Ervaringen met Metformine

metformine

Diabetes type 2 (353 meningen)
Diabetes type 1 (158 meningen)
Prediabetes (5 meningen)

Gliclazide (74 meningen)

Bojan Nikolik (15-08-2015)

11-09-2023 | Man | 53
Diabetes type 2
Eerst jarenlang gebruikt wegens 'lichte' diabetes II. Voor mijn gevoel heeft het nooit gewerkt. Nu ik 10 jaar later, al twee jaar insuline gebruik, moet ik toch die rommel nog nemen, maar ben er sinds kort mee gestopt. Toen ik net insuline spoot, dacht ik dat ik metformine en gliclazide mocht weglaten. Is veel werk, want heb nog meer medicijnen en gebruik ook veel suppleme[lees meer...]nten. Als ik voor twee weken medicijnen klaarmaak, ben ik twee uur intensief bezig. Nu sinds kort dus nog eentje per dag. Nog niet lang genoeg om er iets over te kunnen zeggen, hoewel mijn buik wel wat minder rommelt. / Als het ruim 10 jaar terug al niet hielp, waarom zou het dan nu wel helpen? Ik zie hier berichten over afvallen, maar ik kom alleen maar aan van middelen die helpen tegen DM II. Nu even afwachten en kijken of mijn bloedsuikerspiegel niet teveel stijgt. (die is na 2 jaar insulinegebruik nog niet laag genoeg, nog net binnen de 'diabetesgrenzen' (iets hoger dan bij mensen die geen diabetes hebben. Nuchter kom ik nog weg met 5,5-9 en overdag 11-17, ondanks 5 metformine, 4 gliclazide en 40 eh insuline (langwerkend). Ik had liever die afvalpil gehad (ben de naam even kwijt), maar mijn BMI was slechts 1 punt 'te laag'. 29 i.p.v. 30, pff.

11-08-2023 | Vrouw | 28
metformine (500mg)
3 jaar geleden gestart met metformine. Reden: preventief bij quietiapine gebruik, doel voorkomen metabole stoornis. Na vermoeden onverklaarbare pijnen, staking metformine. Ineens heel veel bijwerkingen. Preventief voorgeschreven door psychiater, niet gestoeld op enig wetenschappelijk bewezen onderzoek. Juist prediabeet geworden. 😑

07-07-2022 | Vrouw | 37
Diabetes type 2
Niet zo lekker medicijn. Gebruikte het met glicazide. Ben vanwege zwangerschapswens overgegaan op insuline.

23-06-2022 | Vrouw | 34
Prediabetes
Dit medicijn voorgeschreven gekregen bij een verhoogde suiekrwaarde. Gestart met 1x daags 500mg, na 6 weken overgestapt naar 2x daags 500mg en toen begon de ellende. Het begon met maag/darmklachten, welke acceptabel waren en goed mee te leven. Maar toen begon de ellende. Hartkloppingen, zweten, flauwtes, ik dacht dat ik gek werd. Zelfs op mijn werk naar huis gestuurd o[lees meer...]mdat ik niet functioneerde en in de ziektewet gezeten. Mijn suikerwaarden vlogen alle kanten op, dan weer 4,1, dan weer 15,6. Deed voor mij absoluut niet wat het moest doen, het leek bijna een allergische reactie. Een vreselijk medicijn. Heb mijn levensstijl aangepast om de waarden onder controle te houden en dit gaat goed. Het enige voordeel aan dit medicijn is het remmen van de eetlust, waardoor ik in korte tijd zo’n 10kg afviel.

06-02-2021 | Man | 64
Diabetes type 2
Ben begonnen met 1 tablet, naast ook andere medicijnen. Had al enige tijd ernstige krampen in mijn benen in de nacht. Gebruikte Inhibin tegen de spierkrampen. Een jaar geleden werd de dosis verhoogd van 1 naar 2 tabletten. Constante darm klachten. Gerommel in de maag en onwelriekende winden. gestopt met metformine. . Zowel ernstige spierkrampen als darm klachten verdwe[lees meer...]nen vrijwel direct. Het middel was overigens wel effectief in die zin dat mijn bloedsuikerspiegel acceptabel was.

11-08-2020 | Man | 68
FABRIK. MENARINI BENELUX. 5 X METFORMAX/UNA DIAMICRON PER DAG

03-08-2020 | Vrouw | 74
Diabetes type 2
Neem 3 x daags metformine 850 en dat al jaren. Nu is paar mnd terug mijn dosis verhoogd omdat mijn suiker gin schommelen. Kreeg eerst glizaride maar daar kwam ik in 2 weken 5 kg bij en veel hoofdpijn. Ik slikt al 2 x daags metformine 850 en dat werd nu 3 x daags . Vanaf die tijd heb ik veel last van diaree. De praktijk ondersteune die ik had is met pensioen gegaan en heb n[lees meer...]u een andere en die zegt doodleuk aan de telefoon dat al die controles niet nodig zijn. Mijn nierfunctie is niet goed en heb veel klachten over de bijwerkingen. Heb na de verandering van de medicijnen geen controle meer gehad vanaf dec 2019. Is niet nodig zegt ze. Heb kontakt opgenomen met de huisarts en die zou doorgeven dat ze mij moest bellen. Dat was vorige weeg maar nog niks gehoord. Wil ze niet meewerken ga ik veranderen van huisarts want dit is niet meer normaal.

17-06-2020 | Man | 68
FORXIGA IS BETER.

22-06-2019 | Man | 71
metformine (500mg)
Veel extra huidproblemen de verergering psoriasis. Ga begin juli maar weer eens naar de specialist. Heel veel extra huidproblemen rode plekken..gezwollen plekken hoofdzakelijk op beide armen.en benen en rug. naast mijn psoriasis heb ik dus een aardig probleem. Hoe los je dat op? Niet innemen van Metformine is geen opie

09-01-2019 | Man | 64
Diabetes type 2
heb me er van begin niet prettig bij gevoeld , duurde lang voor suiker onder controle was

16-09-2018 | Vrouw | 30

07-06-2018 | Man | 55
metformine (1000mg)
Diabetes type 2
heel veel buikpijn, regelmatig enorme buikloop, behoorlijk sterke vermoeidheid, misselijkheid

08-05-2018 | Man | 68
Diabetes type 2
heel veel buikpijn, regelmatig enorme buikloop, behoorlijk sterke vermoeidheid

15-03-2018 | Man | 75
Diabetes type 2
Sinds 3 jaar gebruik ik Metformine wegens Diabetes type 2. Ik heb me intussen met de bijwerkingen verzoend want er schijn geen echte vervanger te zijn voor Metformine is mij verteld. Deze zijn: vermoeidheid; lelijke smaak en adem; rode vlekken in gezichtl veel plassen, maar voel me zonder Metformine over het geheel beter. Nu gebruik ik sinds 4 dagen Metformine van een an[lees meer...]der merk nl.: Aurobinda. Nu heb ik iedere morgen na het opstaan er lichte hoofdpijn bij gekregen. Ik vraag me af of dit aan het het andere Metformine-middel ligt. Ik heb het bij de apotheek nagevraagd. Nee zeggen ze daar het is hetzelfde effectieve middel. Dit is zo, maar kan het niet aan de vulstof waar de pillen van gemaakt zijn liggen? Weten ze niet. Basta;-(

13-10-2017 | Man | 67
Diabetes type 2
Slik al vele jaren metformine in het begin was de dosering weinig, maar nu zit ik op 2000 mg per dag. Ik heb al een half jaar veel klachten, diarree, misselijkheid en buikpijn. Mijn dokter zegt daar moet je maar mee leren leven, ja hij heeft makkelijk praten. ik had op dit forum eerder gelezen voor gebruik gember, kaneel en honing. Dit is wonderfood de waarden zijn nu prim[lees meer...]a 3x daags een beker beetje water gemberwater puur 2 lepels kaneel en een schepje honing dat helpt goed.

04-09-2017 | Vrouw | 62
Diabetes type 2
Heel veel last van winderigheid wat ik niet kan inhouden en er zo hard uitfloepen of ik nou op visite ben of in een winkel. Mijn sociale contacten en boodschappen doen staan op een zeer laag pitje. Heb ze eerst 3x daags geslikt. Slik het nu 1 x daags 's avonds voor het slapen gaan. Gaat nu iets beter. Veel verschil in leveranciers, iedere 3 maanden een andere leverancier.