valproinezuur

Epilepsie (152 meningen)
Oogmigraine (2 meningen)
Manische episode (1 mening)

04-06-2021 | Vrouw | 46
valproinezuur (300mg/ml)
Bipolaire stoornis
Ik voel me chronisch moe , mijn hersenen lijken een gatenkaas ik kan niks onthouden en een gesprek volgen kost veel energie omdat ik snel de rode draad van het verhaal kwijt ben. Huishouden lukt niet door de vermoeidheids klachten .

22-04-2021 | Vrouw | 39
Bipolaire stoornis
Eerste instantie leek het prima te gaan maar op dag 3 wilde ik het liefste zelfmoordplegen. Alleen maar huilen en nog zwaarder in depressiegevielens dan dat ik ooit had meegemaakt. Accuut moeten stoppen en nkg ruim 2,5 dag naweeën gehad

27-07-2020 | Vrouw | 64
Bipolaire stoornis
Sinds 40 jaar neem ik Lithium maar wegens nierbeschadiging moest ik de dosering sterk verminderen. Daarom schreef men mij depakine voor. Ik neem nog steeds Lithium (maar in beperktere hoeveelheid dan wat noodzakelijk is voor de therapeutische grens). Sinds ik depakine neem is mijn levenskwaliteit sterk naar beneden gegaan. Ik overweeg dan ook om af te bouwen.

16-10-2019 | Vrouw | 54
Bipolaire stoornis
Depakine kreeg ik voor een vermeende bipolaire stoornis. Achteraf, na 30 jaar, blijk ik waarschijnlijk helemaal geen bipolaire stoornis te hebben, foutieve inschatting van een aantal psychiaters in een voormalig ziekenhuis, in Rotterdam. Ik ben op 24 december 1989 opgenomen met psychische klachten na een traumatische gebeurtenis. Ik was wat druk, maar dat was achteraf een[lees meer...] copingmechanisme..er werd mij gevraagd of ik mee wilde werken aan een geneesmiddelen onderzoek..50 procent zou een placebo krijgen en 50 procent Haldol. Ik wist van toeten nog blazen en ben accoord gegaan. Ik werd helemaal gek van de Haldol. En toen heb ik het stempel manisch depressief gekregen..en is men gestart met Lithium..dit deed niets voor mij. Vervolgens is men met Depakine gestart..dit middel heeft mij Vervolgens heel depressief gemaakt..maar ook afhankelijk, monddood, gevoelloos, vermoeid, 20 kilo aangekomen en nog een ritsje bijwerkingen..ik heb al die tijd getwijfeld aan bipolair maar de GGZ hield vol. Pas in 2018, zijn mijn ogen open gegaan. Ik had eindelijk een behandelaar die er zo het jeugdtrauma uitpikte en mijn hooggevoelig zijn. Ik ben gestopt met de depakine en ik heb me nog nooit psychisch zo sterk gevoeld..en ik kan eindelijk voelen. Ik heb het gevoel dat ik leef. Eindelijk..ik ben nu 54 jaar..30 jaar van mijn leven naar de filistijnen, dankzij een academisch ziekenhuis. Depakine zal ongetwijfeld voor sommige mensen werken, maar het is in mijn ogen vergif met gevolgen die van te voren niet te overzien zijn. Ik voel me verlost en bevrijd en ik heb rust, eindelijk..gelukkig ben ik nog jong en kan nog wat van mijn leven maken.

04-12-2018 | Vrouw | 33
Bipolaire stoornis
Ik ben momenteel heel moe, sta moe op, loop de dag moe door, maakt niet uit of ik iets ontspannends of inspannends doe. Slaap goed, sliep eerst nog overdag maar nu lukt dat niet meer. Ik gebruik het voor mijn bipolaire stoornis, daarop werkt het medicijn goed, maar wordt nu depressief van mijn oververmoeidheid. Ook last van gewichtstoename. Ga2-3 keerper dag naar de wc, on[lees meer...]tlasting is ook wat dunner. Moeite met concentratie.

09-12-2017 | Vrouw | 45
valproinezuur (300mg/ml)
Bipolaire stoornis
Ik gebruikte depakine en het werkte niet. Maar wij dachten dat het wel iets deed. De abnormale vermoeidheid schreef men toe aan mijn bipolaire stoornis maar achteraf is dit de depakine geweest. Omdat ik in 2009 stopte en toen veel minder moe was.

28-09-2016 | Vrouw | 39
valproinezuur (1300mg)
Manisch-depressieve stoornis
Sinds mijn 20ste weet ik dat ik bipolaire ben. Ik slik al 20 jaar lithum en ben een ruime tijd stabiel gebleven( ± 10 jaar) Mijn leven was ook aardig stabiel. Van lithum geen bijwerkingen. In 2012 kreeg ik helaas weer een manie. En ook in 2014, 2 manieën kort achter elkaar. Kwam door scheiding en verhuizing. Psq Zaandam vond dat lithium te weinig bescherming gaf en rade [lees meer...]mij aan om naast lihium depakine te slikken. Sinds november 2015 ben ik daar mee begonnen. Sindsdien heb ik last van moeheid, veel willen slapen en overdag ook daarvoor kiezen. Depressief/somber, woede aanvallen (zonder reden!) Gewichtstoename (8 kilo) door continue te willen eten en door de moeheid. Ik sporte altijd 3/4 keer in de week. Maar door hoe ik me voelde kon ik niets meer en wilde ik ook niet. Haaruitval (wat maar niet stopt) volg een cursus psycho-educatie en mijn leven is aardig stabiel aan het worden. Lees dat velen dezelfde bijwerkingen heeft. Wilde ook echt stoppen met medicatie. Maar gelukkig heb ik geleerd dat ik beter kan kiezen voor stabiliteit. En dat bijwerkingen erbij horen en ook na een tijdje verminderen. Ben nu een aantal maanden verder. Gelukkig heb ik veel minder last van de bijwerkingen en voel ik me een stuk gelukkiger. Ben er nog niet. maar heb weer vertrouwen erin dat ik weer de oude wordt. Ik denk dat het bij mij een combinatie van beide is geweest. Zowel een depressie als bijwerkingen. Ik kan het gewoon goed relativeren voor mezelf en geef alles de tijd. Sinds vorige week weer gesport en voel me een stuk beter daardoor. Wat kilo's kwijt raken is mijn volgende stap!! Want door afvallen wordt ik ook weer een stuk gelukkiger. En op die manier accepteer ik mijn ziekte en medicatie.

01-07-2015 | Vrouw | 58
Bipolaire stoornis
Sinds 1 mei 1998 ben ik op aanraden van een zeer aimabel bekend staande psychiater (toenmalig dienstdoend in het Psychiatrisch Centrum Nijmegen en nu gepensioneerd en bijklussend) als "vrijwillig" proefkonijn eerst Lithium gaan slikken. Ik herinner mij niet de dosering, wel dat die niet zo hoog was, want hij wilde voorzichtig beginnen (ernstige bijwerking: onmiddellijk toe[lees meer...]slaande vergiftigingsverschijnselen, dus daar mocht en/of moest ik meteen mee stoppen). Daarna werd Tegretol (een anti-epilepticum, want men had bedacht in Amerika dat dezelfde neurotransmitter in de hersenen verantwoordelijk was bij MDS, in het experimentele stadium op mij losgelaten (ernstige bijwerking: huiduitslag over mijn hele lichaam met ondraaglijke jeuk), dus ook dat werd redelijk snel afgeserveerd. Vervolgens bleek er nog een wit konijn tevoorschijn getoverd te kunnen worden: Depakine Chrono (dosering in 1998: 2500 mg. per dag!) Dit middel was indertijd nog lang niet in Nederland geregistreerd als werkend tegen de manisch-depressieve stoornis die ik zou hebben, omdat de farmaceutische industrie hier er nog geen brood in zag... de psychiaters al wel. Als ik een goed gesprek met een psychiater wilde, ging het gesprek binnen de kortste keren over hun problematiek. Pas halverwege het eerste decennium van deze eeuw ben ik die Depakine als officieel geregistreerd op de Nederlandse bijsluiters tegengekomen: Kassa! Fysieke bijwerkingen vanaf het begin van het gebruik: ernstige lusteloosheid (wat vroeger genoemd werd: laat haar maar even met rust, ze is een beetje moe...); woede-uitbarstingen (die vroeger gewoon werden opgelost door je kop even onder je kraan te houden); ernstige eetstoornissen (vóór 1998, ik was toen toch al 40) geen enkel probleem met mijn gewicht gehad, sindsdien altijd te weinig voor mijn lengte en leeftijd, volgens vele deskundigen en bemoeials). Het heeft me mijn veelbelovende carrière aan de universiteit van Nijmegen gekost, een complete breuk met mijn geliefde familie die ook in de psychiatrie gelooft, maar zich nog nooit in mij verdiept heeft. Het heeft me mijn allerbeste vriend gekost ("trouw" sinds 35 jaar totdat ik echt mijn eigen waarheid durfde te vertellen; dan ben je ineens lastig), vele beste vriendinnen die zo heerlijk met me konden lachen en stappen en mijn dramatisch talent en intelligentie zo waardeerden, totdat ik het zelf eens ergens moeilijk mee had en daarover wilde praten (Sorry, geen tijd!). Na een moeilijke periode in je leven willen ze weer erg graag met je omgaan. Als je wint, heb je vrienden, want jij bent zo wijs, zeggen ze dan; die zich zogenaamd "zorgen" over mij maakten en mij, als ik ze echt nodig had, één voor één lieten vallen en dat nog doen (wees alert op verborgen agenda's van anderen!). Zelf noem ik dat nu een verkeerde vriendenkeuze en een beetje pech gehad. Ook de werkelijke liefde van mijn leven die mij op een cruciaal moment verliet (mijn moeder lag op sterven op dat moment, maar zij heeft het toen overleefd, dat gelukkig wel). Dat mijn hart door dit verraad echt brak, is nu 11 jaar geleden; daarna is het mij nóóit meer gelukt méér dan 54 kilo te wegen bij een lengte van 1.70m., wat ik ook geprobeerd heb (liefdesverdriet heette dat vroeger). Had ik maar vrienden die af en toe eens een lekker hapje voor me klaarmaakten, dat zou me een wereld van goed doen. Was er maar ooit één therapeut geweest die niet zo in zichzelf opging dat ik me erkend gevoeld had, die zich dus op mij afstemde in plaats van op wat hij of zij ervan dacht. Kortom: mijn advies aan al mijn lotgenoten die met dit probleem worstelen: check bij jezelf en daarna pas bij wie dan ook of dit medicijn voor je werkt. De dosering van 1000 mg per dag die ik nu nog steeds slik (gewoon via een overbelaste huisarts, ik vraag ze zelf online aan en ik ga ze zelf halen bij de overbelaste apotheker) is mijn keuze, omdat ik door al deze flauwekul nog steeds af en toe onvoldoende zelfvertrouwen voel om werkelijk mijn eigen gang te gaan (ik weeg momenteel 45 kilo en mankeer fysiek eigenlijk niets en eet voldoende, maar eenzaamheid kan ook mager of dik maken; het teert je uit of je maakt je dik omdat je je veiliger voelt met wat vet op je botten om jezelf te troosten over al dat onbegrip van de buitenwereld. En dat noemt de alwetende psychiatrie dan "bijwerkingen". Het lijken mij meer de bijwerkingen van een "snel veranderende en steeds onverschilliger wordende" wereld, die het makkelijker vindt om ons gek te noemen en eventueel op te sluiten dan eens bij zichzelf te rade te gaan, en zoiets doe je individueel op deze aardbol. Nogmaals: iedereen heeft zijn eigen pad te gaan, maar ik heb persoonlijk nogal veel spijt van deze omwegen... ik heb me laten leiden door anderen en dat onvervreemdbaar recht moet je gewoon niet weggeven. Hopelijk heeft iemand hier iets aan, ik begrijp jullie, van binnenuit! En: verbeter de wereld, begin bij jezelf, zeiden ze vroeger. Dus zo snel verandert de wereld nou ook weer niet, binnenkort ben ik er rijp voor mijn eigen-wijsheid te gelde te maken en jullie hopelijk ook.

17-03-2021 | Vrouw | 43
Bipolaire stoornis
Ik vind de depakine erg matig werken. Ik heb de afgelopen maanden meerdere medicijnen geprobeerd februari 2020 lithium maar daar kwam ik ook enorm van aan en ik was de godganse dag misselijk. Eind juli 2020 heb ik ook nog 8 mnd de yasmin anti concepiepil geslikt en lichttherapie geprobeerd. De anticonceptiepil werkte niet en veranderde de stemming extremer door de hoeveelh[lees meer...]eid hormonen de lichtlamp deed wel iets voor me. Ik slik ook dagelijks 9 druppels vitamine D3 zo'n 2000 iu

20-02-2020 | Vrouw | 38
valproinezuur (750mg)
Bipolaire stoornis
Ik heb het enkele maanden gebruikt tegen een bipolaire stoornis type 2. Minder schommelingen en minder heftige depressies. Helaas erg veel last van geheugenverlies. Woorden en namen kon ik steeds moeilijker onthouden. Mijn gedachten leken 'stukjes' in plaats van een geheel.

07-07-2017 | Vrouw | 30
Manisch-depressieve stoornis

20-06-2016 | Man | 57
Bipolaire stoornis
Depakine was eigenlijk bedoeld om het gebruik van Lithium (Priadel) te vermijden. Het kon mij echter niet voldoende beschermen tegen stemmingswisselingen.

03-02-2016 | Man | 58
Bipolaire stoornis
er is nog weinig onderzoek gedaan naar het afkicken van 30 jaar lang Lithium gebruik, om dit goed op te vangen gaat Lithium eruit en Depakine erin, over een duur van een jaar. ben 3 maanden verder en er is nog niets merkbaar. i.v.m. nierfalen en diabetisch insipidus.

16-11-2018 | Vrouw | 61
Bipolaire stoornis
Voorgeschreven voor bipolaire stoornis. Het hielp wel tegen zenuwachtigheid en overgevoeligheid, maar het hielp bij mij niet voldoende om stabieler blijven. Ik had diverse periodes per jaar van vitale depressies

11-09-2016 | Man | 56
Bipolaire stoornis
Na voorschrijven van zeer hoge doses voor te lange tijd "achteraf geconcludeerd" zit ik nu al jaren met problemen in bewegen. Lopen is zeer pijnlijk. Ben aan het afbouwen. bewegen gaat beter, maar pijnlijk zijn mijn benen nog steeds. In crisissituatie is doses vaan 3000 mg dagelijks voor geschreven. eenmaal afbouw naar 2500 mg gehad en dat ben ik 13 jaar blijven slikken.[lees meer...] Neem ik specialisten kwalijk, nu slik ik 1400 mg en heb ik geen manische klachten. Heb ook 1000 mg geprobeerd maar toen kreeg ik weer suïcidale gedachten. wil uiteindelijk naar zo rond de 1250 mg gaan. Spieren blijven nog pijnlijk. Ik ben gewoon vergiftigd. Nu via homepatie proberen te ontgiften/

26-07-2015 | Vrouw | 40
Bipolaire stoornis

Thyrax Duotab (862) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (573) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (526) - Antibiotica - penicillines breedspectrum