Overgang (102 meningen)
Premature menopauze (6 meningen)

28-07-2016 | Vrouw | 52
estradiol / dydrogesteron (1/10)
Overgang
I.v.m. stemmingswisselingen etc door overgang die versterkt werden bij mijn stoornissen, wilde ik Femoston proberen. Na 3 dagen kwam menstruatie en 3 weken later was dit nog niet over. Soms ernstige bloeding. Daarnaast vreselijk moe, zo erg dat ik zelfs spontaan in slaap viel op bank. Spierpijn en stijfheid. Zweten en vreselijk benauwd bij inspanning. Bloeding is nu zo erg[lees meer...], dat ik zelfs grote stolsels verlies. Ik ben gestopt er mee. Te vroeg, maar voelde mij zo beroerd door alles, dat doorgaan geen optie was. Dan maar weer stemmingswisselingen etc, maar de bijverschijnselen zijn te zwaar om door te gaan.

21-07-2016 | Vrouw | 58
Menopauze
Na 11 jaar menopauze klachten en het uitproberen van allerhande natuurlijke middelen, ook acupunctuur had ik uiteindelijk besloten van toch maar over te gaan op medicatie. Ik was begin dit jaar gestart met Oestrogel in combinatie met Utrogestan en was in de wolken...geen opvliegers meer, boordevol energie, mijn geluk kon niet op tot ik bloedingen kreeg, net zoals vroeger[lees meer...] "pijnlijke maandstonden". Ik heb nog alle mogelijke combinaties met de Oestrogel en Utrogestan geprobeerd, en ook rustpauzes ingelast, maar was elke maand weer "ongesteld". Na samenspraak met de gynaecoloog met Femoston Low gestart, maar nu na 15 dagen voel ik mij compleet uitgeput, ik kom gewoon moe mijn bed uit en heb zeer pijnlijke spieren en gewrichten. Ik zou het liefst een hele dag in bed blijven liggen, want ik ben de moed zo stilaan kwijt.

09-06-2016 | Vrouw | 58
Overgang
Na 3 jaar aarzelen toch naar huisarts gestapt. Sliep zeer slecht, vele, vele opvliegers, maar vooral de nachten waren slopend. Nu na 3 weken fantastisch. Ik slaap weer goed, ben uitgerust!!! Enige nadeel is toch de doorbraakbloeding na 2 weken. Nu al 6 dagen weer tampon moeten gebruiken. Wie heeft hier ervaring mee?

18-05-2016 | Vrouw | 55
Overgang
Aanvankelijk leek het in positieve zin te helpen... Maar sinds een paar weken begin ik de dag 's morgens al superchagrijnig en blijf ik de hele dag door negatief, erger mij aan alles en iedereen... van deze symptomen had ik voor gebruik al last (ik gebruik ook het antidepressivum Paroxetine; wellicht geen beste combi!). Maar het lijkt er sterk op dat deze versterkt worde[lees meer...]n sinds ik dit hormoonpreparaat gebruik. Eerste week gevoelige buik en daarna soms last van tintelingen in handen, ongecontroleerdheid (laat veel vallen) en overmatige afscheiding.

08-04-2016 | Vrouw | 46
Overgang
Uit bed drijven, nachten klaarwakker liggen. Veel spierpijn en last van mijn gewrichten. Uiteindelijk oververmoeid.

30-03-2016 | Vrouw | 54

08-12-2015 | Vrouw | 51
estradiol / dydrogesteron (1/10mg)
Overgang
Veel klachten / bijwerkingen van bloeddruk medicatie in samenhang met leeftijd/overgang. Klachten vooral pijnlijke pezen en spieren, gewrichten en overmatig blozen. Daarnaast ernstig migraine, vermoeid en down. Nu geen van deze klachten meer dankzij 1 pilletje per dag. Geweldig spul, ben er blij mee.

17-11-2015 | Vrouw | 51
Overgang
Graag had ik mijn ervaring gedeeld ivm gebruik van femoston low. Begin dit jaar begonnen met deze therapie na verwijderen van mirena en klachten van stemmingswisselingen, moe zijn en vooral de warmte opwellingen. Na 5 maanden gebruik plots bloeding, zo erg dat ik terug tampons moest gebruiken. Dit was wel even schrikken na 10 jaar mirena, want dan heb je geen bloedingen me[lees meer...]er. De bijsluiter gelezen, onmiddelijk arts verwittigd, na een week mocht ik al op raadpleging. Na onderzoek cyste op de eierstokken, en inmiddels eierstokken verwijderd. Wat de stemmingswisselingen en de warmteopwellingen betreft werkte dit voor mij uitstekend, ook minder moe, maar dat kan door de magnesium komen die ik ondertussen ook neem. Nu terug op controle geweest, ondertussen was ik gestart met ymea, maar dat helpt mij niet. Andere therapie gestart wel met gemengde gevoelens en wat ik allemaal lees erover (livial), maar ik wil het proberen want ik heb teveel last van mijn menopauze. Ik niet alleen ook de mensen rondom mij.

10-11-2015 | Vrouw | 52

21-09-2015 | Vrouw | 52
Overgang
Ik ben 52, was erg warm, veel zweten, vooral s'nachts. vreselijk moe, ik dacht als het zo moet, laat dan maar, zo moe dat ik elk vrij moment om even op de bank een tukje te kunnen doen aangreep. somberheid, geen zelfvertrouwen. gestart met femoston en binnen drie weken alle problemen en ellendige vermoeidheid vergeten! Enige nadeel...... Mijn ongesteldheid was weg , en nu [lees meer...]weer elke maand!

10-07-2015 | Vrouw | 41
estradiol / dydrogesteron (1/10mg)
Overgang
Al op mijn 36 kwamen we er achter dat mijn AMH-niveau al onmeetbaar laag was, dit vermoeden was er al omdat ik slecht reageerde op de ovariele hyperstimulatie tijdens de IVF-behandelingen. In de jaren erna begon ik een onregelmatige cyclus te krijgen, dat wil zeggen: soms een aantal maanden gewoon weer maandelijk, dan 2-3 maanden niet. In die perioden had ik wel opvliegers[lees meer...]. Vervelend maar niet verstorend voor mijn dagelijks functioneren. Rond mijn 40e ben ik door mijn overgangsgyneacoloog onderzocht op bloedwaardes en kreeg ik een botscan. Dus zolang mijn klachten mild waren spraken we een watchfull waiting af. Het afgelopen half jaar echter leek er een sterke toename in overgangsklachten te zijn. Ik kreeg veel last van vaginale droogheid, heel veel heftige opvliegers en verstoorde nachtrust. Omdat ik bekend ben met een laag vitamine D gehalte is dat eerst onderzocht, dat was wat aan de lage kant. Hiervoor kreeg ik supplementen maar na drie maanden bleek mijn vitamine D gehalte goed gestegen naar een ruim normaal niveau en toch bleek mijn vermoeidheid. Ik ben een activity tracker gaan dragen en hieruit bleek dat ik vaak wel aan de totale uren nachtrust kwam, hoewel het ook wel voorkwam dat ik lang wakker lag. Mijn diepe slaap was echter ver beneden peil. Vaak maar 1 uur per nacht, terwijl de mensen om mij heen gemiddeld 4,5 uur per nacht diepe slaap registreerden. Daarop ben ik teruggegaan naar mijn gyneacoloog en besprak mijn problemen. Zij zag er geen probleem in een HRT voor te schrijven. Dit werd Femoston 1/10mg voor een proefperiode van 3 maanden. Daarna gaan we evalueren. Ik slik het nu tien dagen en kan zeggen dat ik al verschillende dingen merk. Na een dag of twee verdween de vaginale droogheid. Na een week registreerde ik een substantiele verandering in mijn diepe slaap tijden. Inmiddels heb ik in de afgelopen nachten al twee keer 3 uur gehad en vannacht zelfs 4 uur. De opvliegers zijn voor 95% verdwenen en de opvlieger die ik 1 of 2 keer heb gemerkt waren mild van aard. Ik merk vooralsnog weinig bijwerkingen, heb niet meer hoofdpijn dan normaal, kom geen gewicht aan. Langere termijn werking kan ik nog niet beoordelen gezien de korte duur dat ik het middel gebruik. Maar het ziet er goed uit!

23-04-2015 | Vrouw | 54
Overgang
Al 14 tot 15 jaar geen goede nachtrust gehad, ik dacht dat t kwam door een traumatische ervaring omdat ik de klachten voor de overgang te vroeg vond. Ik had opvliegers regelmatig hevige hoofdpijnen, s'nachts badend in het zweet wakker worden, heel besluitloos en sinds een jaar heel erg moe. Sinds drie weken gebruik ik femoston en ik voel me als herboren, ik hoop dat t zo b[lees meer...]lijft want dan heb ik een heel nieuw leven. En ja mensen, ik slaap weer de hele nacht door, kan ELKE dag een activiteit ondernemen, wat voorheen ondenkbaar was. Goed het ik gebruik het nog maar pas en ben heel euforisch, maar als dit blijft zoals nu dan kan ik het iedereen aanraden.

23-02-2015 | Vrouw | 60
Menopauze
Ben twee jaar geleden gestopt met Angeliq (hormoonpreparaat) en dat is een jaar vrij goed gegaan. De menopauzale klachten (opvliegers, stemmingswisselingen, ...) waren zo goed als verdwenen. Een jaar geleden begon het in alle hevigheid terug. Toen heeft mijn gyn mij Femoston Low voorgeschreven. Al na een paar weken voelde ik een enorme verbetering. Ik neem het nu 3 maanden[lees meer...] en de klachten zijn zo goed als verdwenen.

08-04-2014 | Vrouw | 50
Premature menopauze
30 jaar was ik toen ik na de geboorte van mijn jongste kind, 20 jaar geleden iedere nacht zwetend wakker werd. Ik werd depressief, kreeg anti-depresiva maar dat hielp niet. Vervolgens kreeg ik een zwaardere pil, deze gaf enig verlichting maar de bijwerkingen waren toch te groot om ermee door te gaan. Er werd besloten een bloedonderzoek te doen naar FSH en LH. De hoge wa[lees meer...]arden van FSH en LH en lage waarden van oestradiol en progesteron waren aanwezig en ik werd doorverwezen naar een gynaecoloog, zij heeft POF= prematuur ovarieel falen geconstateerd en Livial voorgeschreven. Als mede oorzaak wordt ook mijn lactose-intolerantie (enzymtekorten) genoemd omdat sommige ziekten (oa lactose-intolerantie) waarbij een eiwit - een bouwstof voor het lichaam - ontbreekt, veroorzaken een hoger risico op een te vroege overgang. Ik heb eerst 2 jaar Livial gebruikt en ben vervolgens overgestapt op Femoston. Ik voel mij herboren: geen depressies, opvliegers en hoofdpijnen. meer.

03-09-2013 | Vrouw | 57
estradiol / dydrogesteron (0,5/2,5mg)
Ik heb nu 6 weken femoston 1/10 mg gebruikt. Ik wilde een lagere dosis dan 1/5 mg continue. Nu blijkt dat de hoeveelheid gelijk is, Het is dezelfde sterkte alleen een andere verdeling. Het is dus geen lagere dosis geweest. Wel 6 weken gebruikt. Gisteren naar de dokter geweest. Ik heb nu femoston 0,5/2,5 continue. Dit is de laagste dosis die er is. Het is nu afwacht[lees meer...]en of dit ook zo goed helpt. Ik hou jullie op de hoogte.

30-06-2013 | Vrouw | 57
Overgang
Ik heb 2 jaar al vreselijk veel last.van opvliegers Wordt steeds erger. S'nachts het ik er geen last van. In vakanties loop ik heel veel. Hierdoor worden de opvliegers veel erger Ben 4 weken geleden naar de dokter geweest. Hij heeft mij Femoston 1/10 mg voorgeschreven. Ik ben ontzettend tevreden. Alle klachten zijn weg. Ik voel me nu veel beter. Over een week moet ik[lees meer...] weer bij de dokter terugkomen. Ik had hem beloofd er na de vakanie weer mee te stoppen. Daar twijfel ik nu heel erg aan. Mijn voordelen zijn 1 geen opvliegers meer. 2 veel minder afscheiding. 3 afscheiding ruikt niet meer. 4 gaat botontkalking tegen Ik weet dat er een grote kans op borstkanker is. Over een week moet ik naar hem toe. Ik stel dan voor om een lagere dosis te nemen. Vraag hem of het dan minder schadelijk is.. Als ik bij de dokter geweest ben kom ik hier zeker op terug.

Amoxicilline / Clavulaanzuur (422) - Antibiotica - penicillines breedspectrum