estradiol / dydrogesteron

Overgang (106 meningen)
Premature menopauze (7 meningen)

30-01-2017 | Vrouw | 50
Overgang
Ik was vroeg in de overgang. Pas toen mijn spiraal (Mirena) er uit ging en de menstruatie niet terugkwam, besefte ik waar mijn stemmingswisselingen en het enorme zweten en slecht slapen 's nachts vandaan kwam. In het ziekenhuis laten prikken toen bleek dat mijn oestrogeenaanmaak nihil was. Ik voelde me mezelf niet meer, slechte onbestemde gevoelens en zorgen om mijn botten[lees meer...] deden mij besluiten femoston te gaan gebruiken. Inmiddels minstens zeven jaar gebruikt met volle tevredenheid. Nu 50 jaar en gestopt omdat het risico op kanker vergroot na je 50ste en niet goed is voor je aderen etc. Zorg om botten blijft, hopelijk komen de klachten niet meer terug in die heftigheid van 8 jaar geleden.

30-01-2017 | Vrouw | 44
Overgang
Vroeg in de overgang, veel klachten, opvliegers, buien, slecht slapen, neerslachtig. Femoston heeft deze klachten echt verlicht. Ondanks opnieuw menstrueren, ben ik er blij mee want ik voel me veel beter en kan het leven weer gewoon 'aan' ipv die continue struggle om het hoofd boven water te houden. Pijnlijke en zware borsten/ vocht vasthouden op onvoorspelbare momenten i[lees meer...]n de cyclus. Zo erg zelfs dat ik er er een zwangerschapstest voor deed. Opnieuw ongesteld, onregelmatig, wel net zo hevig als daarvoor.

19-11-2016 | Vrouw | 47
Overgang
Ik gebruik al 7maanden femoston en geen last van mijn overgang meer, maar nu sinds kort erg veel pijn aan mijn borsten. Ik kan ze niet eens aanraken. En ook om de 14 dagen flinke doorbloedingen, ze duren nu wel steeds korter maar erg vervelend. Kent iemand dit probleem ook en gaat het nog over?

05-09-2016 | Vrouw | 46
Overgang
Ik ben net begonnen met femoston. Ik ben 46 en heb gigantisch last van opvliegers. Ik ben al ongeveer 8 maanden niet meer ongesteld. Ik lees zoveel verschillende meningen over dit middel. Ik ben benieuwd!

29-07-2016 | Vrouw | 55
estradiol / dydrogesteron (0,5/2,5mg)
ik neem pas enkele dagen femoston tot nu toe geen bijwerkingen, ik heb verschrikkelijk veel last van zweten, net ik of ben ga douchen, spierpijn en slaapproblemen. Ik hoop dat deze medicijn mij zal helpen, want het is verschrikkelijk duur. Waarom zo duur wij hebben daar niet om gevraagd he!!!!

28-07-2016 | Vrouw | 52
estradiol / dydrogesteron (1/10)
Overgang
I.v.m. stemmingswisselingen etc door overgang die versterkt werden bij mijn stoornissen, wilde ik Femoston proberen. Na 3 dagen kwam menstruatie en 3 weken later was dit nog niet over. Soms ernstige bloeding. Daarnaast vreselijk moe, zo erg dat ik zelfs spontaan in slaap viel op bank. Spierpijn en stijfheid. Zweten en vreselijk benauwd bij inspanning. Bloeding is nu zo erg[lees meer...], dat ik zelfs grote stolsels verlies. Ik ben gestopt er mee. Te vroeg, maar voelde mij zo beroerd door alles, dat doorgaan geen optie was. Dan maar weer stemmingswisselingen etc, maar de bijverschijnselen zijn te zwaar om door te gaan.

21-07-2016 | Vrouw | 58
Menopauze
Na 11 jaar menopauze klachten en het uitproberen van allerhande natuurlijke middelen, ook acupunctuur had ik uiteindelijk besloten van toch maar over te gaan op medicatie. Ik was begin dit jaar gestart met Oestrogel in combinatie met Utrogestan en was in de wolken...geen opvliegers meer, boordevol energie, mijn geluk kon niet op tot ik bloedingen kreeg, net zoals vroeger[lees meer...] "pijnlijke maandstonden". Ik heb nog alle mogelijke combinaties met de Oestrogel en Utrogestan geprobeerd, en ook rustpauzes ingelast, maar was elke maand weer "ongesteld". Na samenspraak met de gynaecoloog met Femoston Low gestart, maar nu na 15 dagen voel ik mij compleet uitgeput, ik kom gewoon moe mijn bed uit en heb zeer pijnlijke spieren en gewrichten. Ik zou het liefst een hele dag in bed blijven liggen, want ik ben de moed zo stilaan kwijt.

09-06-2016 | Vrouw | 58
Overgang
Na 3 jaar aarzelen toch naar huisarts gestapt. Sliep zeer slecht, vele, vele opvliegers, maar vooral de nachten waren slopend. Nu na 3 weken fantastisch. Ik slaap weer goed, ben uitgerust!!! Enige nadeel is toch de doorbraakbloeding na 2 weken. Nu al 6 dagen weer tampon moeten gebruiken. Wie heeft hier ervaring mee?

18-05-2016 | Vrouw | 55
Overgang
Aanvankelijk leek het in positieve zin te helpen... Maar sinds een paar weken begin ik de dag 's morgens al superchagrijnig en blijf ik de hele dag door negatief, erger mij aan alles en iedereen... van deze symptomen had ik voor gebruik al last (ik gebruik ook het antidepressivum Paroxetine; wellicht geen beste combi!). Maar het lijkt er sterk op dat deze versterkt worde[lees meer...]n sinds ik dit hormoonpreparaat gebruik. Eerste week gevoelige buik en daarna soms last van tintelingen in handen, ongecontroleerdheid (laat veel vallen) en overmatige afscheiding.

08-04-2016 | Vrouw | 46
Overgang
Uit bed drijven, nachten klaarwakker liggen. Veel spierpijn en last van mijn gewrichten. Uiteindelijk oververmoeid.

30-03-2016 | Vrouw | 54

08-12-2015 | Vrouw | 51
estradiol / dydrogesteron (1/10mg)
Overgang
Veel klachten / bijwerkingen van bloeddruk medicatie in samenhang met leeftijd/overgang. Klachten vooral pijnlijke pezen en spieren, gewrichten en overmatig blozen. Daarnaast ernstig migraine, vermoeid en down. Nu geen van deze klachten meer dankzij 1 pilletje per dag. Geweldig spul, ben er blij mee.

17-11-2015 | Vrouw | 51
Overgang
Graag had ik mijn ervaring gedeeld ivm gebruik van femoston low. Begin dit jaar begonnen met deze therapie na verwijderen van mirena en klachten van stemmingswisselingen, moe zijn en vooral de warmte opwellingen. Na 5 maanden gebruik plots bloeding, zo erg dat ik terug tampons moest gebruiken. Dit was wel even schrikken na 10 jaar mirena, want dan heb je geen bloedingen me[lees meer...]er. De bijsluiter gelezen, onmiddelijk arts verwittigd, na een week mocht ik al op raadpleging. Na onderzoek cyste op de eierstokken, en inmiddels eierstokken verwijderd. Wat de stemmingswisselingen en de warmteopwellingen betreft werkte dit voor mij uitstekend, ook minder moe, maar dat kan door de magnesium komen die ik ondertussen ook neem. Nu terug op controle geweest, ondertussen was ik gestart met ymea, maar dat helpt mij niet. Andere therapie gestart wel met gemengde gevoelens en wat ik allemaal lees erover (livial), maar ik wil het proberen want ik heb teveel last van mijn menopauze. Ik niet alleen ook de mensen rondom mij.

10-11-2015 | Vrouw | 52

21-09-2015 | Vrouw | 52
Overgang
Ik ben 52, was erg warm, veel zweten, vooral s'nachts. vreselijk moe, ik dacht als het zo moet, laat dan maar, zo moe dat ik elk vrij moment om even op de bank een tukje te kunnen doen aangreep. somberheid, geen zelfvertrouwen. gestart met femoston en binnen drie weken alle problemen en ellendige vermoeidheid vergeten! Enige nadeel...... Mijn ongesteldheid was weg , en nu [lees meer...]weer elke maand!

10-07-2015 | Vrouw | 41
estradiol / dydrogesteron (1/10mg)
Overgang
Al op mijn 36 kwamen we er achter dat mijn AMH-niveau al onmeetbaar laag was, dit vermoeden was er al omdat ik slecht reageerde op de ovariele hyperstimulatie tijdens de IVF-behandelingen. In de jaren erna begon ik een onregelmatige cyclus te krijgen, dat wil zeggen: soms een aantal maanden gewoon weer maandelijk, dan 2-3 maanden niet. In die perioden had ik wel opvliegers[lees meer...]. Vervelend maar niet verstorend voor mijn dagelijks functioneren. Rond mijn 40e ben ik door mijn overgangsgyneacoloog onderzocht op bloedwaardes en kreeg ik een botscan. Dus zolang mijn klachten mild waren spraken we een watchfull waiting af. Het afgelopen half jaar echter leek er een sterke toename in overgangsklachten te zijn. Ik kreeg veel last van vaginale droogheid, heel veel heftige opvliegers en verstoorde nachtrust. Omdat ik bekend ben met een laag vitamine D gehalte is dat eerst onderzocht, dat was wat aan de lage kant. Hiervoor kreeg ik supplementen maar na drie maanden bleek mijn vitamine D gehalte goed gestegen naar een ruim normaal niveau en toch bleek mijn vermoeidheid. Ik ben een activity tracker gaan dragen en hieruit bleek dat ik vaak wel aan de totale uren nachtrust kwam, hoewel het ook wel voorkwam dat ik lang wakker lag. Mijn diepe slaap was echter ver beneden peil. Vaak maar 1 uur per nacht, terwijl de mensen om mij heen gemiddeld 4,5 uur per nacht diepe slaap registreerden. Daarop ben ik teruggegaan naar mijn gyneacoloog en besprak mijn problemen. Zij zag er geen probleem in een HRT voor te schrijven. Dit werd Femoston 1/10mg voor een proefperiode van 3 maanden. Daarna gaan we evalueren. Ik slik het nu tien dagen en kan zeggen dat ik al verschillende dingen merk. Na een dag of twee verdween de vaginale droogheid. Na een week registreerde ik een substantiele verandering in mijn diepe slaap tijden. Inmiddels heb ik in de afgelopen nachten al twee keer 3 uur gehad en vannacht zelfs 4 uur. De opvliegers zijn voor 95% verdwenen en de opvlieger die ik 1 of 2 keer heb gemerkt waren mild van aard. Ik merk vooralsnog weinig bijwerkingen, heb niet meer hoofdpijn dan normaal, kom geen gewicht aan. Langere termijn werking kan ik nog niet beoordelen gezien de korte duur dat ik het middel gebruik. Maar het ziet er goed uit!

Thyrax Duotab (867) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (585) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline / Clavulaanzuur (432) - Antibiotica - penicillines breedspectrum