Ervaringen met Diane-35

23-04-2013 | Vrouw | 24
cyproteron / ethinylestradiol
Ik ben nu 24 en slik de diane vanaf mijn 14de. Ik heb al een paar jaar erg last van migraine en de dokters snapte maar niet waarom. Ik heb er allerlei medicijnen voor gekregen (ze wist dat ik de diane slikte) ik ben in februari gestopt met de pil en sinds dien niet meer gemenstrueerd maar ook geen migraine aanvallen meer. Kun je nagaan wat een troep de diane pil is.

06-03-2013 | Vrouw | 24
Depressiviteit
Ik ben op mijn twintigste met deze pil begonnen. Ik had al jarenlang puistjes, en werd daar erg onzeker van. Vlak voor ik met de Diane begon, werden de puistjes heftiger en ontwikkelde zich 'cystische acné', wat dus neerkomt op grote, harde schijven onder de opperhuid. Toen heeft de huisarts mij deze pil voorgeschreven, ben overgestapt vanaf microgynon. Binnen enkele weken[lees meer...] waren de cystes weg, en na een jaar was ik puistvrij. Helaas heeft deze pil ook voor mij veel bijwerkingen gehad; pigmentvlekken in mijn gezicht ('snor' en voorhoofd), lusteloos, geen libido, vlakke emoties, gevoelige huid, stemmingswisselingen, migraine, afwezig gevoel... Ik ben er nu net vanaf en hoop dat het allemaal weer een beetje rechttrekt. De eerste puistjes hebben zich al aangediend, maar dat moet ik er dan maar voor over hebben. Wil niet terug naar Diane-35, ik (en mijn vriend) had(den) geen leven meer.

26-09-2017 | Vrouw | 23
Acne/puistjes
Ik zit zo ongeveer sinds mijn 14e aan de pil, ben vaak geswitched van pil, maar blijf de Diane 35 het beste vinden. Ik heb de microgynon 30 gehad, de Yazmin, Lovette. En de pil zonder oestrogeen, die je elke dag moet slikken zonder stopweek. Niks werkt beter dan Diane 35 moet ik zeggen, ik heb hiervoor de microgynon 30 gehad en mijn acne werd alleen maar erger, ben gelijk [lees meer...]gestopt natuurlijk en ben weer over geswitched naar de oude vertrouwde Diane 35, en de acne verdween als sneeuw voor de zon. De reden dat ik gestopt was met Diane 35 eerder was omdat deze pil gevaarlijk zou wezen, dus ben ik geswitched naar andere, maar die voldeden mij allemaal niet goed. Met deze pil heb ik ook geen last meer van doorbraak bloedingen, wat ik met de andere pillen wel had. Ook is mijn gewicht gewoon stabiel gebleven, ik ben ietsje afgevallen zelfs, maar goed dat is voor iedereen verschillend.

22-05-2015 | Vrouw | 23
Acne/puistjes
Ik heb sinds mijn 15e de Diane geslikt en ben nu 23. Omdat ik toch wekelijks wel eens rook en met alle onrust over deze pil zat ik toch lange tijd te twijfelen of ik nog wel door wilde gaan met slikken van deze pil. Toen ik 15 was had ik best wel last van acne en toen heeft de huisarts voorgesteld om met de Diane te beginnen. Ik was echt onwijs blij toen ik merkte dat m[lees meer...]ijn puistjes volledig verdwenen waren, want het had me al die tijd zo onzeker gemaakt! Wel had ik het eerste jaar vaak last van misselijkheid en kokhalsneigingen. Maar daar heb ik na dat jaartje nooit meer last van gehad. Omdat ik, zoals ik al eerder zei, wekelijks af en toe rookte (zo'n pakje per week ong) voelde ik me er toch niet zo prettig bij n.a.v. alle verhalen over trombose e.d. Ik ging toen op internet zoeken naar ervaringen van vrouwen die gestopt waren met de pil en heb alleen maar horror verhalen gelezen over dat de acne mega erg terug kwam. Ik was echt oprecht zo bang, maar vond m' n gezondheid toch iets belangrijker. Ik ben als eerst overgestapt naar de Yasmin (wel de goedkopere versie), maar daar kreeg ik super erge stemmingswisselingen van en ben nu over naar de Microgynon 30. de Yasmin heb ik 6 maanden geslikt en de Microgynon nu 2 maandjes. Maar omdat ik zoveel horrorverhalen heb gelezen wil ik toch mijn verhaal doen wat betreft de acne. Ik heb oprecht totaal geen verschil gemerkt. Niet in het aankomen/afvallen en niet in de hoeveelheid acne. Terwijl ik best wel acne had toen ik ermee begon. ik heb, net zoals tijdens de diane, heel af en toe een klein puistje. Omdat ik zo panisch ben heb ik altijd m'n tube Benzoylperoxide om wat weg te werken als er iets is, maar ik gebruik het nauwelijks (alleen als ik zelf in paniek raak).

01-04-2015 | Vrouw | 23
Acne/puistjes
Ik ben de Diane gaan slikken tegen acne, dit heeft super goed geholpen! Maar ik ben daarnaast vaak heel erg moe, lusteloos, down, hoofdpijn. Echt niet fijn. Ik heb geprobeerd te stoppen, maar toen kreeg ik super veel puistjes terug en mijn haar viel uit, daarom weer begonnen en meteen weer de vermoeidheidsklachten terug... Ik ben opzoek naar een alternatief

28-11-2014 | Vrouw | 23
Acne/puistjes
Ik begon met de Diane toen ik 15 was. Toen ik naar het buitenland ging werd het niet vergoed en ben ik gestopt. Een paar maanden later kreeg ik ontzettende buikpijn en de dokter daar dacht eerst dat het misschien een ontstoken dikke darm zou zijn. Ik kon niet lopen van de pijn. Uiteindelijk trok het weg en hebben ze me geadviseerd naar de gynocoloog te gaan. Heb ik niet ge[lees meer...]daan. Een maand later kreeg ik het weer en daarna weer, alleen elke keer wat minder. Toen ik 2 jaar later in Nederland ging wonen hoorde ik dat de Diane gevaarlijk was en mensen eraan waren doodgegaan. Het is ook niet slim of zelfs dom medicijnen te nemen waarbij de bijwerkingen niet zeker zijn (geld voor zo wat alle medicijnen) omdat je sommige bijwerkingen pas na 40 jaar kan zien.)

12-01-2014 | Vrouw | 23
Acne/puistjes
Ik heb deze pil van mijn 18 tot 23 jaar genomen. Ik had geen ernstige vorm van acne, maar wel af en toe wat puistjes, dus de huisarts schreef diane35 voor. Dit hielp enorm! In die 5 jaar een heel gave huid gehad. Maar op mijn 21 kreeg ik plots last van een chronische vorm van een ernstige vaginale schimmelinfectie. Met geen enkel medicijn of zalfje werd dit beter en ik heb[lees meer...] hier 2 jaar last van gehad. Toen ik zag dat een van de bijwerkingen van diane35 vaginale infecties was, ben ik direct gestopt met de pil. Na een maand werd de infectie al een stuk minder (maar is nooit volledig verdwenen)! Maar jammer genoeg heb ik nu terug acne en veel erger dan toen ik 18 was. Mijn kaaklijn en voorhoofd staan vol. Nu ben ik begonnen met de yasmin pil. Ik neem ze nu 3 maanden, maar het helpt niet echt tegen de acne en m'n vaginale infectie is terug erger geworden. Ik ben echt ten einde raad... Ik ben al naar zoveel dokters, gynaecologen, dermatologen geweest en ik weet niet meer wat ik moet doen. Iemand advies?

08-01-2014 | Vrouw | 23
Acne/puistjes
Hallo iedereen.. Ik ben 23 jaar en gebruikte sinds mijn 20 ste de pil diane. Ik heb deze pil voorgeschreven gehad omwille van mijn acne. De pil hielp goed tegen mijn acne en heb nooit echt grote problemen gehad met bijwerkingen. Vorig jaar heb ik een longembolie gehad, waarvoor ik gedurende lange tijd in het ziekenhuis heb gelegen, gevolgd door 6 maanden bloedverdunners en[lees meer...] wekelijkse bloedcontroles. Mijn longcapaciteit is gedaald en zal zich niet meer herstellen. Ik wil langs deze weg mensen waarschuwen!! Ik heb mijn pil correct ingenomen en mij gehouden aan de stopweken, ik rook niet, ik sportte regelmatig, gebruik geen overmatig alcohol en niemand in mijn familie heeft problemen met bloedstolling en daarboven nam ik de pil al bijna drie jaar. Ik ben een halfjaar ziek geweest, ik was vermoeid, kon niet meer sporten, had hartkloppingen enzovoort.. ik ben hiervoor regelmatig naar de dokter geweest .. diagnose was telkens stress en zelfs toen ik met hevige pijn in het ziekenhuis werd opgenomen, hadden ze geen vermoeden van trombose. Deze hebben ze uiteindelijk per toeval gezien op een foto van mijn nieren. Ik heb geluk gehad , er zijn andere die dat niet hadden ! De kans is inderdaad niet zo heel groot om een embolie te doen, maar de diagnose is moeilijk te stellen en komt vaak te laat ...

09-09-2013 | Vrouw | 23
Acne/puistjes
Hallo lezer, ik heb besloten mijn verhaal online te posten zodat ik mijn ervaring kan delen over de diane35 pil en hoop dat jullie er goed over nadenken voordat je überhaupt iets tot je neemt wat niet natuurlijk is (medicijnen). Ik kwam bij de huisarts en had regelmatig een wat onrustige huid. Voorheen gebruikte ik Femodeen maar daar kreeg ik haaruitval van dus de arts beg[lees meer...]on meteen over de Diane35. Ik wilde het best proberen dus ben ermee begonnen ondanks dat ik wist dat dit een best zware pil was (3e generatiepil). Mijn algehele gezondheid is verder goed, ik rook niet, drink niet, ben 23 jaar en fit. Na de eerste maand gebruiken merkte ik dat ik erg 'zware' en pijnlijke benen kreeg. Dit had ik nog nooit ervaren bij de vorige anticonceptie pillen die ik heb gehad (nuvaring, femodeen, micrigynon) . Dit werd erger met de maanden. Eerst dacht ik dat ik me aanstelde en dat het niet aan de pil kon liggen of dat dit misschien na de eerste 3 maanden over zou gaan. Ik ben een aantal keren naar de huisarts geweest en die lachte het weg. Hij zei dat dit vast zou komen door mijn lichaam maar absoluut niet door de pil. Uiteindelijk heb ik het door gebruikt totdat ik het bijna 2 jaar gebruikte. Ondertussen had ik nog een onrustige huid, wel had ik minder haaruitval, maar ben ook aangekomen ondanks dat ik minder en veel gezonder at. Het viel mij op dat ik door deze pil erg veel vocht vasthield wat ik voorheen nooit had gehad, Ik kreeg dikke enkels en paste zelfde niet meer in mijn laarzen. Mijn vingers waren worstjes. Ook kwam ik in gewicht aan terwijl ik niks veranderde in mijn eet en beweeg patroon. Ik liep hier een tijd mee door. En toen gebeurde er iets raars. Ik werd wakker midden in de nacht van een ontzettende pijn in mijn linker been(kuit). Licht aan gedaan, een hele paars rode plek die extreem veel pijn deed. Heb niet verder kunnen slapen en de huisarts die morgen meteen gebeld. De huisarts zei meteen dit kan de pil niet zijn dit is gewoon een gesprongen ader. Uiteindelijk naar huis gegaan en mezelf een deadline gesteld van een week. Als het dan niet weg zou zijn zou ik naar het ziekenhuis gaan of een andere arts. Nog binnen die week kreeg ik aan mijn andere been ook een extreme pijn , en ja hoor, ook een grote paarse plek. Nu had ik aan beide benen een grote paarse/ rode plek. De dokter kon mij niks beters vertellen dan dat het een bloeduitstorting was. Ook zei hij dat ik vocht vasthield maar dat dat ook vanzelf wel weer is overging. Uiteindelijk 1,5 jaar lang met klachten gelopen en toen dacht ik , ik wil het toch proberen, ik stop met de pil. Diane 35 in de prullenbak. De eerste week erna had ik al veel dunnere benen, de druk in mijn benen was weg, geen migraine aanvallen meer, geen hoofdpijnen, geen opgezette vingers en boven al, mijn huid werd super strak en viel af terwijl ik in dezelfde omstandigheden verkeerden als daarvoor (hetzelfde eten en drinken en bewegen)! momenteel zit ik aan de meest lichte pil (lovette) ik voel me beter, geen plekken meer op mijn benen gehad, geen hoofdpijnen en ik pas mijn laarzen weer. Ook ben ik 2 maten kwijt en pas ik al mijn oude kleding weer. Voordat ik overging naar de Lovette heb ik 4 maanden geen pil gehad en heb nog nooit zoveel positieve complimenten over mijn huid gehad. Het is super strak. Mijn tip, bedenk goed dat ieder medicijn dat je gebruikt niet natuurlijk is en dat je lichaam er heel heftig op kan reageren. Luister goed naar je lichaam en vergeet niet dat de pil niet zomaar iets is. Hormonen zijn nooit gezond.

28-05-2013 | Vrouw | 23
Longembolie
In januari heb ik 3 weken in het gips gezeten. Door de combinatie van die immobiliteit en mijn pil - Diane-35 - heb ik een trombose gekregen en de bloedklonters zijn ook in mijn longen terecht gekomen, verschillende longembolen langs beide kanten. Ik mag nu niets meer van hormonale anti-conceptie gebruiken. Had ik dit alles geweten, was ik nooit aan de pil gegaan!!

01-04-2019 | Vrouw | 22
Acne/puistjes
Ik vind de diane-35 een hele fijne pil. Ik gebruik hem al vanaf mijn 15e zonder klachten. Geen doorbraakbloedingen, stemmingswisselingen of depressieve klachten. Mijn huid is mooi glad en mijn borsten zijn zelfs een cup groter geworden. Toen ik hoorde dat de kans op trombose groter is dan bij andere pillen, ben ik een tijdje overgegaan op de microgynon. Geen succes. Na ee[lees meer...]n half jaar weer aan de diane en ben er erg blij mee!

01-03-2017 | Vrouw | 22
Acne/puistjes
Jarenlang heb ik de Diane-35 geslikt. Ik heb weinig bijwerkingen gehad, behalve dat er een paar kilo's bij zijn gekomen. Hiernaast heb ik dit vooral voor mijn acne voorgeschreven gekregen toen ik 14 was ofzo. Nu 8 jaar later heb ik af en toe een terugval van acne en dit werkt niet meer met de Diane 35 voor mij. Ik heb een ontzettend droge huid gekregen, misschien omdat het[lees meer...] het aanpak van talg tegengaat, wat bij mij nu averechts werkt. Hiernaast kon ik eerst deze pil lang doorslikken, maar ben ik gevoelig hier voor geworden. Ik moet nu altijd een stopweek inlassen. Ook heb ik de laatste tijd bloedingen gehad tijdens het pilstrip gebruik. Na jarenlang heb ik toch besloten over te stappen op een andere pil, wegens gezondheidsredenen. Ik heb angst weer acne terug te krijgen, maar als ik niet de keuze maak om ooit de stoppen , stop ik nooit. Het is nooit het juiste moment. Ik vind het ook een eng idee om de Diane nog heel mijn leven te gebruiken, vooral omdat het algemeen bekend is dat deze eigenlijk erg slecht voor je is. Ik begin binnenkort met de Marvelon, hiernaast een antibiotica kuurtje voor de vervelende pukkels, dus ik hoop dat dit gaat werken!

16-02-2016 | Vrouw | 22
Acne/puistjes
Ik heb de Diane-35 tussen mijn 15e en 17e geslikt en vond het een erg fijne pil. In verband met het nieuws dat over deze pil naar buiten kwam, ben ik overgestapt naar de Nuvaring, waar ook weer wat mee was. Daarna allerlei pillen geprobeerd en een spiraaltje, maar die bleef niet zitten. De andere pillen zorgden allemaal voor ernstige bijwerkingen zoals heel pijnlijke borst[lees meer...]en, depressie en veel aankomen. Dit is de enige pil waarbij ik nergens last van heb.

06-04-2013 | Vrouw | 22
cyproteron / ethinylestradiol
Ik ben ongeveer op mijn 17e begonnen met deze pil tegen mijn puistjes, daar hielp het heel goed tegen en daarom ben ik deze pil ook blijven slikken. Ik was altijd wel erg moe, maar dat was ik voor het slikken van de pil ook al. Soms had ik alleen wel last van migraine. Ik had ook wel stemmingswisselingen en was niet meer zo vrolijk altijd. Ongeveer anderhalf jaar geleden b[lees meer...]en ik heel erg ziek geworden en kon helemaal niks meer, had hoofdpijn, koorts, zweten, buikpijn, beroerd en bijna elke dag aan het overgeven. Moest bijna elke week naar het ziekenhuis voor onderzoeken, maar de artsen konden niks vinden. Na een halfjaar kwamen ze erachter dat ik een glutenallergie heb. Toen ik ben begonnen met een glutenvrij dieet ging het na een tijd al wel veel beter. Toen ik op het nieuws hoorde van de Diane pil ben ik er meteen mee gestopt, het duurde ongeveer anderhalve maand voordat ik ongesteld werd, en dat is nu anderhalve week geleden, maar sinds ik ongesteld ben ben ik heel erg ziek weer, weer erg zweten, hoofdpijn, buikpijn, zere borsten, overgeven, last van me darmen, moe en heel erg haaruitval. En dat is nu na anderhalve week nog steeds niet over. Ik weet niet of dit allemaal van de Diane pil komt of omdat ik gewoon ziek ben geworden anderhalf jaar geleden en dat ik nu weer ziek ben, of dat dit allemaal wel van de pil komt. Ik ben benieuwd of er iemand is die dit ook heeft gehad en of het echt door de pil komt en wanneer het weer over gaat.

06-03-2013 | Vrouw | 22
Acne/puistjes
Ik ben de diane pil gaan slikken toen ik 14 was tegen acne op mijn rug waar ik heel onzeker van werd. de acne is nooit helemaal weg gegaan maar wel in die mate dat ik me er niet tot nauwelijks onzeker over voelde. Ik ben nu 22 en best geschrokken van alle berichten over deze pil. Ik heb nooit last gehad van bijwerkingen waarvan ik dacht dat het met deze pil te maken had. H[lees meer...]eb wel af en toe last van migraine maar dat zit bij ons in de familie en het is zo sporadisch. Verder nergens last van gehad eigenlijk. Toch is het niet goed om zoveel hormonen te gebruiken en is het beter als ik over stap op een lichtere pil maar ben zo ongelooflijk bang dat alle acne weer volledig terug komt dat ik dit gewoon niet durf.

05-03-2013 | Vrouw | 22
cyproteron / ethinylestradiol
Sinds mijn 19e gebruikte ik de Diana 35 pil. Ik had wat last van puistjes en kreeg bij de huisarts zonder veel moeite deze pil voorgeschreven. Ik heb deze pil altijd met een goed gevoel geslikt en toen niet het idee dat deze pil bijwerkingen had. De puistjes waren weg en ik was beschermd tegen zwangerschap, ideaal! In het voorjaar van 2012 (ik was toen 21) werd ik na 's av[lees meer...]onds ineens onwel. Mijn ogen draaide weg, mijn vriend kon geen contact met me maken, ik ademde moeilijk en had in mijn broek geplast. Ik was compleet van de wereld. Mijn vriend heeft de ambulance moeten bellen en kwam snel ter plaatse. Een hartfilmpje gemaakt en bloeddruk gemeten en eigenlijk het hele riedeltje wat gedaan wordt bij een persoon wat onwel is geworden. Na een hoop pijnprikkels ben ik weer redelijk bijgekomen. Op dat moment had ik een hoge bloeddruk en was er iets niet helemaal in orde met mijn hartslag. Het was niet erg genoeg om me mee te nemen naar het ziekenhuis. Wel was het verstandig om even naar de huisarts te gaan om mezelf even te laten controleren op mijn bloedwaarden. Vervolgens aan de huisarts verteld wat er dat weekend had afgespeeld. Door mijn urine verlies stuurde de huisarts me door naar de neuroloog. Om het zekere van het onzekere te nemen werd ik onderzocht op eventuele epilepsie. Na een MRI scan en een EEG scan werd het duidelijk dat het vrijwel zeker geen epilepsie is geweest. In de tussentijd bleef ik vage klachten als duizeligheid, benauwdheid, en ernstige hoofdpijn houden. Maar door de negatieve uitslag op epilepsie is het mij altijd een vraagstuk gebleven wat het dan zou kunnen zijn. Verder onderzoek vonden artsen niet noodzakelijk. En toch bleven de klachten aanhouden. Voor mij een raadsel waardoor ik me behoorlijk druk maakte over mijn gezondheid. Ik ben na alle onderzoeken gestopt met de Diane 35 pil en weer overgestapt naar de microgenon omdat het toch een zware pil blijkt te zijn. De klachten zijn toen gestopt en voelde me weer kip lekker! Of dat alles een bijwerking van de Diane 35 was blijft natuurlijk een raadsel. Er is nog NOOIT door een arts gevraagd welke pil slik, gek toch? Maar door alle ophef en verhalen die ik van anderen lees heb ik toch wel een sterk vermoeden. Ik heb er eigenlijk nooit zo bij stil gestaan tot de uitzending van Pauw en Witteman deze avond. Dit heeft behoorlijk indruk op me gemaakt en me flink aan het denken en analyseren gezet. Ik vind het ook erg schokkend om hier te lezen wat anderen mee hebben gemaakt! Ik snap ook niet dat huisartsen deze Pil zo makkelijk voorschrijven aan meiden die wat last hebben van pukkeltjes (in mijn geval dan). Hier moet echt veel strenger op gelet gaan worden om deze gevaarlijke situaties in de toekomst te kunnen gaan voorkomen!