Ervaringen met Femoston continu

Overgang (87 meningen)
Premature menopauze (6 meningen)

Diane-35 (211 meningen)
Femoston (186 meningen)
Angeliq (34 meningen)
Cyproteron/ethinylestradiol (16 meningen)
Activelle (13 meningen)

22-08-2021 | Vrouw | 70
Abnormaal vaginaal bloedverlies
Ik ben 70 jaar en heb elk uur opvliegers waar ook nog paniekgevoelens aan vooraf gaan. Valt echt niet mee te leven. Heb dit al vanaf de overgang sinds mijn 50 ste jaar en schijnt maar niet over te gaan. Echt afschuwelijk.

05-12-2020 | Vrouw | 68
Overgang
Vroeg in de overgang tijdens of misschien door zware depressie. Horrorverhalen uit ‘folders’! en van de gynaecoloog zelf maakte depressie nog erger. Huisarts schreef pil voor tot ik 55 was. Toen overgestapt naar femoston continue en sindsdien probeert iedere arts me door andersoortige horrorverhalen van de femoston continue af te krijgen. Telkens weer dezelfde opgetrokken[lees meer...] wenkbrauwen en ‘lessen’ die ik inmiddels kan dromen. Ik laat uitstrijkjes maken, baarmoederslijmvlies meten ( middels echo) borstcontrole en het is altijd goed. Waarom zijn de meeste artsen er zulke fanatieke tegenstanders van? Is dit misschien omdat ‘je niet tegen de natuur in mag gaan’ ? Of is het nu echt zo slecht voor ons vrouwen? Femoston continue werkt voor mij prima. Ik voel me er goed bij. Ik ben 1 half jaar gestopt en kreeg direct last van schouders en andere botten die pijn deden en volgens ook haaruitval. Ik Heb geen last van bijwerkingen en zolang ik mijn gezondheid ik goed in de gaten houd is er volgens mij geen reden tot alarmbellen gerinkel. Wie krijgt ook zoveel commentaar van artsen over dit middel? Ik las een review van iemand die al 18 jaar femoston slikt dan ben ik nog een groentje met 13 jaar

17-03-2021 | Vrouw | 67
Overgang
Ik gebruikte sinds November 2019 Femoston continu. Was er zeer tevreden over dat ik weer de hele nacht doorsliep, mijn opvliegers verdwenen. Wat alleen heel vervelend was dat ik iedere keer als ik met een nieuwe strip begon ongesteld werd en tot op heden nog steeds. Ben doorverwezen naar Gynaecoloog en na diverse onderzoeken bleek dat mijn slijmvlies te dik was. Ben nu o[lees meer...]p advies gestopt om te kijken hoe dat gaat en na drie maanden weer een afspraak voor een echo mochten de klachten terug zijn gekomen werd me een spiraaltje aangeraden icm Femoston continu. Ik hoop dat mijn klachten wegblijven. Herkent iemand deze klacht zoja misschien een oplossing?

26-02-2020 | Vrouw | 65
Overgang
Hoi, graag wil ik mijn ervaring met Femoston delen. Ik slik Femoston al 18 jaar. Ben begonnen met 2/10 Daarna 1/10. Nu slik ik 1/5. Ik ben aan het afbouwen. Ben benieuwd hoe ik me voel als ik ga stoppen. Ik had verschijnselen zoals 20 opvliegers per dag en s,nachts ook vaak wakker door een opvlieger. Vergeetachtigheid en een depri gevoel. Snel huilen kwam er o[lees meer...]ok nog bij. Overgevoelig dus. Femoston heeft me echt geholpen . Kwaliteit van leven is echt beter. Voel me gelukkiger als ik het slik.

22-02-2013 | Vrouw | 65
estradiol / dydrogesteron continu
Na de geboorte van 2 kinderen hormonen (oa microgynon)geslikt. Rond 40 jaar kwam ik in de overgang, sindsdien bijna onafgebroken (af en toe paar mnd zonder pil) aan de hormonen, nu al jaren femoston continu, waarbij ik na jaren elke dag, op n gegeven moment 2 dagen slikte en 1 dag niet( besproken met Gyn.). Sinds kort gebruik ik de lichtste dosering femoston en nu wel weer[lees meer...] elke dag. Verder wordt ik regelmatig gecontroleerd. Nu een week griep (alleen verhoging)(geen griepinjectie..)veel spierpijnen all over en heviger dan ik normaal ken, het lijken de aanhechting's spieren van armen en schouderbladen en nu ook linker been. Vandaar dat ik even op deze site terecht kwam. Femoston helpt juist in deze zou je zeggen... Enfin ik ben redelijk sportief ( hardlopen, schaatsen etc) dus ws omdat ik nu al een week niet kan sporten zou dat ook de reden kunnen zijn. Gewoon geduldig zijn denk ik. En die Femoston heeft mij so far heel goed gedaan. Ben dit jaar 65...

25-08-2023 | Vrouw | 64
Overgang
Na een aantal jaren tobben en zoeken naar alternatieven voor de warmteaanvallen en stemmingswisselingen heb ik uiteindelijk na overleg met de huisarts gekozen voor het gebruik van Femoston. Gestart met de dosering 1/5 die ik later halveerde en later de apotheker mij adviseerde over te gaan op de laagste dosering. Ik gebruik dit medicijn sinds ongeveer 7 jaar en voel[lees meer...] me daar prima bij. Toch heb ik tussendoor stoppogingen geprobeerd maar na een aantal weken (waarin ik dacht dat ik prima zonder kon) kwamen de klachten in alle hevigheid weer terug. Recentelijk heb ik het weer geprobeerd te stoppen maar het verhaal blijft zich herhalen. Na overleg met de huisarts nu naar een gynaecoloog geweest voor een consult. De focus kwam al snel te liggen op afkicken (alsof ik een verslaafde was) en met nadruk op allerlei doemscenario’s en risicofactoren als ik met de Femoston zou doorgaan. Ook hechte zij zeer veel waarde aan gesprekken met een praktijkondersteuner voor begeleiding bij de afkickverschijnselen. Kortom adviezen waar ik niets mee kan en absoluut té ridicuul voor woorden zijn wat mij betreft. Ik heb besloten de dosering wederom te halveren door het medicijn om de dag te nemen. Dit heb ik (voor mijn laatste stoppoging) ook gedaan en beviel toen goed. Voorlopig stop ik dus nog niet en bepaal mijn eigen koers omdat ik niet weer een terugval wens te krijgen. Ik houd er een gezonde leefstijl op na; drink nauwelijks, rook niet, eet veel groente en fruit en beweeg 3 a 4x i/d week intensief en daarnaast loop en fiets ik veel. Ik voel me emotioneel stabiel, heb een goed huwelijk en voel me gelukkig. Dit wil ik graag zo houden vooral omdat ik nog werk en dit ook stabiliteit vereist.

06-12-2019 | Vrouw | 63
Overgang
Ik heb GEEN bijwerkingen en die zijn ook NIET ernstig (immers niet aanwezig). Dat kan ik helaas niet goed invullen. Web-designer, dit kan beter! Slecht slapen, verstoorde temperatuurregulatie (opvliegers). Toen ik op mijn 56e in de overgang kwam kreeg ik hiermee te maken. Ik ben gestart met HRT, en dat werkt prima. Af en toe een week ingebouwd om na te gaan hoe het zond[lees meer...]er medicijn gaat. Tot nu toe in overleg met arts steeds besloten om door te gaan. Ik ben zelf erg benieuwd wat vrouwelijke artsen voor zichzelf kiezen.

29-07-2019 | Vrouw | 63
Overgang
Gebruik femoston continu inmiddels al vele jaren...naar volledige tevredenheid ...bijna al mijn overgangs klachten waren als sneeuw voor de zon verdwenen, alleen van slapeloosheid daar heb ik nog wel wat last van . Op mijn 50 e moest ik plotseling stoppen van mijn huisarts , hij vond dat ik deze pil al lang genoeg geslikt had...van de een op andere dag dus gestopt. Toen b[lees meer...]egon de ellende...ik kreeg naast alle overgangsverschijnselen ook een burnout, heel hevige paniekaanvallen en ben 5 jaar lang zwaar depresief geweest! Nu gebeurde er in die tijd heel veel tegelijk...ik verloor in een paar weken tijd veel dierbaren, mijn zoon had net een huis gekocht en raakte zonder werk ...toen ook mijn vader kwam te overlijden na een kort ziekbed en mijn liefste hond...was ik totaal gebroken...als je dan ook nog met zo’n enorme en plotselinge hormoonval te maken krijgt ...vind ik het ( inmiddels) meer verwonderlijk dat alles toen zo mis ging. Door veel te lezen ben ik tot voor mij zeer heldere inzichten gekomen...het plotseling stoppen van hormonen dat kan gewoonweg niet ....niet zonder gevolgen. Heb daarom weer om de pil gevraagd ...en slikte deze een 3 tal maanden, om de dag (omdat ik dacht dat dit beter zou zijn ...) maar dat werkte niet. ...Na uitgebreid gesprek met ( inmiddels een vrouwelijke! ) arts kwam zij met de conclusie, je moet het wel elke dag slikken anders heb je er geen baat bij... Dus daarmee begonnen. Toen ging er een nieuwe wereld voor mij open ...99 % van ALLE klachten verdwenen . Ik kon weer kleuren zien ...mijn lichaam en geest werden weer een...ik voelde mij als herboren ...op mijn 55 e ! eindelijk kon ik weer genieten van alles . Nu ben ik inmiddels alweer jaren verder ...8 jaar om precies te zijn...slik elke dag een (alleen dat ene ) pilletje en ik voel mij fantastisch ! Voor de rest slik ik nooit iets anders want ik ben geen medicijnen mens ...maar dit pilletje ...daar wil ik nooit meer zonder. Heb ook geen andere medicijnen nodig gehad totnutoe...ja eigenlijk zou ik iets tegen chronische bronchitis moeten innemen, een pil voor schildklier en een pil voor wat te hoog suiker (volgens artsen ) ...maar ik neem niets van dat alles ..Laat mij wel regelmatig controleren ...totnutoe was alles prima......ben ook bloeddonor en mijn bloeddruk is altijd prima ...(als die van een jonge vrouw ) Dus waarom zou ik naast de femoston nog andere medicatie ( met allerlei bijwerkingen waarvoor weer andere medicatie nodig is ) gaan gebruiken ? Dit is mijn persoonlijke mening ...en dit zijn mijn persoonlijke ervaringen, en ik besef heel goed ...dat dit niet voor iedereen is weggelegd ... ik voel mij daardoor wel een enorme geluksvogel.... en zing het iedere dag van de daken! Wens iedereen ditzelfde , maar bovenal veel wijsheid en veel geluk bij hun persoonlijke zoektocht en keuzes .

04-08-2013 | Vrouw | 63

01-03-2022 | Vrouw | 62
Overgang
Na bijna 10 jaar femoston continue geslikt te hebben en trouw naar de bus voor mammografie is er bij mij3maanden geleden borstkanker geconstateerd. Een week late bleek ik ook een tumor in mij andere borst te hebben. Hormoongevoelige borstkanker. Moest onmiddellijk stoppen met de femoston. Ik word gek van de opvliegers, maar dames PAS OP met femoston.

08-05-2014 | Vrouw | 62
Overgang
Slik Femoston al 15 jaar en ben niet van plan er mee te stoppen. Heb het wel een paar keer geprobeerd, maar dat kwam mijn energie, humeur en gezondheid niet ten goede om van mijn omgeving maar te zwijgen. Na mijn pensionering zal ik nog eens overwegen er mee op te houden, maar ja, ik voel me uitstekend.

27-01-2023 | Vrouw | 60
Overgang
Jarenlang pillen geslikt, Angelique, toen gemisten met als laatste 0.5 mg. Gestopt en verschrikkelijke klachten. 60 je, overweeg nu weer te beginnen met pleisters . Slapeloosheid zonder iets te nemen nu, opvliegers, gewrichtspijn

22-02-2019 | Vrouw | 60
Overgang
Al 20 jaar heb ik last van de overgang, m.n. slaapproblemen, heftige opvliegers 's nachts en depressieve gevoelens. Heb meerdere alternatieven gebruikt, maar die werken niet bij mij. Om toch meer kwaliteit van leven te hebben, uiteindelijk besloten Femoston conti te gaan gebruiken. Al snel bemerkte ik resultaat. Sliep vaak nachten door en geen opvliegers. Ook mijn haar vie[lees meer...]l niet meer uit. Helaas na 3 maanden komen de opvliegers weer in alle hevigheid terug.

07-07-2015 | Vrouw | 60
Abnormaal vaginaal bloedverlies
ik heb eerst 3 maanden femoston de zwaardere genomen. veel krampen in de benen, pijnlijke borsten, winderig en mij niet goed voelen, nu na 3 maanden overgestapt op femoston low met terug bloedingen, overweeg om te stoppen helpt toch niet voor de vaginale bloedingen die ik nu al bijna 2 jaar heb .

21-03-2014 | Vrouw | 60
Overgang
Geweldig, ik slik het al 10 jaar en ik voel me prima. Ben niet van plan om op kort termijn te stoppen. Ik heb nog wel een enkele keer een opvlieger. Maar dat kan ik hebben hoor. Voor de rest geen klachten !!!

15-01-2023 | Vrouw | 58
Overgang
Minder opvliegers , wel haaruitval .gevoelige borsten en buik.