azathioprine

Ziekte van Crohn (58 meningen)
Colitis ulcerosa (32 meningen)
Lupus (3 meningen)
Reumatoïde artritis (2 meningen)
Orgaantransplantatie (2 meningen)
Vasculitis (1 mening)
Auto-immuunziekte (0 meningen)

Azathioprine (Imuran)

Bojan Nikolik (12-07-2015)

27-08-2015 | Vrouw | 29
azathioprine (25mg)
Ziekte van Crohn
Mijn bloedwaarden waten zeer afwijkend. Vooral mijn lever kon dit niet aan.

07-05-2015 | Man | 20
Ziekte van Crohn
Goedkoop en slecht medicijn naar mijn mening. Ik heb last van ernstige vermoeidheid, futloosheid en duizeligheid. Ook moet ik regelmatig overgeven. Voor de arts geen rede om op een ander medicijn over te stappen want de waardes zijn goed. Naar mijn mening is dit een goedkope oplossing voor een groot probleem. Er zijn veel betere geneeswijzen dus hoop dat ik er zo snel mog[lees meer...]elijk af mag.

01-04-2015 | Vrouw | 49
azathioprine (200mg)
Colitis ulcerosa
Vanwege het feit dat de pentasa alleen niet sterk genoeg was en ik dus weer een opvlamming kreeg, schreef de specialist azothioprine voor. Per week opgebouwd met 1 tablet. Na 5 weken kreeg ik ineens weer diarree en het avondeten kwam er net zo snel weer uit als ik het gegeten had. Na 5 dagen heb ik de specialist gebeld. Bloed prikken en na een telefonisch consult moest ik [lees meer...]meteen stoppen met dit medicijn.

22-02-2013 | Vrouw | 50
Colitis ulcerosa
Zeer veel energieverlies, was niet voldoende om gehele opvlamming binnen3 dagen te voorkomen, dit was vermoedelijk geen darminfectie.

14-01-2013 | Vrouw | 21
Ziekte van Crohn
Ik weet sinds december dat ik de ziekte van Crohn heb, maar ik heb nog nooit opvlammingen gehad. Wel medicijnen gekregen, om de kans dat het erger wordt te beperken en om andere redenen. In het begin had ik nergens last van (slikte 1x per dag 50mg). Toen werd de dosis verhoogd naar 100 mg per dag en vanaf toen hield ik geen eten meer binnen, hoofdpijn, zwaar vermoeid, ver[lees meer...]hoging, zweetaanvallen in de nacht, en ik kreeg vrij snel Erythema nodosum (toeval, of niet..? Ik weet het niet). De bijwerkingen hielden op na een week of 2. Toen weer bloed laten prikken, en kreeg ik een dringend telefoontje van mijn arts om direct met het middel te stoppen omdat uit mijn bloedtest bleek dat ik leverfunctiestoornissen had gekregen. Dus nee, ik heb niks gehad aan het middel, je lichaam moet dit middel maar net kunnen trekken, en mijn lichaam is daar niet toe in staat. Als m'n lever weer normaal doet ga ik waarschijnlijk aan een ander middel beginnen (puri-nethol misschien).

10-01-2013 | Vrouw | 33
Ziekte van Crohn
het middel werd bij mij niet voldoende opgenomen. Bijwerkingen zoals vermindering eetlust en haaruitval.

31-12-2012 | Vrouw | 21
Crohn
In het begin (begin december) slikte ik 1x 50mg per dag voor een milde vorm van Crohn, dat ging prima, geen bijwerkingen. Twee weken en een bloedtest die in orde was later de dosis verhoogd naar 2x 50mg per dag, en toen ging het flink mis. Eerste dagen constant misselijk en braakneigingen, maar dat ging wel voorbij toen ik ze verspreid over de dag begon te slikken. Daarna [lees meer...]veel hoofdpijn, vermoeidheid, verhoging 's avonds en zweetaanvallen in bed. Ook dat ging wel voorbij. En nu heb ik bont en blauwe onderbenen, dikke enkels en veel pijn eraan en ben ik met mijn arts aan het overleggen wat te doen. Positief punt: het werkt wel, ik heb nu na een maandje al nauwelijks meer buikkrampen en een opgeblazen gevoel, maar de hoeveelheid bijwerkingen overschaduwt dit nogal.

27-10-2010 | Vrouw
Ziekte van Crohn
Ik slik een aantal maanden en gaat steeds slechter met mij zelf, en met mijn darmen blijft het het zelfde. Bijwerkingen geirriteerde ooglede en rondon mijn neus. vermoeidheid en zeer licht ontvlambaar zwaar geirriteerd dus slaap slecht veel nacht merrie's. en een zeer droge huid. Ga snel contact op nemen met mijn arts want dit gaat niet goed. Groetjes.

18-05-2010 | Man
Ziekte van crohn

24-04-2010 | Vrouw
Ziekte van Crohn
De verschillende bijwerking die ik ondervind is, het steeds erger worden van spier- en gewrichtspijnen.

01-10-2021 | Vrouw | 31
Lupus
Medicijn 2 jaar gebruikt, bleek zich te stapelen in het bloed en was ver boven de toxische grens. 100mg Allopurinol erbij gekregen om de opname van azathioprine te verbeteren. Sindsdien nachtmerries, vreemde en toch realistische dromen. Ik wordt vaker wakker in de nacht. Sinds de betere opname heb ik een slechter geheugen, vergeetachtig en zwak cognitie. Studeren of zelfs [lees meer...]gewoon lezen is moeilijk want ik vergeet wat ik gelezen heb. 's ochtends word ik wakker met een hoofdpijn alsof ik een kater heb, vooral als mijn diner niet zo zwaar is. Als ik ze niet samen met voedsel neem krijg ik koorts, extreme hoofdpijn en misselijkheid tot aan overgeven toe. Ik overweeg om te stoppen als mijn slaap niet verbetert. Ik had nooit nachtmerries en een zeer goede geheugen. Ik heb een zwangerschapswens en moest daarom overstappen van Mycofenolzuur op azathioprine. Ik was erg tevreden over de vorige behandeling maar Mycofenolzuur mag niet gebruikt worden tijdens de zwangerschap.

19-02-2021 | Vrouw | 53
Colitis ulcerosa
Ik heb colitus ulserosa en ik heb dit medicijn Aziotoprine gekregen voor onderhoud . Maar ik heb sinds ik dit middel slik constant hoofdpijn/ migraine,ook heil moeite met spraak en trillingen in mijn benen ,maar volgens mijn mdl arts stond dat niet-bindend de bijwerkingen .de hoofdpijn wel , maar ik wil graag weten wTik kan doen aan de hoofdpijn?

05-02-2020 | Vrouw | 62
azathioprine (150mg)
Na gebruik van 100mg prednison afbouwend later op 20mg prednison 150mg azathioprine erbij. Nu alleen 3 maanden alleen azathioprine.

12-01-2019 | Vrouw | 37
azathioprine (50mg)
Ik heb de ziekte van Behcet en mijn klachten waren erg toegenomen. De opvlamming was wekelijks waardoor ik continu ziek was. Na het starten met imuran voelde ik me na enkele weken veel beter. Had meer energie en mijn opvlamming nam af tot 1 keer per 6 weken ipv wekelijks. Daarnaast minder ontstekingen. Nu ruim een jaar later is het effect afgenomen. Ik heb nu elke 3/4 weke[lees meer...]n last van een opvlamming en de ontstekingen nemen weer in hevigheid toe.

15-01-2017 | Vrouw | 29
azathioprine (50mg)
In oktober gestart met een proefkuur Imuran 100mg per dag, als test voor de behandeling van AZOOR (auto-immunziekte waarbij het netvlies wordt aangetast). Eind december bleek mijn rechteroog goed te reageren, links was slechter geworden. Op advies van mijn specialist de dosis opgehoogd naar 150 mg per dag. Bijwerkingen: gelig gezicht en neon-gele urine, vatbaarder voor inf[lees meer...]ecties en minder zin in eten/ alcohol. Eerste bloedmetingen waren goed, tweede verwacht ik dat het minder is (gezien gelige huid).

17-11-2016 | Vrouw | 22
Ziekte van Crohn
Na Prednisolon overgegaan op azathioprine, goed gegaan voor een jaar (geen bijwerkingen, geen last van opvlammingen). Daarna moest ik allupurinol erbij gaan slikken. Deze medicijnen versterken elkaar. Toen toch weer een ontsteking ontdekt in mn darmen. Entocort gekregen en sinds ik dat heb geslikt zijn al mn waardes in bloed en ontlasting etc. goed. Nu alle waardes goed zi[lees meer...]jn begin ik ineens allerlei bijwerkingen te krijgen van de azathioprine. Vermoeidheid, huiduitslag, oogontsteking, veel hoesten en bijna constant verkouden. Dokter heeft aangeraden te stoppen met al mn medicijnen komende weken, hierna mag ik overgaan om het nieuwe medicijn 6-thioguanine. Schijnt veel minder bijwerkingen te hebben. Ben benieuwd.

Thyrax Duotab (866) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (580) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (533) - Antibiotica - penicillines breedspectrum