Ervaringen met Femoston

estradiol / dydrogesteron

Overgang (135 meningen)
Premature menopauze (7 meningen)

11-05-2021 | Vrouw | 34
estradiol / dydrogesteron (1mg/10)
Premature menopauze
Ik ben bijna 35 en na 30ste last van overgang en na 2 jaar van bloed onderzoeken in 2 ZH, interne en extrerne echo's is er POI/POF vastgesteld. Ging periode van acceptatie en verwerking in en wilde geen pillen en dat zeker 2 jaar na diagnose volgehouden, Nu toch 8 feb begonnen met Femeston 1/10, voorgeschreven door gyn. Nu dacht dat ik me beterder voelde maar vind ik last[lees meer...] heb van bijwerkingen: (Vagina schimmel in begin,)hoofdpijn,misselijk,vreselijk intens moe waardoor ik leven zwaar vind. Gevoel van zwakte en vermoeidheid. Lees er weinig over, meer mensen met die ervaring?

05-04-2021 | Vrouw | 65
Stemmingswisselingen
mijn vraag was kan het zijn dat ik na jaren gebruik ineens een zeer zoute smaak in mijn mond heb?

03-12-2020 | Vrouw | 54
estradiol / dydrogesteron (10)
Overspannen/burn-out
Ik zat in een burn-out, en kreeg het advies om te stoppen met de anticonceptiepil, ik kreeg veel klachten, continu opvliegers, Nachtzweten, niet meer slapen, onrustig en bang. Met femostan begonnen en na 2 weken weinig opvliegers meer, beter slapen. Alleen last van stemmingswisselingen, voel me vaak depressief en angstig .weet niet of dat overgaat, ik hoop het, maar ve[lees meer...]rder voel ik mij wel beterder

31-10-2020 | Vrouw | 54
Overgang
Na jaren van mezelf niet meer zijn anti depressiva verkeerde diagnose,werd ik 3 week terug ineens heel somber in het hoofd ,ik dacht dat ik gek werd.Ik wist dit is hormonaal,en de volgende dag een afspraak gemaakt.Normaal praten kon niet meer en barste ik in janken uit.Ik vroeg naar hormonen en heb femoston 1/10 gekregen.savonds mee begonnen.Het gaat iets beter vooral de [lees meer...]gejaagdheid is minder.Toch heb ik afgelopen week een overgang consulente gebeld,omdat mijn eierstokken zijn verwijderd en ik sinds 4 jaar geleden gestopt ben met estradiolpleisters,maakt mijn lichaam geen hormonen meer aan.Ze hoorde mijn verhaal aan en ze vond het vreselijk.Omdat ik zo angstig was,enz.enz.heb ik toch maar gebeld voor deskundig hulp.Ik heb voedings supplementen gekregen ,ook de bloedwaarden bekijkt ze.Ik ga eerst nog door met deze femoston zodra ik me weer wat beter voel,gaat ze over op estradiol en oestrogeen want dat is dat belangrijke hormoon.Misschien dat iemand hier iets aan heeft,en niemand is hetzelfde en reageerd anders.Ik ben wel naar een overgang specialiste gestapt want ik ben dat jaren gesukkel meer dan zat,door haar uitleg weet ik tenminste wat er aan de hand is!

16-10-2020 | Vrouw | 55
Overgang
Had veel last van stemmingsklachten, spier en gewrichtsklachten, concentratie problemen, geheugen stoornissen, darmklachten, mondbranden, nachtelijke opbliegers en allerlei andere onverklaarbare lichamelijke en mentale klachten, die sterk wisselden. Door de femoston is dit allemaal wat voorspelbaarder en kan ik erop anticiperen. Maar een feest is de overgang niet en ik er[lees meer...]vaar het zeker niet als iets wat er bij hoort.

07-10-2020 | Vrouw | 58
Menopauze
gestart 4 maanden geleden. Duurde wel 6 weken eer ik get zeer gunstige effect voelde: geen opvliegers meer, geen onderbroken nachtrust, geen warmteopwellingen en zweterige onderbroken nachten. Geen nevenwerking gehad tot nu :oogmigraine ( had ik ook vroeger toen ik de anticonceptiepil gebruikte) , wat gewichtstoename en soms wat lichte maag- en darmklachten. Voorlopig wege[lees meer...]n deze nevenwerkingen niet op tegen alle vervelende menopauzale klachten doe al vier jaar aanslepen.

08-09-2020 | Vrouw | 41
estradiol / dydrogesteron (2/10)
Vervroegde menopauze
Tijdens waarschijnlijk een burn out, maar ook veel hormoon gerelateerde klachten via via bij een menocare afdeling in het ziekenhuis terecht gekomen. Wat fijn dat mijn klachten meteen erkend werden! Ik moest met de anticonceptiepil stoppen en kreeg eerst hormoonpleisters. Verschillende merken en doses geprobeerd; ze leken heel snel te werken om vervolgens net zo snel weer [lees meer...]totaal niet te werken. Toen overgestapt op Femoston 1/10. Daarbij duurde het iets langer voor het ging werken, maar dat vond ik op dat moment juist een goed teken. De 1/10 hielp nog niet afdoende, dus overgegaan naar de 2/10. Geweldig! Voelde me eindelijk sinds jaren weer mezelf, zonder onrust/gejaagdheid, angst, veel stemmingswisselingen etc. Fibromyalgieklachten namen zienderogen af en wat ze al voorspeld had: Mijn weerstand werd stukken beter. Ik gebruik er ook Vitals elke dag, visolie en magnesium bij op aanraden van het ziekenhuis. Echt een verademing. Ook ik kan niet goed tegen suikers en koolhydraten en ik las hier dat dit misschien met elkaar te maken heeft. Op dit moment voel ik me weer veel minder goed helaas. In juli is ons condoom gescheurd, waarna ik een morning after pil heb genomen. Daarna begon de ellende.. Femoston werkt haast niet meer en ik heb net 4 weken achter elkaar gemenstrueerd. Nu weet ik niet zeker of dit nog komt door die m.a.pil, want het kan ook zijn dat ik straks volledig in de overgang zit en dit het onregelmatige stukje is wat daaraan vooraf gaat. Heeft iemand hier ervaring mee? Heb de neiging om er een halve pil Femoston extra bij te nemen om het weer aan de gang te krijgen, omdat ik nu te veel klachten krijg..

02-09-2020 | Vrouw | 57
Overgang
Had zo,n 30 opvliegers per dag en Chagrijnig. Gestart met femoston 1/5 maar heel veel bloedingen op onverwachte momenten. Huisarts schreef toen 1/10 voor. Duurt 14 dagen voordat echt goed aanslaat. Na 28 dagen nu elke keer 4 dagen flinke bloeding, dus weer aan de tampons en maandverband. Dat vind ik minder leuk maar het helpt wel goed tegen de opvliegers. Nog zo,n 2 opv[lees meer...]liegers per dag dus ik ben tevreden en ik ben vrolijker. Moet nu wat meer op gewicht letten. Ik kan het aanbevelen.

26-08-2020 | Vrouw | 67
Lichen sclerosus
Vanaf 2008 Angelique geslikt vanwege Lichen sclerose en om hart en vaatziekten en osteoporose tegen te gaan. Dit op voorschrift van mijn toenmalige gynaecoloog. Dit geslikt tot ca 2015 en toen overgegaan op Femoston continu. Dat was beter gezien mijn leeftijd, die nu 67 is, volgens de arts. Omdat ik begin 2015 dikke enkels en benen kreeg, moest ik steunkousen. Flink balen[lees meer...]. Gevraagd aan de huisarts door welke medicijnen dit kon komen. Verschillende dingen uitgeprobeerd, maar Femoston bleef buiten schot. Intussen ben ik ook van gynaecoloog veranderd ongeveer 4 jaar geleden. Vandaag bij de praktijkondersteuner van mijn huisarts geweest en benoemd dat ik merk dat ik meer vocht vasthoud. Ook gezegd dat ik wel van de hormonen af wil. Na overleg met de huisarts werd nu wel Femoston genoemd als mogelijke boosdoener voor het vocht vasthouden. Ik heb mijn huidige gynaecoloog hierover gebeld. Ik wil weten of dit gebruik de oorzaak kan zijn en of ik nu zomaar stoppen mag met deze hormoonbehandeling zonder al te grote reacties in mijn lijf. Ik ben nog niet terug gebeld, maar ben benieuwd of iemand anders hier ook ervaring mee heeft.

04-08-2020 | Vrouw | 53
Overgang
Ik (53) ben vorig najaar gestopt met de pil (zoely) die ik slikte tegen overgangsklachten. Sindsdien toenemende overgangsklachten: opvliegers, slecht slapen, onverklaarbare maagklachten, zere botten en spieren, mijn haar werd dunner. Maar vooral er niet 'bij', alsof ik niet meer helder kon nadenken. Ik werd onzeker en somber. Ik slik sinds een maand Femoston en WAT een [lees meer...]verschil! Na 2-3 weken ben ik weer mezelf, ik voel me energiek en fit, slaap beter, geen opvliegers meer, haaruitval is stukken minder en ik ben weer in balans! Ben wel ietsje aangekomen maar niet noemenswaardig. Top medicijn!

15-07-2020 | Vrouw | 61
Overgang
10 jaar geleden gestart met femoston low. Na 8jaar adviseerde huisarts te halveren naar 2 a3 per week. Opnieuw opvliegers , slecht slapen....Deze week bij gynaecoloog geweest. Hij adviseerde om zeker niet te bezuinigen en elke 1 tabletje in te nemen.

08-06-2020 | Vrouw | 48
Gewrichtspijn
Sinds een week gebruik ik dit medicijn.nu krijg iknetelroos erbij. Iemand hiet ervaringen mee. Moet ik stoppen met het medicijn. Weet iemand of er een alternatief medicijn id

27-04-2020 | Vrouw | 55
Overgang
na 1 tablet waren mijn opvliegers al gehalveerd, na 2 dagen waren alle opvliegers weg. Heerlijke 6 maanden gehad zonder klachten en bijwerkingen.. na 6 maand moest ik van mijn huisarts stoppen, na 2 dagen begon de ellende alweer, niet slapen warm, koud, warm,koud. Dekentje op, dekentje af... manetje wakker en boos, ik moe en depri.. vreetbuien en weer terug naar af...

08-04-2020 | Vrouw | 59
Depressief
3 jaar geleden spiraaltje verwijderd. Na twee maanden begonnen de opvliegers, slecht slapen en afgelopen jaar last van depressieve gevoelens. Nu na 2 maanden Femoston alle klachten verdwenen. Soms iets last van buikpijn maar verder erg blij mee!

25-03-2020 | Vrouw | 54
Overgang
Heel snel van klachten af. Al na een ppar dagen een hele verbetering. Dacht dat anti-depresdiva niet meer werkte. Na femoston weer bijna geheel klachtenvrij. Heerlijk

26-02-2020 | Vrouw | 53