Ervaringen met Carbamazepine

Aangezichtspijn (28 meningen)
Bipolaire stoornis (3 meningen)
Psychose (2 meningen)

Bojan Nikolik (19-07-2015)

31-03-2016 | Vrouw | 58
carbamazepine (20mg/ml)
Epilepsie
Voorgeschreven gekregen door neuroloog na uitgebreid neurologische onderzoek. Diagnose: neurologische symptomen zonder aantoonbare neurologische afwijkingen. Na de start met de carbamazipine langzaam aan somber tot ernstig depressief geworden. Na 2 maanden met spoed in psychotherapie. Therapie duurde ruim een jaar. Na een jaar van inname vermoedde ik een relatie tussen h[lees meer...]et medicijn en de depressie. Op eigen initiatief gestopt en binnen 2 weken was de depressie zo goed als verdwenen. Ik raad iedereen die met carbamazepine start goed op te letten op stemmingsveranderingen!! Depressie is geen picknick :(

12-03-2015 | Vrouw | 58
carbamazepine (500mg)
Stemmingswisselingen
gebruikelijke middelen werken niet bij mijn bipolaire stoornis en heb een redelijk tot goed resultaat met carbamazepine.

15-12-2014 | Vrouw | 58
Epilepsie
Na een uitgebreid neurologisch onderzoek in het AMC waren er gelukkig geen afwijkingen gevonden. Ik kreeg de diagnose 'Functioneel neurologische symptomen' welke waarschijnlijk aan stress te wijten zouden zijn. Mij werd gezegd als het mijn functioneren zou belemmeren ik de huisarts om medicatie zou moeten vragen. Dat moment kwam een aantal maanden later en de huisarts sch[lees meer...]reef mij Carbamazepine voor. Er werd vanuit gegaan dat mijn klachten van epileptische aard waren. Ik was het ermee eens en begon met slikken. Behalve een droge mond had ik totaal geen last van bijwerkingen en was dan ook uitermate tevreden met dit medicijn want de symptomen werden al snel minder en verdwenen zo goed als in de maanden daarna. (Ik vermeld dat ik na de geboorte van mijn jongste kind in 1988 een ernstige postnatale depressie heb gehad en ondanks een aantal begeleide pogingen om af te bouwen en uiteindelijk te stoppen, tot op heden nog steeds een antidepressivum slik.) Een aantal maanden nadat ik met de Carbamazepine ben gestart begon ik licht neerslachtig te worden. Op zich niet zo raar want ik zat volop in de overgang en mijn jongste kreeg een woning en vertrok, empty nest... Nadien ging het langzaam berg afwaarts, hetgeen ikzelf niet in de gaten had maar mijn kinderen gelukkig wel. Ik leidde een teruggetrokken leven hetgeen in schril contrast stond met het drukke sociale leven van daarvoor. Op aanraden van mijn bezorgde kinderen naar de huisarts. 'Ga maar eens met iemand praten' zei hij. Dat 'eens' is nu een jaar.... ernstige depressie ontwikkeld en leek er maar niet uit te kunnen komen ondanks de therapie en de buddy die mij werd toegewezen. Wel eens een balletje of twee opgegooid bij de psychiater: 'Goh, zou het wellicht met de nieuwe medicijnen te maken kunnen hebben?' Maar ook in de bijsluiter staat dat het middel (ook) als een antidepressivum werkt. Uiteindelijk, een maand of twee geleden kwam ik, door een foutje van de apotheek, zonder Carbamazepine te zitten, vanaf de vrijdag. Wie schets mijn verbazing toen ik me op zondag ineens een stuk beter voelde?! Ben ermee gestopt en de depressie verdween, voel me herboren! Ben samen met mijn therapeut de sessies aan het afbouwen. De neurologische symptomen zijn wel in enige mate teruggekomen maar er is nu heel goed mee te leven. Dit alles uiteraard met de huisarts besproken en na raadpleging van haar (artsen-?)informatie vertelde ze mij dat het inderdaad in uitzonderlijke gevallen kan gebeuren dat dit middel averechts werkt echter de mate waarin dit voor zou komen is zo laag dat het wettelijk niet verplicht is dit als bijwerking te vermelden in de bijsluiter. Kortom een waarschuwing lijkt mij op zijn plaats: kijk uit met dit middel! Hou vooral ook je geestelijke gezondheid goed in de gaten want je zal maar behoren tot die kleine groep mensen die zwaar depressief wordt van Carbamazepine.... Nota Bene: ik overweeg stappen te ondernemen en zou het dan ook heel erg op prijs stellen lotgenoten te leren kennen.

13-04-2014 | Man | 58
Epilepsie
De grand mal aanvallen zijn verdwenen sinds 16 jaar. ik heb alleen nog een à twee absences per jaar die Ongeveer 20 à 30 seconden duren. Mijn epilepsie komt voort uit een hersenvliesontsteking in mijn vijfde levensjaar . (Ben nu 58). Ik ben nu op zoek naar een medicijn dat ook de absences verhindert.

13-05-2013 | Man | 58
carbamazepine
Klacht niet weg, maar draaglijk geworden na 2 weken. Hoofdpijn in de ochtend blijft weg als ik avond tevoren veel drink (water of alcoholvrij bier). Het medicijn maakt me 's avonds moe, waardoor ik al om 22:00 u naar bed wil.

17-11-2012 | Vrouw | 58
Beenkrampen
Na een jaar zoeken naar de oorzaak uiteindelijk bij Prof. ... in het AMC terechtgekomen. Die stelde vast dat de nachtkrampen in de voeten een epileptische aandoening is. Hij schreef oxcarbazepine sandoz 300 mg voor. Dit helpt gelukkig prima. Na een paar maanden echter al naar 2 capsules omdat de krampen weer terugkwamen en inmiddels naar 3. Volgens de prof. kan dit eventue[lees meer...]el verhoogd worden naar 12 capsules per dag. Heel vervelend bijverschijnsel is dat ik vreselijke jeuk heb. Ik loop nu bij een dermatoloog en begin volgende week met lichttherapie. (Red; naam v behandelaar verwijderd ivm werkwijze van dit platform, mvg MijnMedicijn )

13-12-2017 | Vrouw | 59
Epilepsie
Het lijkt of carbamazepine de laatste jaren rotzooi is geworden! Vroeger werkte het beter. Momenteel is er alleen hele goedkope troep rond de carbamazepine die niet werkt. Ik krijg de laatste 7 jaar ongeveer steeds meer aanvallen hierdoor. En dus ook ernstige. Precies vanaf het moment dat fabrikant TEVA haar retard tabletten stopte. Aanvallen van epilepsie , ook aanvalle[lees meer...]n die ik niet voel aankomen. Heel veel angsten. Oorsuizen. Labiel zijn.

15-12-2015 | Vrouw | 59
Epilepsie
ondanks de hele nare bijwerkingen toch epileptische toevallen. Huisartsenpost is langs geweest, onmiddellijk staken, het had mijn dood kunnen zijn, ben ook met ambulance ziekenhuis ingestuurd.

22-11-2014 | Man | 59
carbamazepine (1200)
Epilepsie
Ik gebruikte het medicijn zolang het op de markt is (1965). Op verzoek bij de specialist over gegaan naar Lamotrigine. Ik voel daar me beter bij. Emotionele beleving zoals seksualiteit. Bij een open hartoperatie een behoorlijke vergiftiging opgelopen. Bijna een coma

15-10-2016 | Man | 60
Epilepsie
Na 1 uitgelokte grandmal (klas vol doorgedraaide leerlingen) door neuroloog, 30 jaar geleden, voorgeschreven 3x200 mg/dag. Door de daarna optredende absences (4/jaar) dacht ik epilepsie te hebben. Tot ik twee jaar geleden op diverse neuro-sites las dat dit medicijn absences kon veroorzaken. (Mij nooit verteld). Dit is volgens mij een levensgevaarlijke bijwerking (verkee[lees meer...]r). Ik heb daarop de dosering in 6 maanden naar 0mg teruggedraaid en heb de laatste 1 1/2 jaar geen absence meer gezien. Tijdens het afbouwen 1 onttrekkingsaanval gehad die ik goed voelde aankomen en mij de tijd gaf rustig op bed te gaan liggen. Werd stijf wakker met tongbeet. M.a.w. Word nooit overmoedig tijdens het afbouwen en neem de tijd in maanden. Ik dacht ik kan van 200 direct naar 0 mg (Niet dus).

19-03-2015 | Man | 60
Epilepsie
In m'n jeugd werd ik getroffen door epilepsie. Ik heb toen ongeveer alles geslikt wat er op de markt was: fenobarbital, valium, librium, en nog allerlei andere antieke dingen. Om wakker te blijven slikte ik een megadosis cafeïnetabletten. Toen kwam Carbamazepine op de markt en ik ging het slikken. Binnen een maand was ik aanvalsvrij en daarvoor 2 à 3 insulten en tientallen[lees meer...] absences per week. Ik slik het middel nu bijna 45 jaar. Goed spul! M'n broers en een dochter hadden ook epilepsie, ook aan de Carbamazepine (Vroeger Tegretol van Geigy).

12-09-2012 | Man | 62

12-01-2012 | Vrouw | 62
carbamazepine
moeilijk te behandelen, botox spuiten, wil ik niet.

11-09-2022 | Vrouw | 63
Epilepsie
De ervaring 800mg slecht prikkels en doof gevoel linker kant trillingen prikkels spraak problemen ben over gegaan naar tergatol 200mg 700mg dat gaat beter da ik die aljaren had

07-09-2022 | Vrouw | 63
Epilepsie
Ik slikte al jaren tergatol geen last nu slik ik800mg dat is 2x 400tergatol eerst slikte ik 700mg nu100meer is afwachten hoe het uit pakt . toch merk ik iets verschil . heb nog geen grote aanval gehad wel onrustig

31-01-2011 | Vrouw | 63
Trigeminus neuralgie
Vreselijk ziek ben ik geworden hiervan. De eerste dag alleen maar hoofdpijn en een beetje duizelig. Vanaf de tweede dag ging het snel bergafwaarts met mij. Stekende hoofdpijn, duizelig, alsmaar braken, kon niet eten of drinken, geen smaak meer, wist niet meer waar ik mee bezig was en sloeg wartaal uit. Mijn kinderen brachten mij naar het ziekenhuis omdat ze het niet vertro[lees meer...]uwden. Daar werd geconstateerd dat ik een ernstige griep zou hebben! Maar volgens de huisarts waren het bijverschijnselen, de dosis was te hoog geweest voor iemand van 1.53 m. en 53 kg. Kreeg in het ziekenhuis ook nog zetpillen tegen het braken, maar daar werd ik nog veel duizeliger van. Heb ruim 2 weken nodig gehad om te herstellen en de verloren kilo's er weer bij te krijgen. Wonder: de aangezichtspijnen zijn weggebleven, maar vraag mij af wat het middel nog meer tewerkgesteld heeft in mijn functioneren.