07-03-2013 | Vrouw | 27
Acne/puistjes
Ik heb de pil 13j lang gebruikt (van 14j tot 27 j), maar ben nu sinds 2 weken gestopt. Ik ben gestopt omdat ik al lang wist dat het ongezond was, maar ik durfde nooit, omdat ik bang was dat de acne en ook hirsutisme zouden terugkeren. Mede door de negatieve berichtgevingen in Frankrijk en Nederland ben ik gestopt. Ik hoop dat de symptomen van toen niet terugkeren. Maar toe[lees meer...]n was ik 14j dus volop in de puberteit, ik veronderstel dat je lichaam op 27j al anders is ontwikkeld. Heeft er iemand ervaring met het stoppen van de Diane 35 en de gevolgen? Hoelang duurt het vooraleer je iets merkt van acne of extra beharing? Dank.

24-05-2013 | Vrouw | 28
Acne/puistjes
Ik gebruik deze pil nu al meer dan 11 jaar en heb zelden klachten gehad. Ook geen last van de bijwerkingen en ik ben 5 kilo in totaal aangekomen, waar ik tot nu toe alleen maar blij mee was omdat ik eerst leed aan ondergewicht. Ondanks alle slechte berichtgeving in het nieuws omtrent de dood van gebruikers van de Diane-35 pil ben ik niet gealarmeerd. Van alle andere antico[lees meer...]nceptiemiddelen die verkrijgbaar zijn is immers het risico op trombose ook aanzienlijk aanwezig. Er wordt mijns inziens van een mug een olifant gemaakt - iets waar we in Nederland sowieso ster in zijn. Ik kreeg deze pil ook voorgeschreven omtrent klachten van acne, en deze zijn nu compleet verdwenen. Last van kramp, stemmingswisselingen en hevige gewichtstoename heb ik niet gehad.

29-03-2013 | Vrouw | 28
Acne/puistjes
Wat een nare verhalen lees ik hier toch. Gelukkig kan ik daar niet over meepraten. Toen ik 14 was kreeg ik deze pil voorgeschreven vanwege jeugdpuistjes. Lang gebruikt en was er erg tevreden over. Toen ik 21 ben ik een paar maanden gestopt, maar toen kreeg ik weer puistjes. Was toen vrijwel direct weer begonnen. Nu ben ik sinds een paar maanden weer gestopt. Nog geen [lees meer...]puistjes terug (hier en daar een pukkel, maar dat valt nauwelijks op). Mijn hoofdpijn/migraine is niet verminderd. Dit had ik eigenlijk wel gehoopt. Voel me wel minder futloos, heb meer energie. Ik wil geen hormonen meer in mijn lijf. Helemaal niet na al die commotie over deze pil. Het zou uit de handel gehaald moeten worden!

02-03-2013 | Vrouw | 28
cyproteron / ethinylestradiol
Ik heb een aantal jaar de Diane Pil geslikt. Ik kreeg 1,5 jaar geleden een vriend en merkte toen pas hoeveel bijwerkingen ik eigenlijk had door de pil. Ja mijn uitslag op mijn gezicht was helemaal weg.. dat was echt geweldig. Maar de bijwerkingen hebben er voorgezorgd dat ik een paar maanden geleden er toch maar helemaal mee gestopt ben. Echt totaal geen zin meer in sex[lees meer...]. Mijn libido was dus gewoon echt bijna verdwenen. En ik maar twijfelen wat er mis was met mij. Erg emotioneel en ik voelde me vaak down. Had beter de gevolgen moeten lezen want toen ik op internet ging zoeken en de bijwerkingen las herkende ik alles. Vanmorgen hoorde ik op de radio dat het waarschijnlijk verboden gaat worden in Nederland vanwege mogelijke doden. Ik zat er echt met open mond naar de luisteren. Trombose kan er optreden. Ik heb vrij lang last gehad van slapende handen en voeten. Elke ochtend als ik wakker werd sliepen ze. Ik was er op een gegeven moment aan gewend. Ook heb ik een groeiend bobbetje ter grootte van een euro. Vroeg me af of dat een gevolg kan zijn van de pil? Bloedprop misschien? Ieder geval ben gestopt met de pil en zal hem ook echt noooiiittt meer innemen. Ik was echt mezelf niet meer.

01-03-2013 | Vrouw | 28
cyproteron / ethinylestradiol
Ik ben op aanraden van de gynaecoloog gestart met de pil, als middel tegen endometriose. Ik heb de Diane in het verleden ook wel geslikt, maar dat ging toen goed. Ben vandaag bij huisarts geweest na aanhoudende, steeds ernstiger wordende klachten. Last van hartkloppingen, duizeligheid, zweten, trillen, benauwdheid, gevoelloosheid in voeten, flauwvallen. Boosdoener blij[lees meer...]kt de Diane, moet per direct stoppen en laten onderzoeken hoe het met de rest van mijn lichaam(sfuncties) gesteld is. Bloeddruk en hartslag in rust in elk geval behoorlijk verhoogd ten opzichte van de laatste meting (ongeveer 5 maanden geleden). Volgens huisarts ben in er net op tijd bij, langer doorslikken zou waarschijnlijk ernstige gevolgen hebben gehad.

13-02-2013 | Vrouw | 28
cyproteron / ethinylestradiol
Ik slik nu ongeveer 8 jaar de Diane pil. De reden hiervoor was, zoals ik zoveel lees, de acne op mijn gezicht. Nu heeft de dokter mij een andere pil voorgeschreven. Ik ben bang dat de acne weer terug komt (ik hoop deze zomer te gaan trouwen), maar ik wil ook deze rommel niet meer slikken. Iemand daar ervaringen mee? Met overstappen naar een andere pil en het wel of niet te[lees meer...]rugkomen van de acne? Of ik nu bijwerkingen heb, kan ik denk ik pas zeggen wanneer ik stop en wat dan het verschil is...

10-02-2013 | Vrouw | 28
Acne/puistjes
Hoi allemaal, Ik heb de Diane-pil voorgeschreven gekregen met o.a. ernaast differin nadat ik de spiraal/mirena eruit heb laten halen. Nu zo ongeveer 2,5 jaar geleden nadat ik in mijn begin twintiger jaren acne kreeg. Het bleek dat de spiraal de oorzaak was van mijn acne, waarvan dit soort klachten na een paar jaar op kunnen komen zetten. Bij mij dus het geval, helaas wa[lees meer...]nt de spiraal vond ik verder geweldig (dik 6 jaar gehad, na 2-3 jaar werd de acne pas duidelijk zichtbaar maar de link werd pas jaren later door de dermatoloog gelegd). In het begin ging alles goed met de pil, maar nu merk ik dat de bijwerkingen van de Diane-pil cumulatief oplopen. Ik ben moe, futloos, nooit meer zin in seks, hoofdpijn, drukkende pijn tussen schouderbladen, heb momenten dat ik heel erg down ben en last van mijn borsten (al borstonderzoeken gehad ivm knobbels, bleken opgezette klieren te zijn). Ik begin er bijna aan gewend te raken, maar dit is niet wie ik ben! Nu heb ik besloten helemaal te gaan stoppen met anticonceptie en hoop dat de acne niet terugkomt, waar ik eigenlijk wel een beetje vanuit ga gezien de oorzaak de spiraal was... Ben benieuwd!

09-02-2013 | Vrouw | 28
Acne/puistjes
Ik gebruik het al vanaf mijn 14 de jaar vanwege acne. Het werkte zeer goed. De dokter heeft mij wel goed erover geadviseerd en ook zeker de nadelen vertelt. Op mijn 26ste ben ik gestopt om zwanger te worden. Ik had verwacht omdat het een zware pil is en omdat ik het al lang gebruik dat het zeker niet meteen zou lukken, maar was binnen 1,5 maand zwanger. Ik kreeg meteen kl[lees meer...]eine puistjes dat ik stopte. Na de borstvoeding was ik overgestapt op een lichte pil, maar voelde mij heel anders ondanks dat ik geen acne meer had Ben gauw weer over gegaan op de diane en voelde me meteen beter.

22-11-2017 | Vrouw | 29
cyproteron / ethinylestradiol (2mg/35ug)
Acne/puistjes
Ik heb de Diane-35 ( het originele merk) ongeveer 10 jaar gebruikt vanwege acne. Ik kreeg deze pil voorgeschreven door een plastische chirurg. Ongeveer 6 maanden na gebruik had ik minder last van acne en de productie van talg op mijn gezicht was ook verminderd. Maar het is vooral de combinatie van huidtherapie (acnebehandelingen), kwalitatieve huidverzorgingsproducten en d[lees meer...]eze pil welke mijn acneproblemen onder controle heeft gehouden. Mijn menstruatie is ook minder hevig en ik menstrueer 4 dagen ipv 7 dagen. Door deze pil ben ik wel direct aangekomen, omdat mijn eetlust enorm is toegenomen. Tevens houd ik veel vocht was. In de loop der jaren kreeg ik ook andere bijwerkingen, zoals pijnlijke tepels, cysten in de borsten, prikkelbaarheid, vermoeidheid, zeer droge huid, migraine en misselijkheid. Toen mijn gewicht abnormaal bleef stijgen (ik sport regelmatig en ik let op mijn eten), nam ik de beslissing om met de Diane te stoppen. Ik ben nu in overleg met mijn huisarts overgestapt op Yasmin. Het is te vroeg om mijn mening over Yasmin te geven. Houd dus rekening mee dat de Diane een zware pil is die een enorm impact op je gezondheid kan hebben. Wanneer je deze pil gebruikt, houd je lichaam goed in de gaten en bij enige verandering trek dan aan de bel. Ik had namelijk veel eerder op de symptomen moeten letten.

15-12-2013 | Vrouw | 29
Acne/puistjes
Sinds mijn 16e gebruik ik de Diane-35 pil voor matige acne, met name op mijn rug maar ook in het gezicht. Sinds dat ik de pil gebruik is de acne compleet verdwenen, af en toe nog een klein puistje maar geen erge ontstekingen. Ik gebruik de pil nu 13 jaar en ik heb nog nooit bijwerkingen gehad. Ik hoor wel van heel veel (niet medische) mensen dat de pil en m.n. Diane pil zo[lees meer...] lang slikken niet gezond is, maar daar heb ik mijn huisarts of dermatoloog nog nooit over gehoord.

21-05-2015 | Vrouw | 30
Acne/puistjes
Ikzelf ben permanent verdikt door Diane 35. Die gewichtstoename is/was in principe beperkt (ongeveer 1 kg), maar ik heb nu vooral meer buikvet/vet rond de middel dat beetje bij beetje steeds erger lijkt te worden en ik vind het verschrikkelijk. Ik heb deze pil zo’n 3,5 jaar geleden genomen, ongeveer 2 jaar lang. Na een ongeveer een jaar begon ik opmerkingen te krijgen dat [lees meer...]ik ‘vrouwelijke vormen’ was beginnen ontwikkelen. Voordien was ik namelijk altijd hyperslank geweest. Een jaar later ben ik dan gestopt. De acné kwam in alle hevigheid terug. Na lang zoeken heb ik een geheel natuurlijk wondermiddel gevonden tegen de acné: het 100% stoppen met álle melkproducten (boter, kaas, melk) en verder vermijden van cafeïne/theïne en chocolade, waardoor ik nu al geruime tijd geheel acné-vrij ben, na bijna 15 jaar ellende. De gewichtstoename door Diane-35 is echter nooit weggegaan (de grotere boezem wel...), integendeel, het vet rond de middel wordt beetje bij beetje steeds erger, ondanks het feit dat ik nog maar 30 jaar ben, hypergezond eet, veel beweeg en mijn moeder ook nog steeds heel slank is (het zit dus niet in de familie). Ik denk dat het effect vergelijkbaar is met het anti-kaalheidsmedicijn finasteride voor mannen, dat net als Diane-35 een anti-androgene werking heeft. Heel veel mannen merken dat finasteride hen vetter maakt, vooral ook rond de middel, en dat deze gewichtstoename niet wegging wanneer ze stopten met het medicijn… Er was permanent iets veranderd in hun biologische mechanismen (zie http://www.pfsfoundation.org/). Ik vind het verschrikkelijk om te weten dat dit medicijn mijn van nature slanke lijn heeft vergald en dat ik nu voor de rest van mijn leven met een vette buik en middel zal moeten leven en dat dit misschien steeds erger zal worden. Dat terwijl er 100% effectieve natuurlijke remedies zijn voor acné… Het gebrek aan kennis bij artsen op bepaalde punten is werkelijk schrijnend. Een horrorverhaal.

26-04-2013 | Vrouw | 30
cyproteron / ethinylestradiol
Ik wel gewoon even tegen iedereen zeggen, ik slik die pil al 15 jaar en heb totaal geen vervelende verschijnselen en voel me er heel goed bij. De media is overroepen! Laat u niet bang maken door alle enge verhalen, niemand is dezelfde...

05-03-2013 | Vrouw | 32
Allergie
Ik heb van mijn 13tot mijn 22ste ongeveer de Diane 35 geslikt vanwege puistjes en onregelmatige cycles Toen ik het slikte veel last van mijn buik gehad werd afgeschreven onder het mom spastische darm. regelmatig migraine aanvallen kwam aan en kreeg allergien Toen ik19 was ben ik zwanger geworden Met de diane 35 pil en tot 4en een halve maand was ik gewoon onges[lees meer...]teld tijdens mijn zwangerschap heb zonder dat ik het wist dus de pil dus vrolijk door geslikt gelukkig wel een gezonde zoon op de wereld gezed deze heeft alleen een paracetamol allergie Inmiddels ben ik 32 verga Nog steeds met regelmaat van de buikpijn en slapende benen Deze heb ik Een dag of 4 zwaar irritant lijkt net of je geen controle hebt over je benen de weekdag ik ongesteld ben en de weekender voor het verschrikkelijk warm twee jaar terug viermaanden met buik klachten gelopen bloed in mijn ontlasting aan toe wat het was mag Joost weten ze hebben het nooit kunnen vinden hierna kreeg ik nog meer allergie verschijnselen loop inmiddels met spuiten in mijn tas pillen en puffers om mijn allergien onder de knie te houden Zou dit allemaal door dat ene pilletje gekomen zijn die ik jaren heb geslikt ???

01-02-2018 | Vrouw | 33
cyproteron / ethinylestradiol (2mg/35ug)
In 2017 kreeg ik een beroerte, bloedklonter recht naar de hersenen. Na een scan konden de dokters mij ook vertellen dat ik reeds meerdere tromboses had gehad. De hevige draaiernissen hadden eindelijk een naam! Nog steeds ben ik boos! Ik ben onmiddelijk gestopt met de pil, vroeger vond ik een puistje of wat meer beharing zo erg, maar nu draag ik de gevolgen en weet ik wat [lees meer...]dit aanricht bij een oh zo jong lichaam! Ook mijn grootste fout! Nooit nemen! Ik ben blij dat ik het kan navertellen!!! Er zijn andere alternatieven!

24-10-2013 | Vrouw | 33
cyproteron / ethinylestradiol (2/3535ug)
Ik heb van mijn zestiende (1995) tot begin dit jaar (2013) Diane-35 geslikt, vooral voor Acne (witkoppen en onderhuidse bulten). Na een eerdere stoppoging in 2002 ben ik heel snel weer teruggegaan naar mijn huisarts (die me had aangeraden te stoppen), omdat ik me weer een zestienjarige voelde. Wat konden ze mij bieden? Wederom Benzoylperoxide of opnieuw een tonic met daari[lees meer...]n antibiotica. Omdat ik dit absoluut niet zag zitten (de tonic werkte altijd maar een half jaar, daarna word je resistent, van de peroxide ging mijn huid helemaal kapot!) ben ik toen weer begonnen. Door de berichtgeving in 2013 ben ik in 2013 opnieuw gestopt. Mijn huid vond het in het voorjaar nog wel aardig, maar afgelopen zomer was een hel! Toch probeer ik vol te houden; ik ben voor hulp echter niet teruggeweest naar de huisarts. Die lossen alleen de gevolgen op, niet de oorzaak. Ik probeer nu via een schoonheidsspecialiste (goede reiniging) en goede producten (ik heb goede ervaringen met Dermalogica en Kanebo Sensai) de oorzaak aan te pakken: een vette huid. Ik wil hier absoluut geen reclame maken voor bepaalde merken, maar ik noem ze omdat er over het algemeen weinig geschreven wordt over oplossingen voor mensen die stoppen. En er zijn veel onwetende parfumerieverkoopsters, die absoluut niet weten wat een huid met acne nodig heeft. Bijwerkingen heb ik nooit gehad van Diane 35, geen hoofdpijn, geen haarverlies, geen trombose, geen stemmingswisselingen. Maar ik geloof wel degelijk dat het een medicijn is dat je niet al te vaak moet gebruiken!

06-03-2013 | Vrouw | 33
cyproteron / ethinylestradiol
Ik gebruik deze pil al vele jaren voor zeer ernstige vorm van hydradenitus. Dit zijn grote knobbels in lies, oksels, bilstreek en onder de borsten. Ik had hier echt vreselijk veel last van, en met de pil is het wel wat verbeterd. Al blijft het een probleem en zal de aandoening nooit helemaal verdwijnen. Voor mij persoonlijk vind ik het probleem met dit medicijn best moei[lees meer...]lijk. Stoppen gaat ook niet zomaar, ik had totaal geen leven meer door de knobbels voordat ik aan deze pil begon. Nu heb ik nog regelmatig knobbels maar niet in de mate van voor de pil. Zijn er hier anderen die de pil ook voor deze aandoening gebruikt hebben en wel gestopt zijn? Zo ja hoe ging dat dan?

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (551) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (505) - Antibiotica - penicillines breedspectrum