Ervaringen met Azathioprine

azathioprine

Ziekte van Crohn (62 meningen)
Colitis ulcerosa (33 meningen)
Systemische Lupus Erythematodes (SLE) (4 meningen)
Orgaantransplantatie (2 meningen)
Auto-immuunziekte (1 mening)
Vasculitis (1 mening)

Azathioprine (Imuran)

Bojan Nikolik (12-07-2015)

28-05-2018 | Man | 73
Colitis ulcerosa
Een rampzalig middel voor mij. Van huidaandoeningen tot desoriëntatie. Neusbloedingen. Kortom een vreselijk middel wat je in drie weken volledig sloopt.

25-07-2012 | Man | 71
Ziekte van Crohn
Crohn al vele jaren ik krijg sinds een jaar allemaal witte vlekken op mijn huid het meeste op mijn armen mijn dermatoloog zegt dat het van de imuran komt die in azathioprine zit en daar word ik niet vrolijk van mijn dermatoloog heeft een paar maander met mijn internist contact gehad en zij wilde dat ik niet stop met dit medicijn zijn er nog meer mensen die deze kla[lees meer...]chten hebben ? Gr.Arie

20-08-2015 | Vrouw | 69
Blaarziekte
Na een jaar gebruik ivm een auto-immuunziekte, een zeer zeldzame maar agressieve vorm van huidkanker, merkelceltumor. Snijranden schoon, gelukkig. nu afwachten.. meteen gestopt met medicijn en alternatieve medicatie die de afweer niet afbreken.

06-06-2016 | Vrouw | 67
Myasthenia gravis
Na 10 dagen hoge koorts met koude rillingen. Ernstige, invaliderende spier- en gewrichtspijnen. Na enkele dagen, na het stoppen nog ernstige huiduitslag.

03-04-2020 | Man | 66
azathioprine (50mg)
Gebruik samen met prednison voor myasthenia gravis. Bedoeling was per week dagelijks +50mg tot ik op 250 mg zou zitten (voorschrift neuroloog). Voelde me meteen de eerste dag al slecht, er hing ook een zeer vieze chemische lucht om me heen, ondanks 2x per dag in bad. Had pijn borst en rug, was daar ook heel warm. Derde tm vijfde dag bijna steeds geslapen. Na een week ze[lees meer...]er ernstige huidreactie: rode bulten op linkerzijde romp worden flinke harde blazen met geel vocht, erg pijnlijk. Toen gestopt met dit medicijn. Dit is nu 3 weken geleden en een aantal plekken ligt nog open: je ziet het bruinige onderhuidse lichaamsvet zitten. I.v.m. coronacrisis nu alleen telefonisch contact met neuroloog.

16-03-2016 | Man | 66
Ziekte van Crohn
Eerst ben ik 12 jaar met prednison behandeld. De bijwerkingen zoals suikerziekte en oogproblemen waren zo ernstig dat een nieuwe jonge arts op het idee kwam om over te schakelen op azathioprine. Dat gebruik ik nu 10 jaar. En nu moest ik naar de dermatoloog in verband met het risico op huidkanker. Die dermatoloog schrijft mij voor elke dag alle onbedekte huid met zonnebrand[lees meer...]olie in te smeren (protectiefactor 50). Ik vind dat heel belastend. Het lijkt me ook overdreven. Is bescherming alleen bij sterk zonlicht niet voldoende?

22-06-2015 | Vrouw | 64
Ziekte van Crohn
Bij mij is de ziekte vastgesteld in 1989. Ik nam jaren Salazopirine en Prednisol, had regelmatig ontstekingen, 10 jaar geleden kreeg ik een andere specialist en hij stelde Imuran voor, sindsdien heb ik geen opflakkeringen meer en een normale stoelgang wat fantastisch is na jarenlange diarree. Van mogelijke bijwerkingen heb ik geen last. Veertien dagen geleden nog een volll[lees meer...]edige coloscopie gehad, mijn dikke darm zag er prima uit. Moe voel ik me ook soms maar wie heeft dat niet. Ik ben veel beter met dan zonder Imuran.

05-02-2020 | Vrouw | 62
azathioprine (150mg)
Na gebruik van 100mg prednison afbouwend later op 20mg prednison 150mg azathioprine erbij. Nu alleen 3 maanden alleen azathioprine.

01-12-2015 | Man | 62
Colitis ulcerosa
Had al viertal jaar colitis ulcerosa. Behandeling met cortisone was niet meer effectief. Na stoppen van de behandeling herviel ik onmiddellijk. Daarom schreef de specialist mij azathioprine voor. Ik moest opbouwen naar 200 mg/dag en het zou enkele weken duren voor ik effect had. Maar na een week was het al veel beter. Toen ik aan 200 mg zat had ik voortdurend braakneiginge[lees meer...]n. Uit eigen beweging verlaagde ik mijn dosis tot 100 mg/dag die ik 's avonds neem. Sindsdien (2.5 jaar geleden) heb ik geen last meer van de colitis, volledig normale stoelgang. Ook zijn regelmatige nier- en levertesten niet alarmerend. Voor mij tot nu toe de redding!

28-09-2013 | Vrouw | 60
Alvleesklierontsteking
I.v.m. de ziekte van Crohn moest ik naast de Entocort beginnen met Azathioprine. De eerste 2 weken was de dosering 1 x daags 1 tablet. De waardes van het bloed waren na de 1e bloedafname goed. In overleg met de MDL-verpleegkundige kon ik de dosering verhogen naar 1 x daags 2 tabletten en 1 x daags 3 tabletten. De eerste dag van de inname van 2 tabletten 's avonds heel[lees meer...] erg ziek geworden, hele nacht zwaar liggen transpireren. Had een heftige stekende pijn in de maagstreek die naar boven het borstbeen in trok. Het leek net of ik een hartinfarct had, maar de overige tekenen wezen daar niet op. De volgende dag contact opgenomen met de MDL-arts en die avond werd ik opgenomen met een acute Alvleesklierontsteking. Mijn ervaring met de Azathioprine zijn dus zeer negatief - wat een gif !

12-09-2012 | Vrouw | 60
Hart

17-10-2017 | Vrouw | 59
Ziekte van Crohn
Na vele jaren deze medicatie te hebben geslikt, kreeg ik in april dit jaar een spataderige bloeding in mijn slokdarm, eerst dacht de internist dat het door alcoholgebruik was, maar ik drink geen spat in verband met de crohn. Nu alle onderzoeken zijn afgerond is gebleken dat het door imuran komt. Dus pas op !!

19-06-2017 | Vrouw | 58
Colitis ulcerosa
Ik slik deze als onderhouds medicatie,samen met salofalk 3 gr granulaatkorrels. Sinds verleden maand een goede opvlamming,na jaren. (Vanaf)2008 bijna klachtenvrij. Nu budenoside 3 capsules er tijdelijk bij,om de ontsteking weer onder controle te krijgen. Waardes waren verhoogd.Ik heb het idee dat budenoside niets doet.Donderdag weer een belafspraak met m.d.l arts.

03-02-2017 | Man | 58
azathioprine (200mg)
Leverziekte
Na constatering dat een leverontsteking was ontstaan door een Auto immuumziekte ben ik begonnen met azathioprine in combinatie met prednison. In het begin 150 mg azathioprine en 30mg prednison. Ik heb hier geen bijwerkingen van gekregen maar ben toen wel in korte tijd veel aangekomen. Op dit moment slik ik nog 200mg azathioprine en 5mg prednison. Sinds een aantal jaren zij[lees meer...]n er op steeds meer plekken wratten ontstaan wat komt door de verminderde weerstand maar verder heb ik geen problemen.

23-12-2017 | Vrouw | 57
Ziekte van Crohn
Toen ik net met het medicijn begon had ik de eerste twee weken een erg rommelig gevoel in de maag. Na twee weken waren deze klachten over. Het gemak van dit medicijn is dat de dagelijkse dosis in een keer mag worden ingenomen.

18-09-2014 | Man | 56
Ziekte van Crohn
Slik inmiddels 7 jaar dit medicijn, begreep dat het pas na 3 maanden innemen effectief wordt. Heb er ontzettend veel baat bij, geen opvlammingen meer gekregen. Kreeg het nadat prednison niet meer werkte. Geen bijverschijnselen, opvallend is wel dat ik na 2 dagen een goede nachtrust heb gekend normaal naar het toilet ga. Dit was altijd wel anders :-) Voor mij fijn spul!