Ervaringen met Metformine

metformine

Diabetes type 2 (353 meningen)
Diabetes type 1 (158 meningen)
Prediabetes (5 meningen)

Gliclazide (74 meningen)

Bojan Nikolik (15-08-2015)

26-08-2017 | Vrouw | 51
Diabetes type 2
Veel mensen krijgen last van diarree, maar bij mij was het obstipatie en dat is volledig uit de hand gelopen! Na 10 dagen geen ontlasting heb ik allerlei poedertjes, pilletjes en zelfs 3 x een klysma gedaan... nog steeds lijken mijn darmen volledig stil te staan. Ik doe nu drie dagen achtereen 8 zakjes macrogol in 6 uur tijd... en hoop er het beste van. Ook had ik zware b[lees meer...]enen (lopen kostte me ineens veel moeite - erg eng om mee te maken). Ik moest met de metformine stoppen en nu dus op zoek naar een alternatief, maar eerst snak ik ernaar de ontlasting weer op gang te krijgen! Huisarts en diabverpleegkundige hadden beiden nog nooit gehoord dat metformine ook tot obstipatie kan leiden!

18-08-2017 | Vrouw | 59
Diabetes type 2
Mijn bloedsuikerspiegel daalde niet navenant. Wel veel last van de bijwerkingen: misselijkheid, maag- en darmproblemen, geen eetlust en bittere smaak in de mond. Twee dagen na gestopt te zijn waren de bijwerkingen geheel verdwenen. Metformine heeft totaal niet gedaan waarvoor ik het maanden heb ingenomen. Ondanks het slecht eten niets afgevallen. Nu overstappen op een ande[lees meer...]r medicijn of wellicht met voeding en meer bewegen mijn bloedsuiker naar beneden brengen. Ik verwacht dat de laatste optie de beste voor mij gaat zijn. Heb het helemaal gehad met medicijnen.

24-07-2017 | Vrouw | 71
Diabetes type 2
ik gebruik 11 jaar metformine eerst 2x500 en nu het laatste half jaar 3x500. het is onmogelijk voor mij om normaal te leven. Voor 12.00 uur in de morgen kan ik de deur niet uit: 4 tot 5x ontlasting. En ook 's middags gaat dat soms door. Indien ik in de morgen weg moet, neem ik de dag daarvoor geen metformine in, net als de morgen dat ik weg moet. Ik stop er mee. Het is ee[lees meer...]n vreselijk middel en na het zoveelste ongelukje stop ik er mee.

29-05-2017 | Vrouw | 59
Diabetes type 2
Gestart met Metformine in aug 2016. Begonnen met 2 x 500 Mg per dag, 2 maanden later verhoogd naar 1 x 500 Mg in de ochtend en 2 x 500 Mg in de avond. Viel niet goed, diarree, boeren, opgeblazen, krampen in benen in de nacht. Na 2 weken terug naar 2 x 500 Mg. Bloedsuikerwaarden blijven pieken. Nooit een mooie waarde. In maart 2017 Glicazide erbij 1 x per dag 30 Mg. Binnen [lees meer...]4 weken 2 kg zwaarder geworden, weer mee gestopt. Vanaf april zelf gestart met 750 Mg Metformine in de ochtend en 750 Mg Metformine in de avond. Heb ook fikse haaruitval sinds 2016, weet niet of dit ook te maken heeft met het gebruik van Metformine. Tot op heden nog steeds haaruitval.

19-03-2017 | Vrouw | 66

30-01-2017 | Vrouw | 66
Diabetes type 2
Wordt er ziek van. Veel diaree, maagproblemen, misselijkheid en vermoeidheid. Metformine sinds 2 september 2016 nu een week moeten stoppen vanwege zware diarree, maagproblemen, misselijkheid en vermoeidheid.

18-01-2017 | Vrouw | 54
Diabetes type 2
Geen last van bijwerkingen.

26-01-2024 | Man | 80

11-09-2023 | Man | 53
Diabetes type 2
Eerst jarenlang gebruikt wegens 'lichte' diabetes II. Voor mijn gevoel heeft het nooit gewerkt. Nu ik 10 jaar later, al twee jaar insuline gebruik, moet ik toch die rommel nog nemen, maar ben er sinds kort mee gestopt. Toen ik net insuline spoot, dacht ik dat ik metformine en gliclazide mocht weglaten. Is veel werk, want heb nog meer medicijnen en gebruik ook veel suppleme[lees meer...]nten. Als ik voor twee weken medicijnen klaarmaak, ben ik twee uur intensief bezig. Nu sinds kort dus nog eentje per dag. Nog niet lang genoeg om er iets over te kunnen zeggen, hoewel mijn buik wel wat minder rommelt. / Als het ruim 10 jaar terug al niet hielp, waarom zou het dan nu wel helpen? Ik zie hier berichten over afvallen, maar ik kom alleen maar aan van middelen die helpen tegen DM II. Nu even afwachten en kijken of mijn bloedsuikerspiegel niet teveel stijgt. (die is na 2 jaar insulinegebruik nog niet laag genoeg, nog net binnen de 'diabetesgrenzen' (iets hoger dan bij mensen die geen diabetes hebben. Nuchter kom ik nog weg met 5,5-9 en overdag 11-17, ondanks 5 metformine, 4 gliclazide en 40 eh insuline (langwerkend). Ik had liever die afvalpil gehad (ben de naam even kwijt), maar mijn BMI was slechts 1 punt 'te laag'. 29 i.p.v. 30, pff.

21-04-2023 | Man | 45
Diabetes type 2
2 maanden geleden gestopt met roken, hierdoor 10 kg aangekomen en toen begon het gezeur...niet oke voelen, suiker checken..ja hoor hoge waardes, begin deze week aan de metformine begonnen 1 x daags 500 mg, du de molen in om eens drstisch af te vallen!

19-03-2023 | Man | 69
Diabetes type 2
Sinds 16 jaar bekend met DM2. Eerste 10 jaar geen medicatie, maar veel sporten en vermijden van overgewicht. Ging prima. Daarna toch verslechtering. Ondanks gezond gewicht. Eerst 1x 500 mg. Metformine, toen 2 dd en nu 3 dd. Weinig resultaat. Vaak diarree, vooral in de ochtend. Metformine belemmert de terug resorptie van gal en andere spijsverterings sappen in het laatste d[lees meer...]eel van de dunne darm. In de dikke darm wordt daardoor de terug resorptie van vocht beperkt, waardoor frequent dunne ontlasting ontstaat, soms met buikpijn. Voor mij een waardeloos medicament met veel onaangename neveneffecten en nauwelijks effect op de glucose spiegel in het bloed. Gebruik nu naast de Metformine ook 60 mg. Gliclazide per dag. Dat helpt beter. Maar het blijft tobben….

30-12-2022 | Man | 61
Diabetes type 2
Invm mijn overgewicht en hoge zuiker geen bijwerkingen.en ben nu op dieet.gaat goed.

27-09-2022 | Man | 57
metformine (1000mg)
Diabetes type 2
Al zeker 1 jaar lang. Heel veel bijwerkingen.

28-02-2022 | Man | 64
metformine (850mg)
Diabetes type 2
Ik had eerst Metformine van Sandoz nu die niet meer door het ziekenfonds worden vergoed kreeg ik Aurobindo en elke keer dat ik een tablet in neem krijg ik hartkloppingen. 1 tot 4 uur na de tijd .Dit niet prettig .

22-01-2022 | Man | 65
Diabetes type 2
Hallo ik heb suikerziekte diabetes type 2 ik gebruik 2 x 2 tabletten van 500 mg met daarbij 2 x per dag insuline spuiten 2 x 60 ml eenheden per dag en nu is mijn suiker mooi regelbaar en blijft onder de 5 zonder de metformine krijg ik mijn suiker niet mooi geregeld.

23-12-2021 | Man | 63
metformine (1000mg)
Diabetes type 2
Ik heb sinds 6 jaar diabetes2. Ik nam voorheen 2 x500mg metf. P dag. Vorig jaar 7 maanden amper kunnen bewegen door hernia, waardoor de waardes stegen. Kreeg 2 x 1000mg voorgeschreven met 2 x 3mg glimepiride. Dat is een tijdje goed gegaan tot ruim een maand geleden: een uur na het ontbijt, rennen voor papperige ontlasting; 2 uur later nog wat dunnere ontlasting, en s’midda[lees meer...]gs rond 16 uur waterige ontlasting. En als je dan moet, dan moet je er ook snel bij zijn. Ik ga er eens een paar dagen mee stoppen, en kijken of mijn waardes weer van voor de hernia zijn. Misschien krijgt mijn pancreas nu wel een overdosis die overbodig is.