Ervaringen met Topiramaat

topiramaat

spierspanning kortademigheid maagpijn tintelingen en prikkeling in vinger(s)

Eetstoornis (1 mening)

Topiramaat (Topamax) bij migraine

Bojan Nikolik (28-06-2015)

10-05-2022 | Vrouw | 42
topiramaat (100mg)
7 jaar geleden gestart met dit medicijn, omdat ik wekelijks 3 of 4 migraine aanvallen had. Na een maand of 2 begon het medicijn te werken en had ik nog maar 1x per maand een aanval. Erg veel en zware bijwerkingen: enorm gewichtsverlies (8kg), geheugenverlies, compleet niet op woorden of namen kunnen komen. De bijwerkingen vond ik minder weg dan terug gaan naar zoveel aanv[lees meer...]allen. Inmiddels 2 weken geleden gestopt met topiramaat, want heb het idee dat het voor mij niet meer werkt/immuniteit? Nu aan een streng migrainedieet en afwachten wat dit brengt..

16-09-2020 | Vrouw | 51
topiramaat (50mg)
Topiramaat is een middel met gebruiksaanwijzingen...De artsen en mss de patienten zelf ook willen te snel naar de dosis die voorgeschreven staat...Ik heb het middel een aantal jaar geleden ook gebruikt en dat naast een andere medicijn...Wat een vreselijk medicijn dacht ik toen en ben ermee gestopt...Met alles overigens...Dat ging naar een paar jaar niet meer en moest weer [lees meer...]aan de medicijnen en ben weer begonnen met Topiramaar...Maar nu zoals de maker van het produkt zegt hoe je het moet gebruikten...En dat heet dus heeeeelllll langzaam opbouwen...Als je geen last meer hebt van de bijverschijnselen (dus je voelt je lekker bij de dosis 25 mg) dan ga je verhogen met nog een keer 25mg en dat doe je weer op dezelfde manier,,,, En zo tot je op de gewenste hoeveelheid zit die voorgeschreven is...En ja dat kan een paar maanden duren...En dat is met afbouwen hetzelfde....Langzaam....Ik hoop dat ik jullie hiermee heb geholpen vooral de mensen die het middel nieuw voorgeschreven krijgen...Succes iedereen.

30-12-2018 | Vrouw | 62
topiramaat (50mg)
Werkt als preventief geneesmiddel, helpt matig, nog altijd migraine, maar in mindere maten.

30-10-2017 | Vrouw | 39
topiramaat (50mg)
Hallo iedereen! Ik heb ongeveer elk middeltje onder de zon geprobeerd om van migraine af te geraken (pil, prikpil, betablokkers, hormoonspiraal...), en neem ondertussen ca. 1 jaar 2x 50 mg Topiramaat (onder de naam Topamax). Bijwerkingen: In het begin enkele bijwerkingen zoals tintelende vingers en tenen (bij start aan 2x 25mg en bij de verhoging naar 2x 50mg), maar intus[lees meer...]sen zijn die helemaal weg. Wat nerveuzer/angstiger dan voorheen maar niet in die mate dat het mijn dagelijks functioneren hindert. Bij mij geen gewichtsverlies zoals sommige mensen rapporteren (jammer genoeg :-p ). Resultaat: Aantal migraines is afgenomen, maar daarna weer omhoog gegaan (gelukkig niet tot startniveau); intensiteit is iets afgenomen maar niet spectaculair... Maar! Intussen ben ik ook langs gegaan bij een huisarts/homeopaat (waar mijn neuroloog echt niets mee had, dacht dat het waanzinnig tijdverlies was). Die heeft me getest op voedingsovergevoeligheden - dus geen allergie of intolerantie, gewoon overgevoeligheid - en me een lijst gegeven met voedingsmiddelen die ik moet mijden. Sinds ik dat doe: quasi géén migraine meer! (sommige van mijn migraines zijn hormonaal, die krijg je natuurlijk niet weg met voeding aan te passen). En ja, sommige van die voedingsmiddelen had ik zelf al ondervonden als zijnde problematisch (tomaten, koffie, varkensvlees), maar andere had ik geen idéé van (citroen, soja, koemelk-eiwit...). Uiteraard was het even moeilijk om mijn voeding om te gooien en alternatieven te vinden, maar het was het waard: ik ben weer voltijds aan het werk en heb (bijna) geen last meer van migraine! Ik wil toch even meegeven dat ik doorgaans écht niets heb met alternatieve geneeskunde, en dat ik dat bezoek aan die homeopaat voornamelijk om die reden lang heb uitgesteld (hij was me nochtans door verschillende mensen aangeraden). Maar hij heeft me geen rare medicijnen voorgeschreven, enkel getest en een lijstje "te mijden" voedingsmiddelen meegegeven, en het helpt mij. Dus in dit éne geval ben ik voorstander :-). Ik hoop voor alle andere migrainelijders out there dat jullie migraineaanvallen wegblijven, uiteraard! Maar moesten ze niet onder controle te krijgen zijn, kan dit jullie misschien ook helpen, dus ik wou mijn ervaring zeker delen. Merk wel: ik neem ook nog altijd topiramaat. Veel sterkte en succes met het onder controle krijgen/houden van je migraine!

09-02-2016 | Vrouw | 45
topiramaat (25mg)
hoi ik ben net pas begonnen met topiramaat.. nu vraag ik mij af wanneer je het begin te merken dat het gaat werken... of is dat per mens verschillend? Heb vaak last van migraine en als deze pillen niet helpen, stuurt de huisarts mij door naar de neuroloog.

25-06-2015 | Vrouw | 22
topiramaat (25mg)
In het begin heeft het veel geholpen, nu de laatste maanden weer veel last van migraine. Ik wil over op een ander medicijn.

05-11-2014 | Vrouw | 31
Stemmingswisselingen
Ik slikte 100 mg per dag verdeeld over 4 keer tegen stemmingswisselingen en een vermoedelijke bipolaire stoornis type 2. Het hielp een beetje maar mijn "buien" kwamen er nog steeds door heen. Wel had ik erg last van bijwerkingen zoals heel erg haaruitval, trillende onderlip en ooglid. Wat op den duur erg vervelend wordt, het ging bij mij niet weg. Heb het 5 maanden gesl[lees meer...]ikt.

10-01-2014 | Vrouw | 38
Boulimia nervosa
Helpt goed tegen eetbuien en stemmingswisselingen. Echter het nadeel is dat ik er haaruitval van krijg.

01-05-2016 | Vrouw | 57
Epilepsie
Bij het overstappen van depakine naar topiramaat veel bijwerkingen gehad. Vooral de tintelingen in vingers en tenen, maar ook in de punt van mijn neus en de zijkant van mijn tong. Ook een vieze smaak in mijn mond en , heel vreemd, proefde ik de prik niet meer in koolzuurhoudende drank. Ik zag de bubbels wel maar het leek bij het drinken net of ze er niet inzaten. Fijne [lees meer...]bijwerking was wel dat ik mijn trek in ongezond eten weer onder controle had en daardoor alle extra kilo's van de depakine weer verdwenen. De prikkelingen verdwenen ook maar toen het in het najaar kouder werd kwamen ze in mijn handen en een beetje in mijn voeten weer terug. Heel vervelend. Daarnaast bleef mijn stemming vlak net als bij de depakine. Niets écht leuk of écht erg vinden. Het allemaal wel goed vinden. Dat evolueerde steeds meer van neerslachtigheid naar depressieve gevoelens. Na overleg met de neuroloog toen overgestapt op Lamotrigine.

23-08-2015 | Vrouw | 60
topiramaat (100mg)
Alcoholverslaving
Veel last gekregen van spasmen bij het oog en soms ook aangezicht. Na stoppen is deze bijwerking gebleven dus zit ik nu voor de rest van mijn leven vast aan iedere 3 maanden Botox.

18-03-2015 | Vrouw | 64
topiramaat (50mg)
Helpt goed om migraine te voorkomen, maar de bijwerkingen zijn zwaar. concentratieproblemen, ernstige vermoeidheid, verwardheid, je raakt snel afhankelijk van het middel.

02-02-2014 | Vrouw | 33
topiramaat
Na al vele middelen te hebben gebruikt om preventief migraine te voorkomen ben ik naar de neuroloog gegaan en kreeg topiramaat voorgeschreven. Na het lezen van de ervaringen heb ik een week gewacht voordat ik eraan durfde te beginnen. Uiteindelijk toch de stap gezet. In het begin leken de bijwerkingen wel te doen (wat tintelingen op de tong en hakken) en de migraine bleef [lees meer...]na 2 weken zelfs weg. Ik was zo blij! en toen ineens kwam het ergste gevoel dat ik ken.. ik gleed weg in een diep emotioneel dal. Kon alleen maar hele dagen huilen zonder reden. Ik kreeg er erg nare gedachten van. In overleg met de neuroloog moest ik direct stoppen. De hel werd alleen maar groter door direct te stoppen. Ik ben nu bijna een maand verder en kan eindelijk zeggen dat ik weer een beetje emotioneel stabiel ben. Tegen de migraine is dit middel ideaal, heb bijna 2 maanden geen migraine gehad.. maar ik werd er een ander persoon van. Na het stoppen heb ik direct 6 aanvallen in een week gehad om te "compenseren" wat mijn lichaam had "gemist" Inmiddels weer terug op mijn oude frequentie (2-3 aanvallen per week) en heb nu candesartan voorgeschreven gekregen en ga nu ook aan de prikpil.

04-11-2013 | Man | 29
Alcoholverslaving
In eerste instantie vrij tevreden over dit medicijn. Ik kreeg dit door de verslavingsarts voorgeschreven als zuchtremmer en het verminderde de zucht zodanig dat ik niet meer hoefde te drinken / gebruiken. Dosering werd van 50 mg, naar 100 mg en tenslotte naar 150 mg opgehoogd. Bij de laatste dosis echter erg vervelende bijwerkingen in de zin van moeheid (overdag ogen lette[lees meer...]rlijk niet open kunnen houden), verstopte oren en een drukkend gevoel op mijn hoofd (als een soort sedatie, al was dit niet prettig). Vervolgens teruggegaan naar 100 mg p.d. Bijwerkingen werden wat minder, maar bleven wel aanwezig. Daarnaast viel het mij en anderen op dat ik steeds meer afviel. In de maanden erna klaagde mijn omgeving erover dat ik 'er niet bij' was, versuft was, langzaam praatte en bewoog. Ikzelf dichtte dit toe aan de mate van spanning en stress waaronder ik stond. Omgeving kon hierin komen, maar twijfelde toch ook over de combinatie medicijnen die ik slikte (naast topiramaat: methadon 70 mg, citalopram 30 mg, euthyrox 75 ug). Uiteindelijk viel ik toch terug in alcoholgebruik, wat de versuffende werking van topiramaat duidelijk verergerde. Daarom gestopt met topiramaat, en wat bleek: ik was er opeens weer bij, moeheid was een stuk minder, praatte en bewoog een stuk vlotter, druk op het hoofd ging grotendeels weg en het oorsuizen werd minder. De klachten die ik dus ervoer gedurende de maanden hiervoor, bleken te worden veroorzaakt door de topamax. Op dit moment slik ik refusal tegen de alcohol (je wordt ziek als je alcohol drinkt) en seroquel voor de onrust in m'n hoofd. Over deze medicijnen ben ik erg tevreden! Weinig bijwerkingen en vooral de seroquel geeft een aangename rust in mijn hoofd zonder dat het vervelende bijwerkingen heeft. Het enige wat ik eigenlijk kan opnoemen is dat ik een soort onstilbare honger heb (ik blijf zin houden om wat te eten) en vlagen van vermoeidheid overdag. Voordeel is dat slapen erg goed gaat!!! Concluderend kan ik zeggen dat topiramaat een krachtig middel lijkt te zijn met veel invloed op je hersenen en lichaam. Alhoewel het effectief kan zijn (in mijn geval tijdelijk minder zucht naar alcohol / drugs), heeft het veel en vervelende bijwerkingen. Ik denk dus dat men bij het starten van topiramaat, meer nog dan bij andere medicijnen, de voordelen goed en bewust moeten worden afgewogen tegen de nadelen en er ook goed moet worden bekeken of er alternatieven voorhanden zijn t.o.v. topiramaat.

17-12-2023 | Man | 36
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
Ik heb dit middel 2 dagen geprobeerd en bij de tweede keer schoot ik bijna in een psychose. Nooit meer deze troep. Snap echt niet dat dokters dit voorschrijven. Ik zou zeggen lees maar eens wat dit middel kan doen. Genoeg over te vinden..

30-05-2023 | Man | 58
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
Herbelevingen, nachtmerries Het medicijn deed niets goeds voor mij. Het leek wel dat ik ging dementeren

03-06-2022 | Vrouw | 58
topiramaat (50mg)
Via Hoofdpijnpoli door een neuroloog voorgeschreven gekregen voor heftige/veelvuldige migraine aanvallen, soms 3 x per week overgaande in de week er op. Minimaal 3 tot 4 daagse aanvallen. Begonnen met lage dosering, 4 x opgehoogd vanwege geen werking. Bijwerking depressies. Zelf gekozen af te bouwen daar ik er teveel last van kreeg al wou de neuroloog nog is verhogen heb i[lees meer...]k geweigerd. Nu over op Depakine.