azathioprine

Ziekte van Crohn (58 meningen)
Colitis ulcerosa (32 meningen)
Lupus (3 meningen)
Reumatoïde artritis (2 meningen)
Orgaantransplantatie (2 meningen)
Vasculitis (1 mening)
Auto-immuunziekte (0 meningen)

Azathioprine (Imuran)

Bojan Nikolik (12-07-2015)

12-10-2015 | Vrouw | 36
azathioprine (50mg)
Colitis ulcerosa
Mijn colitus ulcerosa is een agressieve ontsteking. De rustige periodes zijn kort. Bijna alle klysma's hebben we geprobeerd en zelfs Prednisolin (tablet) hielp niet. Uiteindelijk heb ik de laatste 6 jaar 2 ziekenhuisopnames gehad en tijdens opname Prednisolon in infuus gehad. Dit hielp wel. Remicade zorgde ook niet voor verbetering en daar zijn we dan ook snel mee gestopt [lees meer...]aangezien dit een zeer duur medicijn is. Met de Azathioprine blijft het vrij stabiel, maar helaas niet altijd afdoende. Wel krijg ik last van klachten zoals gewrichtspijnen en extreme vermoeidheid. De vermoeidheid is zelfs aanwezig tijdens de rustige periodes. De laatste tijd heb ik veel moeite met de acceptatie van het hebben van Colitus Ulcerosa......

15-10-2014 | Vrouw | 54
azathioprine
ik heb ziekte v. wegener en dit is een autoimuunziekte, ontsteking van de kleine bloedvaten en ik gebruik al 1 jaar immuran en het onderdrukt de ziekte prima maar heb jeu op de bovenarmen vooral snachts en heb hydrocortisonzalf maar dat werkt niet goed meer, ben op zoek naar ander zalf

13-03-2014 | Vrouw | 26
Colitis ulcerosa
Ik heb colitis ulcerosa, en omdat ik veel ontstekingen had en de prednison niet aansloeg kreeg ik Azathioprine in combinatie met pentasa en remicade-infusen. Het hielp goed tegen de ontstekingen in mijn darmen. Maar al snel kreeg ik last van huiduitslag, jeuk, vermoeidheid, hartkloppingen, pijnlijke gewrichten en lage weerstand. Uit frustratie hierover ben ik op eigen hout[lees meer...]je gestopt met de Azathioprine. Vrij snel voelde ik me weer prima. Helaas kreeg ik na een half jaar weer ontstekingen en heeft mijn specialist me verteld dat ik toch weer aan de Azathioprine moest beginnen. Ik slik het nu weer zo'n 10 dagen en ja hoor: weerstand is slecht, erg moe, gewrichtspijn, en ik zit gewoon te wachten op de eerste huiduitslag. Heel fijn dat mn darmen zich zo rustig houden, maar ik baal ontzettend vd bijwerkingen.

21-09-2013 | Vrouw | 22
azathioprine (50mg)
Hallo, ik gebruik sinds 2,5 week azathioprine. Maar heb sinds een paar dagen als ik mijn medicijnen heb genomen en dan m'n avondeten eet erg misselijk, en daarbij heb ik de hele dag door erg jeuk aan mijn benen.. Ik weet niet of dit jullie ook bekend voor komt?

20-01-2013 | Vrouw | 40
Ziekte van Crohn
Eerst Entecort gehad tegen Crohn en dit is gestopt doordat lange inname niet goed is en ik op een gegeven moment 1 kilo per week aankwam, Resultaat 12 kilo rijker. Begonnen met Azatioprine, Dit heeft wel goed gewerkt tegen de Crohn, maar ik kreeg direct verschrikkelijke jeuk (histamine) aanvallen, Gevolg hele lijf onder de wondjes en nachten wakker van krabben. Verder zwar[lees meer...]e bronchitus gehad van 8 weken lang. Een peesontsteking, blaasontsteking, kaakholteontsteking. Krampen in kuiten en kotsmisselijk na inname. Liep echt te kokhalzen boven de wc en kon geen geuren meer aan. Dit laatste verholpen door ze voor het naar bed gaan in te nemen, Daarna was het gelukkig over. Nu toch gestopt omdat de Lever/darm arts verschrikkelijk schrok van mijn huidproblemen. Nu een week gestopt, jeuk over, wondjes zien er rustig uit, ik slaap weer en alles kan weer helen. Nu duimen dat mijn darmen het rustig houden.

12-09-2012 | Vrouw | 56

25-07-2012 | Man | 71
Ziekte van Crohn
Crohn al vele jaren ik krijg sinds een jaar allemaal witte vlekken op mijn huid het meeste op mijn armen mijn dermatoloog zegt dat het van de imuran komt die in azathioprine zit en daar word ik niet vrolijk van mijn dermatoloog heeft een paar maander met mijn internist contact gehad en zij wilde dat ik niet stop met dit medicijn zijn er nog meer mensen die deze kla[lees meer...]chten hebben ? Gr.Arie

19-07-2012 | Vrouw | 22
Ziekte van Crohn
dec 2011 Crohn vastgesteld, Meteen prednisolon gaan gebruiken sinds mrt 2012 Azathioprine. Enigste voordeel: Niet constant naar de wc en heel erg weinig buikklachten Nadelen - erge haar uitval - Moeheid begint als ik opsta, ik ga er mee naar bed en sta er de volgende dag weer mee op. - Hele erge pijn aan gewrichten in nek, schouders, rug, handen, voeten en benen. [lees meer...] Maarja, wat wil je liever super buikpijn en heel de tjid naar de wc moeten of de nadelen die het gevolg zijn.... Ik ga nog lekker door..

03-07-2012 | Vrouw | 52
Ziekte van Crohn
Gebruik nu sinds 4 maanden 200 mg azathioprine per dag. De bijwerkingen waren de eerste 6 weken het heftigst. Ik mocht de 4 tabletten in 1x innemen. Omdat ik hier nogal misselijk van werd heb ik het verdeeld over 2x per dag. Dat ging een stuk beter. Alleen ben ik nu sinds vorige week erg duizelig, een bijwerking die ook in de bijsluiter staat. Ook had ik erge last van zon[lees meer...]ne allergie ondanks goed insmeren met een hoge beschermingsfactor. Wel heeft het medicijn me goed geholpen voor de kwaal, ik heb de ziekte van crohn en geen opvlammingen weer gehad. Iedere maand wordt mijn bloed onderzocht.

08-09-2011 | Vrouw | 37
Reuma sle
Hallo, ik slik al vanaf mijn 27e prednisolon 5mg 3x per dag, nu zit ik tegenwoordig aan 1 a 2 per dag. Ik voel me er fantastich bij, ben in die periode ook diverse keren proberen te stoppen maar dat had zijn uitwerking en moet je dus NIET doen!!! In ieder geval niet op eigen houtje. Nu had ik altijd een geweldige lieve Reumatoloog maar die is inmiddels met pensioen en ik h[lees meer...]eb nu een andere, niét zo vriendelijk en coullant. Nu heeft hij mij die rotzooi aangesmeerd Azathioprine icm de prednison, nu las ik dus de bijwerkingen en ik begin er NIET aan, wat een rotzooi zeg, prednison is al een weerstandsverlagend medicijn waardoor ik ook de nodige problemen mee heb gehad, maar nu blijkt de bijwerking van dít medicijn óók nog eens weerstandsverlagend en bla bla bla, dan blijft er straks helemaal niets van mij over. Ik houd het lekker bij de prednison daar gaat het heel goed mee, het is niet goed op de lange duur, dat weet ik, maar zolang ik me hierbij goed voel en geen klachten heb vind ik het best, ik wens jullie allemaal heeel veel sterkte én wijsheid toe met dit vreselijke medicijn. Groetjes van Karyn

29-06-2011 | Vrouw | 52
VASCULITIS
Ik slik 75 mg azathioprine samen met 10 mg prednison. heb last van duizeligheid, misselijkheid, kan moeilijk concentreren en licht in het hoofd. Later kreeg ik ook last van wratjes in mijn vingers en ook nu bobbeltjes op mijn gezicht. Welke van de 2 medicijnen heeft dit veroorzaakt? dat weet ik niet. ben al paar keer bij mijn huisarts geweest om de wratjes te laten branden[lees meer...] maar ze komen weer terug. De laastse paar weken, als ik ga gapen of spuug doorslikt, het is alsof er ballonetjes binnen mijn oren worden opgeblazen en ik word doof. en zo gaat het door de hele dag elke dag. ben gestopt met azathioprine voor 2 dgn en ik merk dat het nu stukje beter is geworden.. minder ballonetjes in mijn oren dus. ik ga waarschijnlijk weer Azathioprine slikken om zeker te weten dat het allemaal aan AZathioprine ligt.

06-06-2011 | Vrouw | 27
Crohn
in het begin met prednison geslikt. heel veel last van bijwerkingen; misselijk, duizelig, zweetaanvallen, gewrichtspijnen vooral in de benen.. voelde me beroerder als van tevoren. Nu al een tijd alleen azathioprine. Gelukkig geen huiduitslag, wel stemmingswisselingen, niet lekker in mijn vel zitten, problemen met concentratie, snel moe, onrustig slapen. Wil er zo snel moge[lees meer...]lijk vanaf.

01-05-2011 | Man | 47
Colitus Ulcerosa
Ik heb het idee dat ik sinds het innemen van Imuran (Azathioprine) gewrichtspijn heb met name onderin mijn rug. Nu krijg ik een verwijzing van mijn internist om op consult bij een reumatoloog te gaan. De pijn in mijn rug veroorzaakt stress in mijn onderrugspieren en bilspieren waardoor ik moeite heb met normaal lopen en me een oude man begin te voelen. Zijn er mogelijk and[lees meer...]eren met deze bijwerkingen. Ik overweeg om te stoppen met Imuran en alleen verder te gaan op de Entocort (6mg). groet, Ferry

09-10-2010 | Vrouw
Uveitis

22-09-2010 | Vrouw
Reuma-auto-immuum hepatitis
Na een hevige aanval van auto-immuum hepatis schreef de MDL-arts mij dit medicijn voor in samenwerking met Prednison. Bij de apotheek kreeg ik maar de helft van de medicijnen omdat de bijwerkingen dusdanig zouden kunnen zijn dat ik dit niet meer mocht gebruiken. Het ging ruim 4 weken goed, nu word ik na het eten van een boterham 's morgens al kotsmisselijk en dat blijft [lees meer...]dan de rest van de dag. Herkent iemand dit?

26-07-2010 | Vrouw
Longfibrose
Nadat prednisolon geen kalmerend effect op de ontstekingen in mijn longblaasjes hadden, is een immunosuppressor voorgeschreven: azathioprine. Behalve sneller en heviger spierpijnen als ik maar iets simpels doe (iets langer met een iets zwaardere boodschappentas lopen bijv.) en wat darmklachten (kramp) en duizeligheid in de eerste weken, ben ik al een lange tijd 'bijwerking[lees meer...]envrij'. Wel vermoed ik versneld 'verouderen' van mijn ogen. De vergeetachtigheid en verminderde concentratie wijt ik eerder aan de prednisolon dan aan de azathioprine, alhoewel dit meer een gevoel is dan een feit. De vermoeidheid en futloosheid is logischerwijs het gevolg van de verminderde zuurstofdiffusie.

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (577) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline / Clavulaanzuur (423) - Antibiotica - penicillines breedspectrum