Ervaringen met Carbamazepine

Aangezichtspijn (28 meningen)
Bipolaire stoornis (3 meningen)
Psychose (2 meningen)

Bojan Nikolik (19-07-2015)

24-04-2015 | Man | 53
Epilepsie
Ben hedenochtend nuchter geprikt (zonder medicatie en voedsel) voor het medicijn carbamazepine. Dit vanwege de aanhoudende klachten als gewrichtspijn, spierpijn, hoofdpijn, schouderpijn, rugpijn, voetpijn. Met 10 dagen is de uitslag binnen. Gezien de wisselwerking van mijn lichaam kan het zijn dat dit medicijn een verkeerde werking heeft opgeleverd of zelfs afstootreacties[lees meer...].

08-04-2015 | Man | 53
Epilepsie
Vandaag was ik voor de 4e keer bij de oogarts, daar dit nu voor een algehele uitgebreide onderzoek was. Gebleken is, dat ik geen oogprobleem op zichzelf hebt, maar dat ik door deze medicijn bijwerkingen blijft houden qua wazig zien, dubbel zien en last van het licht blijft houden. Sinds ik de schemerlampen niet meer gebruik, slaap ik beter en blijven de aanvalsmisselij[lees meer...]kheden van de epilepsie weg. Volgende week ben ik weer bij de neuroloog om dit te bespreken. Zolang mijn medicatie niet is bijgewerkt ( samen met de clobazan ), kan ik dus niet naar de opticiën toe voor een aangemeten bril, die ik overigens al meer dan 6 jaar niet kan dragen door de medicatie. Ik heb de neuroloog gevraagd voor een bloedonderzoek, een MRI-scan en daarna d medicatie aan te passen. Nu slik ik dus deze twee medicijnen, daar ik denk dat die niet meer goed samenwerken en dat er een derde medicijn erbij moet komen voor extra ondersteuning.

03-04-2015 | Man | 53
Epilepsie
De laatste 2 weken ben ik erachter gekomen dat ik last blijf houden van ( alle soorten ) schemerlampen. Dus ook spaarlampen en Tl-verlichting. De kans is erg groot dat ik last hebt van magneetveld van de verlichting. Ik vraag me af of de totale ( samen ) werking van deze medicijn ( samen met de medicijn clobazan, 2x 15 mg per dag ) nog wel goed voor me is. De laatste 4 [lees meer...]jaar ben ik alleen maar minder goed aan het worden. Zowel de te hoge dossering als de bijwerkingen zijn zo goed als bij mij de problemen. Ook de darmspecialist heeft zijn twijfels over de medicijn carbamazepine, gezien mijn spastische darm daar erg op reageert. Met 2 weken weet ik meer, als ik bij de specialist ben geweest en bij de oogarts, daar ook alles op gebied van de oogheelkunde ( behalve blind zijn ) mij geen goede ervaring geeft. Problemen zoals wazig zien, dubbel zien en trekkingen tot scheel willen kijken zijn dagelijks aan de orde.

02-04-2015 | Man | 53
Epilepsie
Sinds een week ben ik erachter gekomen over mijn aanhoudende epileptische klachten / aanvallen van waar deze om 2 redenen afkomstig zijn. Als eerste heb ik een darmonderzoek gehad, daar waar meteen gereageerd werd door de bijwerking van de medicijn Carbamazepine. Dat was voor mij de eerste notitie die ik op mijn lijstje hebt gezet als ik met 2 weken naar de specialist [lees meer...]moet. Dit vanwege de aanhoudende darmpijnen, en de zijkanten en mijn onderrug. Voor mezelf wist ik enigszins dat de dossering hiervan te hoog is. Te hoge dossering geeft ook meer bijwerkingen. Ten tweede ben ik erachter gekomen dat ik epileptische misselijkheden ( en aanvallen ) krijg als al mijn schemerlampen aan staan. Zowel in de ochtend als in de avond. Dit is, omdat dit elektrische verlichting is. Buiten op straat heb ik er geen last van, en loop ik ook ( uit voorzorg ) nog met een zonnebril op. En, sinds ik de schemerlampen hebt uitgeschakeld, iedere avond, slaap ik ook beter. Als ik wakker werd en de schemerlamp was aan, werd ik epileptisch misselijk wakker. Iedere ochtend weer. Daarom maak ik geen gebruik meer van de schemerlampen. Vanaf dat moment gaat het veel beter met me. Nu nog de te hoge dossering van deze medicijn aanpassen, daar ik dat met twee weken dat aan de specialist vraag. Hierdoor zal ook mijn oogproblemen kunnen halveren, daar problemen zoals wazig zien, dubbel zien en scheel willen kijken dan ook gehalveerd kunnen zijn. Ook de druk op mijn neusbeen blijft nu tot heden aanwezig.

24-02-2015 | Man | 53
Epilepsie
Heb de afgelopen ( verkeerde ) medicijn geslikt waar ik niet van afwist dat dit een merkloze medicijn was in plaats van mijn eigen Tegretol. Het was het mer TEVA daar ook daarin Carbamazepine in zit. Blijkgelijk zijn het de hulpstoffen van de merkloze TEVA medicijn, de oorzaak van mijn toenemende klachten daar dit met de goede Tegretol dat niet was. Nu slik ik weer de [lees meer...]medijn Carbamazepine van de Tegretol CR ( Novartis ). Ook is de afgelopen 4 maanden mijn andere medicijn Frisium aangepast in plaats van 2x 20 mg naar 2x 15 mg. MIJN ADVIES IS : kijk extra heel erg goed welke medicijn je specialist voorschrijft, en controleer deze medicijn extra bij de apotheek of het wel de goede medicijnen voor je zijn in plaats van een merkloze medicijn. Dit is afkomstig van de zorgverzekeraar als het een andere merk is, omdat dat goedkoper is en vaak minder goed van kwaliteit. Vraag naar een patiëntverklaring aan je specialist, daar er niet achter de rug van de specialist en jou andere medicijnen gegeven mogen worden van een andere merk. Ik ga er de volgende maand er weer heen, en zal het aan de specialist er ook hierover er op doorgaan.

27-02-2018 | Vrouw | 54
Hersentumor
Advies specialist was om Carbamazepine Sandoz retard tablet 200 mg te gaan gebruiken vanwege tumor in hoofd. Beleid is gebruik van medicatie om mogelijke uitval te voorkomen. Na opbouwfase nu 2x 1,5 tablet van 200 mg per dag ochtend en avond. Eerste uren na inname vaak vlagen van misselijkheid en duizeligheid. Gevoel van algehele dufheid en extreme moeheid. Volgens special[lees meer...]ist is gewenningstijd 1-5 weken. Nu 4e week. Voelt of middel mogelijk erger is dan de kwaal.

08-06-2013 | Vrouw | 54
carbamazepine
Gebruik het nu 18 jaar. Maar heb nu heel veel klachten die je ook hebt bij de ziekte van Lyme. Nu vraag ik me af of die klachten ook kunnen komen door het lange gebruik van carbamazepine. Zoals gewrichtspijn duizelig zere voeten slecht geheugen consentratieverlies En nog wat andere klachten

16-10-2020 | Man | 55
carbamazepine (100mg)
Aangezichtspijn
Het medicijn helpt, maar heeft wel de nodige bijwerkingen. Vooral de 1e maand veel last van gehad, m.n. extreem moe. 1e Dagen geen auto rijden, duizelig, bij vlagen slecht zien. Nu na 2,5 maand gebruik, heb ik nog steeds moeite met opstaan en houd gedurende de dag een vermoeid gevoel, en ben ik af en toe duizelig. Concentratie gaat maar kost me moeite. Medicatie is bij mij[lees meer...] onvoldoende, de aangezichtspijn kwam er toch weer doorheen en ik heb aanvullend baclofen gekregen. Ook i.c.m. deze spierverslapper remt het onvoldoende. Ik heb een drukke verantwoordelijke baan en ben bang voor verhoging omdat ik het gevoel heb aan de max te zitten waarbij ik nog goed kan functioneren en auto rijden. Het is wel belangrijk om goed verdeeld over de dag de medicijnen te gebruiken, zodat de "spiegel" gelijk blijft. De avond dosering een paar uur te laat kan ik direct merken.

16-02-2019 | Vrouw | 55
carbamazepine (100mg)
Aangezichtspijn
Werkt wel tegen de pijn maar de bijverschijnselen vind ik heel erg : misselijk, depressief en haaruitval waardoor ik niet meer naar buiten durf. Weet iemand of je haar weer terug groeit na beëindiging van de medicijnen

12-11-2016 | Man | 55
carbamazepine (2)
Epilepsie
Vanaf mijn 10e jaar gebruik ik deze medicijn, daar ik nu 55 jaar ben. De laatste 8 jaar werkt deze medicijn steeds slechter waardoor de aantal bijwerkingen steeds meer toenemen. Het was 400 mg. die ik samen met de medicijn Clobazam 10 mg slik, daar ik deze laatste nog steeds slik. Ik ben nu bezig met het afbouwen van deze medicijn en zit nu op de 100 mg, daar deze ve[lees meer...]rvangen is door de medicijn Topamax 100 mg die ik reeds 5 maanden slik. Ook nog steeds met de medicijn Clobazam 10 mg. 2x daags.

28-08-2016 | Vrouw | 56
Aangezichtspijn
Werkt prima bij (acute) aangezichtspijn. In het begin (vanwege de pijn) te snel opgebouwd en dat gaf klachten zoals: heel erg suf, duizelig, wazig zien, vreselijk moe en slaperig. Na een week dosering afgebouwd naar 3x 100 mg per dag en na 2 weken naar 2x 100 mg per dag en dat gaat goed. Vermoeidheid neemt af, alleen moet ik wel iets tegen obstipatie innemen helaas. Ik ge[lees meer...]bruik het nu bijna 3 weken. Voel nog wel dat de pijn op de achtergrond aanwezig is, dus heb het nog wel nodig, maar wil geen hogere dosering gebruiken, omdat ik nu bijna geen bijwerkingen meer heb.

02-10-2023 | Vrouw | 57
Aangezichtspijn
Ik heb het al 8 jaren, de eerste 7 jaren gingen goed, ik slikte 2 x 50mg per dag . Toen krijg ik Tegretol, wat een drama, ik slikte 600 en had nog pijn ook snachts. Ik heb nou weer aurobindo en slik nu 400 maar weel af en toe pijn! Ik ben geholpen aan star, aan 1 oog precies de rechtse( waar mijn pijn is) . De ergste is dat mijn man since een paar weken dat ook heeft. En[lees meer...] zo erg dat de medicijnen niet echt helpen, hij moet voor een Mriscan. Wat is het met ons, toeval allebei, zou het????

21-02-2011 | Vrouw | 57
Epilepsie
nagenoeg geen last. al heel lang geen aanvallen. wel soms storingen ,dan ontspannen. zet niet door.

19-11-2019 | Man | 58
Epilepsie
In het begin bijwerkingen als duizeligheid maar dat verdween snel. In de loop van de tijd werden meer deficienties ontdekt, vaak doordat de artsen nalatig waren om daar eerder op te lette. Zorg dat u regelmatig gecontroleerd wordt op alle bloedwaarden, u kunt niet afgaan op de artsen zelf. Schakel anders uw huisarts in. Vraag ook om volledige informatie over alle mogelijk[lees meer...]e gevolgen die epilepsie kan hebben, ook daar vertelt de arts niet alles uit zichzelf. Vraag bijvoorbeeld eens naar sudep. Tegretol alleen was niet afdoende,heb er nog twee middelen bij.

05-09-2019 | Vrouw | 58
carbamazepine (200mg)
Naar aanleiding van mijn zenuwpijn op het hoofd, ook wel munt of nummulaire hoofdpijn genoemd, heb ik carbamazepine via de neuroloog voorgeschreven gekregen. Dit is het vijfde medicijn wat ik probeer. Na enkele dagen duizeligheid en evenwichtsstoornissen toch 2 weken volgemaakt. Het ging niet meer. Durfde niet eens te fietsen!! Toen de neuroloog gebeld en moest weer stoppe[lees meer...]n. Heeft iemand ook last van munt hoofdpijn met nare zenuw pijn erbij, laat het me even weten. Volgende week krijg ik een injectie in de achterhoofd zenuw en hoop dat dat gaat helpen.

26-08-2018 | Man | 58
Epilepsie
sinds ik carbamazepine verminder voel ik mij beter, geestelijk sterker en heb ik weer eetlust. en heb ik weer zin om te leven want met/ door dit medicijn voelde ik mij onder druk gezet en wil ik hier van af. dit medicijn gebruik ik al circa 50 jaar, ik merk dat de kwaliteit van dit medicijn slechter wordt dit de registratiehouder is novartis pharma b.v.