Ervaringen met Carbamazepine

Aangezichtspijn (28 meningen)
Bipolaire stoornis (3 meningen)
Psychose (2 meningen)

Bojan Nikolik (19-07-2015)

08-02-2015 | Vrouw | 38
carbamazepine (200mg)
Aangezichtspijn
Sinds Juli 2014 gebruik ik tergretol 200mg. Ik ben gestart met 2x per dag 200 mg. Toen dit niet voldoende was ben ik overgestapt op 300 mg 2x per dag. De pijn verdween dan ook volledig. Tijdens het opbouwen van de medicatie veel bijwerkingen gehad waardoor ik toch enkele dagen in de zetel ben blijven liggen. Vooral duizeligheid en dubbel zien waren de voornaamste bijwerkin[lees meer...]gen. Na ongeveer een week verdwenen deze bijwerkingen. Nu ben ik aan het afbouwen, en vanaf ik met 100mg verminderde kwam er al een licht gevoel van pijn terug. Nu zit ik aan 100-100 en heb ik terug dagelijks pijn waarvoor ik pijnstilling in neem.

25-08-2014 | Man | 25
carbamazepine (400mg)
Bipolaire stoornis
Ik slik sinds 2maanden nou Carbamazepine 400mg tweemaaldaags, na slechte ervaringen met Depakine en Lithium willen ze mij niet voorschrijven wegens medicatiemisbruik en suicidaliteit. Ik ben gediagnostiseerd met Bi-Polaire Stoornis Type-1. Ik heb weinig tot geen bijwerkingen van deze medicatie. Slik het elke ochtend en avond samen met nog een heel scala aan andere medicati[lees meer...]e zoals anti-psychotica en benzodiazepines en medicatie tegen parkinsonisme en hartbeschermers. Merk er vrij weinig van nadat mijn dosis van 200 naar 400 verhoogd werd. Ik zit dus op 800mg per dag, als ik dit zo lees van al jullie bijwerkingen ben ik benieuwd hoe hoog jullie dosis dan is.

04-08-2014 | Vrouw | 27
Aangezichtspijn
Bijwerkingen zijn voornamelijk vermoeidheid te moe om te praten, duizelig bij snel opstaan, moeilijk wakker kunnen worden. Nog nooit verslapen en sinds deze medicijnen al 3 keer. Verder werking perfect na 2e tablet pijn verdwenen na 10 uur begint het weer licht te zeuren.

06-07-2014 | Man | 69
Aangezichtspijn
Achteraf blijk ik al enkele jaren sluimerende trigeminusneuralgie (aangezichtspijn) te hebben, die sind december 2013 vrij snel steeds heftiger werd tot bijna ondraaglijk toe. De huisarts schreef Lyrica 75 mg voor, maar dat hielp nauwelijks. Na doorverwijzing kreeg ik van de neuroloog Carbamazepine RET T 200. Het eerste tablet nam ik 's avonds in. De volgende morgen h[lees meer...]ad ik nog nauwelijks pijn. In de loop van die dag verdween de pijn volledig en dat is nog steeds zo. Bijwerkingen: trillende handen, af en toe zoeken naar woorden, lichte evenwichts problemen en onregelmatige stoelgang. Deze probleempjes neem ik graag op de koop toe. Ik kan nu tenminste weer zonder pijn eten, praten, mijn gezicht afdrogen, me scheren en met de ex-pijnlijke kant op mijn kussen liggen.

13-04-2014 | Man | 58
Epilepsie
De grand mal aanvallen zijn verdwenen sinds 16 jaar. ik heb alleen nog een à twee absences per jaar die Ongeveer 20 à 30 seconden duren. Mijn epilepsie komt voort uit een hersenvliesontsteking in mijn vijfde levensjaar . (Ben nu 58). Ik ben nu op zoek naar een medicijn dat ook de absences verhindert.

08-06-2013 | Vrouw | 54
carbamazepine
Gebruik het nu 18 jaar. Maar heb nu heel veel klachten die je ook hebt bij de ziekte van Lyme. Nu vraag ik me af of die klachten ook kunnen komen door het lange gebruik van carbamazepine. Zoals gewrichtspijn duizelig zere voeten slecht geheugen consentratieverlies En nog wat andere klachten

15-01-2013 | Vrouw | 22
Epilepsie
Ik slik carbamazepine al sinds mijn 14e. Ik zit momenteel op zo'n lage dosering dat ik geen bijwerkingen ervan ondervind. Vroeger heb ik een hogere dosering geslikt en ondervond wel de bijwerking, zoals versterkte haargroei op mijn armen, geheugenverlies en het was alsof ik in een ballon zat en de rest van de wereld er buiten. Ik ben erg tevreden over dit medicijn, stu[lees meer...]die verloopt prima en kan verder nog prima functioneren!

17-11-2012 | Vrouw | 58
Beenkrampen
Na een jaar zoeken naar de oorzaak uiteindelijk bij Prof. ... in het AMC terechtgekomen. Die stelde vast dat de nachtkrampen in de voeten een epileptische aandoening is. Hij schreef oxcarbazepine sandoz 300 mg voor. Dit helpt gelukkig prima. Na een paar maanden echter al naar 2 capsules omdat de krampen weer terugkwamen en inmiddels naar 3. Volgens de prof. kan dit eventue[lees meer...]el verhoogd worden naar 12 capsules per dag. Heel vervelend bijverschijnsel is dat ik vreselijke jeuk heb. Ik loop nu bij een dermatoloog en begin volgende week met lichttherapie. (Red; naam v behandelaar verwijderd ivm werkwijze van dit platform, mvg MijnMedicijn )

09-08-2012 | Man | 65
carbamazepine
Na een aantal medicijnen waarbij de pijn niet afnam met de arts voor dit medicijn gekozen en na het opbouwen van ca. 1 maand nam de pijn sterk af. Helaas is het nooit weggegaan ook door de atrose. Loop nu met speciale steunzolen in speciaal voor mijn voeten gemaakte speciale schoenen.

06-08-2012 | Man | 42
Epilepsie
Sinds jongerjaren al last van epeleptie door vaatafwijkingen in me hoofd. Helaas moest ik hierdoor ook me baan in de bouw opzeggen!!!....een hele tijd lopen klooie ZH in ZH uit.Ook verschillende medicijnen gehad voor de epeletie waaronder : depakine (wat niet lekker werkte)....daarna Keppra,nou ik weet niet wat voor zooi dat was maar daardoor was ik echt mezelf niet meer..[lees meer...].aggresief,me hele "ik" was weg....Daarna aan de Carbamazepine en dat heeft heel wat rust bezorgd in ieder geval geen aanvallen meer gehad,rijbewijs weer terug dus dat gaat best wel weer lekker.Waar ik wel op zoek ben op deze site is de vermoeidheid en verwardheid (korte en lange temijn geheugen) die ik ondervind.....komt dat door de medicatie en de hoogte daarvan of komt het ergens anders door????

06-11-2011 | Man | 34
Impulsieviteit,prikkels van buiten
Ik denk dat dit medicijn zijn werk doet. Maar ik ben er helaas mee gestopt want de bijwerkingen werden bij mij te heftig was niet meer mezelf. Misselijk,Braken,Duizelig,Jeuk,Maagzuur.

25-10-2011 | Vrouw | 49
Psychose
ik heb nu carbamazepine retard eerst een ander soort maar dit bevalt veel beter het heeft veel meer effect op mijn hoofd dat het rustig is waardoor ik zelf rustiger ben en blijf ook prikkels van buiten af zijn veel minder zowel buiten als in een onbekende situatie bv als ik in een groep mensen ben ik heb dit middel met andere medicijnen ik slaap goed en ik kan overdag stee[lees meer...]ds beter mijn dingen doen na een opname omdat ik een psychose heb gehad daarom heb ik ook meerdere soorten medicijnen gekregen maar ik voel mij ondanks omstandigheden heel goed en ik hoop wel over een poosje medicijnen af te bouwen maar ik zie wel het belangrijkste is dat ik mijn dingen kan doen en datik mij goed voel en niet terug val in de oude situatie

07-07-2011 | Vrouw | 29
carbamazepine
Sturge-weber syndroom (lichte vorm)
Over Carbamazepine hoor ik de minste klachten. Het is prettig omdat het mogelijk is de medicatie door te slikken bij zwangerschap, en het is een medicijn dat al lang op de markt is en zijn effectiviteit heeft bewezen.

10-05-2011 | Man | 22
carbamazepine
Gevolg van malformeuse, epileptie gekregen
ik heb in 2003 onder een voetbalwedstrijd een hersenbloeding gekregen als gevolg van een afwijking in mijn hersenen vanaf mijn geboorte. Na een verschikkelijke periode van coma, nadat ik hieruit "ontwaakte" was ik verlamd en kon niet praten toen volgde een reeks van verschillende onderzoeken en scans, operaties waarna ik weer gezond werd verklaard. Voor mijn hersenbloeding[lees meer...] ben ik altijd met sport bezig geweest dus ik was fit als maar kon, ik weet zeker dat mijn gezondheid en het accuut reageren op het ziekenhuis mij door de eerste operatie heeft gesleept. 6 jaar later kreeg ik onder een training mijn eerste Epileptische aanval, het was meteen de ergste aanval waardoor er een totale kortsleting in mijn hersenen ontstond. Er is mij toen Carbamazepine voorgeschreven waardoor mijn leven nogmaals in de soep viel, want ik moest mijn leven opnieuw veranderen, ik ben jong ging vaak opstap en drink graag alcohol. Met deze pillen mag ik niet meer drinken, (niet dat dit een probleem voor mij is, want als het beter voor mijn gezondheid is dan doe ik het ook!) Zit wel een jaar zonder rijbewijs want heb op 1januari 2011 mijn 2e aanval gehad(bekende datum onder epileptie patienten). Ik heb vanmiddag weer een afspraak bij de neuroloog voor een "controlegesprek", op dit moment gaat alles goed, slik mijn pillen op een vast moment op de dag, ga op tijd naar bed zodat ik minder vermoeid ben, heb wel nog stress maar dat is een ander stuk wat hopelijk ook minder gaat worden. Bij deze wil ik jullie bedanken dat ik hier mij kon uiten want normaal spreek ik hier niet vaak over. Met vriendelijke groet, J (Red; om privacyredenen is de naam uit de mening verwijderd)

21-02-2011 | Vrouw | 57
Epilepsie
nagenoeg geen last. al heel lang geen aanvallen. wel soms storingen ,dan ontspannen. zet niet door.

31-12-2010 | Vrouw | 40
EPILEPSIE
overschakeling van trileptal( oxcarbazepine) na de slechte bijwerkingen van depakine nl 5kg gewichtstoename in 1 maand tijd. De dosis werd zo nu en dan aangepast naargelang mijn aura's. Ook werd dit in associatie gegeven met topamax dat na steeds wederkerende aura's werd opgedreven en waardoor ik 2 jaar mijn rijbewijs ben kwijt geraakt. Na lange tijd merkte mijn familie [lees meer...]en ik op dat ik last heb van korte termijn geheugen heb en dat ik me niet veel meer herinner waardoor ik meer en meer problemen krijg op het werk en daar ben je gewoon een nummer hoor !!