Ervaringen met Azathioprine

azathioprine

Ziekte van Crohn (62 meningen)
Colitis ulcerosa (33 meningen)
Systemische Lupus Erythematodes (SLE) (4 meningen)
Auto-immuunziekte (2 meningen)
Orgaantransplantatie (2 meningen)
Vasculitis (1 mening)

Azathioprine (Imuran)

Bojan Nikolik (12-07-2015)

05-10-2015 | Man | 49
azathioprine (25mg)
Ziekte van Crohn
Na mijn eerste operatie (door de fntstische zorg.. wachtlijst) in 2001 wat eigenlijk een noodoperatie bleek te zijn kwam mijn Crohn binnen 6maanden weer terug. Dus omdat ik vrij van medicijnen was na de eerste operatie werd ik eerst op Azathioprine gezet: daar werd voor gekozen. Internist vertelde aan ons dat er een mogelijkheid was dat er een geboorte afwijking zou kunnen[lees meer...] bestaan, maar daar was eigenlijk bij mannen vrijwel geen onderzoek naar gedaan. Een lang verhaal kort: na een gebruik van ongeveer 9 a 10 maanden werden de bloedplaatjes steeds maar lager en lager en ik werd zo geel als een (vul maar in.......). Het normale peil van de bloedplaatjes is nooit meer terug gekomen en zo'n 10 jaar later blijkt na grondig onderzoek dat mijn milt 2 maal zo groot is geworden en de leverfunctie zwak is. Na een leverpunctie is geconstateerd dat ik 1 van de weinigen was dat de Azthioprine mijn lever aangetast heeft en de milt die functie gedeeltelijk over heeft genomen. Andere bijkomstigheid is dat er dus vertakkingen van bloedvaten rond de slokdarm en in de maag en richting hart zijn gegaan om het zaakje maar rondgepompt te kunnen krijgen. Maar één arrogante internist dacht dat ik gewoon een drankorgel was, omdat ik zeeman ben.. met zo'n man ben je dan wel gauw klaar: in het zeegaande beroep dat ik uitoefende al die jaren op chemicaliëntankers werd er niet gedronken. Dat kost je acuut j baan! Ik ben erg klaar met medicijnen die niet uit de natuur komen. Goed voor het een en een drama voor het ander. Ik kan binnenkort een levertransplantatie aanvragen. Azathioprine? Never Nooit Meer! Maar toch weer aangeboden in hetzelfde ziekenhuis waar ik op controle ben, het interesseert hun niets dus.

27-08-2015 | Vrouw | 29
azathioprine (25mg)
Ziekte van Crohn
Mijn bloedwaarden waten zeer afwijkend. Vooral mijn lever kon dit niet aan.

07-05-2015 | Man | 20
Ziekte van Crohn
Goedkoop en slecht medicijn naar mijn mening. Ik heb last van ernstige vermoeidheid, futloosheid en duizeligheid. Ook moet ik regelmatig overgeven. Voor de arts geen rede om op een ander medicijn over te stappen want de waardes zijn goed. Naar mijn mening is dit een goedkope oplossing voor een groot probleem. Er zijn veel betere geneeswijzen dus hoop dat ik er zo snel mog[lees meer...]elijk af mag.

01-04-2015 | Vrouw | 49
azathioprine (200mg)
Colitis ulcerosa
Vanwege het feit dat de pentasa alleen niet sterk genoeg was en ik dus weer een opvlamming kreeg, schreef de specialist azothioprine voor. Per week opgebouwd met 1 tablet. Na 5 weken kreeg ik ineens weer diarree en het avondeten kwam er net zo snel weer uit als ik het gegeten had. Na 5 dagen heb ik de specialist gebeld. Bloed prikken en na een telefonisch consult moest ik [lees meer...]meteen stoppen met dit medicijn.

22-02-2013 | Vrouw | 50
Colitis ulcerosa
Zeer veel energieverlies, was niet voldoende om gehele opvlamming binnen3 dagen te voorkomen, dit was vermoedelijk geen darminfectie.

14-01-2013 | Vrouw | 21
Ziekte van Crohn
Ik weet sinds december dat ik de ziekte van Crohn heb, maar ik heb nog nooit opvlammingen gehad. Wel medicijnen gekregen, om de kans dat het erger wordt te beperken en om andere redenen. In het begin had ik nergens last van (slikte 1x per dag 50mg). Toen werd de dosis verhoogd naar 100 mg per dag en vanaf toen hield ik geen eten meer binnen, hoofdpijn, zwaar vermoeid, ver[lees meer...]hoging, zweetaanvallen in de nacht, en ik kreeg vrij snel Erythema nodosum (toeval, of niet..? Ik weet het niet). De bijwerkingen hielden op na een week of 2. Toen weer bloed laten prikken, en kreeg ik een dringend telefoontje van mijn arts om direct met het middel te stoppen omdat uit mijn bloedtest bleek dat ik leverfunctiestoornissen had gekregen. Dus nee, ik heb niks gehad aan het middel, je lichaam moet dit middel maar net kunnen trekken, en mijn lichaam is daar niet toe in staat. Als m'n lever weer normaal doet ga ik waarschijnlijk aan een ander middel beginnen (puri-nethol misschien).

10-01-2013 | Vrouw | 33
Ziekte van Crohn
het middel werd bij mij niet voldoende opgenomen. Bijwerkingen zoals vermindering eetlust en haaruitval.

31-12-2012 | Vrouw | 21
Crohn
In het begin (begin december) slikte ik 1x 50mg per dag voor een milde vorm van Crohn, dat ging prima, geen bijwerkingen. Twee weken en een bloedtest die in orde was later de dosis verhoogd naar 2x 50mg per dag, en toen ging het flink mis. Eerste dagen constant misselijk en braakneigingen, maar dat ging wel voorbij toen ik ze verspreid over de dag begon te slikken. Daarna [lees meer...]veel hoofdpijn, vermoeidheid, verhoging 's avonds en zweetaanvallen in bed. Ook dat ging wel voorbij. En nu heb ik bont en blauwe onderbenen, dikke enkels en veel pijn eraan en ben ik met mijn arts aan het overleggen wat te doen. Positief punt: het werkt wel, ik heb nu na een maandje al nauwelijks meer buikkrampen en een opgeblazen gevoel, maar de hoeveelheid bijwerkingen overschaduwt dit nogal.

27-10-2010 | Vrouw
Ziekte van Crohn
Ik slik een aantal maanden en gaat steeds slechter met mij zelf, en met mijn darmen blijft het het zelfde. Bijwerkingen geirriteerde ooglede en rondon mijn neus. vermoeidheid en zeer licht ontvlambaar zwaar geirriteerd dus slaap slecht veel nacht merrie's. en een zeer droge huid. Ga snel contact op nemen met mijn arts want dit gaat niet goed. Groetjes.

04-12-2023 | Vrouw | 30
azathioprine (75mg)
Nu 4 maanden onderweg met de Azathioprine. Meer mensen die ontzettend veel acne/ pukkels ervan krijgen, witte vlekken vlekken en haar uitval??? Vooral de acne is erg pijnlijk en speelt al 4 maanden lang - me hele huid zit onder de littekens waar ik eerst nooit pukkels had

05-11-2023 | Man | 50
Ziekte van Crohn
Jaren lang imuran gebruikt waardoor ik nu ernstige huid problemen heb. Huidkanker ontwikkeld en heb al 2 carcinomen heb moeten laten wegsnijden. Wratjes over heel het lichaam. Staat trouwens ook vermeld op de bijsluiter. Na het stoppen met imuran waren binnen de 6 maanden de wratjes verdwenen. Echter de huid is enorm beschadigd waardoor ik niet meer in de zon mag komen. Be[lees meer...]n nu overgeschakeld op Entyvio maar helaas is het kwaad geschiedt. Eén raad, neem het niet!!!

13-08-2023 | Vrouw | 17
azathioprine (125mg)
Colitis ulcerosa
Ik ben met Azathioprine begonnen een half jaar nadat ik de diagnose Colitis Ulcerosa kreeg. Ik had een half jaar Pentasa 2gr gebruikt maar dat werkte helemaal niet. Binnen een week merkte ik verschil, minder buikpijn en bloed in ontlasting was na een week volledig weg. Ik merkte snel dat ik er wel erg misselijk van werd. Na contact met mijn MLD-arts ben ik overgegaan op[lees meer...] Thiosix, deze was veel duurder en werd pas vergoed als ik 18 werd dus dat heeft nog een half jaar geduurd. Sindsdien is de misselijkheid grotendeels weg en blijven de ergere klachten vooral weg.

01-10-2021 | Vrouw | 31
azathioprine (50mg)
Systemische Lupus Erythematodes (SLE)
Medicijn 2 jaar gebruikt, bleek zich te stapelen in het bloed en was ver boven de toxische grens. 100mg Allopurinol erbij gekregen om de opname van azathioprine te verbeteren. Sindsdien nachtmerries, vreemde en toch realistische dromen. Ik wordt vaker wakker in de nacht. Sinds de betere opname heb ik een slechter geheugen, vergeetachtig en zwak cognitie. Studeren of zelfs [lees meer...]gewoon lezen is moeilijk want ik vergeet wat ik gelezen heb. 's ochtends word ik wakker met een hoofdpijn alsof ik een kater heb, vooral als mijn diner niet zo zwaar is. Als ik ze niet samen met voedsel neem krijg ik koorts, extreme hoofdpijn en misselijkheid tot aan overgeven toe. Ik overweeg om te stoppen als mijn slaap niet verbetert. Ik had nooit nachtmerries en een zeer goede geheugen. Ik heb een zwangerschapswens en moest daarom overstappen van Mycofenolzuur op azathioprine. Ik was erg tevreden over de vorige behandeling maar Mycofenolzuur mag niet gebruikt worden tijdens de zwangerschap.

19-02-2021 | Vrouw | 53
Colitis ulcerosa
Ik heb colitus ulserosa en ik heb dit medicijn Aziotoprine gekregen voor onderhoud . Maar ik heb sinds ik dit middel slik constant hoofdpijn/ migraine,ook heil moeite met spraak en trillingen in mijn benen ,maar volgens mijn mdl arts stond dat niet-bindend de bijwerkingen .de hoofdpijn wel , maar ik wil graag weten wTik kan doen aan de hoofdpijn?

05-02-2020 | Vrouw | 62
azathioprine (150mg)
Na gebruik van 100mg prednison afbouwend later op 20mg prednison 150mg azathioprine erbij. Nu alleen 3 maanden alleen azathioprine.

12-01-2019 | Vrouw | 37
azathioprine (50mg)
Ik heb de ziekte van Behcet en mijn klachten waren erg toegenomen. De opvlamming was wekelijks waardoor ik continu ziek was. Na het starten met imuran voelde ik me na enkele weken veel beter. Had meer energie en mijn opvlamming nam af tot 1 keer per 6 weken ipv wekelijks. Daarnaast minder ontstekingen. Nu ruim een jaar later is het effect afgenomen. Ik heb nu elke 3/4 weke[lees meer...]n last van een opvlamming en de ontstekingen nemen weer in hevigheid toe.