Ervaringen met Femoston

estradiol / dydrogesteron

Overgang (135 meningen)
Premature menopauze (7 meningen)

09-04-2023 | Vrouw | 54

28-02-2023 | Vrouw | 52
Overgang
Ik ben het gaan gebruiken, omdat ik op mijn 41e vervroegd in de overgang kwam door chemo. Ik had opvliegers, verloor urine, was ongelukkig en lag badend van het zweet in bed. De gynaecoloog heeft mijn bloed getest (2x met enige tijd ertussen), waaruit bleek dat het niet meer goed kwam. Nadat ik femoston 1/10 heb voorgeschreven werd ik weer redelijk mezelf. Heerlijk! Ik sli[lees meer...]k het inmiddels 11 jaar en mag het van mijn gynaecoloog nog even doorslikken. Ik ben er zeer happy mee

13-02-2023 | Vrouw | 60
Overgang
Ik zou willen stoppen vermits je maar een bepaalde tijd dit mag innemen.

17-01-2023 | Vrouw | 57
Overgang
Ik slik al 10 jaar Femoston, dit in eerste instantie voor mijn geestelijke gesteldheid tijdens de overgang, ik huilde om alles, of werd juist heel boos om niks. Na 10 jaar adviseerde mijn huisarts om maar eens te stoppen omdat ik nu met 57 jaar wel door de overgang heen zou zijn. Ik dacht idd ik wil het wel proberen altijd pillen slikken is ook niks. Nu een half jaar lat[lees meer...]er ben ik net een wandelende fontein heb zoveel opvliegers dat ik met tissues overal op mijn lichaam in bed lig en na 5 mnd een ander matras heb gekocht omdat ik er vies van was geworden. Ik heb de huisarts gebeld dat ik er klaar Mee ben en de pillen weer wil want t moet wel leuk blijven. Nu moet ik eerst naar de gynaecoloog, gelukkig had ik nog voor twee mnd liggen en ben er gewoon aan begonnen. Geen zweten meer snachts maar ik merk wel dat mijn lichaam weer aan de hormonen moet wennen. Slaap nu ondanks dat ik geen opvliegers meer heb erg slecht, maar dat komt hopelijk snel goed, verder ben ik heel tevreden.

14-01-2023 | Vrouw | 53
Overgang
Van de gewone pil yasmin .Met 10 migraine aanvallen per maand,naar femoston overgestapt.Wat een drama,30 dagen migraine,daar tableyten voor wat weer medicijnafhankelijke hoofdpijn veroorzaakt.Ten einderaad.

07-01-2023 | Vrouw | 50
estradiol / dydrogesteron (0,5/2,5mg)
Begon ik sinds 2weken geleden tegen opvliegers . Nou enge gevoel van paniekaanvallen ,gevoel van verlies mijn controle en balance,gevoel van epilepsieaanval,kan niet goed concentereren ,vergeetachtig,harde hartkloppen in nacht en overdag ,normaal tegen paniek nam ik medicijn 1/4 p/drustgevende ,en nu 1hele tablet door deze toegenomen klachten . Weet echt niet wat moet ik d[lees meer...]oen .iemand heeft deze ervaring gehad?

11-12-2022 | Vrouw | 51
Overgang
Hallo, in verband met erg depressieve klachten, ( geen opvliegers o.dat ik al AD slik) ben ik na diverse therapieen/gesprekken met psycholoog (1e diagnose was burn-out) zo'n 4 weken geleden begonnen met Femoston continu. Ik heb nu het idee dat de depressieve gevoelens wel verminderd zijn, maar heb nu een onrustig en gejaagd gevoel. En ontzettend veel hartkloppingen. Zou di[lees meer...]t kunnen komen door de beginfase en zal het overgaan na langere tijd gebruik ? Lees overal dat je het de tijd moet geven. Iemand ook ervaring dat de klachten de eerste weken verergeren ?

29-11-2022 | Vrouw | 54
Overgang
Van eindeloos veelopvliegers, niet slapen, pijn in de gewrichten naar een fit mens. Was ik maar jaren eerder naar arts gegaan!

19-11-2022 | Vrouw | 50
Overgang
Reden dat ik begon met Femoston waren opvliegers (30 per dag) en nachtzweten en slecht slapen. Maar door de bijwerkingen voel ik mij nog slechter. Iedereen zegt dat ik mezelf niet meer ben. Ik ga stoppen. Liever opvliegers dan wat ik nu allemaal ervaar.

13-11-2022 | Vrouw | 47
Overgang
Sinds mijn 45 ste jaar had ik last van chronische vermoeidheid waarbij slapen en rusten geen effect had. Libido onder het vriespunt en een kort lontje. Enorme bloedsuikerspiegel schommelingen na het eten van suiker en/of snelle koolhydraten. Na een jaar kwam daar spierpijn en uiteindelijk ook gewrichtspijnen bij en een totaal gebrek aan motivatie en emotie. Alsof ik er nie[lees meer...]t meer was. Die klachten werden zo ernstig dat ik in overleg met HA begonnen ben met Femoston. Na 1,5 maand was ik weer voor 90% mezelf, 300% meer energie, emotioneel wel wat instabieler maar dat heb ik ervoor over. Weer het gevoel dat ik leef.

25-10-2022 | Vrouw | 50
Overgang
Ik werd heel geïrriteerd en gestressed zonder andere oorzaak dan dat er een correlatie met mijn periode was. Sinds ik femoston gebruik is dat over. Helaas heb ik sindsdien ook slaapproblemen. Het gebeurt vaak dat ik me ‘s nachts heel wakker voel, ook als ik vroeg naar bed ben gegaan omdat ik zo moe was. Vroeger had ik dat hoogstens twee keer per jaar, altijd op een omsla[lees meer...]gpunt van mijn periode: hetzij als ik ongesteld moest worden hetzij rond mijn ovulatie. Verder heb ik de laatste 5 jaar heel vaak spierpijn in mijn bovenbenen, zo erg dat ik er wakker van wordt. Daar heeft de femoston NIET tegen geholpen. Ik overweeg om te stoppen met femoston en te kijken of ik dan wel kan slapen.

11-10-2022 | Vrouw | 51
Overgang
Sinds mei 2022 begonnen met Femaston 1/10. Sinds 5 jaar zit ik in de overgang en heb ik geen menstructie , eigenlijk weinig klachten geahd tot begin dit jaar. Veel opvliegers onrustig gevoel, pijnlijke spieren vaag/waazig gevoel in hoofd. De overgang heeft ook meegeholpen aan overspannenheid. Bij HA kreeg ik voor mijn overgangsklachten Femaston 1/10 voorgeschreven. De eers[lees meer...]te 2 maanden ging het eigelijk prima, de meeste vage klachten waren verdwenen. Daarna kreeg ik elke mnd met begin van de tweede strip grijze pil ongesteldheid klachten terug. Buikpijn-bloedverlied zere borsten. Door de HA ben ik toen doorgestuurd naar de Gynaecoloog. Die kwam met de oplossing om over te stappen naar Femaston 1/5. Zo gezegt zo gedaan maar pffffff wat een ellende. Voel mij niet fijn on rustig gevoel is terug, hartkloppingen zware ademhaling. Nu dus maar terug naar de HA en Gynaecoloog. Schiet voor mij dus even niet op.

19-09-2022 | Vrouw | 52
Overgang
Ik ervaar heel veel last in mijn dagelijks leven door de overgang. Geen opvliegers maar veel pijn in mijn lijf, het voelt alsof ik heel de dag spierpijn heb en stijf ben. S'nachts doet zelfs omdraaien en lang in dezelfde houding liggen pijn. Mijn bekkengebied is heel gevoelig. Ik voel me moe en erg neerslachtig. Een maand de femoston 1/10 geprobeerd, huid en haar wordt er [lees meer...]mooi van, wat haaruitval, gewichtstoename en pijnlijke borsten en spierpijn lijkt erger te worden. Ik ben er weer mee gestopt. Ik hoor graag of anderen soortgelijke ervaringen hebben, voel me hier zo eenzaam en ellendig door, weet niet meer wat te doen en hoe de dag door te komen. Alvast dank voor het delen.

19-08-2022 | Vrouw | 53
Overgang
Ik had/heb veel last van de overgang, stemmingswisselingen, depressiviteit, angsten, en zelfs bij vlagen suicidaal. En daarnaast wel 30 opvliegers per 24 uur, wat weer leidde tot slaapgebrek en de andere klachten ook versterkte. Via een overgangsconsulent 4 jaar geleden gestart met Femoston, en het was geweldig! Geen opvliegers, geen depressie, ik was weer mezelf. Helaas [lees meer...]hield dat begin dit jaar op, de stemmingswisselingen waren weer terug. Ik ben nu 3 maanden gestopt, en voel me geestelijk goed, maar heb wel weer ontzettend veel opvliegers. Ik twijfel wat ik nu moet doen. Mss een lichtere dosis?

30-06-2022 | Vrouw | 50
Overgang
Na ruim 2 maanden niet meer goed te kunnen slapen door de opvliegers, toch maar stappen genomen en een overgangsconsulent in de arm genomen, vervolgens met behandelplan naar huissarts die mij Femoston voor heeft geschreven. Op dag 2 voelde ik mij al wat slapjes, maar dag 3 sloeg de bom in. Kotsmisselijk wakker geworden, duizelig zodra ik rechtop was & heel erg slap en heel[lees meer...] erg labiel. Bij het minst geringste in tranen. De opvliegers zijn nog erger geworden dus het slapen nog steeds heel erg slecht. Ik kon niets meer, ben normaal een bezige bij, sportvrouw en daarnaast yogadocent. Een lange tijd kon ik eea opvangen met alles wat ik weet, maar het chronische slaaptekort begon mij op te breken. Geen geheugen meer, slechte motoriek, heel kort lontje en gewoon uitgeput/opgebrand. Daarom heb ik actie genomen, maar ik denk niet dat ik wel heel goed ga nadenken voordat ik weer wat ga nemen. Ben na vier dagen gestopt met Femoston en meteen met Heavy Metal Detox smoothie begonnen en voor betere slaap ben ik begonnen met een zeer goede CBD olie. Ik heb gisteren voor het eerst sinds maanden 5 uurtjes geslapen en kom langzaam weer terug bij mezelf. Ik ben een HSP en verder zeer gevoelig voor wat ik tot mij neem (letterlijk & figuurlijk) dus voor mij is Femoston niet de ‘way to go’, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat het voor jou niet heel goed kan werken. (RED. mijnmedicijn.nl - Let op: deze mening is aangepast, persoonlijke verwijzingen zijn verwijderd. In de gebruiksvoorwaarden staat dat er geen 'handel in medicijnen' gedreven mag worden op mijnmedicijn. Medicijngebruik dient via een voorschrijvend arts plaats te vinden en aflevering van medicatie via een geregistreerde apotheek.)

07-05-2022 | Vrouw | 56
Premature menopauze
Het begon zo goed! Geen knalrood hoofd meer, geen opvliegers de heledag door! Wel 30 op een dag! Tot dat ik met de laatste 7 pillen moest beginnen, ik kreeg klachten alsof ik een longontsteking heb terwijl dat niet aan de hand is, hoofdpijn en vanaf dag 3 dat ik begon buikpijn bij de eierstokken die mij altijd pijnlijk zijn. Nu moest ik nog 7 pillen..de grijze... op 1 mei[lees meer...] best heftige buikpijn, in de avond heel iets een doorbraak bloeding tot woensdag! Toen begon het ik loop weer finaal leeg zoals voor ik de overgang in ging! Moet elk kwartier mij van top tot teen verschonen! Ik moest gister beginnen met een nieuwe strip maar ik stop er per direct mee! De menstruatie die is zo heftig dat dit de druppel is! Maandag gelijk de huisarts bellen, die dan gelukkig terug is van vakantie.