Ervaringen met Azathioprine

azathioprine

Ziekte van Crohn (62 meningen)
Colitis ulcerosa (33 meningen)
Systemische Lupus Erythematodes (SLE) (4 meningen)
Orgaantransplantatie (2 meningen)
Auto-immuunziekte (1 mening)
Vasculitis (1 mening)

Azathioprine (Imuran)

Bojan Nikolik (12-07-2015)

13-08-2023 | Vrouw | 17
azathioprine (125mg)
Colitis ulcerosa
Ik ben met Azathioprine begonnen een half jaar nadat ik de diagnose Colitis Ulcerosa kreeg. Ik had een half jaar Pentasa 2gr gebruikt maar dat werkte helemaal niet. Binnen een week merkte ik verschil, minder buikpijn en bloed in ontlasting was na een week volledig weg. Ik merkte snel dat ik er wel erg misselijk van werd. Na contact met mijn MLD-arts ben ik overgegaan op[lees meer...] Thiosix, deze was veel duurder en werd pas vergoed als ik 18 werd dus dat heeft nog een half jaar geduurd. Sindsdien is de misselijkheid grotendeels weg en blijven de ergere klachten vooral weg.

01-10-2021 | Vrouw | 31
azathioprine (50mg)
Systemische Lupus Erythematodes (SLE)
Medicijn 2 jaar gebruikt, bleek zich te stapelen in het bloed en was ver boven de toxische grens. 100mg Allopurinol erbij gekregen om de opname van azathioprine te verbeteren. Sindsdien nachtmerries, vreemde en toch realistische dromen. Ik wordt vaker wakker in de nacht. Sinds de betere opname heb ik een slechter geheugen, vergeetachtig en zwak cognitie. Studeren of zelfs [lees meer...]gewoon lezen is moeilijk want ik vergeet wat ik gelezen heb. 's ochtends word ik wakker met een hoofdpijn alsof ik een kater heb, vooral als mijn diner niet zo zwaar is. Als ik ze niet samen met voedsel neem krijg ik koorts, extreme hoofdpijn en misselijkheid tot aan overgeven toe. Ik overweeg om te stoppen als mijn slaap niet verbetert. Ik had nooit nachtmerries en een zeer goede geheugen. Ik heb een zwangerschapswens en moest daarom overstappen van Mycofenolzuur op azathioprine. Ik was erg tevreden over de vorige behandeling maar Mycofenolzuur mag niet gebruikt worden tijdens de zwangerschap.

19-02-2021 | Vrouw | 53
Colitis ulcerosa
Ik heb colitus ulserosa en ik heb dit medicijn Aziotoprine gekregen voor onderhoud . Maar ik heb sinds ik dit middel slik constant hoofdpijn/ migraine,ook heil moeite met spraak en trillingen in mijn benen ,maar volgens mijn mdl arts stond dat niet-bindend de bijwerkingen .de hoofdpijn wel , maar ik wil graag weten wTik kan doen aan de hoofdpijn?

05-02-2020 | Vrouw | 62
azathioprine (150mg)
Na gebruik van 100mg prednison afbouwend later op 20mg prednison 150mg azathioprine erbij. Nu alleen 3 maanden alleen azathioprine.

12-01-2019 | Vrouw | 37
azathioprine (50mg)
Ik heb de ziekte van Behcet en mijn klachten waren erg toegenomen. De opvlamming was wekelijks waardoor ik continu ziek was. Na het starten met imuran voelde ik me na enkele weken veel beter. Had meer energie en mijn opvlamming nam af tot 1 keer per 6 weken ipv wekelijks. Daarnaast minder ontstekingen. Nu ruim een jaar later is het effect afgenomen. Ik heb nu elke 3/4 weke[lees meer...]n last van een opvlamming en de ontstekingen nemen weer in hevigheid toe.

15-01-2017 | Vrouw | 29
azathioprine (50mg)
In oktober gestart met een proefkuur Imuran 100mg per dag, als test voor de behandeling van AZOOR (auto-immunziekte waarbij het netvlies wordt aangetast). Eind december bleek mijn rechteroog goed te reageren, links was slechter geworden. Op advies van mijn specialist de dosis opgehoogd naar 150 mg per dag. Bijwerkingen: gelig gezicht en neon-gele urine, vatbaarder voor inf[lees meer...]ecties en minder zin in eten/ alcohol. Eerste bloedmetingen waren goed, tweede verwacht ik dat het minder is (gezien gelige huid).

17-11-2016 | Vrouw | 22
Ziekte van Crohn
Na Prednisolon overgegaan op azathioprine, goed gegaan voor een jaar (geen bijwerkingen, geen last van opvlammingen). Daarna moest ik allupurinol erbij gaan slikken. Deze medicijnen versterken elkaar. Toen toch weer een ontsteking ontdekt in mn darmen. Entocort gekregen en sinds ik dat heb geslikt zijn al mn waardes in bloed en ontlasting etc. goed. Nu alle waardes goed zi[lees meer...]jn begin ik ineens allerlei bijwerkingen te krijgen van de azathioprine. Vermoeidheid, huiduitslag, oogontsteking, veel hoesten en bijna constant verkouden. Dokter heeft aangeraden te stoppen met al mn medicijnen komende weken, hierna mag ik overgaan om het nieuwe medicijn 6-thioguanine. Schijnt veel minder bijwerkingen te hebben. Ben benieuwd.

12-10-2015 | Vrouw | 36
Colitis ulcerosa
Mijn colitus ulcerosa is een agressieve ontsteking. De rustige periodes zijn kort. Bijna alle klysma's hebben we geprobeerd en zelfs Prednisolin (tablet) hielp niet. Uiteindelijk heb ik de laatste 6 jaar 2 ziekenhuisopnames gehad en tijdens opname Prednisolon in infuus gehad. Dit hielp wel. Remicade zorgde ook niet voor verbetering en daar zijn we dan ook snel mee gestopt [lees meer...]aangezien dit een zeer duur medicijn is. Met de Azathioprine blijft het vrij stabiel, maar helaas niet altijd afdoende. Wel krijg ik last van klachten zoals gewrichtspijnen en extreme vermoeidheid. De vermoeidheid is zelfs aanwezig tijdens de rustige periodes. De laatste tijd heb ik veel moeite met de acceptatie van het hebben van Colitus Ulcerosa......

15-10-2014 | Vrouw | 54
azathioprine
ik heb ziekte v. wegener en dit is een autoimuunziekte, ontsteking van de kleine bloedvaten en ik gebruik al 1 jaar immuran en het onderdrukt de ziekte prima maar heb jeu op de bovenarmen vooral snachts en heb hydrocortisonzalf maar dat werkt niet goed meer, ben op zoek naar ander zalf

13-03-2014 | Vrouw | 26
Colitis ulcerosa
Ik heb colitis ulcerosa, en omdat ik veel ontstekingen had en de prednison niet aansloeg kreeg ik Azathioprine in combinatie met pentasa en remicade-infusen. Het hielp goed tegen de ontstekingen in mijn darmen. Maar al snel kreeg ik last van huiduitslag, jeuk, vermoeidheid, hartkloppingen, pijnlijke gewrichten en lage weerstand. Uit frustratie hierover ben ik op eigen hout[lees meer...]je gestopt met de Azathioprine. Vrij snel voelde ik me weer prima. Helaas kreeg ik na een half jaar weer ontstekingen en heeft mijn specialist me verteld dat ik toch weer aan de Azathioprine moest beginnen. Ik slik het nu weer zo'n 10 dagen en ja hoor: weerstand is slecht, erg moe, gewrichtspijn, en ik zit gewoon te wachten op de eerste huiduitslag. Heel fijn dat mn darmen zich zo rustig houden, maar ik baal ontzettend vd bijwerkingen.

21-09-2013 | Vrouw | 22
azathioprine (50mg)
Hallo, ik gebruik sinds 2,5 week azathioprine. Maar heb sinds een paar dagen als ik mijn medicijnen heb genomen en dan m'n avondeten eet erg misselijk, en daarbij heb ik de hele dag door erg jeuk aan mijn benen.. Ik weet niet of dit jullie ook bekend voor komt?

20-01-2013 | Vrouw | 40
Ziekte van Crohn
Eerst Entecort gehad tegen Crohn en dit is gestopt doordat lange inname niet goed is en ik op een gegeven moment 1 kilo per week aankwam, Resultaat 12 kilo rijker. Begonnen met Azatioprine, Dit heeft wel goed gewerkt tegen de Crohn, maar ik kreeg direct verschrikkelijke jeuk (histamine) aanvallen, Gevolg hele lijf onder de wondjes en nachten wakker van krabben. Verder zwar[lees meer...]e bronchitus gehad van 8 weken lang. Een peesontsteking, blaasontsteking, kaakholteontsteking. Krampen in kuiten en kotsmisselijk na inname. Liep echt te kokhalzen boven de wc en kon geen geuren meer aan. Dit laatste verholpen door ze voor het naar bed gaan in te nemen, Daarna was het gelukkig over. Nu toch gestopt omdat de Lever/darm arts verschrikkelijk schrok van mijn huidproblemen. Nu een week gestopt, jeuk over, wondjes zien er rustig uit, ik slaap weer en alles kan weer helen. Nu duimen dat mijn darmen het rustig houden.

12-09-2012 | Vrouw | 56

25-07-2012 | Man | 71
Ziekte van Crohn
Crohn al vele jaren ik krijg sinds een jaar allemaal witte vlekken op mijn huid het meeste op mijn armen mijn dermatoloog zegt dat het van de imuran komt die in azathioprine zit en daar word ik niet vrolijk van mijn dermatoloog heeft een paar maander met mijn internist contact gehad en zij wilde dat ik niet stop met dit medicijn zijn er nog meer mensen die deze kla[lees meer...]chten hebben ? Gr.Arie

19-07-2012 | Vrouw | 22
Ziekte van Crohn
dec 2011 Crohn vastgesteld, Meteen prednisolon gaan gebruiken sinds mrt 2012 Azathioprine. Enigste voordeel: Niet constant naar de wc en heel erg weinig buikklachten Nadelen - erge haar uitval - Moeheid begint als ik opsta, ik ga er mee naar bed en sta er de volgende dag weer mee op. - Hele erge pijn aan gewrichten in nek, schouders, rug, handen, voeten en benen. [lees meer...] Maarja, wat wil je liever super buikpijn en heel de tjid naar de wc moeten of de nadelen die het gevolg zijn.... Ik ga nog lekker door..

03-07-2012 | Vrouw | 52
Ziekte van Crohn
Gebruik nu sinds 4 maanden 200 mg azathioprine per dag. De bijwerkingen waren de eerste 6 weken het heftigst. Ik mocht de 4 tabletten in 1x innemen. Omdat ik hier nogal misselijk van werd heb ik het verdeeld over 2x per dag. Dat ging een stuk beter. Alleen ben ik nu sinds vorige week erg duizelig, een bijwerking die ook in de bijsluiter staat. Ook had ik erge last van zon[lees meer...]ne allergie ondanks goed insmeren met een hoge beschermingsfactor. Wel heeft het medicijn me goed geholpen voor de kwaal, ik heb de ziekte van crohn en geen opvlammingen weer gehad. Iedere maand wordt mijn bloed onderzocht.