azathioprine

Ziekte van Crohn (58 meningen)
Colitis ulcerosa (32 meningen)
Lupus (3 meningen)
Reumatoïde artritis (2 meningen)
Orgaantransplantatie (2 meningen)
Vasculitis (1 mening)
Auto-immuunziekte (0 meningen)

Azathioprine (Imuran)

Bojan Nikolik (12-07-2015)

03-09-2017 | Vrouw | 25
Ziekte van Crohn
Crohn vastgesteld... Flinke prednison kuur en begonnen met azathioprine. In eerste instantie begonnen met 3x 50mg per dag (geen opbouw maar meteen BAM). Vanuit hier tegen een lever- en alvleesklier ontsteking aan gezeten. Wel steeds bloedprikken, medicijnspiegel en een lichte afbouw. Daarnaast kaal geworden. Vanuit hier gestopt en over gegaan op lanvis. Vreselijk ziek gewo[lees meer...]rden. Misselijkheid niet te beschrijven. Ik was op! Niet serieus genomen en werd door het ziekenhuis afgescheept met 'buikgriep'. Niet te houden meer en in de nacht naar de huisartsenpost geweest en die adviseerde te stoppen. Meteen gestopt en zetpillen voor de misselijkheid gekregen. Een dag later voelde ik me al beter. Vanuit hier tijdelijk entocort gekregen maar is een onderhoudsmedicijn. Overgestapt naar ander ziekenhuis met seconde opinion door wederom endoscopie. Wederom begonnen met Azathioprine. Daar gingen we opbouwen ipv meteen met 3x 50mg te beginnen. Eerst een halve etc. Wel helaas weer een prednison kuur erbij. Bij 3x 50mg kreeg ik weer klachten, maar door de opbouw ipv meteen de hoge start waren de klachten snel verdwenen toen we weer gingen afbouwen. In de periode ook door een keer zonnebank gebruik veel jeuk gehad en zelfs zo erg dat ik dagen gek werd. Toen allopurinol erbij gekregen. Hiermee volstaat nu de ene dat 1x 50mg en de andere dag 1/2 x 50mg samen met een tabletje allopurinol. Dit is voor mij de uitvinding geweest. Ik kan dus zeggen dat azathioprine een prima middel is, maar het heeft even geduurd om de juiste balans te vinden. Ik ben blij! Wel in de fase van azathioprine en allopurinol maagklachten gehad en maagtabletten geslikt. Geloof me neem originele omeprazol en geen cheap b merk (klachten namen enorm toe ipv af)! Later bekeken en nagedacht en waren het bij mij vooral spanningsklachten die maagproblemen veroorzaakte door de enorme stress volle periode. Nu weet ik waar het van komt en kan ik het accepteren en plaatsen. Niet overal zijn pilletjes voor nodig, je mindset is het halve werk! Wat betreft die zon..... Ik kan er weer tegen. Goed smeren uiteraard, maar dat geldt voor ieder mens! Ik let wel extra goed op mijn huid en ogen. Bij gekke situaties ga ik meteen op controle bij de huisarts. Ben dus wel alerter... V.w.b. de vermoeidheid. Lastig... Ik werk fulltime en dat is zwaar. Vroeg op staan en vroeg naar bed. Acceptatie is belangrijk.

19-06-2017 | Vrouw | 58
azathioprine (100mg)
Colitis ulcerosa
Ik slik deze als onderhouds medicatie,samen met salofalk 3 gr granulaatkorrels. Sinds verleden maand een goede opvlamming,na jaren. (Vanaf)2008 bijna klachtenvrij. Nu budenoside 3 capsules er tijdelijk bij,om de ontsteking weer onder controle te krijgen. Waardes waren verhoogd.Ik heb het idee dat budenoside niets doet.Donderdag weer een belafspraak met m.d.l arts.

06-06-2017 | Vrouw | 31
Colitis ulcerosa
Met dit medicijn was colitis ulcerosa prima onder controle. In 2014 zwanger geworden en azathioprine mocht gewoon gebruikt worden tijdens zwangerschap. Bij 6,5 maand zwangerschap heb ik zwangerschapscholestase gekregen, met vroeggeboorte van dochter tot gevolg. Toen op goed geluk tijdelijk gestopt met azathioprine om borstvoeding te kunnen geven aan dochter. Er was immers [lees meer...]niets bekend over mogelijke schadelijkheid voor premature kinderen. Dit is allemaal goed gegaan. Bij volgende zwangerschap (zonder medicijnen) heb ik pas bij 38 weken zwangerschapscholestase gekregen. Mijn MDL-arts vermoed dat de azathioprine destijds wel nadelige invloed heeft gehad op mijn leverfunctie, waardoor de cholestase toen al zo vroeg in de zwangerschap gebeurde. Ik heb geluk dat mijn dochter het overleefd heeft!

19-05-2017 | Vrouw | 30
Ziekte van Crohn
Na een endoscopie wegens hevige pijnklachten werd de ziekte van Crohn geconstateerd. Op advies van de specialist begon ik met Prednisolon (30mg). Twee weken daarna ben ik begonnen met de inname van 150mg Azathrioprine. Aanvankelijk had ik geen problemen met het innemen van beide medicijnen. Dit tot een maand nadat ik ben begonnen met het gebruik van Azathriprine. De klacht[lees meer...]en begonnen met druk op de maag en resulteerde in een ongelofelijk opgeblazen gevoel (bleef vast zitten), misselijkheid, druk op de borst, geen eetlust. Na het innemen van het medicijn braakte ik alles uit en ik bleef braken tot mijn maag helemaal leeg was. Uiteindelijk ben ik na verschillende bezoeken aan de huisarts naar de specialist gegaan die mij vertelde dat dit een reactie was op Azathiorprine. Inmiddels ben gestopt met het innemen van dit medicijn en voel mij na enkele dagen zonder gebruik een stuk beter. Over enkele weken (als mijn maag rustiger is) zal ik overgaan op een ander middel. Helaas reageerde ik niet goed op dit medicijn...

19-05-2017 | Vrouw | 34
azathioprine (75mg)
Ziekte van Crohn
Mei 2016 ziekte van crohn geconstateerd. Azathioprine voorgeschreven gekregen in combinatie met remicade. In 2 maanden 3/4 van mijn haar kwijt geraakt. Direct mee gestopt, zelfs 'na het stoppen er mee 1 maand lang nog haar uitval gehad. Mijn haren zijn wel weer teruggekomen. Werd ook sneller ziek maar dat kan ook wel door de remicade komen.

07-04-2017 | Vrouw | 19
Colitis ulcerosa
Na onvoldoende effectiviteit prednison besloot mijn MDL-arts azathioprine voor te schrijven. Ik gebruik het inmiddels al ruim 2 jaar en het heeft mijn leven gered. Ik kan normaal functioneren, werk full time en heb weinig klachten.

15-01-2017 | Vrouw | 29
azathioprine (50mg)
In oktober gestart met een proefkuur Imuran 100mg per dag, als test voor de behandeling van AZOOR (auto-immunziekte waarbij het netvlies wordt aangetast). Eind december bleek mijn rechteroog goed te reageren, links was slechter geworden. Op advies van mijn specialist de dosis opgehoogd naar 150 mg per dag. Bijwerkingen: gelig gezicht en neon-gele urine, vatbaarder voor inf[lees meer...]ecties en minder zin in eten/ alcohol. Eerste bloedmetingen waren goed, tweede verwacht ik dat het minder is (gezien gelige huid).

17-11-2016 | Vrouw | 22
Ziekte van Crohn
Na Prednisolon overgegaan op azathioprine, goed gegaan voor een jaar (geen bijwerkingen, geen last van opvlammingen). Daarna moest ik allupurinol erbij gaan slikken. Deze medicijnen versterken elkaar. Toen toch weer een ontsteking ontdekt in mn darmen. Entocort gekregen en sinds ik dat heb geslikt zijn al mn waardes in bloed en ontlasting etc. goed. Nu alle waardes goed zi[lees meer...]jn begin ik ineens allerlei bijwerkingen te krijgen van de azathioprine. Vermoeidheid, huiduitslag, oogontsteking, veel hoesten en bijna constant verkouden. Dokter heeft aangeraden te stoppen met al mn medicijnen komende weken, hierna mag ik overgaan om het nieuwe medicijn 6-thioguanine. Schijnt veel minder bijwerkingen te hebben. Ben benieuwd.

06-06-2016 | Vrouw | 67
Myasthenia gravis
Na 10 dagen hoge koorts met koude rillingen. Ernstige, invaliderende spier- en gewrichtspijnen. Na enkele dagen, na het stoppen nog ernstige huiduitslag.

18-02-2016 | Vrouw | 24
Ziekte van Crohn
Azathioprine voor korte tijd proberen op te bouwen, maar helaas werd ik al gauw heel ziek (koortsig, ellendig, ...) en mijn leverwaarden zo hoog dat mijn arts bijna in paniek opbelde om te zeggen dat ik onmiddelijk moest stoppen ermee. Persoonlijk dus geen baat gehad bij het middel.

12-10-2015 | Vrouw | 36
Colitis ulcerosa
Mijn colitus ulcerosa is een agressieve ontsteking. De rustige periodes zijn kort. Bijna alle klysma's hebben we geprobeerd en zelfs Prednisolin (tablet) hielp niet. Uiteindelijk heb ik de laatste 6 jaar 2 ziekenhuisopnames gehad en tijdens opname Prednisolon in infuus gehad. Dit hielp wel. Remicade zorgde ook niet voor verbetering en daar zijn we dan ook snel mee gestopt [lees meer...]aangezien dit een zeer duur medicijn is. Met de Azathioprine blijft het vrij stabiel, maar helaas niet altijd afdoende. Wel krijg ik last van klachten zoals gewrichtspijnen en extreme vermoeidheid. De vermoeidheid is zelfs aanwezig tijdens de rustige periodes. De laatste tijd heb ik veel moeite met de acceptatie van het hebben van Colitus Ulcerosa......

27-08-2015 | Vrouw | 29
azathioprine (25mg)
Ziekte van Crohn
Mijn bloedwaarden waten zeer afwijkend. Vooral mijn lever kon dit niet aan.

20-08-2015 | Vrouw | 69
Blaarziekte
Na een jaar gebruik ivm een auto-immuunziekte, een zeer zeldzame maar agressieve vorm van huidkanker, merkelceltumor. Snijranden schoon, gelukkig. nu afwachten.. meteen gestopt met medicijn en alternatieve medicatie die de afweer niet afbreken.

22-06-2015 | Vrouw | 64
Ziekte van Crohn
Bij mij is de ziekte vastgesteld in 1989. Ik nam jaren Salazopirine en Prednisol, had regelmatig ontstekingen, 10 jaar geleden kreeg ik een andere specialist en hij stelde Imuran voor, sindsdien heb ik geen opflakkeringen meer en een normale stoelgang wat fantastisch is na jarenlange diarree. Van mogelijke bijwerkingen heb ik geen last. Veertien dagen geleden nog een volll[lees meer...]edige coloscopie gehad, mijn dikke darm zag er prima uit. Moe voel ik me ook soms maar wie heeft dat niet. Ik ben veel beter met dan zonder Imuran.

17-04-2015 | Vrouw | 46
azathioprine (100mg)
Imuran werkte bij mij helaas niet bij auto immuunziekte

16-04-2015 | Vrouw | 36
azathioprine (150mg)
Crohn
crohn is rustig maar last van de gewrichten