Ervaringen met Diane-35

22-08-2020 | Vrouw | 34
cyproteron / ethinylestradiol (2mg/35ug)
Dit was de enige pil waar ik niet vervelende bijwerkingen van kreeg. Veel andere pillen kreeg buikpijn hoofdpijn en vloeide ik gewoon tijdens het slikken. Deze pil had ik al sinds mijn 16, tijdens de 1e zwangerschap gestopt ik was 26. In 2019 kreeg ik hem weer na enig aandringen bij mijn arts. Wel elke maand even een gesprek hoe het gaat. Maar de trombose nooit geen last [lees meer...]van, overigens alle pillen kan je dat van krijgen.

09-12-2013 | Vrouw | 34
Acne/puistjes
Nooit meer de Diana-pil. Ik ging voor acne problemen naar de huisarts en werd met de Diana pil naar huis gestuurd. Ik werd zo ontzettend misselijk dat ik niet eens meer op kon staan (letterlijk). Ik heb 2 weken op bed gelegen. Nu ben ik erg gesteld op sporten en mijn buik was helemaal plat en gespierd. Na het gebruiken van de Diana pil kreeg ik vragen of ik zwanger was, zo[lees meer...]'n erge zwelling had ik. Ik ben direct gestopt: misselijk oké, geen acne die verdwijnt: jammer, ik ga het wel laseren maar aan mijn buik komen? Daar trek ik de grens !! Ik heb er zo'n spijt van want de zwelling is na het stoppen nog niet verdwenen. IK HAAT DE DIANA PIL !!

01-02-2018 | Vrouw | 33
cyproteron / ethinylestradiol (2mg/35ug)
In 2017 kreeg ik een beroerte, bloedklonter recht naar de hersenen. Na een scan konden de dokters mij ook vertellen dat ik reeds meerdere tromboses had gehad. De hevige draaiernissen hadden eindelijk een naam! Nog steeds ben ik boos! Ik ben onmiddelijk gestopt met de pil, vroeger vond ik een puistje of wat meer beharing zo erg, maar nu draag ik de gevolgen en weet ik wat [lees meer...]dit aanricht bij een oh zo jong lichaam! Ook mijn grootste fout! Nooit nemen! Ik ben blij dat ik het kan navertellen!!! Er zijn andere alternatieven!

24-10-2013 | Vrouw | 33
cyproteron / ethinylestradiol (2/3535ug)
Ik heb van mijn zestiende (1995) tot begin dit jaar (2013) Diane-35 geslikt, vooral voor Acne (witkoppen en onderhuidse bulten). Na een eerdere stoppoging in 2002 ben ik heel snel weer teruggegaan naar mijn huisarts (die me had aangeraden te stoppen), omdat ik me weer een zestienjarige voelde. Wat konden ze mij bieden? Wederom Benzoylperoxide of opnieuw een tonic met daari[lees meer...]n antibiotica. Omdat ik dit absoluut niet zag zitten (de tonic werkte altijd maar een half jaar, daarna word je resistent, van de peroxide ging mijn huid helemaal kapot!) ben ik toen weer begonnen. Door de berichtgeving in 2013 ben ik in 2013 opnieuw gestopt. Mijn huid vond het in het voorjaar nog wel aardig, maar afgelopen zomer was een hel! Toch probeer ik vol te houden; ik ben voor hulp echter niet teruggeweest naar de huisarts. Die lossen alleen de gevolgen op, niet de oorzaak. Ik probeer nu via een schoonheidsspecialiste (goede reiniging) en goede producten (ik heb goede ervaringen met Dermalogica en Kanebo Sensai) de oorzaak aan te pakken: een vette huid. Ik wil hier absoluut geen reclame maken voor bepaalde merken, maar ik noem ze omdat er over het algemeen weinig geschreven wordt over oplossingen voor mensen die stoppen. En er zijn veel onwetende parfumerieverkoopsters, die absoluut niet weten wat een huid met acne nodig heeft. Bijwerkingen heb ik nooit gehad van Diane 35, geen hoofdpijn, geen haarverlies, geen trombose, geen stemmingswisselingen. Maar ik geloof wel degelijk dat het een medicijn is dat je niet al te vaak moet gebruiken!

06-03-2013 | Vrouw | 33
cyproteron / ethinylestradiol
Ik gebruik deze pil al vele jaren voor zeer ernstige vorm van hydradenitus. Dit zijn grote knobbels in lies, oksels, bilstreek en onder de borsten. Ik had hier echt vreselijk veel last van, en met de pil is het wel wat verbeterd. Al blijft het een probleem en zal de aandoening nooit helemaal verdwijnen. Voor mij persoonlijk vind ik het probleem met dit medicijn best moei[lees meer...]lijk. Stoppen gaat ook niet zomaar, ik had totaal geen leven meer door de knobbels voordat ik aan deze pil begon. Nu heb ik nog regelmatig knobbels maar niet in de mate van voor de pil. Zijn er hier anderen die de pil ook voor deze aandoening gebruikt hebben en wel gestopt zijn? Zo ja hoe ging dat dan?

05-03-2013 | Vrouw | 32
cyproteron / ethinylestradiol
Ik heb van mijn 13tot mijn 22ste ongeveer de Diane 35 geslikt vanwege puistjes en onregelmatige cycles Toen ik het slikte veel last van mijn buik gehad werd afgeschreven onder het mom spastische darm. regelmatig migraine aanvallen kwam aan en kreeg allergien Toen ik19 was ben ik zwanger geworden Met de diane 35 pil en tot 4en een halve maand was ik gewoon onges[lees meer...]teld tijdens mijn zwangerschap heb zonder dat ik het wist dus de pil dus vrolijk door geslikt gelukkig wel een gezonde zoon op de wereld gezed deze heeft alleen een paracetamol allergie Inmiddels ben ik 32 verga Nog steeds met regelmaat van de buikpijn en slapende benen Deze heb ik Een dag of 4 zwaar irritant lijkt net of je geen controle hebt over je benen de weekdag ik ongesteld ben en de weekender voor het verschrikkelijk warm twee jaar terug viermaanden met buik klachten gelopen bloed in mijn ontlasting aan toe wat het was mag Joost weten ze hebben het nooit kunnen vinden hierna kreeg ik nog meer allergie verschijnselen loop inmiddels met spuiten in mijn tas pillen en puffers om mijn allergien onder de knie te houden Zou dit allemaal door dat ene pilletje gekomen zijn die ik jaren heb geslikt ???

21-05-2023 | Vrouw | 30
Acne/puistjes
Ik heb de Diane 35 ongeveer 15 jaar geslikt met een tussenpozen i.v.m. tussentijds bloedverlies. Na vele onderzoeken is er onlangs uitgekomen dat ik PCOS heb. Nu zijn we zoekende in welke anticonceptie dan geen bloedverlies veroorzaakt. De acne is door het gebruik van de microgynon terug gekomen. Als het aan mij ligt ga ik weer terug naar de Diane. Alle anticonceptie heeft[lees meer...] als bijwerking bloedverlies.

21-05-2015 | Vrouw | 30
Acne/puistjes
Ikzelf ben permanent verdikt door Diane 35. Die gewichtstoename is/was in principe beperkt (ongeveer 1 kg), maar ik heb nu vooral meer buikvet/vet rond de middel dat beetje bij beetje steeds erger lijkt te worden en ik vind het verschrikkelijk. Ik heb deze pil zo’n 3,5 jaar geleden genomen, ongeveer 2 jaar lang. Na een ongeveer een jaar begon ik opmerkingen te krijgen dat [lees meer...]ik ‘vrouwelijke vormen’ was beginnen ontwikkelen. Voordien was ik namelijk altijd hyperslank geweest. Een jaar later ben ik dan gestopt. De acné kwam in alle hevigheid terug. Na lang zoeken heb ik een geheel natuurlijk wondermiddel gevonden tegen de acné: het 100% stoppen met álle melkproducten (boter, kaas, melk) en verder vermijden van cafeïne/theïne en chocolade, waardoor ik nu al geruime tijd geheel acné-vrij ben, na bijna 15 jaar ellende. De gewichtstoename door Diane-35 is echter nooit weggegaan (de grotere boezem wel...), integendeel, het vet rond de middel wordt beetje bij beetje steeds erger, ondanks het feit dat ik nog maar 30 jaar ben, hypergezond eet, veel beweeg en mijn moeder ook nog steeds heel slank is (het zit dus niet in de familie). Ik denk dat het effect vergelijkbaar is met het anti-kaalheidsmedicijn finasteride voor mannen, dat net als Diane-35 een anti-androgene werking heeft. Heel veel mannen merken dat finasteride hen vetter maakt, vooral ook rond de middel, en dat deze gewichtstoename niet wegging wanneer ze stopten met het medicijn… Er was permanent iets veranderd in hun biologische mechanismen (zie http://www.pfsfoundation.org/). Ik vind het verschrikkelijk om te weten dat dit medicijn mijn van nature slanke lijn heeft vergald en dat ik nu voor de rest van mijn leven met een vette buik en middel zal moeten leven en dat dit misschien steeds erger zal worden. Dat terwijl er 100% effectieve natuurlijke remedies zijn voor acné… Het gebrek aan kennis bij artsen op bepaalde punten is werkelijk schrijnend. Een horrorverhaal.

26-04-2013 | Vrouw | 30
cyproteron / ethinylestradiol
Ik wel gewoon even tegen iedereen zeggen, ik slik die pil al 15 jaar en heb totaal geen vervelende verschijnselen en voel me er heel goed bij. De media is overroepen! Laat u niet bang maken door alle enge verhalen, niemand is dezelfde...

19-10-2023 | Vrouw | 29
Acne/puistjes
Ik heb de merkloze variant van de Diane pil ongeveer 12 jaar geslikt (vanaf mij 16e). Ik ben er toen mee begonnen omdat ik erge last kreeg van acné. Verder vond ik het een mooie oplossing, omdat het direct als anticonceptie werkt. De acné verdween als sneeuw voor de zon. Ik heb de pil dan ook jarenlang met plezier genomen. Toen de pil negatief in het nieuws kwam ging i[lees meer...]k me wat zorgen maken. Ik ben er toen niet direct mee gestopt. Met de jaren kreeg ik er wat vage klachten bij. Vaak pijnlijke borsten, neerslachtig gevoel en geen libido. De reden dat ik niet durfde te stoppen was omdat ik bang was dat de acné weer terug zou komen. Ik heb zo'n beetje alle horrorverhalen gelezen over het stoppen met de Diane pil. Nu ik zo'n 1,5 jaar geleden zelf gestopt ben wilde ik dit graag delen. Mijn ervaring met het stoppen is zowel positief als negatief. Ik ben ontzettend blij dat ik gestopt ben, maar helaas is de acné wel terug. Mijn libido is terug en ik voel me een stuk beter en meer mezelf. Na het stoppen merkte ik wel dat mijn haar wat dunner en sneller vet werd. Dit is na een paar maanden vanzelf gestopt. De acné kwam na een paar maanden weer terug. Dit is gelukkig goed onder controle te houden met peelings en opletten op suikerinname etc. Mijn menstruatie kwam direct de eerste maand weer opgang en is sindsdien regelmatig geweest. Ik mis af en toe mijn mooie huid wel, maar ik zou de Diane pil nooit meer willen nemen.

22-11-2017 | Vrouw | 29
Acne/puistjes
Ik heb de Diane-35 ( het originele merk) ongeveer 10 jaar gebruikt vanwege acne. Ik kreeg deze pil voorgeschreven door een plastische chirurg. Ongeveer 6 maanden na gebruik had ik minder last van acne en de productie van talg op mijn gezicht was ook verminderd. Maar het is vooral de combinatie van huidtherapie (acnebehandelingen), kwalitatieve huidverzorgingsproducten en d[lees meer...]eze pil welke mijn acneproblemen onder controle heeft gehouden. Mijn menstruatie is ook minder hevig en ik menstrueer 4 dagen ipv 7 dagen. Door deze pil ben ik wel direct aangekomen, omdat mijn eetlust enorm is toegenomen. Tevens houd ik veel vocht was. In de loop der jaren kreeg ik ook andere bijwerkingen, zoals pijnlijke tepels, cysten in de borsten, prikkelbaarheid, vermoeidheid, zeer droge huid, migraine en misselijkheid. Toen mijn gewicht abnormaal bleef stijgen (ik sport regelmatig en ik let op mijn eten), nam ik de beslissing om met de Diane te stoppen. Ik ben nu in overleg met mijn huisarts overgestapt op Yasmin. Het is te vroeg om mijn mening over Yasmin te geven. Houd dus rekening mee dat de Diane een zware pil is die een enorm impact op je gezondheid kan hebben. Wanneer je deze pil gebruikt, houd je lichaam goed in de gaten en bij enige verandering trek dan aan de bel. Ik had namelijk veel eerder op de symptomen moeten letten.

15-12-2013 | Vrouw | 29
Acne/puistjes
Sinds mijn 16e gebruik ik de Diane-35 pil voor matige acne, met name op mijn rug maar ook in het gezicht. Sinds dat ik de pil gebruik is de acne compleet verdwenen, af en toe nog een klein puistje maar geen erge ontstekingen. Ik gebruik de pil nu 13 jaar en ik heb nog nooit bijwerkingen gehad. Ik hoor wel van heel veel (niet medische) mensen dat de pil en m.n. Diane pil zo[lees meer...] lang slikken niet gezond is, maar daar heb ik mijn huisarts of dermatoloog nog nooit over gehoord.

06-04-2023 | Vrouw | 28
cyproteron / ethinylestradiol (2mg/35ug)
Ik raad deze pil zeker niet aan. Ja, hij helpt je zeer goed indien je niet zwanger wilt worden en puistjes verdwijnen als sneeuw voor de zon maar dat is het ook. Hier komen alle negatieve bijwerkingen: 1) Gewichtstoename 5 kg verdikt in zelfs geen 1 jaar tijd 2) Breder geworden aan heupen, borsten ook cup groter (heel raar hoe een pil je hele lichaam kan veranderen) 3)[lees meer...] Depressief gedachten - minder gelukkig (zelfs familieleden hebben dit door) 4) Stemmingswisselingen 5) Verlaagd libido 6) Geen energie, minder actief (constant willen slapen) Ik heb net beslist om ermee te stoppen, hopelijk niet al te veel bijwerkingen.

24-05-2013 | Vrouw | 28
Acne/puistjes
Ik gebruik deze pil nu al meer dan 11 jaar en heb zelden klachten gehad. Ook geen last van de bijwerkingen en ik ben 5 kilo in totaal aangekomen, waar ik tot nu toe alleen maar blij mee was omdat ik eerst leed aan ondergewicht. Ondanks alle slechte berichtgeving in het nieuws omtrent de dood van gebruikers van de Diane-35 pil ben ik niet gealarmeerd. Van alle andere antico[lees meer...]nceptiemiddelen die verkrijgbaar zijn is immers het risico op trombose ook aanzienlijk aanwezig. Er wordt mijns inziens van een mug een olifant gemaakt - iets waar we in Nederland sowieso ster in zijn. Ik kreeg deze pil ook voorgeschreven omtrent klachten van acne, en deze zijn nu compleet verdwenen. Last van kramp, stemmingswisselingen en hevige gewichtstoename heb ik niet gehad.

29-03-2013 | Vrouw | 28
Acne/puistjes
Wat een nare verhalen lees ik hier toch. Gelukkig kan ik daar niet over meepraten. Toen ik 14 was kreeg ik deze pil voorgeschreven vanwege jeugdpuistjes. Lang gebruikt en was er erg tevreden over. Toen ik 21 ben ik een paar maanden gestopt, maar toen kreeg ik weer puistjes. Was toen vrijwel direct weer begonnen. Nu ben ik sinds een paar maanden weer gestopt. Nog geen [lees meer...]puistjes terug (hier en daar een pukkel, maar dat valt nauwelijks op). Mijn hoofdpijn/migraine is niet verminderd. Dit had ik eigenlijk wel gehoopt. Voel me wel minder futloos, heb meer energie. Ik wil geen hormonen meer in mijn lijf. Helemaal niet na al die commotie over deze pil. Het zou uit de handel gehaald moeten worden!

01-02-2022 | Vrouw | 27
Acne/puistjes
Ik heb deze pil van mijn 16e tot 27e geslikt, met een pauze van 8 maanden toen ik 21 was. De pil werkte voor mij fantastisch: prachtige huid, minder beharing en geen last van mijn menstruatie. Op mijn 21e ben ik gestopt, maar na een maand of 4 werd mijn huid weer heel slecht. Toen microgynon en yasmin geprobeerd, maar daar werd ik echt labiel van, huilde echt om niets. [lees meer...] Dus weer terug naar de Diane (wel merkloos ondertussen, denk dat ik wel 5 soorten heb gehad, maar dat maakte weinig verschil). Deze werkte weer heel goed. De enige bijwerking is een laag libido. In de tijd dat ik geen Diane slikte had ik echt veel meer zin. Nu kom ik met veel moeite wel klaar, maar echt zin of genieten is het niet. Daarom nu besloten te stoppen en een mirena-spiraal te nemen. Ik vind het wel heel spannend met mijn huid, de puisten triggeren echt een heel grote onzekerheid, maar ga het toch proberen. Verder kan ik iedereen aanraden te stoppen met melkproducten (melk, kaas, yoghurt, room, weipoeder), dat maakt zoveel verschil voor de huid en is voor mij dé reden om het nu aan te durven! Ook retinol (vitamine A, ik heb 0,5% van The Ordinary) kan ik aanraden. Dat bevat dezelfde werkzame stof als roacutane, maar dan minder heftig. Voor iedereen die wil stoppen met de pil: succes, you can do it!