Ervaringen met Azathioprine

azathioprine

Ziekte van Crohn (62 meningen)
Colitis ulcerosa (33 meningen)
Systemische Lupus Erythematodes (SLE) (4 meningen)
Orgaantransplantatie (2 meningen)
Auto-immuunziekte (1 mening)
Vasculitis (1 mening)

Azathioprine (Imuran)

Bojan Nikolik (12-07-2015)

22-09-2010 | Vrouw
Reuma-auto-immuum hepatitis
Na een hevige aanval van auto-immuum hepatis schreef de MDL-arts mij dit medicijn voor in samenwerking met Prednison. Bij de apotheek kreeg ik maar de helft van de medicijnen omdat de bijwerkingen dusdanig zouden kunnen zijn dat ik dit niet meer mocht gebruiken. Het ging ruim 4 weken goed, nu word ik na het eten van een boterham 's morgens al kotsmisselijk en dat blijft [lees meer...]dan de rest van de dag. Herkent iemand dit?

26-07-2010 | Vrouw
Longfibrose
Nadat prednisolon geen kalmerend effect op de ontstekingen in mijn longblaasjes hadden, is een immunosuppressor voorgeschreven: azathioprine. Behalve sneller en heviger spierpijnen als ik maar iets simpels doe (iets langer met een iets zwaardere boodschappentas lopen bijv.) en wat darmklachten (kramp) en duizeligheid in de eerste weken, ben ik al een lange tijd 'bijwerking[lees meer...]envrij'. Wel vermoed ik versneld 'verouderen' van mijn ogen. De vergeetachtigheid en verminderde concentratie wijt ik eerder aan de prednisolon dan aan de azathioprine, alhoewel dit meer een gevoel is dan een feit. De vermoeidheid en futloosheid is logischerwijs het gevolg van de verminderde zuurstofdiffusie.

18-08-2022 | Man | 28

26-03-2021 | Man | 37
Colitis ulcerosa
De medicijnen helpen voldoende maar de witte bloedplaatjes waarde vaak tehoog. Daarom vaak terug naar 125 mg maar dan is de ontlasting snel weer dun.

07-03-2021 | Vrouw | 54
Colitis ulcerosa
Ik kreeg Aziotoprine voor de darmen, alleen had moeite met spraak en trillende benen.nu moest ik vorige week acuut stoppen vanwege hoge leverwaardes. Dus 1 week gestopt en klachten waren weg ,maar ik heb ook weer bloed en slijm bij ontlasting nu ben ik sinds vrijdag weer begonnen maar wel met een lagere dosering ,en nu heb ik dus weer trillende benen en spraak problemen. [lees meer...] Hiervoor heb ik Combinatie clisma’s gehad maar werkte ook niet meer. Pentasa zetpillen gebruikt . Maar werkte ook niet meer.

29-06-2020 | Vrouw | 41
azathioprine (50mg)
Na geopereerd en bestraald te zijn aan ontstekingen vanuit mijn hypofyse die zich uitbreidde in mijn hoofd heb ik hierna Azathioprine geslikt en dat ging goed tot letterlijk op de dag dat ik zal gaan afbouwen na twee jaar. Ik kreeg een nare alvleesklierontsteking. Waar ik soms nog last(rot gevoel) van heb.

29-11-2019 | Man | 37
azathioprine (150mg)
Colitis ulcerosa
In 2009 is bij mij Proctitis vastgesteld met de bekende klachten. In 2010 is dit echter overgegaan in een Colitis Ulcerosa. De gehele dikke darm was onstoken waarvoor 3 weken in het ziekenhuis gelegen. Behandeling met prednison infuus later tabletvorm, klisma's, pentasa granulaat 2g, en calci chew tabletten kregen de boel redelijk rustig. Toen begonnen met Azathioprine 15[lees meer...]0mg wat een schot in de roos bleek. 8 jaar lang geen onstekingen gehad. Wel in 2016 tijdens een colonscopie een adenoom lgd poliep gevonden en verwijderd. Hierdoor nu elk jaar scopie uit voorzorg. Januari 2019 bleek mij lichaam niet meer akkoord te gaan met Azathioprine waardoor er op 3 plekken in de dikke darm een onsteking volgde mayo 2 en 3 score. Een hele lijst aan oplossing is geprobeerd: Thiosix 20mg ter vervanging van Azathioprine. Salofalk 4g 60 klysma Mezalazine zetpil 1g Pentasa granulaat 4g Vitamini d ampul 25000ie Budesonide zetpil 3g Budesonide zetpil 6g Cortiment 9g Prednison stootkuur 40mg naar 0 mg in 4 maanden Co trimoxazol 960mg Calci bone3 Toen dit alles nauwelijks bleek te helpen in april 2019 overgegaan op Humira ondersteunt met Thiosix 20mg, Pentasa granulaat 4g en Mesalazine 1mg zetpil. Dit bied matig resultaat. De laatste weken schiet de onsteking er weer doorheen. Ga samen met de MDL arts opzoek naar een ander medicijn op korte termijn. Bijwerkingen: onstekingen vooral aan de keel, verkoudheid, zweten, humeur, droge huid.

02-06-2019 | Man | 29
Sarcoïdose
Ik gebruik het nu al 2 jaar voor Sarcoidose in ogen en longen. Hiervoor gebruikte ik metothrexaat etc. Maar dat hielp niet echt. Dit Azathioprine gebruikte ik eerst in combinatie met een hoge dosering dexamethason en nog wat andere medicijnen. Ik gebruikte een hele lange tijd (maar dan een jaar) 150 mg per dag. Vorige week is dat afgebouwd door 100 mg per dag. En nu gebr[lees meer...]uik ik enkel azathioprine zonder andere medicijnen. Ik neem het altijd in de ochtend direct na de maaltijd. Ik ervaar nooit bijwerkingen. Ik let er wel altijd op dat ik me met een hoge zonnebrand factor in smeer en de zon zoveel mogelijk probeer te vermijden i.v.m. huidkanker. Alhoewel ik soms wel gewoon op vakantie een paar uurtjes zon met een zwemshirt met uv factor 50 en ingesmeerd met de hoogste factor onder een parasol. Tot nu toe nog nergens laat van gehad.

31-12-2018 | Vrouw | 25
Ziekte van Crohn
Zoals je in de meeste recensies terug kunt lezen kan het een medicijn zijn met heftige bijwerkingen. Ik ben me bewust van het feit dat ik geluk heb hier weinig tot geen last van te hebben. Bij deze dan ook een positief verhaal. Zo een 13 jaar geleden werd bij mij op 12-jarige leeftijd de ziekte van crohn geconstateerd, na verschillende medicijnen te hebben geprobeerd (die [lees meer...]helaas niet het gewenste effect hadden) sloeg de azathioprine goed aan en konden we de Crohn de kop indrukken. In die tijd een aantal keer een opvlamming gehad waarbij de dosis verhoogd is. Na een langere periode waarin alles stabiel was geprobeerd om te stoppen, ik kreeg echter weer snel veel last en daarom toch weer begonnen. Door dit medicijn is de Crohn onder controle, waarbij ik in al die tijd nog nooit geen last heb gehad van bijwerkingen. Ja het is misschien troep, maar hierdoor voel ik me gezond en kan ik normaal functioneren wat mij een heel hoop waard is.

15-08-2018 | Man | 55
Colitis ulcerosa
nadelen wegen bij lange na niet op tegen de voordelen.

24-02-2018 | Vrouw | 36
azathioprine (50mg)
Ik gebruik dit middel nu bijna 5 maanden, wegens de ziekte van behcet. 3x50mg per dag. Het werkt vrij goed tegen de klachten. Kort gestopt door oogproblemen,maar werd zo ziek dat ik na 5 dagen weer gestart ben. Het is kiezen tussen twee kwaden: de bijwerkingen van dit middel of zo goed als niks meer kunnen door de auto immuunziekte. Leven is van een 2 naar 5 gegaan. Dus d[lees meer...]aar doen we het voor.

23-12-2017 | Vrouw | 57
Ziekte van Crohn
Toen ik net met het medicijn begon had ik de eerste twee weken een erg rommelig gevoel in de maag. Na twee weken waren deze klachten over. Het gemak van dit medicijn is dat de dagelijkse dosis in een keer mag worden ingenomen.

22-11-2017 | Vrouw | 53
azathioprine (50mg)
Azathioprine is mij voorgeschreven in combinatie met Prednison vanwege een zeer zeldzame borstontsteking: Granulomateuze lobulaire mastitis. Van wat ik gelezen heb over dit middel maakt je wel wat angstig: bijwerkingen, opletten dat iemand anders de medicijnen niet aanraakt met zijn handen, indien een tablet kapot is gegaan niet meer aankomen en verpakking terugbrengen etc[lees meer...]. Regelmatige bloedcontroles laten nog steeds zien dat ik het middel goed verdraag en verder ook geen last gehad van bijwerkingen. Toch hoop in binnen niet al te lange tijd te kunnen stoppen met dit middel.

03-09-2017 | Vrouw | 25
Ziekte van Crohn
Crohn vastgesteld... Flinke prednison kuur en begonnen met azathioprine. In eerste instantie begonnen met 3x 50mg per dag (geen opbouw maar meteen BAM). Vanuit hier tegen een lever- en alvleesklier ontsteking aan gezeten. Wel steeds bloedprikken, medicijnspiegel en een lichte afbouw. Daarnaast kaal geworden. Vanuit hier gestopt en over gegaan op lanvis. Vreselijk ziek gewo[lees meer...]rden. Misselijkheid niet te beschrijven. Ik was op! Niet serieus genomen en werd door het ziekenhuis afgescheept met 'buikgriep'. Niet te houden meer en in de nacht naar de huisartsenpost geweest en die adviseerde te stoppen. Meteen gestopt en zetpillen voor de misselijkheid gekregen. Een dag later voelde ik me al beter. Vanuit hier tijdelijk entocort gekregen maar is een onderhoudsmedicijn. Overgestapt naar ander ziekenhuis met seconde opinion door wederom endoscopie. Wederom begonnen met Azathioprine. Daar gingen we opbouwen ipv meteen met 3x 50mg te beginnen. Eerst een halve etc. Wel helaas weer een prednison kuur erbij. Bij 3x 50mg kreeg ik weer klachten, maar door de opbouw ipv meteen de hoge start waren de klachten snel verdwenen toen we weer gingen afbouwen. In de periode ook door een keer zonnebank gebruik veel jeuk gehad en zelfs zo erg dat ik dagen gek werd. Toen allopurinol erbij gekregen. Hiermee volstaat nu de ene dat 1x 50mg en de andere dag 1/2 x 50mg samen met een tabletje allopurinol. Dit is voor mij de uitvinding geweest. Ik kan dus zeggen dat azathioprine een prima middel is, maar het heeft even geduurd om de juiste balans te vinden. Ik ben blij! Wel in de fase van azathioprine en allopurinol maagklachten gehad en maagtabletten geslikt. Geloof me neem originele omeprazol en geen cheap b merk (klachten namen enorm toe ipv af)! Later bekeken en nagedacht en waren het bij mij vooral spanningsklachten die maagproblemen veroorzaakte door de enorme stress volle periode. Nu weet ik waar het van komt en kan ik het accepteren en plaatsen. Niet overal zijn pilletjes voor nodig, je mindset is het halve werk! Wat betreft die zon..... Ik kan er weer tegen. Goed smeren uiteraard, maar dat geldt voor ieder mens! Ik let wel extra goed op mijn huid en ogen. Bij gekke situaties ga ik meteen op controle bij de huisarts. Ben dus wel alerter... V.w.b. de vermoeidheid. Lastig... Ik werk fulltime en dat is zwaar. Vroeg op staan en vroeg naar bed. Acceptatie is belangrijk.

19-06-2017 | Vrouw | 58
azathioprine (100mg)
Colitis ulcerosa
Ik slik deze als onderhouds medicatie,samen met salofalk 3 gr granulaatkorrels. Sinds verleden maand een goede opvlamming,na jaren. (Vanaf)2008 bijna klachtenvrij. Nu budenoside 3 capsules er tijdelijk bij,om de ontsteking weer onder controle te krijgen. Waardes waren verhoogd.Ik heb het idee dat budenoside niets doet.Donderdag weer een belafspraak met m.d.l arts.

03-02-2017 | Man | 58
azathioprine (200mg)
Leverziekte
Na constatering dat een leverontsteking was ontstaan door een Auto immuumziekte ben ik begonnen met azathioprine in combinatie met prednison. In het begin 150 mg azathioprine en 30mg prednison. Ik heb hier geen bijwerkingen van gekregen maar ben toen wel in korte tijd veel aangekomen. Op dit moment slik ik nog 200mg azathioprine en 5mg prednison. Sinds een aantal jaren zij[lees meer...]n er op steeds meer plekken wratten ontstaan wat komt door de verminderde weerstand maar verder heb ik geen problemen.