ik ben daarbij ontzettend benieuwd wat jullie ervaringen zijn qua bijwerkingen!! Ik ben al jaren zoet met het proberen te achterhalen wat er nou precies aan de hand is. Het wordt door mijn behandelaars gezien als heel complex en een puzzel die we nooit af [lees meer...]gaan krijgen. Voor nu is in ieder geval bekend dat ik voor veel dingen angstig ben (geg.angstst.) en ook wat dwangmatige trekjes heb en mogelijk moeite met hechten. En verder nog veel meer waar niet gelijk een label aan te hangen valt. (Moeilijke jeugd gehad). Na een paar jaar verschillende therapeuten te hebben gesproken en bijna een jaar bij mijn huidige behandelaars, werd duidelijk dat ik misschien wel baat zou hebben bij sertraline. Ik ben nu ongeveer 7 maanden bezig, langzaam opgebouwd vanaf 25mg en bij 100mg begon ik heel minimaal effect te merken. Bij 150mg voelde ik mij na een paar weken duidelijk een stuk beter (ik heb dus wel iets van een half jaar geduldig moeten afwachten en verschillende doseringen geprobeerd) en ik ben nu aan het kijken wat 200mg voor effect heeft. (Voor angst en dwang is vaak, in verhouding tot depressie, een hoge dosering effectiever) Qua bijwerkingen is het bij mij een lastig verhaal. Bij elke ophoging is de periode van bijwerkingen korter(hoofdpijn, extreem droge mond, vererging/terugval van klachten, gapen en wat meer afwezig/onhandig/vergeetachtig). De eerste keer duurde dit 2 weken en nu nog maar 2/3 dagen. En dan neemt het geleidelijk af zoals ook in de bijsluiter staat. Behalve mijn droge mond, die heb ik vanaf dag 1 t/m nu. En nu komt het gekke. Ik was op een gegeven moment een paar weken op 100mg (had al geen bijwerkingen meer en voelde mij lichamelijk prima). Ik kreeg een simpele parasiet en werd ziek. Zware AB kuur gehad. Dat je na een tijdje ziek te zijn moe en trillerig bent, vond ik niet zo gek. Maar die klachten zijn niet weggegaan. Ik heb nu al een paar maanden last van trillende spieren, in mijn armen en benen het meest, last van enorm krachtverlies en behoorlijk van vermoeidheid. Daarbij viel ik veel af in korte tijd (is nu gestopt, maar houdt weinig over). Met de parasiet at ik ook minder, maar nu al een hele tijd net zo veel als dat ik met mn oude gewicht at en kom daar niet van aan. Opbouwen op werk is niet gelukt, ik kan nu al maanden even weinig en moet daar nu weg. Spieren lijken niet sterker te worden en voor de rest zie ik ook niet echt verbetering. Ben op vanalles getest, maar alles ziet er goed uit. Ben nu door een spontane klapvoet bij de neuroloog terecht gekomen en hij denkt dus dat dit bijwerkingen zijn van de sertraline. Maar heb nu meerdere specialisten/artsen gesproken en ze delen niet allemaal dezelfde mening. Ik en mijn psych. betwijfelen dit heel erg omdat er met 2x ophogen niks verergerd is en het heel onlogisch is begonnen (ergens halverwege de doseringen en niet vlak na het begin of vlak na ophoging). Mochten dit bijwerkingen zijn, dan maakt mijn psych. dit voor het eerst mee (heeft al heel veel/vaak medicatie voorgeschreven aan mensen). Dus ik kan niet met zekerheid zeggen dat dit mijn bijwerkingen zijn, ook lichamelijk is het op het moment een grote zoektocht. Gelukkig heb ik juist geen angst voor ziektes:). Ik vraag mij af aan iedereen die dit leest of er iemand tussen zit die deze klachten ook heeft en/of weet of dit bijwerkingen van de sertraline zijn. Zou het super vinden als jullie een reactie willen plaatsen!

29-08-2020 | Vrouw | 24
sertraline (50mg)
Ik heb dit middel 1.5 jaar gebruikt ivm depressie, angst- & paniekstoornis en overprikkeling. Het heeft bij mij goed effect gehad op de depressieve klachten, zo goed dat de depressie is verdwenen. Voor de angst en paniek klachten heeft het geen effect gehad en de klachten verergerden De bijwerkingen waren erg aanwezig, ik had continue een dromerig gevoel alsof mijn licha[lees meer...]am niet bij mij hoorde, dit versterkte de angstklachten waardoor ik dingen ging vermijden zoals auto rijden. Daarbij voelde ik me vlak en onverschillig . Van nature heb ik graag de touwtjes in handen en houd ik van plannen etc, dit maakte mij niks meer uit. Ik had last van veel ongecontroleerde bewegingen en spiertrekkingen in mijn benen (met name voor het slapen gaan). Ik merkte dat ik veel meer in m’n hoofd/lichaam zat waardoor ik heel zelfbewust was in sociale situaties wat weer een paniekaanval kon triggeren. Ook had ik géén eetlust maar wel de behoefte om te eten. Ik ben nu een maand gestopt en alle hierboven genoemde klachten zijn er niet meer, waar ik heel blij mee ben. Ik merk wel dat mijn stemming wat minder goed is, hier heeft het medicijn echt een goed effect op gehad. Mocht je alleen stemming klachten hebben zou ik het zeker proberen.