Metformine

metformine

Diabetes type 2 (313 meningen)
Diabetes type 1 (157 meningen)
Prediabetes (1 mening)

Metformine

Bojan Nikolik (15-08-2015)

06-07-2016

Diabetes type 2

Stoelgang is niet meer normaal. Ontlasting is blubber of diarree. Ben daarna zo beroerd dat ik alleen nog maar naar bed wil.
29-02-2016

Diabetes type 2

De maag- en darmklachten zijn vervelend. De onregelmatige stoelgang belemmerd vaak je sociale leven.
08-11-2015

Diabetes type 2

2007 begonnen met 3 x 850, na 3 jaar kreeg ik ernstige diarree, huisarts halveerde de doses en gaf Gliclazide erbij, toen ging het weer goed. Tot ik dit dit jaar in oktober opnieuw en nog veel ernstiger diarree kreeg. Huisarts schreef voor 3 maanden Psyllium vezels van Sandoz voor, dat hielp direct, maar de situatie is nu dat als ik 1 dag zo'n zakje vezels niet inneem de[lees meer...] diarree direct in dezelfde ernstige vorm terug is. Eind dit jaar na stoppen met vezels zien wat er dan gebeurd en of andere behandeling noodzakelijk is. Mijn glucosegehalte is altijd goed bij de 3 maandelijkse controle.
13-10-2015

Diabetes type 2

Mijn suiker laten controleren. Ik had griep en voelde me niet lekker. Ik heb 2 zwangerschappen gehad met zwangerschapsdiabetes vandaar dat meteen mijn nuchtere suikerwaarde gecheckt werd. De uitslag was te hoog namelijk 9,9 nuchter. Omdat ik vrijwel geen overgewicht heb alleen buikvet moest ik meteen aan de medicatie. Op begin weinig van gemerkt alleen af en toe diarree of[lees meer...] wat misselijkheid. Daarna veel krampen en tintelingen in benen en voeten af en toe ook handen. Heb nog steeds last van zware benen! Ik heb een glucosemeter aangeschaft en ik ging meten 4 a 5x per dag. Mijn waardes zijn tot nu toe helemaal goed. Alleen 's ochtends een beetje aan de hoge kant. Ongeveer 7 a 8. Na een week werd ik heel erg duizelig van de medicatie een uur na inname voelde ik het al en bleef de hele dag aanhouden. Ik voelde me zo flauw en van de wereld. Ik checkte dan ook mn suiker en die stond dan vaak op 4 of 3. Het leek alsof de medicatie mijn suikergehalte teveel liet zakken. Ik ga bespreken met mijn diabetes verpleegkundige wat we kunnen doen om dit te verhelpen. Want het is geen fijn gevoel. En ga hier zo absoluut niet mee door. In ieder geval ik vind het geen fijn medicijn! Teveel bijwerkingen die niet vermeld staan in de bijsluiter.
27-07-2015

Diabetes type 2

Ik ben pas met metformine begonnen. maar ik voel nu de bijwerkingen al, erg vermoeid, duizelig, wazig zien, misselijkheid en rommelen of borrelen van de maag en verminderde eetlust door de misselijkheid. gelukkig nog geen diarree. ik gebruik ook nog andere medicijnen voor een evenwichtsaandoening en medicijnen voor een allergie, dus vandaar die duizeligheid.
20-07-2015

Diabetes type 2

Al een paar jaar slik ik metformine voor mijn diabetes 2. Van 1 pilletje per dag zit ik na 2 jaar op 3 pillen per dag. Ik sport, ben inmiddels 10 kilo kwijt en toch lijkt het steeds slechter te gaan. Ondertussen ook op spreekuur bij de diëtist die supertrots is op mijn resultaten en mijn eetpatroon. Maar waar ik het meeste last van heb is enorme jeuk bij de schaamstreek en[lees meer...] aan mijn linkerhand. Ik ben hiervoor naar de huisarts geweest, maar die beweert helaas dat ik ecceem heb of had. Die schreef mij een zalf voor die totaal niet helpt. Nu ben ik nog steeds op zoek naar wondermiddel die mij van deze vervelende jeuk af helpt!
01-06-2015

Diabetes type 2

omdat ik suikerziekte heb en mijn glucosewaardes slecht bleven, ontkwam ik er niet aan om pillen te gaan slikken. Sinds ik dit middel slik, voel ik mij zeker niet beter, maar blijkt het zelfs een bestanddeel te hebben waarvoor ik overgevoelig ben. Dit heb ik doorgegeven aan mijn huisarts en die zegt dat ik maar een pil in moet nemen als ik een allergische reactie krijg op [lees meer...]dit middel. Is dit weer zo'n middel dat de apotheken en huisartsen moeten voorschrijven van de verzekeringen? Ook al slik ik dit middel als ik tussentijds mijn bloedsuiker controleer, gebeurd het vaak genoeg dat de waarde torenhoog is, dus lijkt mij niet echt goed te werken. ik heb morgen weer een gesprek over dit middel en hoop toch echt iets anders te krijgen.
28-01-2020

08-04-2019

Metformine (metformine)

Ik probeer al enige jaren af te vallen zonder succes. Daarom niet zo lang geleden naar de endocrinoloog geweest en daar onderzoeken laten doen. Daaruit bleek dat mijn insulinespiegels schommelen en dat dat de reden zou kunnen zijn dat ik moeilijk gewicht kan verliezen. Kort daarna ben ik gestart met Metformax 850 mg (2x 1/2e tablet per dag momenteel). In het begin had ik n[lees meer...]iet / geen problemen. Nu ongeveer een maand verder en ik merk wel dat er zicht enkele verschijnselen voordoen. - kortademigheid: drukkend gevoel op de borst - hoofdpijn (niet vaak - maar als ik er heb dan doet het wel veel pijn) - vermoeidheid - razende honger (beperkt - maar toch) Ik hoop dat dit zal overgaan na verloop van tijd. Momenteel ben ik nog niets afgevallen, maar ik ben ook niet verdikt. Binnenkort ga ik op controle bij de dokter om na te gaan of het medicijn effect heeft.
05-01-2019

Diabetes type 2

Bijna 4 weken geleden begonnen met dit middel. 2x maal daags 500mg. Een tablet tijdens het ontbijt en een tablet tijdens het avond eten. De meest voorkomende bijwerkingen zoals: diarree, maagklachten, buikpijn en hoofdpijn had ik geen last van. Bloedsuikerwaarden gingen vrij snel omlaag en hongergevoel verdween als sneeuw voor de zon (ben ook 10kg afgevallen in 3 weken tij[lees meer...]d) Maar nu komt het! (uiteraard heb ik ook veel gelezen op andere Engelstalige forums of mijn bijwerkingen ook overeen kwamen met andere gebruikers) dus het kan niet anders zozijn. Maar goed hier een lijstje bijwerkingen die na ca. ***3 a 4 weken*** na gebruik "kunnen" optreden en die zijn zeker niet prettig! Ik heb dit de afgelopen 5 dagen tot nu aan toe mogen ervaren. Vandaar dat ik er dan ook per direct ben mee gestopt!!! * Hevige spierkrampen * Krakende en vooral pijnlijke gewrichten * Slap gevoel * Doof gevoel in benen * Pijnlijke hielen * Schokken door lichaam * Pijnscheuten in dijbenen Ik zou persoonlijk zelf dit middel niet aanraden en ik raad aan om het toch echt te gaan zoeken in je voeding. Geen suikers, koolhydraatarm eten, minstens een half tot een uur wandelen, veel water drinken en calcium,magnesium,Q10,vitamine B12 en Omega 3 slikken. Dit is zeer belangrijk mocht je net zoals ik stoppen met dit medicijn om je suikerwaarden zo laag mogelijk te houden door gezond bewegen en goede voeding.
14-12-2018

Afslanken - overgewicht

Kan mijn suiker beter regelen. Heb geregelt deraria maar als ik geen metformine neem moet ik vaak een laxceer middel nemen.
28-11-2018

Diabetes type 2

Ik heb nog een ervaring met Effectiviteit, Hoeveelheid bijwerkingen, Ernst bijwerkingen Inname- / gebruiksgemak Algehele tevredenheid. Sinds kort gebruik ik Metformine. Las zo beetje de berichten over bijwerkingen sommige zelfs erg. Zelf heb geen ervaring tot nu toe geen ernstige bijwerkingen. Ik neem elke avond na het eten een tablet. Ik maak me [lees meer...]toch wel een beetje zorgen als ik hier zo de berichten lees. Ik las ook iets over Glifor 850mg dat dit medicijn veel beter zou bevallen? Mijn story Door dat ik op mijn leesbril ben gaan staan en mijn bril kapot was gegaan kwam ik er achter dat ik dieabetis 2 had. Ik had een nieuwe leesbril besteld, toen ik deze ging ophalen was het zicht verre van scherp. 3 maal daarna ben ik bij de opticiens geweest voor een oogmeting en telkens andere meetwaarde. Het kwartje was nog niet gevallen. Ik ging naar de oogheelkunde voor een onderzoek die kwamen tot de conclusie dat ik mogelijk diabetes zou hebben. Naar de dokter die bloed liet onderzoeken. En inderdaad ik heb een verhoogde bloedspiegel ze had het over dubbele waarden dan normaal. Ben sinds kort begonnen en laat het rustig op me af komen. Ik ga een heel traject in en ben bang dat ik hier niet meer vanaf kom.
22-04-2018

03-02-2018

Diabetes type 1

Ik had een verhoogde bloedsuikerspiegel maar nog geen diabetispatient.Kreeg Metformine voorgeschreven om de pancreas te pushen om meer insuline af te geven.Ik neem dit 1 maal per dag (meestal s'morgens bij het ontbijt).Nu valt mij wel op dat ik in de loop van de dag plotse moeheid overvalt,maar echt zo moe dat ik nog met moeite kan rechtstaan,laat staan een activiteit ontw[lees meer...]ikkelen.En het rare is dat dit steeds na een maaltijd is.Ik neem ook 1 maal per dag L-Thyroxine 25mcg (van Christiaens) s'morgens nuchter,ook voorgeschreven door de arts nav een vertraagde schildklier.Deze 2 zijn de enige medicatie die ik neem,daarom mijn bezorgdheid over de vermoeidheid.Mijn laatste bloedonderzoek gaf geen negatief resultaat betreffende lever en nieren.
28-12-2017

Suikerziekte (type 2)

Ik gebruikte 500 mg metformine na het middageten. Ik had altijd na het innemen geen energie meer. Na jaren gebruik had ik helemaal geen eetlust meer dus ik ben veel afgevallen. Het was te zwaar voor mij ik begon ongeveer toen ik 13 jaar was en gestopt met 15 jaar. Nu ik gestopt ben heb ik vaak darm klachten maar is om andere reden denk ik.
22-09-2017

Diabetes type 2

Er is helaas geen alternatief voor diabetes type 2. Ik ben vooral insuline resistent. Dus naast leefstijl verandering (gezond eten, bewegen, niet roken en drinken) is er geen ander medicijn

Thyrax Duotab (846) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (530) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (492) - Antibiotica - penicillines breedspectrum