Ervaringen met Livial

Overgang (49 meningen)
Endometriose (3 meningen)
Premature menopauze (2 meningen)

04-08-2015 | Vrouw | 41
Eierstokkanker
5 jaar geleden werd ik geopereerd aan eierstokkanker. De eierstokken, eileiders en baarmoeder werden verwijderd. Onmiddellijk na de operatie startte ik met Progynova (oestrogeen). Ik voelde mij slecht, sliep heel slecht tot niet, kreeg pijn (vooral aan de spieren en gewichten) en ik werd extreem vermoeid. Ik was niet depressief, mijn lichaam wou niet meer mee, alles leek [lees meer...]een onoverkomelijke taak te zijn. Omdat ik mij zo slecht voelde, werd mijn dosis Progynova van 1 mg/dag gradueel verhoogd naar 2 mg/dag. Niets hielp, ik voelde mij constant alsof ik een enorme kater of griep had. Het ziekenhuis onderzocht min grondig, doch ze vonden niets. De symptomen leken in mijn hoofd te zitten. Bij wijze van experiment (en zonder hoop op verbetering) adviseerde mijn oncoloog mij eind vorig jaar om Livial te proberen. Livial levert niet alleen oestrogeen (zoals Progynova), maar ook progesteron. Mijn oncoloog waarschuwde mij dat ik de eerste 2 weken ziek kon zijn van de Livial en dat ik wellicht terug zou moeten overschakelen naar Progynova. Ik was bang om mij nog slechter te voelen als ervoor zodat ik enkele weken getwijfeld heb om met Livial te starten. Ik startte met weerzin en zonder enige verwachting. Vanaf de eerste dag voelde ik mij opmerkelijk beter. Na 8 dagen voel ik mij niet-meer-constant ziek. Zo goed als al mijn klachten zijn verdwenen. Ik hoop dat dit effect blijft duren, ik was vergeten hoe het is om mij energiek en goed te voelen en geen constante pijn te hebben. Ik heb geen bijwerkingen.

11-05-2012 | Vrouw | 41
Borstkanker
Ik ben zeer tevreden met Livial! Heb in 2004 mijn eierstokken laten verwijderen ivm genetische aanleg voor eierstokkanker en borstkanker! Ik was toen 33 jaar. Had niet begrepen dat ik meteen aan de medicijnen moest. Maar kreeg na een week al last van opvliegers, niet slapen ;s nachts! Het was meteen duidelijk! Na het gesprek gelijk begonnen met Livial! Ik heb geen klachten[lees meer...] meer! Echt niet, het is net als voor die tijd! Aanrader, geen bijwerkingen!

13-03-2012 | Vrouw | 41
tibolon
Ik ben 41 en word binnenkort geopereerd. Baarmoeder word verwijderd. Ik heb vorig jaar Zoladex in mijn buik gespoten gekregen en de uitwerkingen van de medicijn beginnen nu te komen. Met name heftige gewrichtspijnen. Mijn knokkels van mijn vingers doen zo'n zeer dat ik mezelf amper kan aankleden, haren borstelen etc. Mijn gynaecoloog schrijft me Livial voor. Ik heb alvast [lees meer...]gekeken wat de medicijn bij anderen vrouwen doen. Veel positiefs echter heb ik 30 tabletten voorgeschreven en wil niet afhankelijk van Livial zijn. Nu blijkt daar de meningen verschilend te zijn. Namelijk dat de 'opvliegers' en andere overgangs klachten terugkomen. Dat is wat ik ook niet wil. Het is de bedoeling dat ik met de gewrichtspijn om kan gaan en niet tijdelijk vanaf te zijn waarnaar de andere klachten terugkomen. Ik zou graag willen weten of er vrouwen zijn die ongeveer met hetzelfde gedachten, zoals het wel of niet nemen van de Livia, lopen. Groet, Francis

11-06-2015 | Vrouw | 42
tibolon (2,5mg)
Ik heb zelf geen livial gebruikt want ik ben een man,echter mijn inmiddels overleden vrouw wel. Zij zou vlgs een radioloog uit Hoorn ovariumcarcinoom hebben en moest acuut geopereerd worden. Mijn vrouw was Jehovah Getuige ,in Hoorn konden ze niet garanderen dat ze geen bloed zouden gebruiken.Ze ging naar prof.van Hal in het LUMC.Hij constateerde een buitenbaarmoederlijke[lees meer...] vleesboom,operatie niet nodig ,hij gaf haar Livial . Drie maanden later weg vleesboom.

17-10-2014 | Vrouw | 43
Overgang
Ik wil vraag advies: Ik ben op aanraden van mijn huisarts op 2 september 2014 begonnen met Livial. Ik was de weg helemaal kwijt, ik kende mezelf niet meer, mijn innerlijke evenwicht kwijt. Ik was mijn vrouw zijn kwijt, geen libido, angstig, huilbuien, prikkelbaarheid, intens vermoeid en die ontzettende opvliegers, dag en nacht. Hormonen betekende voor mijn voorheen te[lees meer...]gen-natuurlijk, de overgang hoorde bij deze fase van een vrouw, maar waarom voelde ik dan zo ellendig? Ik moet er wel bij vermelde dat ik emotioneel een zeer zware periode aan het doormaken was. Pas het contact met mijn dochter verloren en plannen van mijn man om een job aanbieding in het (verre) buitenland aan te nemen. Toch besloten met Livial te beginnen en ik had binnen een paar dagen weer grip op mezelf (en de situatie) Ik voelde me geweldig. Ik ben wel een paar kilo's aangekomen maar dat neem ik er maar bij!! Maar....ik werd ongesteld! Ik ben 53 en was al een jaar niet meer ongesteld geweest (en daarvoor maar een paar keer op het jaar). Mijn huisarts schrok hiervan en ik moest gelijk stoppen met Livial en een afspraak met een gynaecoloog is gemaakt. Wie heeft hier ervaring mee? Ik wil helemaal niet stoppen. Afspraak met gynaecoloog is pas over een aantal maanden. Wat nu? Graag ervaringen of advies Cindy

20-01-2014 | Vrouw | 43
Menopauze
Ik had in 2009 iedere 20 minuten een joekel van een opvlieger, dag en nacht achter elkaar. Slecht slapen, slecht humeur en slecht functioneren waren het gevolg. De gyneacoloog heeft toen livial voorgeschreven. Idd het middel werkte goed. De opvliegers kwamen ipv iedere 20 minuten ieder uur en waren veel minder heftig van aard. Kon ook beter slapen. Echter toen ik mijn cho[lees meer...]lesterol liet meten, bleken de waarden ineens schrikbarend hoog te zijn. Totaal cholesterol was 8.1, HDL 1.0, LDL 6.5 en ratio kwam uit op 8.1. Waarden waarvoor ik naar de internist werd gestuurd. Die suggereerde om eens te stoppen met de livial en na 3 mnd weer eens cholesterol te laten prikken. En zie daar, de waarden waren idd na 3 maanden weer als voor de livial: TC 5.6, HDL 1.1, LDL 3.4 en RATIO 5.1. Een enorme opluchting, helaas keerde ook de heftige frequentie van de opvliegers terug. Met de famosan van dr Vogel zijn ze nu redelijk onder controle. Heb nu na 10 jaren opvliegers ze iedere 2 uur ook s nachts. Is wat mij betreft prima mee te leven. Daarbij ben ik blij dat ik mijn snor en baard kwijt ben, die ik met de livial behoorlijk had. Kreeg zelfs haren op mijn tepels. Nee voor mij geen Livial meer. Zeker omdat het ook een verhoogde kans op borstkanker geeft. Ik wil de gebruiksters van Livial zeker aanraden om vooraf en tijdens het gebruik de cholesterolwaarden te laten controleren

27-08-2015 | Vrouw | 46
Overgang
Ik heb bijna 3 jaar Livial gebruikt tegen overgangsklachten. Mijn moeder heeft het >10 jr. jaar gebruikt en heeft diagnose borstkanker gekregen. Een hormoongevoelige borstkanker, wij denken dat het komt door Livial gebruik. Alhoewel het prima werkte tegen mijn klachten, ben ik toch acuut met het gebruik gestopt. De angst voor borst-, eierstokkanker etc. is bij mij veel te [lees meer...]groot nu.

27-02-2019 | Vrouw | 47
Overgang
Na 1 jaar gebruik van zoladex adviseert mijn gynaecoloog livial te gebruiken tbv botontkalking. Ook de opvliegers stopten. Alleen gewichtstoename is sinds dec 2018 5 kilo.

07-08-2017 | Vrouw | 47
Vervroegde menopauze
vanaf 32 jaar in overgang. Indicatie tegen botontkalking. Geen menstruatie en geen menopauzeklachten meer. gedurende 15 jaar 15 kilo gewichtstoename.

09-07-2013 | Vrouw | 47
Overgang
Ik slik nu een aantal maanden Livial, heerlijk hoe ik me voel. Geen last meer van opvliegers, depressiviteit en al die andere ongein. Helaas wel een aantal kilo"s erbij.Maar nu op naar meer beweging. Ik zag het niet meer zitten,maar nu met die hormonen voel ik me weer goed. Ook al zal het niet goed zijn om dit te slikken.

02-05-2013 | Vrouw | 47
Artrose
Tob al jaren met gewrichtsklachten en de overgang. Kan vaak heel moeilijk lopen door pijn in knieen en voeten door de artrose. Nu livial gekregen in de hoop dat het lopen een beetje makkelijker gaat.Tevens ook heel veel overgangsklachten., zweetaanvallen , slapeloze nachten.Ik hoop dat dit tabletje wat gaat doen, ook al is het slecht.

01-05-2013 | Vrouw | 47
Overgang
Ik slik dit nu een aantal dagen i.v.m gewrichtsklachten, zweetaanvallen en alles wat je maar kan bedenken wat met de overgang te maken heeft. Ik tob al jaren met die klachten,maar was het zo zat,hopen dat dit helpt. Ook slik ik cholestagel.

01-11-2012 | Vrouw | 47
Endometriose
Je bent niet alleen die vele klachten heeft mbt Livial. Ik zelf moet dit helaas gebruiken naast andere hormonen die mij kunstmatig in de overgang moeten houden. Net als jij kan ik vrolijkheidzelfe nog maar net met moeite zijn. Ook ik maak ruzie en kan mij niet beheersen. Het is een dagelijks gevecht om positief te blijven en Livial niet mijn leven te laten beheersen.

20-04-2011 | Vrouw | 48
Overgangsklachten
Na veel geprobeerd te hebben adviseerde mijn gynacoloog livial. Ik moet zeggen heerlijk in het begin lekker doorslapen vrijwel geen opvliegers meer kwam helemaal tot rust. Echter kreeg verschrikkelijke last van oedeem en daarnaast licht bloedverlies. Met name het oedeem in mijn enkels, buikomstreek en gezicht..was allemaal behoorlijk dik en kon mijn schoenen niet meer aan [lees meer...]voelde me echt op klappen staan. Vreselijk slecht gehumeurd door dit letterlijke opgeblazen gevoel. Gestopt met dit medicijn om deze reden

25-03-2014 | Vrouw | 49
Menopauze
Ik ben vandaag begonnen met Livial/tibolon. Ben 49 jaar en menstrueer nu een jaar niet. Heb last van opvliegers vooral in de nacht, veel gewrichtsklachten, gevoelsarmoe en een droge vagina en helemaal geen of minimale libido. Heb wel twijfels na alle verhalen gelezen te hebben of ik het moet slikken. heb uren zitten lezen over toevoeging van hormonen en de mogelijke bijwer[lees meer...]kingen. Maar heb besloten om het een kans te geven. Ik zal mijn ervaringen plaatsen. Vandaag voor het eerst ingenomen, ben benieuwd.

20-12-2012 | Vrouw | 49
Endometriose
Na bijna te zijn overleden aan allerlei ontstekingen in mijn bui door ernstige endometriose, heb ik bijna direct overgangsverschijnselen gekregen, met 22 opvliegers per dag, gemiddeld. Ik heb eerst een biologisch hormoon geslikt, maar binnen 3 weken kreeg ik bijwerkingen. Daarna overgegaan op Livial. Ik slik het zo lang, omdat er in de familie ook erfelijke osteoporose[lees meer...] voorkomt bij de vrouwen. De enige (nare) bijwerking is haargroei in mijn gezicht, op mijn kin. Het kan erger, ik ben gelukkig blond, maar ik moet wel meerdere keren per week met mijn pincet aan de slag.