Ervaringen met Diane-35

cyproteron / ethinylestradiol

14-07-2017 | Vrouw | 25
Acne/puistjes
Vanaf mijn achttiende begon ik met de Diane. Ik ben nu 25. Toen had ik erg last van puistjes. De pil heeft erg geholpen en mijn gezicht was helemaal acne vrij. Wel had ik erg last van gewichtstoename en depressieve klachten door deze pil, wat ik toentertijd niet besefte . Twee jaar geleden ben ik gestart met de Yasmin vanwege de negatieve verhalen die er toentertijd spee[lees meer...]lde. De Yasmin had wat minder effect op mijn acne en had ik af en toe een puistje, wat eigenlijk helemaal niet zo ernstig was. Maar omdat de Diane zo'n geweldige werking had en daar aan gewend was geraakt, besloot ik 3 maanden geleden weer te beginnen met de Diane. Nu ik voor de tweede keer de Diane ben gaan slikken heb ik enorm veel last van acne, meer dan ooit te voren! Ook ervaar ik darmklachten en opgeblazen gevoel. Ik besef mij nu dat mijn depressieve klachten en gewichtstoename te maken hadden met de pil. Bij de Yasmin ervoer ik juist een gewichtsverlies. Ik had ook begrepen van de arts dat de Diane een slechte invloed heeft op de werking van je darmen wat een bijdrage levert aan gewichtstoename. Ik heb enorm spijt dat ik weer ben begonnen met de Diane en hoop dat de Yasmin snel weer zijn werking doet. Ik vraag me alleen af of ik nu de enige ben die dit heeft ervaren? Voorheen werkte de pil enorm goed en nu, het tegenovergestelde.

30-04-2017 | Vrouw | 18
Acne/puistjes
Ik kreeg deze pil tegen acne, omdat niets anders leek te werken. Deze pil werkte enorm goed: nooit puisten (huid kon letterlijk alles aan), nooit vet haar en omdat ik de pil door slikte ook nooit ongesteld. Helaas veel last van hoofdpijn, depressiviteit en stemmingswisselingen. Ik voel me een stuk beter zonder de pil en zou er ook nooit meer aan willen beginnen, hoewel de [lees meer...]puisten net zo erg terug kwamen waardoor de diane wel verleidelijk blijft.

01-03-2017 | Vrouw | 22
Acne/puistjes
Jarenlang heb ik de Diane-35 geslikt. Ik heb weinig bijwerkingen gehad, behalve dat er een paar kilo's bij zijn gekomen. Hiernaast heb ik dit vooral voor mijn acne voorgeschreven gekregen toen ik 14 was ofzo. Nu 8 jaar later heb ik af en toe een terugval van acne en dit werkt niet meer met de Diane 35 voor mij. Ik heb een ontzettend droge huid gekregen, misschien omdat het[lees meer...] het aanpak van talg tegengaat, wat bij mij nu averechts werkt. Hiernaast kon ik eerst deze pil lang doorslikken, maar ben ik gevoelig hier voor geworden. Ik moet nu altijd een stopweek inlassen. Ook heb ik de laatste tijd bloedingen gehad tijdens het pilstrip gebruik. Na jarenlang heb ik toch besloten over te stappen op een andere pil, wegens gezondheidsredenen. Ik heb angst weer acne terug te krijgen, maar als ik niet de keuze maak om ooit de stoppen , stop ik nooit. Het is nooit het juiste moment. Ik vind het ook een eng idee om de Diane nog heel mijn leven te gebruiken, vooral omdat het algemeen bekend is dat deze eigenlijk erg slecht voor je is. Ik begin binnenkort met de Marvelon, hiernaast een antibiotica kuurtje voor de vervelende pukkels, dus ik hoop dat dit gaat werken!

12-12-2016 | Vrouw | 18
Acne/puistjes
Ik slik zelf de Diane pil al 6 jaar en ben pas 18 jaar oud. Ben ondertussen 1x gewisseld naar een andere pil, omdat k veel last had de laatste tijd van hoofdpijn, rare pijn in de aders enzovoort. Na 2/3 maanden was mijn acne weer helemaal terug en had ik last van veel doorbraakbloedingen (slikte normaal de Diane bijna 1 jaar door voordat ik weer een stopweek nam). Dus toch[lees meer...] maar teruggegaan na de Diane. De Diane pil heeft een paar vervelende bijwerkingen zoals hoofdpijn, slechte zin, ik zelf heb af en toe last van een rare pijn en druk in mijn aders. Je merkt ook dat je aders wat meer opgezwollen zijn. Maar voor de rest ben ik tevreden met de pil. Mijn acne is helemaal weg en kan deze pil lang doorslikken zonder er iets van te merken.

09-04-2016 | Vrouw | 25
Acne/puistjes
Het is een gevaarlijke pil volgens verschillende deskundigen. deze ervaring heb ik niet. Ik heb deze pil jarenlang zonder klachten gebruikt. Toen ik net begon had ik wel last van misselijkheid en overgeven, maar dat was na een week weg. Doorslikken gaat zonder problemen en mijn acne huid was verleden tijd. Sinds een paar maanden kreeg ik jammer genoeg te maken met continue[lees meer...] menstruatiepijnen en dus adviseerde de huisarts mij om over te stappen op een andere variant. Mijn huid is nu weer zeer onrustig, mijn menstruatie pijnen zijn heftiger, ik heb doorbraakbloedingen en mijn bloedverlies is zeker toegenomen. Laat je niet afschrikken door alle media aandacht. Ik was zeer tevreden over de diane.

16-02-2016 | Vrouw | 22
Acne/puistjes
Ik heb de Diane-35 tussen mijn 15e en 17e geslikt en vond het een erg fijne pil. In verband met het nieuws dat over deze pil naar buiten kwam, ben ik overgestapt naar de Nuvaring, waar ook weer wat mee was. Daarna allerlei pillen geprobeerd en een spiraaltje, maar die bleef niet zitten. De andere pillen zorgden allemaal voor ernstige bijwerkingen zoals heel pijnlijke borst[lees meer...]en, depressie en veel aankomen. Dit is de enige pil waarbij ik nergens last van heb.

07-02-2016 | Vrouw | 25
cyproteron / ethinylestradiol (2mg/35ug)
Ik heb jarenlang de Diane geslikt voor mijn ongesteldheid en onrustige huid. In het begin ging dit prima, de laatste tijd werd mijn huid alleen steeds onrustiger, ondanks mijn zeer gezonde, pure voeding. Dit is voor mij de reden geweest om te stoppen. Ik heb zo'n vermoeden dat mijn huid veel beter gaat worden als ik de Diane niet meer slik. Daarnaast haalde de Diane mijn[lees meer...] Libido en lichamelijke gevoeligheid enorm omlaag. Ook een reden voor mij om te stoppen!

05-01-2016 | Vrouw | 47
cyproteron / ethinylestradiol (2mg/35ug)
longembolie in beide longen. in de loop der jaren is mijn bloed meer en meer gaan stollen totdat ik in 2008 plotseling een embolie kreeg. ik had geluk en heb het overleefd. helaas zijn er ook vrouwen overleden. ik verbaas mij erover dat dit product nog op de markt is.

09-11-2015 | Vrouw | 24
Acne/puistjes
Slik nu 1,5 jaar de Diane-35 en in die periode is mijn acne alleen maar erger geworden. Het heeft helemaal niks geholpen. Ik slik het nu nog als anticonceptie maar zelfs in combinatie met Treclinac gel heb ik nog een vette huid en behoorlijke puisten.

13-09-2015 | Vrouw | 43
Acne/puistjes
Ik zie de 16 jaar lange inname van de Diane-35 als de fout van mijn leven! Voordat ik die pil nam, was ik boordevol energie en was gezond puur en gelukkig.. ik ben de diane beginnen innemen, omdat ik veel pijn had bij de regels en last van acne, en dat hielp idd goed. Maar als bijwerking was ik snel moe en dat werd elk jaar erger, zo spijtig dat ik niet besefte dat dat doo[lees meer...]r die pil kwam.. pil vertraagt de darmwerking, daarom dat veel vrouwen moeilijk naar grote toilet kn gaan.. trage darmen heeft veel gevolgen, moe, minder gelukkig. mijn studies gingen ook achteruit. ik kon slapen wanneer ik wou, terwijl ik daarvoor massas energie en ideeen had.... zo spijtig. toen ik met die pil stopte, heb ik 1jaar m n regels niet gekregen en had allerlei afkickverschijnselen, hartkloppingen, ziek, maanden aan een stuk. toen besefte ik welke chemische rommel ik ingenomen had. mijn energie is gelukkig terug, maar nu sukkel ik met mn darmen, want die hebben al die jaren veel trager gewerkt. Kon ik de tijd maar terugdraaien. ik raad iedereen af de diane pil te nemen ofwel regelmatig een hele tijd te stoppen. we hebben maar 1 lichaam, draag er zorg voor. houd het puur. ik waarschuw iedereen voor de nadelige gevolgen voor lange inname van Diane 35, want als ik ergens spijt van heb, dan is het dat ik dat ooit heb ingenomen.

22-05-2015 | Vrouw | 23
Acne/puistjes
Ik heb sinds mijn 15e de Diane geslikt en ben nu 23. Omdat ik toch wekelijks wel eens rook en met alle onrust over deze pil zat ik toch lange tijd te twijfelen of ik nog wel door wilde gaan met slikken van deze pil. Toen ik 15 was had ik best wel last van acne en toen heeft de huisarts voorgesteld om met de Diane te beginnen. Ik was echt onwijs blij toen ik merkte dat m[lees meer...]ijn puistjes volledig verdwenen waren, want het had me al die tijd zo onzeker gemaakt! Wel had ik het eerste jaar vaak last van misselijkheid en kokhalsneigingen. Maar daar heb ik na dat jaartje nooit meer last van gehad. Omdat ik, zoals ik al eerder zei, wekelijks af en toe rookte (zo'n pakje per week ong) voelde ik me er toch niet zo prettig bij n.a.v. alle verhalen over trombose e.d. Ik ging toen op internet zoeken naar ervaringen van vrouwen die gestopt waren met de pil en heb alleen maar horror verhalen gelezen over dat de acne mega erg terug kwam. Ik was echt oprecht zo bang, maar vond m' n gezondheid toch iets belangrijker. Ik ben als eerst overgestapt naar de Yasmin (wel de goedkopere versie), maar daar kreeg ik super erge stemmingswisselingen van en ben nu over naar de Microgynon 30. de Yasmin heb ik 6 maanden geslikt en de Microgynon nu 2 maandjes. Maar omdat ik zoveel horrorverhalen heb gelezen wil ik toch mijn verhaal doen wat betreft de acne. Ik heb oprecht totaal geen verschil gemerkt. Niet in het aankomen/afvallen en niet in de hoeveelheid acne. Terwijl ik best wel acne had toen ik ermee begon. ik heb, net zoals tijdens de diane, heel af en toe een klein puistje. Omdat ik zo panisch ben heb ik altijd m'n tube Benzoylperoxide om wat weg te werken als er iets is, maar ik gebruik het nauwelijks (alleen als ik zelf in paniek raak).

21-05-2015 | Vrouw | 30
Acne/puistjes
Ikzelf ben permanent verdikt door Diane 35. Die gewichtstoename is/was in principe beperkt (ongeveer 1 kg), maar ik heb nu vooral meer buikvet/vet rond de middel dat beetje bij beetje steeds erger lijkt te worden en ik vind het verschrikkelijk. Ik heb deze pil zo’n 3,5 jaar geleden genomen, ongeveer 2 jaar lang. Na een ongeveer een jaar begon ik opmerkingen te krijgen dat [lees meer...]ik ‘vrouwelijke vormen’ was beginnen ontwikkelen. Voordien was ik namelijk altijd hyperslank geweest. Een jaar later ben ik dan gestopt. De acné kwam in alle hevigheid terug. Na lang zoeken heb ik een geheel natuurlijk wondermiddel gevonden tegen de acné: het 100% stoppen met álle melkproducten (boter, kaas, melk) en verder vermijden van cafeïne/theïne en chocolade, waardoor ik nu al geruime tijd geheel acné-vrij ben, na bijna 15 jaar ellende. De gewichtstoename door Diane-35 is echter nooit weggegaan (de grotere boezem wel...), integendeel, het vet rond de middel wordt beetje bij beetje steeds erger, ondanks het feit dat ik nog maar 30 jaar ben, hypergezond eet, veel beweeg en mijn moeder ook nog steeds heel slank is (het zit dus niet in de familie). Ik denk dat het effect vergelijkbaar is met het anti-kaalheidsmedicijn finasteride voor mannen, dat net als Diane-35 een anti-androgene werking heeft. Heel veel mannen merken dat finasteride hen vetter maakt, vooral ook rond de middel, en dat deze gewichtstoename niet wegging wanneer ze stopten met het medicijn… Er was permanent iets veranderd in hun biologische mechanismen (zie http://www.pfsfoundation.org/). Ik vind het verschrikkelijk om te weten dat dit medicijn mijn van nature slanke lijn heeft vergald en dat ik nu voor de rest van mijn leven met een vette buik en middel zal moeten leven en dat dit misschien steeds erger zal worden. Dat terwijl er 100% effectieve natuurlijke remedies zijn voor acné… Het gebrek aan kennis bij artsen op bepaalde punten is werkelijk schrijnend. Een horrorverhaal.

01-04-2015 | Vrouw | 23
Acne/puistjes
Ik ben de Diane gaan slikken tegen acne, dit heeft super goed geholpen! Maar ik ben daarnaast vaak heel erg moe, lusteloos, down, hoofdpijn. Echt niet fijn. Ik heb geprobeerd te stoppen, maar toen kreeg ik super veel puistjes terug en mijn haar viel uit, daarom weer begonnen en meteen weer de vermoeidheidsklachten terug... Ik ben opzoek naar een alternatief

28-11-2014 | Vrouw | 23
cyproteron / ethinylestradiol
Acne/puistjes
Ik begon met de Diane toen ik 15 was. Toen ik naar het buitenland ging werd het niet vergoed en ben ik gestopt. Een paar maanden later kreeg ik ontzettende buikpijn en de dokter daar dacht eerst dat het misschien een ontstoken dikke darm zou zijn. Ik kon niet lopen van de pijn. Uiteindelijk trok het weg en hebben ze me geadviseerd naar de gynocoloog te gaan. Heb ik niet ge[lees meer...]daan. Een maand later kreeg ik het weer en daarna weer, alleen elke keer wat minder. Toen ik 2 jaar later in Nederland ging wonen hoorde ik dat de Diane gevaarlijk was en mensen eraan waren doodgegaan. Het is ook niet slim of zelfs dom medicijnen te nemen waarbij de bijwerkingen niet zeker zijn (geld voor zo wat alle medicijnen) omdat je sommige bijwerkingen pas na 40 jaar kan zien.)

05-11-2014 | Vrouw | 39
Acne/puistjes
Bijna 15 jaar de dianepil geslikt ivm ernstige acne. Door de jaren heen effectief tegen acne, maar de migraineaanvallen werden steeds erger. Ik lag soms hele weekenden op bed. Ook last van vermoeidheid. Nadat deze pil slecht in het nieuws kwam gestopt. Nou, ik kan zeggen, toen begon de ellende pas. Eerste half jaar niet ongesteld geworden. Ik kreeg haaruitval, vet haar[lees meer...], de puistjes kwamen in alle hevigheid terug. Ook Op mijn rug en billen en onderhuids. Hartkloppingen en verschrikkelijke paniekaanvallen. Oké, mijn lichaam moet wennen aan jarenlang hormoongebruik dacht ik, dus maar doorgezet. Vreselijke tijd. Huisarts herkent niet dat paniekaanvallen door stoppen van de pil komt. Slik nu oxazepam tegen de vele paniekaanvallen. Ook heb ik overal jeuk, pijn borstbeen en kan zomaar huilen om niks. Ben nu 1,5 jaar pilvrij, maar ben mezelf niet meer. Weet het even niet meer. Ooh heb ik de microgynon als vervanger gekregen, maar bij de eerste strip sloeg mijn lichaam helemaal op hol! Paniekaanvallen die 2 dagen duurden, gejaagd, hartkloppingen. Dus ook geen optie. Liefst ga ik weer aan de diane. Ben na een half jaar wel weer ongesteld geworden, maar heel heftig.

28-06-2014 | Vrouw | 36
Acne/puistjes
Graag deel ik hier mijn positieve verhaal over het stoppen met de Diane-35 pil. Ik vond op dit forum een paar goeie tips die me geholpen hebben, dus ik hoop dat anderen nu ook iets aan mijn ervaring hebben. Ik ben op mijn 15e begonnen met de pil en twee jaar later, vanwege ernstige acne, overgestapt op de Diane-35 pil. Het hielp onmiddellijk en de acne verdween. Op mijn 26[lees meer...]e (tien jaar geleden) ben ik voor de eerste keer gestopt met de pil, omdat ik geen kunstmatige hormonen meer wilde slikken en verlangde naar een natuurlijke cyclus. Na twee maanden zat ik weer onder de acne en het leek zelfs nog heviger dan in mijn pubertijd: het zat niet alleen in mijn gezicht, maar ook op mijn kaaklijn, decolleté en rug. Ook was mijn haar ineens heel vet bij de hoofdhuid en zag het er dof en armoedig uit. Ik vond het vreselijk, ben meteen weer begonnen met de Diane-35 en dacht er de rest van mijn leven aan vast te zitten. Toch kwam dit jaar (10 maart om precies te zijn :-)) het onverwachte moment dat ik niet anders kon dan stoppen (ik heb de strip zelfs niet afgemaakt). Ik begon te voelen dat er iets in de weg zat; een blokkade, waar ik niet onder of uit kwam en die me belemmerde om het leven ten volle te ervaren. En er ontstond steeds meer weerstand op de momenten dat ik weer zo'n pilletje uit de strip drukte. Ik leefde heel gezond (vijf jaar geleden heb ik alle suikers, E-nummers en gisthoudende producten uit mijn voedingspatroon verwijderd en anderhalf jaar geleden ben ik veganist geworden), maar ondertussen slikte ik wel dit medicijn. Ik zocht op internet naar verhalen van andere vrouwen en tips om het ontpillen te ondersteunen en acne te voorkomen. Daardoor ontdekte ik monnikspeper en grote klis, die in mijn beleving de grootste bijdrage hebben geleverd aan het herstel van mijn natuurlijke hormoonbalans (en gave huid). Daarnaast gebruik ik teunisbloemolie, biergisttabletten en aloë vera sap (van De Tuinen, dus zonder suiker/kunstmatige toevoegingen) en is vanzelf de behoefte ontstaan om veel meer water te drinken; minstens twee liter per dag. Na het stoppen met de pil en mijn laatste doorbraakbloeding, begon ik me in de weken daarna al anders te voelen. Ik heb zo nu en dan een pukkeltje in mijn gezicht, maar de ernstige acne en ontstekingen van toen zijn uitgebleven. Mijn huid ziet er verrassend genoeg juist beter en stralender uit en hetzelfde geldt voor mijn haar. Ik heb inmiddels - drie maanden na de laatste pil - mijn eerste echte ongesteldheid (sinds twintig jaar) gehad en ben zo ontzettend blij dat ik deze stap heb durven zetten. Het voelt letterlijk alsof mijn buik open/van het slot is en er een nieuwe fase in mijn leven is aangebroken. Omdat ik tien jaar geleden onder de acne zat toen ik stopte en nu - na een aanpassing in mijn eet- en leefstijl - niet meer, ben ik ervan overtuigd dat stoppen met de Diane-35 pil voor iedere vrouw mogelijk is, zonder acne te krijgen. Als je nog geen aandacht aan een gezond eetpatroon besteedt, is mijn advies om eerst daar de nodige veranderingen in aan te brengen. Voeding - in alle opzichten/letterlijk en figuurlijk - heeft zoveel invloed op je lijf, hormoonbalans en energie... Daarna is het een kwestie van het nodige vertrouwen en goede ondersteunende (en vooral: natuurlijke) supplementen. Aangezien ik niet veel te besteden heb en de belangrijkste overgang achter de rug is, neem ik nu een lagere dosering supplementen (1x per dag) en dat werkt nog steeds prima. En wat betreft anticonceptie: op het moment dat ik een regelmatige cyclus heb, ga ik Persona gebruiken. Voor mij geen kunstmatige hormonen (en onderdrukking) meer! Dhyana (Red; URL verwijderd ivm werkwijze van dit platform. mvg, MijnMedicijn)