Ervaringen met Diane-35

28-03-2018 | Vrouw | 27
Haaruitval
Begin september Diane 35 voorgeschreven door dermatoloog voor mijn haaruitval, ik vond het eerst een grote stap, omdat diane 35 toch wel negatief in het nieuws komt. Toch besloten om deze pil te gaan slikken, omdat ik me erg ongelukkig voelde door mijn haar. Mijn haaruitval is veel minder geworden en mijn huid is ook helemaal glad. Geen last van bijwerkingen tot nu toe..

25-05-2013 | Vrouw | 27
Acne/puistjes
14/15 jaar de Diane pil geslikt voor acne. Acne is helemaal verdwenen. Nu sinds 3/4 jaar gestopt en acne komt in alle hevigheid terug, erger dan het voorheen was. Ook is mijn cyclus nog niet op gang, al meer dan een 3/4 jaar niet ongesteld geworden. Voor puistjes werkt de pil fantastisch, maar zou hem echt afraden voor iedereen die niet op latere leeftijd vruchtbaarheidspr[lees meer...]oblemen en pukkels wil.

07-03-2013 | Vrouw | 27
Acne/puistjes
Ik heb de pil 13j lang gebruikt (van 14j tot 27 j), maar ben nu sinds 2 weken gestopt. Ik ben gestopt omdat ik al lang wist dat het ongezond was, maar ik durfde nooit, omdat ik bang was dat de acne en ook hirsutisme zouden terugkeren. Mede door de negatieve berichtgevingen in Frankrijk en Nederland ben ik gestopt. Ik hoop dat de symptomen van toen niet terugkeren. Maar toe[lees meer...]n was ik 14j dus volop in de puberteit, ik veronderstel dat je lichaam op 27j al anders is ontwikkeld. Heeft er iemand ervaring met het stoppen van de Diane 35 en de gevolgen? Hoelang duurt het vooraleer je iets merkt van acne of extra beharing? Dank.

25-11-2023 | Vrouw | 26
cyproteron / ethinylestradiol (2mg/35ug)
Ik was 26, ik had Dian 35 voor acne, na 6 maanden kreeg ik de diagnose agressieve hormonale borstkanker, twee keer ging ik naar de dokter thuis om te vragen of ik een klein knobbeltje onder mijn borst had, ze stuurde me naar huis, met de uitleg: ik ben jong, niets ernstigs, zonder testen, ik ben naar de spoeddienst gegaan om een verwijzing te krijgen voor een mammografie[lees meer...] en een afsprak bij de gynaecoloog, na een week lag ik op de operatietafel, de biopsy was duidelijk . 0,85 mm en agressief hormonal kanker Ik werd 2 keer geopereerd, alle ledematen aan de rechterkant werden verwijderd, bestraling, 5 jaar hormoontherapie, en na 40 jaar viel ik ziek met artrose van mijn heup dankzij deze Nolvodex. persoon spreekt over het gevaar waaraan we worden blootgesteld met "medicatie", de zeer belangrijke bijwerkingen, ik ben slechts in de statistieken, een van de 1000? die heeft kunnen begrijpen te lang, het gevaar van Diane 35 en de blootstelling aan hormonen.

27-11-2022 | Vrouw | 26
Acne/puistjes
10 jaar deze pil geslikt, en ik raad hem voor iedereen aan. Ik ben in 2015 een keer gestopt, toen kwam alle acne weer terug. Nu vanwege kinderwens gestopt, en het is weer compleet terug zoals vroeger. Gelukkig ben ik wel snel zwanger geraakt na het stoppen met de pil(4e maand). Nu erg vette huid en onregelmatige huid. Veel kleine bultjes en onderhuidse witte bultjes. Van d[lees meer...]e huisarts antibiotica lotion gekregen maar ook dit helpt niet volledig. Als ik bevallen ben ga ik meteen weer terug.

03-06-2013 | Vrouw | 26
Ziekte van Lyme
Ik ben begonnen met de Diane35 op mijn 16e en heb deze zo'n 3 jaar geslikt. Ik was toe aan anticonceptie en ik had ook puistjes, vandaar dat ik om de Diane35 vroeg. De huisarts schreef hem zo voor. Voor de puistjes hielp deze pil overigens niet echt bij mij. Het werd ietsje minder, maar ik had er nog steeds last van. Ik ben er sindsdien achtergekomen dat ik puistjes krijg [lees meer...]van melkproducten. Daarmee stoppen heeft me meer geholpen dan deze pil. Maar omdat ik alsnog anticonceptie nodig had ben ik deze pil wel blijven gebruiken. Na zo'n 3 jaar ben ik gestopt vanwege de bijwerkingen. Ik had dit aanvankelijk zelf niet door, ze slopen er zo langzaam in dat ik niet doorhad dat het van deze pil kwam. Het is mijn moeder geweest die me heeft overgehaald om eens te stoppen om te kijken of het van de pil kwam. Mijn bijwerkingen waren vooral een zeer slecht humeur en een zeer laag libido. Ik herkende mezelf niet meer terug! Ik zat tegen depressie aan. Ook werden mijn borsten groter en kwam ik iets aan, maar dat vond ik niet erg aangezien ik ondergewicht was. Het was vooral mijn humeur waarom ik ben gestopt met de pil. Na 2 dagen merkte ik al verschil. Ik werd weer mijn vrolijke zelf. Mijn huid werd overigens niet slechter toen ik stopte met deze pil. Nu ik de erge verhalen lees over deze pil, ben ik blij dat ik destijds gestopt ben! Na de pil ben ik vanwege mijn door-deze-pil-opgelopen aversie tegen hormonen over gegaan op een koperspiraal. Dit gaf na een aantal jaar echter ook wat klachten i.c.m. mijn ziekte (lyme). Nu ben ik dus terug bij condooms en overweeg ik de minipil.

17-05-2013 | Vrouw | 26
Acne/puistjes
Ik ben begonnen met Diane 35 toen ik 16 was en slik het inmiddels al 10,5. Ik ben een aantal jaar geleden al 2x keer gestopt, omdat ik toen al vaak hoorde dat het zo een zware pil was. Ik kreeg echter direct weer acne in gezicht, op mijn borst en rug, verschikkelijk! Daarom ook weer snel begonnen. De Diane 35 werkt fantastisch tegen acne. Ik durf nu simpelweg niet te stopp[lees meer...]en, omdat ik bang ben dat het direct weer terug komt. Ik heb echter wel al jaren vage klachten (misselijk, flauwvallen, moe, rare zenuwpijntjes). Misschien dus toch weer een stop-poging wagen!

01-02-2019 | Vrouw | 25
Acne/puistjes
Ik heb de diane pil ongeveer 10 jaar gebruikt (15 tm 24) . In eerste instantie werd deze voor acne voorgeschreven, en het is nooit in me opgekomen om ernee te stoppen. Jarenlang ontzettend veel klachten gehad vooral van mijn darmen, ik dacht dat diabetes 1 de oorzaak was, maar na het stoppen met de pil, nu bijna twee jaar geleden zijn een groot deel van mijn klachten ver[lees meer...]dwenen. Ook voel ik me mentaal beter. Ik heb eerst drie maanden haaruitval gehad en mijn huid is ook erg onrustig geweest en dat is nu na twee jaar beter. Wel heb ik nog steeds folliculitus op mijn rug maar deze pil nooit meer voor mij!!

14-07-2017 | Vrouw | 25
Acne/puistjes
Vanaf mijn achttiende begon ik met de Diane. Ik ben nu 25. Toen had ik erg last van puistjes. De pil heeft erg geholpen en mijn gezicht was helemaal acne vrij. Wel had ik erg last van gewichtstoename en depressieve klachten door deze pil, wat ik toentertijd niet besefte . Twee jaar geleden ben ik gestart met de Yasmin vanwege de negatieve verhalen die er toentertijd spee[lees meer...]lde. De Yasmin had wat minder effect op mijn acne en had ik af en toe een puistje, wat eigenlijk helemaal niet zo ernstig was. Maar omdat de Diane zo'n geweldige werking had en daar aan gewend was geraakt, besloot ik 3 maanden geleden weer te beginnen met de Diane. Nu ik voor de tweede keer de Diane ben gaan slikken heb ik enorm veel last van acne, meer dan ooit te voren! Ook ervaar ik darmklachten en opgeblazen gevoel. Ik besef mij nu dat mijn depressieve klachten en gewichtstoename te maken hadden met de pil. Bij de Yasmin ervoer ik juist een gewichtsverlies. Ik had ook begrepen van de arts dat de Diane een slechte invloed heeft op de werking van je darmen wat een bijdrage levert aan gewichtstoename. Ik heb enorm spijt dat ik weer ben begonnen met de Diane en hoop dat de Yasmin snel weer zijn werking doet. Ik vraag me alleen af of ik nu de enige ben die dit heeft ervaren? Voorheen werkte de pil enorm goed en nu, het tegenovergestelde.

09-04-2016 | Vrouw | 25
Acne/puistjes
Het is een gevaarlijke pil volgens verschillende deskundigen. deze ervaring heb ik niet. Ik heb deze pil jarenlang zonder klachten gebruikt. Toen ik net begon had ik wel last van misselijkheid en overgeven, maar dat was na een week weg. Doorslikken gaat zonder problemen en mijn acne huid was verleden tijd. Sinds een paar maanden kreeg ik jammer genoeg te maken met continue[lees meer...] menstruatiepijnen en dus adviseerde de huisarts mij om over te stappen op een andere variant. Mijn huid is nu weer zeer onrustig, mijn menstruatie pijnen zijn heftiger, ik heb doorbraakbloedingen en mijn bloedverlies is zeker toegenomen. Laat je niet afschrikken door alle media aandacht. Ik was zeer tevreden over de diane.

07-02-2016 | Vrouw | 25
cyproteron / ethinylestradiol (2mg/35ug)
Ik heb jarenlang de Diane geslikt voor mijn ongesteldheid en onrustige huid. In het begin ging dit prima, de laatste tijd werd mijn huid alleen steeds onrustiger, ondanks mijn zeer gezonde, pure voeding. Dit is voor mij de reden geweest om te stoppen. Ik heb zo'n vermoeden dat mijn huid veel beter gaat worden als ik de Diane niet meer slik. Daarnaast haalde de Diane mijn[lees meer...] Libido en lichamelijke gevoeligheid enorm omlaag. Ook een reden voor mij om te stoppen!

15-12-2013 | Vrouw | 25
Acne/puistjes
Ik gebruikte de diane 35 vanwege "lichte acné". Ik heb zelf om deze pil gevraagd; ik had een vriendin die hem ook nam en hij beviel goed. 5 Maanden geleden ben ik ermee gestopt, na een periode van 6 jaar. Ik wilde eigenlijk al eerder stoppen, maar de angst om acné terug te krijgen was groot. Achteraf gezien had ik tijdens gebruik ook nog steeds acné (in lichtere mate) [lees meer...]op voorhoofd en naast en op mijn neus. Na 5 maanden heb ik nog steeds niet veel meer acné, een enkele pukkel daargelaten. Het ging mij steeds meer tegen staan elke dag hormonen te gebruiken, ik had verder niet echt klachten of bijwerkingen, wel dat ik steeds minder zin had en kreeg vaker hoofdpijn. Dit is nu helemaal verdwenen en ik kan zeggen dat ik een goede keuze heb gemaakt. Voor alle vrouwen die twijfelen; ik zou zeggen probeer gewoon te stoppen, je kunt altijd nog terug.. Er zijn veel verborgen feiten die wij niet kennen, maar het is wel ons lichaam!

28-03-2013 | Vrouw | 25
cyproteron / ethinylestradiol
ik had niet erg veel last van acne , ik had het vooral ook in me nek hier en daar en rug en gezicht maar dat was hier en daar een puistje mijn dokter gaf ook diane pil. geweldige pil ik slikte hem een halfjaar daarna stoppen want kreeg hem maar een halfjaar toen ik 2weken weer microgon slikte hoorde ik die berichten op het nieuws.. nu wil ik die pil niet meer ma na 2weken [lees meer...]stoppen van die pil begon het weer...je kunt beter helemaal niet aan deze pil beginnen

27-04-2020 | Vrouw | 24
Acne/puistjes
Nooit bijwerkingen gehad. Hooguit een licht verlaagd libido. Voor mijn acne werkte het perfect.

09-11-2015 | Vrouw | 24
Acne/puistjes
Slik nu 1,5 jaar de Diane-35 en in die periode is mijn acne alleen maar erger geworden. Het heeft helemaal niks geholpen. Ik slik het nu nog als anticonceptie maar zelfs in combinatie met Treclinac gel heb ik nog een vette huid en behoorlijke puisten.

27-12-2013 | Vrouw | 24
Acne/puistjes
ik ben op mijn 16e met deze pil begonnen in het kader van een acnebehandeling. ik nam roaccutane in combinatie met merck elisa 35, het generische product van de diane 35. de roaccutane heb ik twee maal genomen, de elisamylan 35 (nieuwe naam van het product) ben ik blijven doornemen, bijna 8 jaar lang. ik heb nooit ernstige bijwerkingen ondervonden, het medicijn had een zee[lees meer...]r goede werking op mijn acne en diende tegelijk goed als contraceptiemiddel. het afgelopen jaar ben ik twee maal met de pil proberen stoppen, doordat ik ze zo vaak vergat, ik sowieso geen fan ben van medicijnen en hormonen, en vanwege de extreem negatieve berichtgeving op het internet en in de media over de diane 35 (in sommige landen zoals FR is de pil zelfs tijdelijk uit de rekken gehaald!). ik heb met mijn arts gesproken en hij zei dat het risico van dit soort '3e generatiepillen' statistisch gezien niet zo groot is als in de media vaak wordt voorgesteld, en dat veel vrouwen ze toch prefereren doordat ze een goede werking hebben op acne, en er minder last van gewichtstoename is. tijdens het nemen van de pil had ikzelf last van 'spotting' (of een klein beetje tussentijds bloedverlies), maar ik vermoed dat dat kwam doordat ik de pil op zeer onregelmatige tijdstippen nam, en ze ook vaak vergat (een van de redenen waarom ik besloot te stoppen). voor de rest ben ik nu voor de tweede keer drie maanden gestopt, maar mijn natuurlijk cyclus is nog steeds niet op gang gekomen, al heb gelezen dat dat bij sommige vrouwen pas na een jaar weer op gang komt! voor mij wegen de voordelen van de pil duidelijk op tegen de nadelen, ik neem ze dan ook als medicijn tegen acne, en niet als contraceptiemiddel, al is dat mooi meegenomen. ik denk er dus ook over opnieuw te beginnen, al ben ik na de hele heisa over de diane 35 zeer skeptisch geworden, en let op voor kwalijke symptomen. ik ben me nu nog meer bewust dat het belangrijk is zich te informeren over welk medicament dan ook men neemt! ook wil ik nog een korte ethische noot aan het verhaal toevoegen: ook ik geloof dat geslachtshormonen niet goed zijn voor het menselijk lichaam en het milieu, anderzijds wegen de voordelen van sommige medicijnen op tegen de nadelen, het is dus ook normaal dat mensen ervoor kiezen ze te gebruiken. verder vind ik het belangrijk dat vrouwen het recht hebben zelf te beschikken over hun eigen lichaam, dit zeg ik omdat me de laatste tijd is opgevallen dat vooral mannen me afraadden de pil te nemen, dat hun vriendin op hun aanraden ook gestopt is, ze een veel beter humeur heeft, meer zin in seks heeft, blabla.. dat is allemaal mooi en wel, maar mijn humeur bijvoorbeeld is er veel slechter op geworden sinds mijn gezicht weer vol acne staat, en vaak ben ik degene die voor het condoom moet zorgen als het op veilige seks aankomt, dus vind ik dat ik ook de persoon ben die beslist of ik de pil neem of niet..