estradiol / dydrogesteron

Overgang (114 meningen)
Premature menopauze (7 meningen)

19-02-2018 | Vrouw | 37
Overgang
Ik voelde me neerslachtig, kon slecht slapen en die opvliegers waren al helemaal niet te harden. Had nergens geen zin meer in en was altijd moe. Na 6 weken gebruik leek ik wel weer herboren. Op wat bloedverlies na wat natuurlijk ook wat natuurlijk ook wel irritant is heb ik verder nergens geen last van.

15-02-2018 | Vrouw | 53
Overgang
een half jaar geleden begonnen met een de lage dosis en dat leek een poos aan te slaan tot ik toch weer last kreeg van opvliegers, nachtzweten, stemmingswisselingen, concentratieproblemen, en niet kunnen doorslapen. daarom dosis verhoogd. 3 weken daarna begon ik hele koude voeten te krijgen, maar met een naar brandend gevoel in mijn voetzolen. ook een erg brandend gev[lees meer...]oel en pijn in de urinebuis. ik dacht dat ik een blaasontsteking had. urineonderzoek gaf echter aan dat dit niet zo was. tot ik 3 dagen geleden in de bijsluiter las: 'op blaasontsteking lijkende symptomen'. dus meteen helemaal gestopt met Femoston. Vandaag zijn die symptomen weg, maar de opvliegers komen terug, nu al! en vandaag ook weer dat wattige gevoel in mijn hoofd gehad. erg onhandig op mijn werk. Ik ga nu natuurlijke middelen proberen: hop en maca. kijken of mijn lijf daar beter mee overweg kan.

29-01-2018 | Vrouw | 54
Menopauze
Ik ben heel tevreden: geen vermoeidheid, geen warme nachten, geen flauw gevoel. Ik voel me energiek en ik heb (tot nu toe) geen neveneffecten gehad. Mijn gynaecoloog heeft gezegd dat ik na twee dagen beter zou zijn; het was niet zo snel , maar na een week ben ik heel blij geweest over het resultaat!

19-12-2017 | Vrouw | 50
Overgang
Na allemaal positieve verhalen gelezen te hebben, ben ik negatief. Ik slik het nu 5 maanden maar voel me vanaf het begin vreselijk nerveus en onrustig. Op advies van de overgangsconsulente ben ik erg op mijn voeding gaan letten maar nog steeds verschrikkelijk onrustig en last van stemmingswisselingen. Ik ga er dus mee stoppen. Ik had ook nog geen opvliegers maar wilde ze[lees meer...] slikken voor mijn onrust maar dat is alleen maar erger geworden. Nog 2 weken en dan mag ik stoppen. Ik ben wel heel bang voor wat er komen gaat.

10-11-2017 | Vrouw | 52
Overgang
Ik had ernstige opvliegers en sliep heel slecht. Een half jaar lang van alles geprobeerd, niets hielp. Kon niet goed meer functioneren zowel thuis als op mijn werk. Gelukkig kreeg ik femoston van mijn huisarts. In het begin had ik erg last van mijn benen, vooral de kuiten, maar dat is helemaal over nu. Ik word alleen weer ongesteld nu, en ben daarom overgestapt naar femost[lees meer...]on continu. Maar voor de rest ben ik weer helemaal de oude en ben elke dag weer blij dat deze pillen bestaan!

05-11-2017 | Vrouw | 63
Overgang
Hoi dames, ik slik Femoston al vanaf 2002. Tussendoor een keer gestopt, omdat de huisarts dat adviseerde, maar na een maand weer begonnen, omdat alle verschijnselen weer terug kwamen. Dan heb ik het over: depressief, vergeetachtig, slecht slapen, nergens zin in, en natuurlijk meer dan 25 opvliegers. Ik ben begonnen met 2/10 en nu de laatste 4 jaar zit ik op 1/10. Ik voel e[lees meer...]cht heel goed ermee. En ben van plan om het te slikken tot m'n pensioen. (ik ga zelf afbouwen. Eerst om de dag en dan om de twee dagen 1 tablet). Dames ik ben 63 en ik voel me 40. Ik zeg: heb je erg last van de overgang? Probeer Femoston. Groetjes.

19-09-2017 | Vrouw | 53
Overgang
Neem femoston, omdat ik ook sle (lupus) en sjogren nogal zwaar heb, vallen organen aan. Soms kliniek veel cortisone moeten nemen. Nu erg veel spierpijn, kan haast trap niet af en ook pijnlijke voeten en schouders, soms stijve tenen, niet te doen, sinds ik de menopauze erbij heb, ben 53 j, ze hebben me dit gegeven (gynaecoloog) om toch een wat leefbaar leven te hebben, neem[lees meer...] het nu 8 dagen en begin me mentaal beter te voelen, maar spierpijn nog niet echt heel goed en heb ook huilbuien ook door problemen met vader veel huilbuien, daardoor miss wordt dit wel aangesterkt door de menopauze, want vroeger trok ik me zijn opmerkingen niet zo aan. Dus ik denk wel goed middel, maar werkt pas goed vanaf 3 à 4 weken. Veel sterkte aan iedereen, we komen erdoor maar ieder lichaam is anders. Veel groetjes, D

22-06-2017 | Vrouw | 50
Overgang
Ik had al 4 jaar wisselend klachten, nachtelijk zweten en daardoor niet slapen was het ergst. Onregelmatig en hevige bloedingen. Op gegeven moment werd ik elke nacht om de 1,5 uur wakker van de hitte in mijn lijf. Viel weer in slaap, wakker worden van de kou zonder deken , weer slapen en zo maar door. Overdag erg vermoeid, slechte concentratie op mijn werk, ongeduldig en k[lees meer...]ortaf thuis. Toen via een fijne gynaecoloog aan de femoston begonnen. Eerste maand voelde ik me niet goed, af en toe duizelig, na mijn werk zo moe dat ik niets meer kon dan liggen. Maar na 3-4 weken ging het veel beter. Minder klachten, minder opvliegers, minder zweten, beter slapen. Ik ben nu 4 mnd bezig en voel me als herboren. Heb weer energie om dingen te ondernemen. Slaap meestal prima , in ieder geval zonder opvliegers! Mijn verhaal hier doe ik omdat ik zoveel negatieve ervaringen heb gelezen . De vrouwen bij die het goed gaat hoor je niet. Het is zoals bij alles, pas als het niet goed gaat worden er ervaringen gedeeld. Vandaar wil ik even moed inspreken voor iedereen. Hou een paar weken vol en kijk dan of het je helpt . En laat je niet gek maken door al diegenen die het zwart maken.

30-01-2017 | Vrouw | 50
Overgang
Ik was vroeg in de overgang. Pas toen mijn spiraal (Mirena) er uit ging en de menstruatie niet terugkwam, besefte ik waar mijn stemmingswisselingen en het enorme zweten en slecht slapen 's nachts vandaan kwam. In het ziekenhuis laten prikken toen bleek dat mijn oestrogeenaanmaak nihil was. Ik voelde me mezelf niet meer, slechte onbestemde gevoelens en zorgen om mijn botten[lees meer...] deden mij besluiten femoston te gaan gebruiken. Inmiddels minstens zeven jaar gebruikt met volle tevredenheid. Nu 50 jaar en gestopt omdat het risico op kanker vergroot na je 50ste en niet goed is voor je aderen etc. Zorg om botten blijft, hopelijk komen de klachten niet meer terug in die heftigheid van 8 jaar geleden.

30-01-2017 | Vrouw | 44
Overgang
Vroeg in de overgang, veel klachten, opvliegers, buien, slecht slapen, neerslachtig. Femoston heeft deze klachten echt verlicht. Ondanks opnieuw menstrueren, ben ik er blij mee want ik voel me veel beter en kan het leven weer gewoon 'aan' ipv die continue struggle om het hoofd boven water te houden. Pijnlijke en zware borsten/ vocht vasthouden op onvoorspelbare momenten i[lees meer...]n de cyclus. Zo erg zelfs dat ik er er een zwangerschapstest voor deed. Opnieuw ongesteld, onregelmatig, wel net zo hevig als daarvoor.

19-11-2016 | Vrouw | 47
Overgang
Ik gebruik al 7maanden femoston en geen last van mijn overgang meer, maar nu sinds kort erg veel pijn aan mijn borsten. Ik kan ze niet eens aanraken. En ook om de 14 dagen flinke doorbloedingen, ze duren nu wel steeds korter maar erg vervelend. Kent iemand dit probleem ook en gaat het nog over?

05-09-2016 | Vrouw | 46
Overgang
Ik ben net begonnen met femoston. Ik ben 46 en heb gigantisch last van opvliegers. Ik ben al ongeveer 8 maanden niet meer ongesteld. Ik lees zoveel verschillende meningen over dit middel. Ik ben benieuwd!

29-07-2016 | Vrouw | 55
estradiol / dydrogesteron (0,5/2,5mg)
ik neem pas enkele dagen femoston tot nu toe geen bijwerkingen, ik heb verschrikkelijk veel last van zweten, net ik of ben ga douchen, spierpijn en slaapproblemen. Ik hoop dat deze medicijn mij zal helpen, want het is verschrikkelijk duur. Waarom zo duur wij hebben daar niet om gevraagd he!!!!

28-07-2016 | Vrouw | 52
estradiol / dydrogesteron (1/10)
Overgang
I.v.m. stemmingswisselingen etc door overgang die versterkt werden bij mijn stoornissen, wilde ik Femoston proberen. Na 3 dagen kwam menstruatie en 3 weken later was dit nog niet over. Soms ernstige bloeding. Daarnaast vreselijk moe, zo erg dat ik zelfs spontaan in slaap viel op bank. Spierpijn en stijfheid. Zweten en vreselijk benauwd bij inspanning. Bloeding is nu zo erg[lees meer...], dat ik zelfs grote stolsels verlies. Ik ben gestopt er mee. Te vroeg, maar voelde mij zo beroerd door alles, dat doorgaan geen optie was. Dan maar weer stemmingswisselingen etc, maar de bijverschijnselen zijn te zwaar om door te gaan.

21-07-2016 | Vrouw | 58
Menopauze
Na 11 jaar menopauze klachten en het uitproberen van allerhande natuurlijke middelen, ook acupunctuur had ik uiteindelijk besloten van toch maar over te gaan op medicatie. Ik was begin dit jaar gestart met Oestrogel in combinatie met Utrogestan en was in de wolken...geen opvliegers meer, boordevol energie, mijn geluk kon niet op tot ik bloedingen kreeg, net zoals vroeger[lees meer...] "pijnlijke maandstonden". Ik heb nog alle mogelijke combinaties met de Oestrogel en Utrogestan geprobeerd, en ook rustpauzes ingelast, maar was elke maand weer "ongesteld". Na samenspraak met de gynaecoloog met Femoston Low gestart, maar nu na 15 dagen voel ik mij compleet uitgeput, ik kom gewoon moe mijn bed uit en heb zeer pijnlijke spieren en gewrichten. Ik zou het liefst een hele dag in bed blijven liggen, want ik ben de moed zo stilaan kwijt.

09-06-2016 | Vrouw | 58
Overgang
Na 3 jaar aarzelen toch naar huisarts gestapt. Sliep zeer slecht, vele, vele opvliegers, maar vooral de nachten waren slopend. Nu na 3 weken fantastisch. Ik slaap weer goed, ben uitgerust!!! Enige nadeel is toch de doorbraakbloeding na 2 weken. Nu al 6 dagen weer tampon moeten gebruiken. Wie heeft hier ervaring mee?

Thyrax Duotab (871) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (597) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (558) - Antibiotica - penicillines breedspectrum