Ervaringen met Sertraline

sertraline

angst paniekaanvallen slapeloosheid buikklachten misselijkheid darm/maag van streek vermoeidheid paniekerig concentratieproblemen wazig in het hoofd

Chronische depressie (46 meningen)
Posttraumatische stressstoornis (PTSS) (35 meningen)
Postnatale depressie (18 meningen)
Obsessieve-compulsieve stoornis (16 meningen)
Sociale fobie (12 meningen)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Subsidie depressiegala nauwelijks naar depressie

NOS Nieuwsuur (21-01-2020)

21-06-2023 | Vrouw | 29
sertraline (100mg)
Toen ik begon met Sertraline voelde ik mij echt vreselijk (darmklachten, misselijkheid, slaapproblemen, nervositeit). Deze klachten hielden ook behoorlijk lang aan. Na 4 maanden wilden ik overstappen op een ander medicijn maar toen werden de klachten opeens minder. Na 6 maanden kon ik zeggen dat ik echt wat merkte in positieve zin. Inmiddels gebruik ik het middel 2 jaar en[lees meer...] ik ben ontzettend dankbaar dat het bestaat. Ik voel mij sinds lange tijd weer gelukkig en rustig. Ik maak mij wel enigszins zorgen over het afbouwen zodra ik hier klaar voor ben maar ik heb dankzij dit middel in ieder geval weer mogen ervaren hoe het voelt om gelukkig te zijn.

18-06-2023 | Man | 20
sertraline (50mg)
Ik heb al 2 jaar last gehad van angst stoornissen, slaapproblemen, depressie .. en ik had enorme schrik van de bijwerkingen. Na nachten slecht slapen zag ik er geen hoop meer in. Maar gelukkig ben ik met dit Medicijn begonnen. Ik had dit oprecht veel eerder moeten doen! Ik voel me veel beter slaap beter.. ik kan meer aan! Ik zou het iedereen aanraden. Eindelijk de rust gev[lees meer...]onden di ik al paar jaar verloren was.

14-06-2023 | Vrouw | 22
sertraline (100mg)
Online zie ik veel slechte ervaringen met anti-depressiva, vandaar dat ik mijn verhaal wil delen. Precies een jaar geleden ben ik gestart met 50mg Sertraline om mijn angstklachten draagbaar te maken. Daarvoor heb ik twee jaar cognitieve gedragstherapie en een aantal sessies EMDR gehad. Dit was voor mij nauwelijks effectief, omdat ik last bleef houden van lichamelijke sympt[lees meer...]omen. Uiteindelijk de stap genomen om te starten met Sertraline en het is de beste keuze die ik in mijn hele leven heb gemaakt. Een aantal maanden geleden heb ik de dosis verhoogd naar 100mg, omdat er toch wat symptomen doorheen kwamen. Nu voel ik mij verlost van mijn problemen, ik voel mij vrij. Mensen in mijn omgeving geven aan een ander persoon te zien, iemand die vrolijk en zorgeloos is. Ik heb het gevoel dat ik weer kan ademen. Aan het begin heb ik wel veel last gehad van misselijkheid, maar dit was een kwestie van doorzetten en draagbaar. Ook kreeg ik wat uitslag op mijn armen. Inmiddels een jaar verder zijn de enige bijwerkingen dat ik last heb van trillende handen (de ene keer erger dan de andere keer) en een droge mond/dorst gevoel. Deze bijwerkingen zijn voor mij niets in vergelijking met de voordelen die het gebracht heeft. Het verbaasd mij dat zoveel mensen slechte ervaringen ermee hebben.

16-05-2023 | Vrouw | 25
sertraline (50mg)
Ik heb al drie jaar last van een angst- en paniekstoornis. Hiervoor al twee jaar in behandeling geweest. Dit heeft mij niet voldoende geholpen en de angsten en paniek werden erger. Uiteindelijk toch maar aan de medicatie (sertraline) gegaan. Aan het begin erg angstig om dit te nemen, mede door de ervaringen op dit forum en alle bijwerkingen die het kan geven. Ik heb de eer[lees meer...]ste weken last gehad van slapeloosheid, een droge mond en een wat mindere stemming. Deze bijwerkingen zijn nu helemaal weg (ik zit nu 5 maanden aan de medicatie). Ik merk dat ik meer energie heb, een veel betere stemming, minder angsten, geen paniek meer en ook nog veel minder piekeren. Het werkt voor mij dus ontzettend goed. Wel ben ik gewisseld van fabrikant omdat ik het gevoel heb dat mijn huidige veel beter werkt voor mij, al heeft het dezelfde werkende stoffen. Ik ben blij dat ik aan de medicatie begonnen ben want het maakt mijn leven heel veel rustiger, lichter en vrolijker! En niet het belangrijkste maar toch fijn, ik zit nog op hetzelfde gewicht als voordat ik ermee begon.

14-05-2023 | Vrouw | 30
sertraline (50mg)
Voordat ik aan de medicatie begon keek ik vooral naar de ervaringen op dit forum. En ik had mezelf beloofd dat als het goed zou gaan dat ik mijn ervaring zou delen. Want ik zag vooral negatieve dan positieve ervaringen. Ik kan jullie zeggen dat de angst paniek depressie inderdaad heftiger word in het begin bij het innemen van de medicatie reken op zo een 2 weken. Daarna[lees meer...] is het met de dag anders je hebt goede en slechte dagen. Maar als je al in een diepe dal zit moet je even door de zure appel heen. En met 12 weken is er eindelijk licht aan het einde van de tunnel. Wat ben ik zo blij dat ik toch ben gestart met de medicatie, het was zo een moeilijke beslissing. Maar geloof me mensen, je doet het voor jezelf. Niemand zal je helpen om je uit de dal te trekken.! ( mama van 2 peuters )! Tuurlijk heb ik nog wel eens slechte dagen maar als je weet dat je morgen weer een goede dag hebt, maak je je er niet meer druk om. Voordat ik met de medicatie begon waren mijn klachten; - niet tegen licht kunnen kijken. - niet tegen geluiden kunnen. - hyperventileren - hartkloppingen - gespannen nek, schouders. - hoofdpijn- - misselijk - angst en dagelijkse paniek aanvallen. - helemaal niet kunnen slapen ik was zeker 3 dagen slapeloos. -depressief niks was meer leuk. - geen energie en kracht in ledematen.

09-05-2023 | Vrouw | 28
sertraline (25mg)
Voordat ik begon met de medicatie had ik met mezelf afgesproken dat ik mijn ervaring hier zou delen als die positief was. Ik kwam namelijk veel negatieve verhalen tegen waardoor ik alleen maar angstiger werd en bang was dat het medicijn niet zou werken of veel bijwerkingen zou geven. Ondanks dat mijn verpleegkundig specialist andere (positieve) verhalen vertelde, vond ik h[lees meer...]et echt een stap om ermee te beginnen. Maar ik heb geen moment spijt gehad! De eerste dagen had ik nog wat last van angst (vooral omdat ik mezelf bang maakte), maar tegelijkertijd voelde ik meteen al een effect van de antidepressiva. Ik dacht dat dat niet zo snel kon, maar de verpleegkundige zei van wel. Mijn gedachten werden positiever, ik voelde me vrolijker en kon ineens weer veel beter tegen prikkels. Eindelijk na jaren werd ik weer mezelf en dat voelde (en voelt nog steeds) als een droom. Belangrijk is daarbij wel om te zeggen dat ik ook enorm veel therapie en coaching heb (gehad) en mijn leven behoorlijk heb omgegooid. De medicatie is zeker geen wondermiddel maar voor mij dus wel een enorme steun in de rug. Ik ben begonnen met 25 mg en na een week opgehoogd naar 50 mg, maar die dosering voelde voor mij al te hoog. Ik ben daarom teruggegaan naar 25 mg en dit slik ik nu een paar maanden en dat gaat goed. Ik had gelijk het juiste middel te pakken, daar ben ik echt ontzettend blij mee. Ik gun iedereen deze positieve effecten van de antidepressiva en hoop dat dit soort verhalen meer worden gedeeld, want het kan dus ook echt goed gaan. Laat je goed informeren door professionals, maak een weloverwogen keuze waar je achter staat en lees vooral niet teveel negatieve verhalen op internet (al weet ik dat dat moeilijk is). Verder heeft het mij heel erg geholpen om structuur te houden, ook/vooral in de periode dat ik ging starten met de medicatie. Ik wens iedereen veel sterkte!

08-05-2023 | Vrouw | 55
sertraline (50mg)
Sinds enkele jaren gebruik ik 50 mg Sertraline. Het heeft me enorm geholpen; soms was ik verrast over wat ik durfde. Spreken in het openbaar was opeens geen probleem meer. Onzekerheid is flink afgenomen. Ik ben echt blij met deze medicatie. Na een nare periode op mijn werk ben ik opgehoogd naar 100 mg. Eigenlijk heeft me dit geen voordeel opgeleverd. Ik kon soms niet meer [lees meer...]stoppen met huilen! Toen dit na 5 weken nog niet verbeterde, ben ik weer af gaan bouwen tot 50 mg. Ik voel me nu weer veel beter. Waarom 100 mg niet aansloeg, geen idee! MIsschien herkent iemand het?

08-05-2023 | Vrouw | 55

23-04-2023 | Vrouw | 28
sertraline (50mg)
Begonnen met sertraline 50mg voor mijn ocd klachten. In 2017 al een keer escitalopram gehad maar omdat ik mij daar erg eentonig door voelde daarmee gestopt in 2018.. ging goed! Maar helaas toch in mei 2022 door stress weer last van angsten gekregen.. Omdat ik eigenlijk echt niet meer aan de medicatie wilde omdat ik het dacht toch zelf te kunnen toch maar sertraline geprob[lees meer...]eerd op aanraden van de psychiater. 1e dag met 50mg begonnen en werd wakker alsof Ik van een festival kwam. Grote pupillen en een strakke kaak. Gedachtes gingen alle kanten op en kans op paniekaanval was erg groot. 2e dag maar begonnen met 25 mg om het op te bouwen. Dit ging stukken beter. Totaal geen klachten gehad en ook geen verergerde angst klachten. Na een week van 25 mg naar 50 mg gegaan. Voelde me echt top. Ik kon de wereld weer aan! Af en toe wel ontzettend moe maar als dat het was vond ik het prima. Na een maand op 50 mg voelde ik me weer mezelf. Toch kon ik angst voelen maar kon deze beter incasseren en relativeren. Dus dat eentonige gevoel was er zeker niet dit keer! Heel fijn! Na een tijdje toch 75mg gedaan om te proberen en dat beviel eigenlijk zo goed dat ik daarop ben gebleven. Dit voelt top, ik voel mij sterk en kan weer als een normaal mens functioneren. Het enige wat ik als bijwerking heb is dat ik snel zweet. Een eindje lopen of fietsen en het zweet breekt me uit. Verder eigenlijk niet echt last van. Gewoon wat minder kleding aantrekken dan normaal en het gaat wel! Het is het in ieder geval zeker waard voor wat voor leven ik ervoor terug heb gekregen! Ik ben eindelijk in staat om anderen te helpen ipv zelf hele tijd hulp te zoeken. Mijn vriend noemt het ook wel een wondermiddel. Het kan echt levens veranderen! Bij twijfel gewoon proberen met mini dosering. Het komt echt goed!

23-04-2023 | Vrouw | 44
sertraline (50mg)
Ik slik nu 3 maanden Lorazepam en wil daarvan af. Tevens kom ik met hulp niet goed uit mijn burnout/ depressie en ben daarom begonnen met Sertraline (50 mg). Ik ben nu 2 weken bezig, maar heb veel last van angst en zenuwen. Ik hoop zo dat dit gauw minder wordt... Is het bij meer mensen eerst erger geworden voordat het beter werd? Ik wil ook graag stoppen met de Loraze[lees meer...]pam, maar ik wacht tot ik effect merk van de Sertraline.

14-04-2023 | Man | 42
sertraline (75)
Een maand was het verschrikkelijk maar vol gehouden Het was de dood of de gladiolen Ik heb mijn leven bijna terug (wel met lager libido en stuk ongeremder) Maar ook bijna geen hoge pieken en dalen meer in mijn humeur Veel rustiger Had ik jaren eerder voorgeschreven moeten hebben dat had me een hoop leed gescheeld

29-03-2023 | Vrouw | 41
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
Sinds 2 weken gebruik ik Sertraline en ik heb me de eerste week voorgenomen om hier iets te schrijven als de ergste weel achter de rug was. Door zwaar mishandeld te zijn in mijn vorige relatie, ptss ontwikkeld en gestart met sertraline. De eerste week was pittig.... het is eigenlijk nog het beste vergelijkbaar met een hele erge kater. Ook ineens dwars door pil heen ongeste[lees meer...]ld. Ik heb me heel beroerd gevoeld, maar dat was na 9 dagen over. Nu zo energiek als wat, vrolijk en relaxed. Ik vroeg bij de apotheek of dat kon of dat het een placebo effect was, maar schijnt dus best vaak te gebeuren dat het snel werkt. Ieder zijn eigen keuze en proces natuurlijk, maar voor mij was dit ondanks de nare eerste week, echt een goede zet.

13-03-2023 | Vrouw | 48
sertraline (25mg)
Zoloft (Sertraline) is er ook in druppelvorm, deze gebruik ik. Zag enorm op om te starten vanwege bijwerkingen, maar heb 0 bijwerkingen gehad. Eerste dag 1 druppel, tweede dag 2 druppels en zo opgebouwd tot 25mg. Dit is nu mijn dosering en heb ik al baat bij. Ik blijf dit medicijn lekker gebruiken want het gaat nu, na 1,5 jaar, heel goed met mij, hopelijk blijft dat zo. D[lees meer...]us ben je bang voor bijwerkingen of krijg je ze van Sertraline probeer eens de druppels en bouw heeeeeel langzaam op. Succes!

22-04-2024 | Vrouw | 30

vermoeidheid diarree

Bij het starten van medicatie zelf ook veel gelezen op deze website, daarom deel ik ook graag mijn ervaring met jullie. Gestart met 25mg en vervolgens per 2 weken opgehoogd met 25mg. De eerste weken ontzettend last gehad van toename angstklachten, het gevoel dat het nooit ging werken etc, maar na ongeveer 5 weken echt duidelijk verbetering! Veel meer rust en geen intens[lees meer...] verdrietige, diepe dalen meer. De aanhouder wint!

19-04-2024 | Vrouw | 43
sertraline (25mg)

zweetuitbarstingen irrationele angst concentratieproblemen depressief

Hallo allemaal, Ik gebruik al jaren af en aan Sertraline, de eerste keer was toen ik 16 was (ben nu 43). Inmiddels heb ik ontdekt dat ik bij grote life events vaak in een depressie/angststoornis val en de afgelopen keren heb ik daar dus altijd Sertraline bij gehad, dit werkt altijd perfect en ik heb dus ook jaren zonder medicatie kunnen doorbrengen. De laatste kee[lees meer...]r dat ik het middel slikte was 1.5 jaar geleden ivm postnatale depressie. Tijdens het afbouwen overleed mijn moeder en ik dacht dat ik het wel zou redden. Helaas, 11 maanden na het overlijden van mijn moeder opnieuw zware depressie en veel angst. Ik ben nu weer 3 dagen aan het opbouwen (25mg) en het is geen pretje, kan me amper concentreren, elke ochtend paniek, jgeen eetlust en slecht slapen. Maar ik weet dat het goed komt! Ik weet uit ervaring dat ik het beste een dagritme kan aanhouden totdat de medicatie gaat werken, ik sleep mezelf naar werk, de sportschool en dwing mezelf te eten. Ik probeer mijn dagen te vullen, ook al is dat soms lastig en ben je doodmoe. Het helpt mij om me sneller beter te voelen. Voor de mensen die aan het opbouwen zijn en het ook zwaar vinden, hou vol want het komt goed! Overigens ga ik via GGZ laten checken waarom ik elke keer blijf terugvallen. Het kan zijn dat ik vanaf nu moet blijven slikken.

14-04-2024 | Man | 43

vermoeidheid verstoorde slaap angst

Na vele jaren met sociale angsten en een gegeneraliseerde angststoornis toch maar op aanraden van huisarts 10 jaar geleden gestart met sertraline. Vele jaren een onderhoudsdosis van 25mg blijven slikken, waardoor ik prima kon functioneren. Afgelopen augustus ben ik helemaal gestopt met het medicijn. In december toch weer opgestart, omdat alle sociale angsten terugkwamen [lees meer...]en ik weer veel ging piekeren. Helaas merkte in de maanden daarna dat ik dusdanig ontregeld was, dat ik een zwaar gemoed kreeg. Depressieve gevoelens van machteloosheid en uitzichtloosheid, terwijl ik van nature een opgewekt en positief ingesteld persoon ben. De onderhoudsdosis van 25mg was blijkbaar niet voldoende om er weer bovenop te komen. De natte wintermaanden hebben daar waarschijnlijk ook een rol bij gespeeld. Twee weken geleden heb ik in overleg de dosis verhoogd naar 50 mg. Bijwerkingen: enorme vermoeidheid en opstartproblemen in de ochtend. Soms depressieve gevoelens, maar deze worden afgewisseld met euforische momenten waarbij ik me weer helemaal top voel. Na twee weken merk ik dat de vervelende bijwerkingen minder worden en ik weer rustiger word in m’n hoofd. Het is voor mij echt een kwestie van volhouden en dan komt het uiteindelijk goed. Ik wens iedereen met dit soort klachten enorm veel sterkte en succes. Zet ‘m op en houd vol. Alles komt goed!!!