sertraline

Postnatale depressie (16 meningen)
Obsessieve-compulsieve stoornis (14 meningen)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Dr Joseph Firth et al. - World Psychiatry (11-09-2019)

01-07-2022 | Vrouw | 45
Chronische depressie
Ik gebruik dit middel al een flink aantal jaren. Na een postnatale depressie is het gebleven. Nog 1 keer tussendoor een lange periode niet genomen. Maar ik begon mijn toch weer slechter te voelen. En nu gebruik ik t weer omdat ik ook niet weet welke anders kan helpen. Maar de klachten zijn niet weg. Het is een somberheid gecombineerd met angst. Ongegronde angst, geen idee[lees meer...] waarvoor. Ik zie overal tegenop. Bij de huisarts geweest om een ander te proberen. Maar die durft t niet aan om te zoeken naar een ander. Bij de therapie die ik volg heb ik dit ook aangegeven. Maar tot nu toe is dat niet op de planning. Eerst werken aan t onderliggende.

02-06-2022 | Vrouw | 68
Overspannen/burn-out
Ik slik op aanraden van mijn huisarts nu bijna 6 weken Sertraline 50mg. Ik ben niet meer zo erg depressief, maar verder doet het weinig met me behalve erg trillen en nerveus en nergens zin in hebben. Zes kilo afgevallen. Valt me zo tegen. Ik slaap ook slecht, dus ik gebruik er ook nog temazepam bij Lorezepam en nog slaap ik slecht. Ik heb in het verleden ooit paroxetine g[lees meer...]ehad en de bijwerking vind ook erg pittig in het begin , maar na een weken ( weet helaas niet meer hoeveel weken) werd ik weer helemaal de oude. Zo fijn! Na een paar maandjes elke week een heel klein stukje van de pil afgehaald met een scherp mesje en totaal geen problemen gehad met afbouwen. Had ik er nu ook maar weer voor gekozen.. 😖

15-05-2022 | Vrouw | 29
sertraline (100mg)
Zit nu bijna 3 weken aan de sertraline (waarvan de eerste week op 50mg). Merk nog helemaal niets van effect. Wel voel ik me somberder dan ooit en heb ik een continu gespannen gevoel alsof ik zenuwachtig ben. Is dit normaal of past deze anti depressiva gewoon niet bij mij?

07-03-2022 | Vrouw | 15
sertraline (100mg)
Alleen maar meer angst en paniek door gehad. Werd depressiever en suicidaler. Herkende mezelf niet meer. Ik was maar 15 jaar en werd volgepompd met 100 mg. Criminelen zijn het

25-10-2021 | Vrouw | 48
sertraline (50mg)
Ik gebruik sertraline nu pas 12 dagen, maar wat een hel, ben er nog erger aan toe dan ik al was, psychiater zegt dat t moet verdwijnen binnen 2 weken maar dag 12 is nog altijd zoals de eerste dagen, ik heb gezegd dat ik het nog een week aan kijk en dan ga stoppen...mn angst/paniek was geen leven maar dit is ook niet vol te houden, bovendien ben ik diabeet en heb ik sinds g[lees meer...]ebruik van dit middel om de haverklap hypo's...psychiater zegt dat het middel geen invloed heeft op mn diabetes, echter de bijsluiter beweert anders...zijn er meer mensen die ervaring hebben met dit middel en diabetes type 2??

14-10-2021 | Man | 40
sertraline (100mg)
Ik heb angsten ontwikkeld door ervaringen uit het verleden (uitzending Irak, Afghanistan) Ik kreeg sertraline via mijn HA. De 1ste weken een half tabletje van 50 mg. Mijn klachten namen toe ik werd radeloos. En belde in mijn huisarts op. Die gaf opdracht even doorzetten en nu verhogen naar 100mg 4 weken op 100mg gezeten mijn angsten namen nog meer toe, nachten wakker geleg[lees meer...]en en ik was van alles bang geworden van een sterke man in een extreem bange man veranderd. Ik Kon niks meer. Ik zat alleen nog maar op de bank spichtig om me heen te kijken. Weer contact arts. Weer verhogen naar 150mg dit was niet uit te houden dit was geen leven.. Kon niks meer had veel last van bijwerkingen maagklachten koudezweet, rillingen, zware angst etc. Ik dacht dit hou ik niet meer vol!!! Ik ben uit mezelf gaan afbouwen ik was radeloos! ik ben natuurlijke supplementen gaan nemen. Binnen enkele dagen na geheel gesopt te zijn met sertraline namen mijn angsten veel meer af en kon ik weer de straat op. Nu ik gestopt ben met sertraline kan ik weer beter functioneren. De juiste (histamine vrij) voeding en extra supplementen (magnesium, B complex, GABA, vitamine c hebben mij erg geholpen en slik ik nu nog steeds ik ben weer gaan sporten en kom weer op drukke plekken etc. Ook sociaal ben ik weer wat vrolijker en ik kan weer meer genieten van het leven en maak weer contact met mensen om mij heen..

01-10-2021 | Vrouw | 24
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
Ik kreeg een paar weken geleden Sertraline voorgeschreven omdat ik vrijwel niks meer kan door mijn complexe ptss. De sertraline is ter overbrugging van mijn behandeling. De eerste week 25mg geslikt en toen al veel bijwerkingen gehad. Tweede week 50mg geslikt en ineens viel ik terug in automutilatie en voor ik het wist stak ik een drukke weg over zonder te kijken. Ik deed d[lees meer...]us een suicide poging. Dit middel is voor mij veel te heftig. Ik ben dan ook in overleg per direct gaan afbouwen en krijg zsm een ander middel.

23-09-2021 | Vrouw | 34
sertraline (50mg)
Ik heb nu sinds 4 weken dit medicijn. Ik vind het vreselijk ben afwezig vergeet super veel heel moe en kan me tot bijna niks aanzetten. Wegens last van bijwerkingen is mij geadviseerd het in de avond in te nemen. Maar dan ben ik overdag hele dag moe en somber Ze zeggen dat je er doorheen moet maar ipv verbetering is het voor mij bijna niet te dragen en belemerd heel erg[lees meer...] in functioneren

08-09-2021 | Vrouw | 43
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
Eerst Escitaloprám gebruikt, na bijwerking aanmaak prolactine, overgestapt naar Sertraline. Ik was emotioneel verdoofd, was mezelf niet meer. Effectiviteit: nul. De bijwerkingen zijn te zwaar. Vooral nu na 10 dagen gestopt te zijn is het puur lijden door ontwenningsverschijnselen. Duizelig, lage bloeddruk, hartkloppingen, zware krampen in onderbuik, flatulentie en constipa[lees meer...]tie, maagklachten, overal spierpijn en nog steeds aanmaak prolactine, doch minder. Snel geagiteerd en gespannen. Nooit meer SSRI's!

07-09-2021 | Man | 44
sertraline (100mg)
Er een jaar over doen om er vanaf te komen. Sertraline reduceert je emoties (denken, voelen en handelen) tot een fractie van wie je bent. (Red. mijnmedicijn.nl: tekst ingekort tot persoonlijke ervaring)

18-08-2021 | Vrouw | 53
sertraline (50mg)
Na drie weken 25 mg opgehoogd naar 50 mg. Nu na een week zijn de bijwerkingen zo ernstig dat ik overweeg om te stoppen. Het is niet te doen. Paniekaanvallen komen een hele dag continue. Ben er doodop van. 3 x 10 mg helpt ook helemaal niet genoeg. Slapen gaat heel slecht, krijg geen eten meer naar binnen en continue gespannen, beverig en trillerig. Enorm hoge hartslag cons[lees meer...]tant. Ik ga morgen praten met de huisarts. Ik had echt gehoopt om van mijn angst en paniek af te komen. Maar dit is gewoon een hel!!

06-08-2021 | Vrouw | 35
sertraline (25mg)
Ik slik het vandaag 3 weken 25mg ik moet het verhogen naar 50mg maar durf niet voor de bijwerkingen. Zo heftig

26-05-2021 | Vrouw | 23
sertraline (20mg/ml)
Ik kreeg dit voorgeschreven van mijn nieuwe huisarts nadat ik iets meer dan een half jaar gestopt was met sipralexa. Ik ben bijna 4 dagen aan een stuk wakker geweest, verschrikkelijkste week van mijn leven. Uiteindelijk schreef de dokter weer sipralexa voor. Na één tablet te nemen kon ik meteen weer slapen. Nooit meer sertraline.

19-03-2021 | Vrouw | 53
sertraline (100mg)
Heb er helemaal niets aan gehad. Heb het een jaar geslikt, waarvan een aantal maanden 200 mg. Deed ook niks. Nu bezig met afbouwen. Merk geen verbetering/verslechtering in m,n stemming. Wel heel dizzy, moe en last van zweetaanvallen en dan weer de koude rillingen.

12-02-2021 | Vrouw | 42
sertraline (50mg)
Na 4 jaar venlafaxine 150 mg, moeten switchen wegens hoge bloeddruk naar sertraline. Vreselijke ervaring, was niet depressief, naar 4 weken gebruik wel, vijandig, zeer geïrriteerd bij het agressieve af, totaal mijzelf niet, volledig in mijzelf gekeerd, ook flinke lichamelijke bijwerkingen, braakneigingen, misselijk, huidsensaties. Ben naar ruim 4 weken volledig gestopt, [lees meer...]durfde ook niet meer iets anders te proberen. Nu een week zonder antidepressiva, tjee wat een rollercoaster van emoties nu, het enige wat ik kan zeggen is dat ik ondanks mij angsten, stemmingen, en lichamelijke ontrekkingsverschijnselen, en moet zeggen, vind ik niet mals, wel mijzelf ben, en niet dat alsof ik heel iemand anders ben als bij de sertraline. Ik hoop dat ik het volhou

29-01-2021 | Vrouw | 39
sertraline (50mg)
Heeft me nog angstiger gemaakt en me mezelf doen verliezen ik voel me een ander iemand vreselijk spul en zeer gevaarlijk Ik ben er daarom ook mee gestopt en probeer het via gebeden vitamine supplementen zoals vit B D C visolie ijzer magnesium en begonnen met sporten het gaat gelukkig steeds beter. Aub laat dit echt maar dan ook echt je laatse optie zijn probeer eerst[lees meer...] andere dingen yoga adem halings oefeningen etc

Amoxicilline (551) - Antibiotica - penicillines breedspectrum