24-10-2013 | Vrouw | 44
Acne/puistjes
In mijn pubertijd kreeg ik hevige last van acné; ik zat er helemaal onder. Toen tijdens een bloedonderzoek bij toeval werd ontdekt dat mijn lichaam teveel testosteron produceerde, werd ik doorverwezen naar een vrouwenarts. Hij heeft mij toen de diane-pil voorgeschreven en deze werkte erg goed. Mijn huid was in een mum van tijd weer helemaal gaaf. Wel had ik last van bijwer[lees meer...]kingen: vaak migraine-achtige hoofdpijn tijdens/rond de menstruatie en tussentijdse bloedingen. Uiteindelijk heb ik de diane-pil ruim 20 jaar geslikt maar op een gegeven moment was ik het zat. Ik wilde niet de rest van mijn leven kunstmatige hormonen slikken. Daarom ging ik op zoek naar natuurlijke alternatieven. En die heb ik gevonden. Sinds bijna twee jaar slik ik Monnikspeper, een kruid dat de hormoonproductie stabiliseert. Als extra 'boost' slik ik daarnaast ook 'Grote Klis' ,een kruid dat heel zuiverend is voor de huid. Mijn huid is, sinds ik ben gestopt met de diane-pil, nog steeds gaaf en ik voel mij een stuk beter: geen hoofdpijn meer en geen tussentijdse bloedingen. Ik kan deze alternatieven echt van harte aanbevelen, zeker nu de diane-pil zo omstreden is. Stop alsjeblieft met die rommel, je doet je lichaam er een groot plezier mee!

24-10-2013 | Vrouw | 33
cyproteron / ethinylestradiol (2/3535ug)
Ik heb van mijn zestiende (1995) tot begin dit jaar (2013) Diane-35 geslikt, vooral voor Acne (witkoppen en onderhuidse bulten). Na een eerdere stoppoging in 2002 ben ik heel snel weer teruggegaan naar mijn huisarts (die me had aangeraden te stoppen), omdat ik me weer een zestienjarige voelde. Wat konden ze mij bieden? Wederom Benzoylperoxide of opnieuw een tonic met daari[lees meer...]n antibiotica. Omdat ik dit absoluut niet zag zitten (de tonic werkte altijd maar een half jaar, daarna word je resistent, van de peroxide ging mijn huid helemaal kapot!) ben ik toen weer begonnen. Door de berichtgeving in 2013 ben ik in 2013 opnieuw gestopt. Mijn huid vond het in het voorjaar nog wel aardig, maar afgelopen zomer was een hel! Toch probeer ik vol te houden; ik ben voor hulp echter niet teruggeweest naar de huisarts. Die lossen alleen de gevolgen op, niet de oorzaak. Ik probeer nu via een schoonheidsspecialiste (goede reiniging) en goede producten (ik heb goede ervaringen met Dermalogica en Kanebo Sensai) de oorzaak aan te pakken: een vette huid. Ik wil hier absoluut geen reclame maken voor bepaalde merken, maar ik noem ze omdat er over het algemeen weinig geschreven wordt over oplossingen voor mensen die stoppen. En er zijn veel onwetende parfumerieverkoopsters, die absoluut niet weten wat een huid met acne nodig heeft. Bijwerkingen heb ik nooit gehad van Diane 35, geen hoofdpijn, geen haarverlies, geen trombose, geen stemmingswisselingen. Maar ik geloof wel degelijk dat het een medicijn is dat je niet al te vaak moet gebruiken!

24-10-2013 | Vrouw | 37
cyproteron / ethinylestradiol (2/3535ug)
Acne/puistjes
Vanaf mijn 13de t/m mijn 35ste heb ik deze pil geslikt. Ik ben ooit begonnen vanwege de acne. De huisarts heeft me deze pil voorgeschreven. De acne was in een mum van tijd helemaal verdwenen. Op mijn 19de kreeg ik in de stopweek hevige hoofdpijn. Ik slikte veel pijnstillers , maar niets hielp. Iom de huisarts stopte ik en ging over op een andere pil. Maar binnen een mum v[lees meer...]an tijd had ik alle acne weer terug. Dus toch besloten om weer over te gaan op de Diane-35. De Diane-35 heb ik nog 10 jaar geslikt en alle hoofdpijn maar voor lief genomen. Ivm kinderwens op mijn 30ste gestopt en om de hoofdpijn onder controle te krijgen, slikte ik de pil een aantal maanden door, zodat ik maar 3 à 4 keer per jaar een stopweek had.. Vrij snel zwanger geraakt en toen ging het lampje branden, die hoofdpijn, had met de Diane-35 te maken. Tijdens de zwangerschap nooit meer hoofdpijn gehad en ook na de bevalling niet. Toch ivm terugkerende acne weer begonnen met de Diane-35. Na een jaar gestopt en meteen weer zwanger van nr 2. Na de geboorte bleef huid onrustig en toch weer begonnen. Na 2 jaar kwam ik bij stom toeval erachter dat mijn bloeddruk wel veel te hoog was, onderdruk 111. Ik moest accuut met deze pil stoppen van de arts en kreeg medicijnen voor de bloeddruk. Nu heb ik de Mirenaspiraal en krijg afentoe een kuur voor de acne. Kort nadat ik moest stoppen, kwamen alle negatieve verhalen over de Diane pil in de media. Helemaal zal ik het nooit weten of mijn hoge bloeddruk te danken is aan de diane 35, maar ik ben blij dat ik gestopt ben en zal nooit maar dan ook nooit meer een pil slikken. troep is het. Soms denk ik wat zou er gebeurd zijn als ik er niet achter de hoge bloeddruk zou zijn gekomen? .....

09-09-2013 | Vrouw | 23
Acne/puistjes
Hallo lezer, ik heb besloten mijn verhaal online te posten zodat ik mijn ervaring kan delen over de diane35 pil en hoop dat jullie er goed over nadenken voordat je überhaupt iets tot je neemt wat niet natuurlijk is (medicijnen). Ik kwam bij de huisarts en had regelmatig een wat onrustige huid. Voorheen gebruikte ik Femodeen maar daar kreeg ik haaruitval van dus de arts beg[lees meer...]on meteen over de Diane35. Ik wilde het best proberen dus ben ermee begonnen ondanks dat ik wist dat dit een best zware pil was (3e generatiepil). Mijn algehele gezondheid is verder goed, ik rook niet, drink niet, ben 23 jaar en fit. Na de eerste maand gebruiken merkte ik dat ik erg 'zware' en pijnlijke benen kreeg. Dit had ik nog nooit ervaren bij de vorige anticonceptie pillen die ik heb gehad (nuvaring, femodeen, micrigynon) . Dit werd erger met de maanden. Eerst dacht ik dat ik me aanstelde en dat het niet aan de pil kon liggen of dat dit misschien na de eerste 3 maanden over zou gaan. Ik ben een aantal keren naar de huisarts geweest en die lachte het weg. Hij zei dat dit vast zou komen door mijn lichaam maar absoluut niet door de pil. Uiteindelijk heb ik het door gebruikt totdat ik het bijna 2 jaar gebruikte. Ondertussen had ik nog een onrustige huid, wel had ik minder haaruitval, maar ben ook aangekomen ondanks dat ik minder en veel gezonder at. Het viel mij op dat ik door deze pil erg veel vocht vasthield wat ik voorheen nooit had gehad, Ik kreeg dikke enkels en paste zelfde niet meer in mijn laarzen. Mijn vingers waren worstjes. Ook kwam ik in gewicht aan terwijl ik niks veranderde in mijn eet en beweeg patroon. Ik liep hier een tijd mee door. En toen gebeurde er iets raars. Ik werd wakker midden in de nacht van een ontzettende pijn in mijn linker been(kuit). Licht aan gedaan, een hele paars rode plek die extreem veel pijn deed. Heb niet verder kunnen slapen en de huisarts die morgen meteen gebeld. De huisarts zei meteen dit kan de pil niet zijn dit is gewoon een gesprongen ader. Uiteindelijk naar huis gegaan en mezelf een deadline gesteld van een week. Als het dan niet weg zou zijn zou ik naar het ziekenhuis gaan of een andere arts. Nog binnen die week kreeg ik aan mijn andere been ook een extreme pijn , en ja hoor, ook een grote paarse plek. Nu had ik aan beide benen een grote paarse/ rode plek. De dokter kon mij niks beters vertellen dan dat het een bloeduitstorting was. Ook zei hij dat ik vocht vasthield maar dat dat ook vanzelf wel weer is overging. Uiteindelijk 1,5 jaar lang met klachten gelopen en toen dacht ik , ik wil het toch proberen, ik stop met de pil. Diane 35 in de prullenbak. De eerste week erna had ik al veel dunnere benen, de druk in mijn benen was weg, geen migraine aanvallen meer, geen hoofdpijnen, geen opgezette vingers en boven al, mijn huid werd super strak en viel af terwijl ik in dezelfde omstandigheden verkeerden als daarvoor (hetzelfde eten en drinken en bewegen)! momenteel zit ik aan de meest lichte pil (lovette) ik voel me beter, geen plekken meer op mijn benen gehad, geen hoofdpijnen en ik pas mijn laarzen weer. Ook ben ik 2 maten kwijt en pas ik al mijn oude kleding weer. Voordat ik overging naar de Lovette heb ik 4 maanden geen pil gehad en heb nog nooit zoveel positieve complimenten over mijn huid gehad. Het is super strak. Mijn tip, bedenk goed dat ieder medicijn dat je gebruikt niet natuurlijk is en dat je lichaam er heel heftig op kan reageren. Luister goed naar je lichaam en vergeet niet dat de pil niet zomaar iets is. Hormonen zijn nooit gezond.

23-08-2013 | Vrouw | 19
Acne/puistjes
5 jaar geleden voor het eerste Diane geslikt. Na een scooterongeluk heb ik een trombosebeen gekregen. De dokters zeiden dat de pil hierin heeft kunnen meewerken. Verder had ik geen aanleg voor trombose(bloedtest factor V.. etc). Ernstige acne gekregen toen ik stopte. Na overleg met internist mocht ik toch weer de Diane slikken in combinatie met bloedverdunners (na heeeel l[lees meer...]ang zeuren). De diane hielp direct weer tegen acne. Echter sinds 3 maanden ben ik weer gestopt, omdat ik me in het algemeen niet lekker voelde. Ik weet niet of het aan de pil lag of aan de andere medicijnen(bloedverdunners), maar ik wilde gewoon geen hormonentroep meer slikken. Natuurlijk weer de acne-uitbraak gehad. Nu maar kijken voor andere oplossingen. Diane pil werkt goed tegen acne, je blijft weliswaar pukkels houden, maar het is ook geen definiteve oplossing. Als je stopt komt het gewoon weer terug(op enkele geluksvogels na). Denk er goed over na of je dit medicijn wilt gaan gebruiken. Nu maar hopen dat mijn algemene malaise gevoel vlug wegtrekt!

29-07-2013 | Vrouw | 44
cyproteron / ethinylestradiol
Jaren heb ik de diane pil gebruikt. Echter de laatste jaren kampte ik met steeds terugkomende blaasontstekingen en was ik erg moe. De ene na de andere antibiotica kuur kreeg ik voorgeschreven en zelfs stoppen met plassen was een groot gevolg. zo ernstig dat ik gecatheteriseerd moest worden. Een buik zo groot alsof ik 7 maanden zwanger was. De hele molen bij urologie doorst[lees meer...]aan. Totdat ik bij een vrouwelijke huisarts kwam en die zei gebruik jij de pil. Ik moest meteen stoppen. En het ongelooflijke is dat ik al maanden weer normaal kan plassen. Zo blij ben ik hiermee. Want die blaasontstekingen beheersten mijn leven en voelde me altijd ziek. Gelukkig voel ik me nu steeds beter worden.....

11-06-2013 | Vrouw | 45
Trombose
Van de Diane pil die ik een half jaar heb geslikt ondervind ik nu 23 jaar later nog steeds de gevolgen. Ik was 22 jaar en had last van acne. Ik ben toen begonnen met het slikken van de Diane pil. Dat is iets wat ik nooit had moeten doen. Ik kreeg erge last van stemmingen en had veel last van hoofdpijn. Deze pil zou mij bijna fataal worden. Ik ben tijdens mijn eerste vakant[lees meer...]ie met een vriendin ernstig ziek geworden. Tijdens de vakantie was ik iedere keer niet lekker maar ik dacht dat het van de zon kwam. Ik moest veel overgeven en had erge last van hoofdpijn. Op een nacht voelde ik me niet goed worden en ben naar buiten gegaan. Daar kreeg ik een epileptische aanval. Een hele nare tijd brak toen aan. Ik heb twee weken in coma gelegen na het gevolg van een herseninfarct. Mijn linkerkant was totaal verlamd. Daarna kreeg ik nog een longembolie, trombose in mijn lies en trombose in mijn kuit. Ik heb twee jaar revalidatie gehad en heb opnieuw moeten leren lopen en mijn linkerkant moeten trainen. Niet echt een pretje dus. Ik heb drie bijna dood ervaringen gehad tijdens mijn coma. Maar goed ik ondervind nog steeds de gevolgen van mijn ziekte, maar al met al staan de doktoren te kijken van mijn herstel naar zo' n aanval die mijn lichaam heeft ondergaan. Ik heb geluk gehad dat ik er zo van af ben gekomen, het had anders kunnen aflopen. Nu deze pil weer in het nieuws is komt het allemaal weer boven en sta je weer stil bij hetgeen er is gebeurd. Ik kan maar één dingen zeggen deze pil zou ik je niet aanraden.

03-06-2013 | Vrouw | 26
Ziekte van Lyme
Ik ben begonnen met de Diane35 op mijn 16e en heb deze zo'n 3 jaar geslikt. Ik was toe aan anticonceptie en ik had ook puistjes, vandaar dat ik om de Diane35 vroeg. De huisarts schreef hem zo voor. Voor de puistjes hielp deze pil overigens niet echt bij mij. Het werd ietsje minder, maar ik had er nog steeds last van. Ik ben er sindsdien achtergekomen dat ik puistjes krijg [lees meer...]van melkproducten. Daarmee stoppen heeft me meer geholpen dan deze pil. Maar omdat ik alsnog anticonceptie nodig had ben ik deze pil wel blijven gebruiken. Na zo'n 3 jaar ben ik gestopt vanwege de bijwerkingen. Ik had dit aanvankelijk zelf niet door, ze slopen er zo langzaam in dat ik niet doorhad dat het van deze pil kwam. Het is mijn moeder geweest die me heeft overgehaald om eens te stoppen om te kijken of het van de pil kwam. Mijn bijwerkingen waren vooral een zeer slecht humeur en een zeer laag libido. Ik herkende mezelf niet meer terug! Ik zat tegen depressie aan. Ook werden mijn borsten groter en kwam ik iets aan, maar dat vond ik niet erg aangezien ik ondergewicht was. Het was vooral mijn humeur waarom ik ben gestopt met de pil. Na 2 dagen merkte ik al verschil. Ik werd weer mijn vrolijke zelf. Mijn huid werd overigens niet slechter toen ik stopte met deze pil. Nu ik de erge verhalen lees over deze pil, ben ik blij dat ik destijds gestopt ben! Na de pil ben ik vanwege mijn door-deze-pil-opgelopen aversie tegen hormonen over gegaan op een koperspiraal. Dit gaf na een aantal jaar echter ook wat klachten i.c.m. mijn ziekte (lyme). Nu ben ik dus terug bij condooms en overweeg ik de minipil.

01-06-2013 | Vrouw | 37
Hartkloppingen
Na 9 jaar gestopt met de dianepil. Altijd maar fikse hoofdpijnen tot migraine. Echt dagen ziek ervan. Imigran hielp zelfs niet meer. Nu na bijna 3 maanden gestopt te zijn, heb ik last van haaruitval, hartkloppingen, angstaanvallen en hyperventilatie. En nog steeds niet ongesteld geworden. Maar ik heb geen hoofdpijn meer! Ook was ik altijd zo vermoeid. Dit is nu ook een [lees meer...]stuk minder. En ik mij al die jaren maar afvragen waarom ik zo'n vreselijke hoofdpijnen had. Ik houd mij voor om geen pil meer te slikken, en hopelijk zijn de eerdergenoemde symptomen afkickverschijnselen. Wat ik niet als een pretje ervaar.

31-05-2013 | Vrouw | 37
Acne/puistjes
Na 9 jaar de diane geslikt te hebben in overleg met de huisarts gestopt. Heb nu last van behoorlijke haaruitval, hartkloppingen, angstaanvallen en hyperventilatie. En uitblijven menstruatie. Dit sinds 2 maanden dat ik gestopt ben. Microgynon 20 voorgeschreven gekregen, maar wou toch eerst kijken hoe het is zonder pil. Voordeel: geen migraine meer. Ik had wel 3 aanvallen p[lees meer...]er week . Kreeg zelfs imigran.

28-05-2013 | Vrouw | 23
Longembolie
In januari heb ik 3 weken in het gips gezeten. Door de combinatie van die immobiliteit en mijn pil - Diane-35 - heb ik een trombose gekregen en de bloedklonters zijn ook in mijn longen terecht gekomen, verschillende longembolen langs beide kanten. Ik mag nu niets meer van hormonale anti-conceptie gebruiken. Had ik dit alles geweten, was ik nooit aan de pil gegaan!!

25-05-2013 | Vrouw | 27
Acne/puistjes
14/15 jaar de Diane pil geslikt voor acne. Acne is helemaal verdwenen. Nu sinds 3/4 jaar gestopt en acne komt in alle hevigheid terug, erger dan het voorheen was. Ook is mijn cyclus nog niet op gang, al meer dan een 3/4 jaar niet ongesteld geworden. Voor puistjes werkt de pil fantastisch, maar zou hem echt afraden voor iedereen die niet op latere leeftijd vruchtbaarheidspr[lees meer...]oblemen en pukkels wil.

24-05-2013 | Vrouw | 28
Acne/puistjes
Ik gebruik deze pil nu al meer dan 11 jaar en heb zelden klachten gehad. Ook geen last van de bijwerkingen en ik ben 5 kilo in totaal aangekomen, waar ik tot nu toe alleen maar blij mee was omdat ik eerst leed aan ondergewicht. Ondanks alle slechte berichtgeving in het nieuws omtrent de dood van gebruikers van de Diane-35 pil ben ik niet gealarmeerd. Van alle andere antico[lees meer...]nceptiemiddelen die verkrijgbaar zijn is immers het risico op trombose ook aanzienlijk aanwezig. Er wordt mijns inziens van een mug een olifant gemaakt - iets waar we in Nederland sowieso ster in zijn. Ik kreeg deze pil ook voorgeschreven omtrent klachten van acne, en deze zijn nu compleet verdwenen. Last van kramp, stemmingswisselingen en hevige gewichtstoename heb ik niet gehad.

18-05-2013 | Vrouw | 48
Bloedstolsels
Ik heb de Diane-35 pil slechts enkele jaren gebruikt omdat ik op mijn 25 e puistjes kreeg en wat last had van overbeharing. Het hielp mij echter niet voor deze klachten. Ik heb wel jong spataderen gekregen en leg nu pas de link dat dit weleens door de Diane-35 pil gekomen zou kunnen zijn.

17-05-2013 | Vrouw | 43
Haaruitval
Ik heb de Diane 35 pil op voorschrift van mijn huisarts gekregen en daar ontzettend veel spijt van. Ik heb door het gebruik van deze pil haaruitval gekregen.....Mijn haarzakjes zijn afgestorven en komen dus niet meer terug. Dit is door een dermatoloog vastgesteld

17-05-2013 | Vrouw | 26
Acne/puistjes
Ik ben begonnen met Diane 35 toen ik 16 was en slik het inmiddels al 10,5. Ik ben een aantal jaar geleden al 2x keer gestopt, omdat ik toen al vaak hoorde dat het zo een zware pil was. Ik kreeg echter direct weer acne in gezicht, op mijn borst en rug, verschikkelijk! Daarom ook weer snel begonnen. De Diane 35 werkt fantastisch tegen acne. Ik durf nu simpelweg niet te stopp[lees meer...]en, omdat ik bang ben dat het direct weer terug komt. Ik heb echter wel al jaren vage klachten (misselijk, flauwvallen, moe, rare zenuwpijntjes). Misschien dus toch weer een stop-poging wagen!

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (553) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (508) - Antibiotica - penicillines breedspectrum