Ervaringen met Azathioprine

azathioprine

Ziekte van Crohn (62 meningen)
Colitis ulcerosa (33 meningen)
Systemische Lupus Erythematodes (SLE) (4 meningen)
Orgaantransplantatie (2 meningen)
Auto-immuunziekte (1 mening)
Vasculitis (1 mening)

Azathioprine (Imuran)

Bojan Nikolik (12-07-2015)

01-05-2011 | Man | 47
Colitus Ulcerosa
Ik heb het idee dat ik sinds het innemen van Imuran (Azathioprine) gewrichtspijn heb met name onderin mijn rug. Nu krijg ik een verwijzing van mijn internist om op consult bij een reumatoloog te gaan. De pijn in mijn rug veroorzaakt stress in mijn onderrugspieren en bilspieren waardoor ik moeite heb met normaal lopen en me een oude man begin te voelen. Zijn er mogelijk and[lees meer...]eren met deze bijwerkingen. Ik overweeg om te stoppen met Imuran en alleen verder te gaan op de Entocort (6mg). groet, Ferry

18-10-2010 | Man
Crohn
Ik gebruik dit middel vanaf januari 2010 Ik had daarvoor al zoveel medicatie gehad voor de crohn en niets was efficient. Dit is werkelijk een wondermiddel voor mij en ben geheel van mijn buikklachten af. Wat ik wel heb sindsdien is huiduitslag, ik wordt gek van de jeuk op mijn rug. Ik weet niet of deze medicijnen dat veroorzaken maar had daarvoor geen last daarvan. In[lees meer...] november weer op controle bij mijn MDL arts, en zal hem dit vragen. Mag je bij imuran je wel laten vacineren tegen de griep?

20-09-2010 | Man
Colitis ulserosa
nou ik gebruik het nou twee weken, en begin last te krijgen van: pijnlijke knieen. misselijkheid, slecht slapen. hoofdpijn,groene ochtend urine, en koorts ,maar dat moet nog uitwijzen als het van de medicijn komt. {zie bijsluiter} dus bij elkaar is het gewoon troep die je vreet, kan toch niet zo zijn ,dat het waarvoor bedoeld is, je andere gezonde organen er op den duur [lees meer...]ook ziek van worden ?nou lekker spul ? het zou verboden moeten worden!

10-06-2010 | Man
Crohn
Helemaal geen problemen meer met de darmen. Maar ik heb heel veel uitslag in mijn gezicht en op mijn rug heel vervelend. Weet iemand of dat ook nog weg gaat de uitslag?

04-12-2023 | Vrouw | 30
azathioprine (75mg)
Nu 4 maanden onderweg met de Azathioprine. Meer mensen die ontzettend veel acne/ pukkels ervan krijgen, witte vlekken vlekken en haar uitval??? Vooral de acne is erg pijnlijk en speelt al 4 maanden lang - me hele huid zit onder de littekens waar ik eerst nooit pukkels had

13-08-2023 | Vrouw | 17
azathioprine (125mg)
Colitis ulcerosa
Ik ben met Azathioprine begonnen een half jaar nadat ik de diagnose Colitis Ulcerosa kreeg. Ik had een half jaar Pentasa 2gr gebruikt maar dat werkte helemaal niet. Binnen een week merkte ik verschil, minder buikpijn en bloed in ontlasting was na een week volledig weg. Ik merkte snel dat ik er wel erg misselijk van werd. Na contact met mijn MLD-arts ben ik overgegaan op[lees meer...] Thiosix, deze was veel duurder en werd pas vergoed als ik 18 werd dus dat heeft nog een half jaar geduurd. Sindsdien is de misselijkheid grotendeels weg en blijven de ergere klachten vooral weg.

06-06-2023 | Vrouw | 24
Ziekte van Crohn
In 2022 is bij mij de ziekte van Crohn gediagnosticeerd. Hierbij meteen azathioprine in combinatie met Adalimumab voorgeschreven gekregen. Dit werkt voor mij ontzettend goed en heb dus ook een positieve ervaring. In het begin wel vaker verkouden geweest ivm mijn weerstand, maar dat is natuurlijk te overzien in vergelijking tot de onbehandelde klachten van de ziekte van Cro[lees meer...]hn.

26-09-2022 | Vrouw | 44
azathioprine (50mg)
Systemische Lupus Erythematodes (SLE)
Na een jaar gebruik van Azathioprine stop ik nu met het gebruik ervan. Mijn trombo's en leuko's zijn te laag en mijn lever vindt het ook niet prettig meer. Ik stap in overleg met de immunoloog over op Cellcept. Hopelijk doet dit de SLE activiteit afnemen.

20-08-2022 | Vrouw | 23

01-10-2021 | Vrouw | 31
azathioprine (50mg)
Systemische Lupus Erythematodes (SLE)
Medicijn 2 jaar gebruikt, bleek zich te stapelen in het bloed en was ver boven de toxische grens. 100mg Allopurinol erbij gekregen om de opname van azathioprine te verbeteren. Sindsdien nachtmerries, vreemde en toch realistische dromen. Ik wordt vaker wakker in de nacht. Sinds de betere opname heb ik een slechter geheugen, vergeetachtig en zwak cognitie. Studeren of zelfs [lees meer...]gewoon lezen is moeilijk want ik vergeet wat ik gelezen heb. 's ochtends word ik wakker met een hoofdpijn alsof ik een kater heb, vooral als mijn diner niet zo zwaar is. Als ik ze niet samen met voedsel neem krijg ik koorts, extreme hoofdpijn en misselijkheid tot aan overgeven toe. Ik overweeg om te stoppen als mijn slaap niet verbetert. Ik had nooit nachtmerries en een zeer goede geheugen. Ik heb een zwangerschapswens en moest daarom overstappen van Mycofenolzuur op azathioprine. Ik was erg tevreden over de vorige behandeling maar Mycofenolzuur mag niet gebruikt worden tijdens de zwangerschap.

07-03-2021 | Vrouw | 54
Colitis ulcerosa
Ik kreeg Aziotoprine voor de darmen, alleen had moeite met spraak en trillende benen.nu moest ik vorige week acuut stoppen vanwege hoge leverwaardes. Dus 1 week gestopt en klachten waren weg ,maar ik heb ook weer bloed en slijm bij ontlasting nu ben ik sinds vrijdag weer begonnen maar wel met een lagere dosering ,en nu heb ik dus weer trillende benen en spraak problemen. [lees meer...] Hiervoor heb ik Combinatie clisma’s gehad maar werkte ook niet meer. Pentasa zetpillen gebruikt . Maar werkte ook niet meer.

19-02-2021 | Vrouw | 53
Colitis ulcerosa
Ik heb colitus ulserosa en ik heb dit medicijn Aziotoprine gekregen voor onderhoud . Maar ik heb sinds ik dit middel slik constant hoofdpijn/ migraine,ook heil moeite met spraak en trillingen in mijn benen ,maar volgens mijn mdl arts stond dat niet-bindend de bijwerkingen .de hoofdpijn wel , maar ik wil graag weten wTik kan doen aan de hoofdpijn?

28-10-2020 | Vrouw | 25
Ziekte van Crohn
Ik ben Azathioprine gaan slikken om te voorkomen dat ik antistoffen zou aanmaken tegen de medicijnen die ik krijg via het infuus (infliximab). Na een paar weken kreeg ik ontzettend pijn in mijn bovenbuik. Hiermee naar dokter gegaan en bloedonderzoek gedaan. Ondertussen ben ik de helft van mijn haar verloren. Mijn lever kon deze medicijnen niet aan, dus maar weer mee gestop[lees meer...]t. Ik ga nu over naar Thiosix. Ben benieuwd.

14-08-2020 | Vrouw | 33
Oogontsteking
Voor mijn autoimmuunziekte (POHS, ontstekingen aan net- en vaatvlies) gebruik ik Humira. Om hier geen antistoffen tegen aan te maken heb ik een tweede immuunsysteemonderdrukker nodig. Heb hiervoor een jaar Ciclosporine gebruikt, maar vanwege complicaties moet ik overstappen naar een ander medicijn. Gestart met Azathiorpine, 100mg per dag (had eerder al eens 150mg per dag, [lees meer...]hiervan werd ik geel). Voelde me vanaf de start niet goed. Eerst geen eetlust meer wat langzaam overging in misselijkheid en uiteindelijk constant overgeven. Continu vermoeid, vreselijke hoofdpijnen die dagen aanhielden en niet minder werken (uiteindelijk alleen met tramadol). Na 6 weken bloedwaarden geprikt en die waren niet goed: opbouw van billirubine en een te hoge medicijnspiegel. Direct na stoppen voelde ik me weer goed.

29-06-2020 | Vrouw | 41
azathioprine (50mg)
Na geopereerd en bestraald te zijn aan ontstekingen vanuit mijn hypofyse die zich uitbreidde in mijn hoofd heb ik hierna Azathioprine geslikt en dat ging goed tot letterlijk op de dag dat ik zal gaan afbouwen na twee jaar. Ik kreeg een nare alvleesklierontsteking. Waar ik soms nog last(rot gevoel) van heb.

05-02-2020 | Vrouw | 62
azathioprine (150mg)
Na gebruik van 100mg prednison afbouwend later op 20mg prednison 150mg azathioprine erbij. Nu alleen 3 maanden alleen azathioprine.