Ervaringen met Azathioprine

azathioprine

Ziekte van Crohn (62 meningen)
Colitis ulcerosa (33 meningen)
Systemische Lupus Erythematodes (SLE) (4 meningen)
Auto-immuunziekte (2 meningen)
Orgaantransplantatie (2 meningen)
Vasculitis (1 mening)

Azathioprine (Imuran)

Bojan Nikolik (12-07-2015)

03-02-2017 | Man | 58
azathioprine (200mg)
Leverziekte
Na constatering dat een leverontsteking was ontstaan door een Auto immuumziekte ben ik begonnen met azathioprine in combinatie met prednison. In het begin 150 mg azathioprine en 30mg prednison. Ik heb hier geen bijwerkingen van gekregen maar ben toen wel in korte tijd veel aangekomen. Op dit moment slik ik nog 200mg azathioprine en 5mg prednison. Sinds een aantal jaren zij[lees meer...]n er op steeds meer plekken wratten ontstaan wat komt door de verminderde weerstand maar verder heb ik geen problemen.

23-07-2016 | Man | 34
Eczeem
Al mijn hele leven kamp ik met eczeem in heftige vorm. Langere periodes onder controle gehad d.m.v. hormoonzalf. Hoe goed dit op het moment van smeren (en de 2 dagen) er na ook werkte, ging het gebruik van kwaad tot erger. Uiteindelijk was de eczeem in mijn gezicht, hals, armen, handen, benen en buik zo heftig dat ik 5 dagen van de week hormoonzalf smeerde. Na 1000 special[lees meer...]isten gezien te hebben kreeg ik via mijn dermatoloog Azathioprine. Begonnen met 100mg per dag. Na 3 maanden werkte het pas, maar sinds die dag geen huidproblemen meer gehad. In mijn hele leven nog niet eerder meegemaakt... Na een half jaar begon ik last te krijgen van een lage weerstand, waardoor ik vaak heftige griepverschijnselen kreeg. Soms wel drie keer in een maand voor drie dagen niks anders kunnen dan op bed liggen met hoge koorts. Dan ga je je afvragen wat zwaarder weegt. Voor mij is dat toch jeukvrij zijn. Toenop advies van de dermatoloog geminderd naar 50mg per dag. Afgelopen winter weer flink raak met o.a. een longontsteking. Ben toen 3 maanden gestopt met Azathioprine. Na die drie maanden weer opgepakt met 25mg tabletten per dag waardoor ik niet klachtvrij ben, maar het goed onder controle heb met af en toe hormoonzalf smeren. Ik zweer bij dit medicijn.

16-03-2016 | Man | 66
Ziekte van Crohn
Eerst ben ik 12 jaar met prednison behandeld. De bijwerkingen zoals suikerziekte en oogproblemen waren zo ernstig dat een nieuwe jonge arts op het idee kwam om over te schakelen op azathioprine. Dat gebruik ik nu 10 jaar. En nu moest ik naar de dermatoloog in verband met het risico op huidkanker. Die dermatoloog schrijft mij voor elke dag alle onbedekte huid met zonnebrand[lees meer...]olie in te smeren (protectiefactor 50). Ik vind dat heel belastend. Het lijkt me ook overdreven. Is bescherming alleen bij sterk zonlicht niet voldoende?

01-12-2015 | Man | 62
azathioprine (100mg)
Colitis ulcerosa
Had al viertal jaar colitis ulcerosa. Behandeling met cortisone was niet meer effectief. Na stoppen van de behandeling herviel ik onmiddellijk. Daarom schreef de specialist mij azathioprine voor. Ik moest opbouwen naar 200 mg/dag en het zou enkele weken duren voor ik effect had. Maar na een week was het al veel beter. Toen ik aan 200 mg zat had ik voortdurend braakneiginge[lees meer...]n. Uit eigen beweging verlaagde ik mijn dosis tot 100 mg/dag die ik 's avonds neem. Sindsdien (2.5 jaar geleden) heb ik geen last meer van de colitis, volledig normale stoelgang. Ook zijn regelmatige nier- en levertesten niet alarmerend. Voor mij tot nu toe de redding!

05-10-2015 | Man | 49
Ziekte van Crohn
Na mijn eerste operatie (door de fntstische zorg.. wachtlijst) in 2001 wat eigenlijk een noodoperatie bleek te zijn kwam mijn Crohn binnen 6maanden weer terug. Dus omdat ik vrij van medicijnen was na de eerste operatie werd ik eerst op Azathioprine gezet: daar werd voor gekozen. Internist vertelde aan ons dat er een mogelijkheid was dat er een geboorte afwijking zou kunnen[lees meer...] bestaan, maar daar was eigenlijk bij mannen vrijwel geen onderzoek naar gedaan. Een lang verhaal kort: na een gebruik van ongeveer 9 a 10 maanden werden de bloedplaatjes steeds maar lager en lager en ik werd zo geel als een (vul maar in.......). Het normale peil van de bloedplaatjes is nooit meer terug gekomen en zo'n 10 jaar later blijkt na grondig onderzoek dat mijn milt 2 maal zo groot is geworden en de leverfunctie zwak is. Na een leverpunctie is geconstateerd dat ik 1 van de weinigen was dat de Azthioprine mijn lever aangetast heeft en de milt die functie gedeeltelijk over heeft genomen. Andere bijkomstigheid is dat er dus vertakkingen van bloedvaten rond de slokdarm en in de maag en richting hart zijn gegaan om het zaakje maar rondgepompt te kunnen krijgen. Maar één arrogante internist dacht dat ik gewoon een drankorgel was, omdat ik zeeman ben.. met zo'n man ben je dan wel gauw klaar: in het zeegaande beroep dat ik uitoefende al die jaren op chemicaliëntankers werd er niet gedronken. Dat kost je acuut j baan! Ik ben erg klaar met medicijnen die niet uit de natuur komen. Goed voor het een en een drama voor het ander. Ik kan binnenkort een levertransplantatie aanvragen. Azathioprine? Never Nooit Meer! Maar toch weer aangeboden in hetzelfde ziekenhuis waar ik op controle ben, het interesseert hun niets dus.

07-05-2015 | Man | 20
Ziekte van Crohn
Goedkoop en slecht medicijn naar mijn mening. Ik heb last van ernstige vermoeidheid, futloosheid en duizeligheid. Ook moet ik regelmatig overgeven. Voor de arts geen rede om op een ander medicijn over te stappen want de waardes zijn goed. Naar mijn mening is dit een goedkope oplossing voor een groot probleem. Er zijn veel betere geneeswijzen dus hoop dat ik er zo snel mog[lees meer...]elijk af mag.

09-04-2015 | Man | 20
azathioprine (50mg)
Mijn broertje kreeg de diagnose van auto immuun hepatitis, toen hij 14 jaar was. En heeft dit medicijn voorgeschreven gekregen van de kinderarts. Echter heeft mijn broertje, nu 20 jaar, een zeldzame en zeer agressieve lymfklierkanker deze heet Hepatosplenic T-cell lymphoma. De artsen zeggen dat deze is gekomen door het gebruik van de Azathioprine. Nu vecht hij momenteel vo[lees meer...]or zijn leven en als er geen allogene stamceltransplantie plaatsvindt dan heeft hij niet lang te leven! Dit is ook alleen mogelijk als de kankercellen minimaal 50% afnemen. Nogmaals het is echt een zeer agressieve kanker. Dus conclusie is een verschrikkelijk medicijn! Als jullie denken dat prednison een paardenmiddel is, dan is dit het helemaal. En ik hoop hierbij jullie aan het nadenken te zetten, zodat er niet nog meer gevallen net zoals mijn broertje komen.

12-02-2015 | Man | 53
azathioprine
Ik heb een auto immuunziekte waardoor ik bloedarmoede krijg(AIHA). Ik maakte me veel zorgen over dit medicijn toen ik de bijsluiter las. Gelukkig heb ik geen last van bijwerkingen. En het is zeer effectief, dankzij dit middel ben ik bijna van de prednison af (wat wel veel bijwerkingen heeft). En de ziekte is al een half jaar niet meer actief.

18-11-2014 | Man | 54

01-11-2014 | Man | 23
Colitis ulcerosa
Dit medicijn is zo naar! Ik heb dit een week gebruikt om de opvlamming tegen te gaan en ik heb er 1 jaar na dato nog steeds last van nadat ik ben gestopt. Volgens de neuroloog heb ik een lichte vorm van neuropathie (zenuwbeschadiging) en het wordt vanzelf wel minder. Het lijkt heftiger te worden. Ik kan jullie zeggen dat het door dit medicijn komt. GEEN aanrader. Mijn v[lees meer...]ingers en tenen doen soms zo'n pijn dat het net een epileptische aanval lijkt, omdat ik gewoon GEK word. Vooral in de winter; van buiten naar binnen gaan: PIJN! Echt een nachtmerrie voor mij. Als ik ze kon aanklagen zou ik het doen!

18-09-2014 | Man | 56
Ziekte van Crohn
Slik inmiddels 7 jaar dit medicijn, begreep dat het pas na 3 maanden innemen effectief wordt. Heb er ontzettend veel baat bij, geen opvlammingen meer gekregen. Kreeg het nadat prednison niet meer werkte. Geen bijverschijnselen, opvallend is wel dat ik na 2 dagen een goede nachtrust heb gekend normaal naar het toilet ga. Dit was altijd wel anders :-) Voor mij fijn spul!

03-09-2014 | Man | 14
Crohn
In begin wat bijwerkingen, zoals misselijkheid en haaruitval, maar na enkele weken ging dat stukken beter. Nu bijna geen bijwerkingen meer. Alleen duidelijk gevoeliger voor ontstekingen . Slik het nu een half jaar, 50 Mg per dag, telkens voor het slapen gaan.

25-07-2012 | Man | 71
Ziekte van Crohn
Crohn al vele jaren ik krijg sinds een jaar allemaal witte vlekken op mijn huid het meeste op mijn armen mijn dermatoloog zegt dat het van de imuran komt die in azathioprine zit en daar word ik niet vrolijk van mijn dermatoloog heeft een paar maander met mijn internist contact gehad en zij wilde dat ik niet stop met dit medicijn zijn er nog meer mensen die deze kla[lees meer...]chten hebben ? Gr.Arie

07-06-2012 | Man | 46
Ziekte van Crohn
Dit middel remt de aanmaak van witte bloedcellen in het beenmerg, ook hier is de kans dat kankercellen hun kans grijpen vele malen groter dan bij een "normaal" mens. Bovendien ben ik kennelijk zo vatbaar als de pest voor voorbijkomende bacillen en virussen. Vorige week opgenomen geweest ivm een stafylocuccus aureus besmetting. Mijn hele nek, borst en gezicht waren enorm op[lees meer...]gezwollen. Terwijl je in een ziekenhuis ligt heb je op zaal meestal van doenmet een zaalarts, een arts in opleiding, en heel vaak slechts met co assistentjes. Ik bedoel daar niets badinerends mee, maar als je al zo lang crohn hebt heb je ook verstand van je eigen lijf en ziekte. Ik meldde bij opname een SA besmetting. Nee hoor, zei de co assistent, wij stellen onze eigen diagnose wel. Het tutje huppelt de kamer uit en men start virusremmers, want volgens de dokter was het een herpes infectie. Volgende dag, 41 graden koorts, zieker dan ziek en gewoon volhouden. Ik heb de arts uitgelegd en laten zien dat wondjes op miijn lip en lijf spontaan vocht begonnen uit te stoten. En dat ik dus een SA besmetting had omdat ik dat al heeeel vaak heb meegemaakt. Alleen virusremmers gaven ze me. Toen ik in het bijzijn van de co en zaalarts mijn huisarts belde, notabene in het ziekenhuisbed, om me een kuur met fluxapen voor tien dagen uit te schrijven, gingen de gordijnen weer heel gauw open. Ofg ik wel helemaal lekker was. Nee, was mijn antwoord, ik heb een SA besmetting, en daar moet ik voor behandeld worden anders ga ik dood. Hierop schiet die zaalarts in de lach en schrijft me wel fluxapen intraveneus voor. Week later liep ik het ziekenhuis uit. Hoezo arrogantie en bedweterigheid in de zorg. Mensen, gebruikt u dit soort middelen, wees dan gewoon ontzettend assertief, anders lig je binnen no time tussen zes plankjes.

26-10-2011 | Man | 46
Afstoting van gezonde lever
voel me een man van 80.Ben snel moe,heb gewrichtspijnen, pijn in onderrug, concentratieverlies regelmatig licht in hoofd, slecht slapend

19-06-2011 | Man | 24
Ziekte van Crohn
Vanwege mijn ziekte crohn gebruik ik nu 1 week 150 mg per dag samen met 30 mg Prednisolon. Wat een elende! Ik voel mij slechter dan voor heen. Heel de dag erg moe en misselijk. Futteloos, slecht humeur. Ook heb ik de derde dag erg moeten braken. Ik merk nog niets van positieve werkingen. Sinds 3 maanden weet ik dat ik Crohn heb. Aantal weken ging het steeds beter door de b[lees meer...]ehandeling met Prednisolon. Helaas ging het toch weer slechter en gebruik ik nu ook Azathioprine. Ik kijk het nog 1 week aan. Als het zo blijft wil ik wat anders. Ik ben 24 en voel me 80! Na twee stappen dood moe. werken is erg moeilijk...