azathioprine

Ziekte van Crohn (60 meningen)
Colitis ulcerosa (32 meningen)
Systemische Lupus Erythematodes (SLE) (4 meningen)
Reumatoïde artritis (2 meningen)
Orgaantransplantatie (2 meningen)
Vasculitis (1 mening)
Auto-immuunziekte (0 meningen)

Azathioprine (Imuran)

Bojan Nikolik (12-07-2015)

06-06-2011 | Vrouw | 27
Crohn
in het begin met prednison geslikt. heel veel last van bijwerkingen; misselijk, duizelig, zweetaanvallen, gewrichtspijnen vooral in de benen.. voelde me beroerder als van tevoren. Nu al een tijd alleen azathioprine. Gelukkig geen huiduitslag, wel stemmingswisselingen, niet lekker in mijn vel zitten, problemen met concentratie, snel moe, onrustig slapen. Wil er zo snel moge[lees meer...]lijk vanaf.

06-05-2011 | Vrouw | 26
Colitis Ulcerosa
De eerste weken dat ik azathioprine gebruikte ging het wel oke. Maar toen slikte ik eerst 50 mg en na 1 week 100 mg. Na 3 weken 150 mg en in de 4e week kreeg ik ineens allemaal uitslag op mijn huid als ik in de zon had gezeten. Daarna kreeg ik een pijnlijke tong. Ik werd duizelig en dacht dat ik bloedarmoede had, want ik viel 1x bijna flauw. Ik dacht die bijwerkingen horen[lees meer...] erbij maar toen ik heel erg misselijk werd en ging kokhalzen en over moest geven dacht ik " dit is niet goed". Ik heb mijn MDL arts gebeld en die zei dat ik meteen moest stoppen met de medicijnen. Dat heb ik gedaan. Nu zit ik alweer 3 dagen thuis ben nog steeds licht in mn hoofd en misselijk maar het is al een stuk minder. Heb tabletten gekregen tegen de misselijkheid alleen daar heb ik nu weer diaree van gekregen. Wordt je toch ook niet goed van. Maar goed alles komt uiteindelijk goed!

23-01-2011 | Vrouw | 48

24-11-2010 | Vrouw
SLE en niertransplantatie

27-10-2010 | Vrouw
Ziekte van Crohn
Ik slik een aantal maanden en gaat steeds slechter met mij zelf, en met mijn darmen blijft het het zelfde. Bijwerkingen geirriteerde ooglede en rondon mijn neus. vermoeidheid en zeer licht ontvlambaar zwaar geirriteerd dus slaap slecht veel nacht merrie's. en een zeer droge huid. Ga snel contact op nemen met mijn arts want dit gaat niet goed. Groetjes.

09-10-2010 | Vrouw
Uveitis

22-09-2010 | Vrouw
Reuma-auto-immuum hepatitis
Na een hevige aanval van auto-immuum hepatis schreef de MDL-arts mij dit medicijn voor in samenwerking met Prednison. Bij de apotheek kreeg ik maar de helft van de medicijnen omdat de bijwerkingen dusdanig zouden kunnen zijn dat ik dit niet meer mocht gebruiken. Het ging ruim 4 weken goed, nu word ik na het eten van een boterham 's morgens al kotsmisselijk en dat blijft [lees meer...]dan de rest van de dag. Herkent iemand dit?

21-09-2010 | Vrouw
Colitis ulcerosa
Ik gebruik het nu zo´n anderhalf jaar, dosering later nog een keer verhoogd en sindsdien geen ernstige klachten meer gehad. Makkelijk om in te nemen.

26-07-2010 | Vrouw
Longfibrose
Nadat prednisolon geen kalmerend effect op de ontstekingen in mijn longblaasjes hadden, is een immunosuppressor voorgeschreven: azathioprine. Behalve sneller en heviger spierpijnen als ik maar iets simpels doe (iets langer met een iets zwaardere boodschappentas lopen bijv.) en wat darmklachten (kramp) en duizeligheid in de eerste weken, ben ik al een lange tijd 'bijwerking[lees meer...]envrij'. Wel vermoed ik versneld 'verouderen' van mijn ogen. De vergeetachtigheid en verminderde concentratie wijt ik eerder aan de prednisolon dan aan de azathioprine, alhoewel dit meer een gevoel is dan een feit. De vermoeidheid en futloosheid is logischerwijs het gevolg van de verminderde zuurstofdiffusie.

09-06-2010 | Vrouw
Myasthenia gravis
deze medicijnen zouden de werking van mijn andere medicijnen; mestinon versterken??!!

27-04-2010 | Vrouw

18-08-2022 | Man | 28

26-03-2021 | Man | 37
Colitis ulcerosa
De medicijnen helpen voldoende maar de witte bloedplaatjes waarde vaak tehoog. Daarom vaak terug naar 125 mg maar dan is de ontlasting snel weer dun.

03-04-2020 | Man | 66
azathioprine (50mg)
Gebruik samen met prednison voor myasthenia gravis. Bedoeling was per week dagelijks +50mg tot ik op 250 mg zou zitten (voorschrift neuroloog). Voelde me meteen de eerste dag al slecht, er hing ook een zeer vieze chemische lucht om me heen, ondanks 2x per dag in bad. Had pijn borst en rug, was daar ook heel warm. Derde tm vijfde dag bijna steeds geslapen. Na een week ze[lees meer...]er ernstige huidreactie: rode bulten op linkerzijde romp worden flinke harde blazen met geel vocht, erg pijnlijk. Toen gestopt met dit medicijn. Dit is nu 3 weken geleden en een aantal plekken ligt nog open: je ziet het bruinige onderhuidse lichaamsvet zitten. I.v.m. coronacrisis nu alleen telefonisch contact met neuroloog.

28-03-2020 | Man | 50
azathioprine (25mg)
Ik slik dit (150 mg per dag )medicijn nu een jaar, en het zou bij Prednison moeten gaan vervangen. Ik heb een sterk vermoeden dat het medicijn mij meer schade aan doet dan verbetering van mijn gezondheid. Ik wil hier alleen de artsen nog van overtuigen. Zit zelf sterk te denken om met heel dit medicijn te stoppen en en naar iets anders te gaan kijken. Momenteel ben ik al [lees meer...]drie maanden bezig met het één maal daags te drinken van een glas Grapefruitsap. Moet zeggen dat ik nog nooit zulke goede bloedwaardes had als de laatste drie maanden.

08-12-2019 | Man | 49
Colitis ulcerosa

Thyrax Duotab (871) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (596) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (558) - Antibiotica - penicillines breedspectrum