Ervaringen met Azathioprine

azathioprine

Ziekte van Crohn (62 meningen)
Colitis ulcerosa (33 meningen)
Systemische Lupus Erythematodes (SLE) (4 meningen)
Orgaantransplantatie (2 meningen)
Auto-immuunziekte (1 mening)
Vasculitis (1 mening)

Azathioprine (Imuran)

Bojan Nikolik (12-07-2015)

05-10-2015 | Man | 49
azathioprine (25mg)
Ziekte van Crohn
Na mijn eerste operatie (door de fntstische zorg.. wachtlijst) in 2001 wat eigenlijk een noodoperatie bleek te zijn kwam mijn Crohn binnen 6maanden weer terug. Dus omdat ik vrij van medicijnen was na de eerste operatie werd ik eerst op Azathioprine gezet: daar werd voor gekozen. Internist vertelde aan ons dat er een mogelijkheid was dat er een geboorte afwijking zou kunnen[lees meer...] bestaan, maar daar was eigenlijk bij mannen vrijwel geen onderzoek naar gedaan. Een lang verhaal kort: na een gebruik van ongeveer 9 a 10 maanden werden de bloedplaatjes steeds maar lager en lager en ik werd zo geel als een (vul maar in.......). Het normale peil van de bloedplaatjes is nooit meer terug gekomen en zo'n 10 jaar later blijkt na grondig onderzoek dat mijn milt 2 maal zo groot is geworden en de leverfunctie zwak is. Na een leverpunctie is geconstateerd dat ik 1 van de weinigen was dat de Azthioprine mijn lever aangetast heeft en de milt die functie gedeeltelijk over heeft genomen. Andere bijkomstigheid is dat er dus vertakkingen van bloedvaten rond de slokdarm en in de maag en richting hart zijn gegaan om het zaakje maar rondgepompt te kunnen krijgen. Maar één arrogante internist dacht dat ik gewoon een drankorgel was, omdat ik zeeman ben.. met zo'n man ben je dan wel gauw klaar: in het zeegaande beroep dat ik uitoefende al die jaren op chemicaliëntankers werd er niet gedronken. Dat kost je acuut j baan! Ik ben erg klaar met medicijnen die niet uit de natuur komen. Goed voor het een en een drama voor het ander. Ik kan binnenkort een levertransplantatie aanvragen. Azathioprine? Never Nooit Meer! Maar toch weer aangeboden in hetzelfde ziekenhuis waar ik op controle ben, het interesseert hun niets dus.

01-04-2015 | Vrouw | 49
azathioprine (200mg)
Colitis ulcerosa
Vanwege het feit dat de pentasa alleen niet sterk genoeg was en ik dus weer een opvlamming kreeg, schreef de specialist azothioprine voor. Per week opgebouwd met 1 tablet. Na 5 weken kreeg ik ineens weer diarree en het avondeten kwam er net zo snel weer uit als ik het gegeten had. Na 5 dagen heb ik de specialist gebeld. Bloed prikken en na een telefonisch consult moest ik [lees meer...]meteen stoppen met dit medicijn.

07-09-2012 | Vrouw | 49
Ziekte van Crohn
Ik ervaar geen enkele bijwerking.

23-01-2011 | Vrouw | 48
Hoge bloeddruk

27-03-2015 | Vrouw | 47
Colitis ulcerosa

01-05-2011 | Man | 47
Colitus Ulcerosa
Ik heb het idee dat ik sinds het innemen van Imuran (Azathioprine) gewrichtspijn heb met name onderin mijn rug. Nu krijg ik een verwijzing van mijn internist om op consult bij een reumatoloog te gaan. De pijn in mijn rug veroorzaakt stress in mijn onderrugspieren en bilspieren waardoor ik moeite heb met normaal lopen en me een oude man begin te voelen. Zijn er mogelijk and[lees meer...]eren met deze bijwerkingen. Ik overweeg om te stoppen met Imuran en alleen verder te gaan op de Entocort (6mg). groet, Ferry

04-06-2017 | Man | 46
IgA nefropathie
Heftige, bijna ondragelijke rugpijn. Hoge koorts, tegen de 41 graden. Zeer pijnlijke knieen. Oorsuizen. Helft van mijn gehoor aan de linkerkant (tijdelijk??) kwijt. Waarschijnlijk ben ik allergisch voor een bestanddeel.

17-04-2015 | Vrouw | 46
azathioprine (100mg)
Imuran werkte bij mij helaas niet bij auto immuunziekte

28-02-2015 | Vrouw | 46
azathioprine (75mg)
Crohn
Ik slik dit nu 20 jaar. Ik heb nog 1 opleving gehad, maar sinds 15 jaar niet meer. Wel heb ik last van verminderde weerstan, vooral in de winter heb ik minimaal 6x griep. Ik ben hierdoor 1x gestopt, maar liept na een half jaar vast: ik was om 10 uur smorgens zo moe dat ik niets meer kon doen. Ik ben weer begonnen met azathioprine en na enkele weken functioneerde ik weer [lees meer...]normaal. Door de vele griep heb ik wel een slechtere conditie, maar dat weegt niet op tegen het wegblijven van Crohn. Ik ben heel dankbaar dat dit werkt. Ik heb ook 3 gezonde kinderen gekregen terwijl ik dit gebruikte.

07-06-2012 | Man | 46
Ziekte van Crohn
Dit middel remt de aanmaak van witte bloedcellen in het beenmerg, ook hier is de kans dat kankercellen hun kans grijpen vele malen groter dan bij een "normaal" mens. Bovendien ben ik kennelijk zo vatbaar als de pest voor voorbijkomende bacillen en virussen. Vorige week opgenomen geweest ivm een stafylocuccus aureus besmetting. Mijn hele nek, borst en gezicht waren enorm op[lees meer...]gezwollen. Terwijl je in een ziekenhuis ligt heb je op zaal meestal van doenmet een zaalarts, een arts in opleiding, en heel vaak slechts met co assistentjes. Ik bedoel daar niets badinerends mee, maar als je al zo lang crohn hebt heb je ook verstand van je eigen lijf en ziekte. Ik meldde bij opname een SA besmetting. Nee hoor, zei de co assistent, wij stellen onze eigen diagnose wel. Het tutje huppelt de kamer uit en men start virusremmers, want volgens de dokter was het een herpes infectie. Volgende dag, 41 graden koorts, zieker dan ziek en gewoon volhouden. Ik heb de arts uitgelegd en laten zien dat wondjes op miijn lip en lijf spontaan vocht begonnen uit te stoten. En dat ik dus een SA besmetting had omdat ik dat al heeeel vaak heb meegemaakt. Alleen virusremmers gaven ze me. Toen ik in het bijzijn van de co en zaalarts mijn huisarts belde, notabene in het ziekenhuisbed, om me een kuur met fluxapen voor tien dagen uit te schrijven, gingen de gordijnen weer heel gauw open. Ofg ik wel helemaal lekker was. Nee, was mijn antwoord, ik heb een SA besmetting, en daar moet ik voor behandeld worden anders ga ik dood. Hierop schiet die zaalarts in de lach en schrijft me wel fluxapen intraveneus voor. Week later liep ik het ziekenhuis uit. Hoezo arrogantie en bedweterigheid in de zorg. Mensen, gebruikt u dit soort middelen, wees dan gewoon ontzettend assertief, anders lig je binnen no time tussen zes plankjes.

26-10-2011 | Man | 46
Afstoting van gezonde lever
voel me een man van 80.Ben snel moe,heb gewrichtspijnen, pijn in onderrug, concentratieverlies regelmatig licht in hoofd, slecht slapend

06-09-2012 | Vrouw | 45
Crohn
ik gebruik sinds januari 2010 Azatioprine en Infleximab, maar heb erg veel last van mijn enkels en hakken. Is er iemand die hier ook last van heeft?

26-09-2022 | Vrouw | 44
azathioprine (50mg)
Systemische Lupus Erythematodes (SLE)
Na een jaar gebruik van Azathioprine stop ik nu met het gebruik ervan. Mijn trombo's en leuko's zijn te laag en mijn lever vindt het ook niet prettig meer. Ik stap in overleg met de immunoloog over op Cellcept. Hopelijk doet dit de SLE activiteit afnemen.

11-04-2018 | Vrouw | 44
azathioprine (100mg)
Crohn
Na constatering Crohn allereerst prednison gekregen. Dit stopte de diarree en ergste klachten. Toen azathioprine erbij gekregen. Eerste 2 dagen opbouwen en 3e dag normale dosering. Na paar dagen voelde ik me grieperig en veel buikpijn. Na 3 weken aangeven bij specialist dat ik me niet goed voelde werd dit steeds afgeschreven op griep en ik moest de bloeduitslag maar afwach[lees meer...]ten.vrij kort daarop met veel pijn en over 40 graden koorts opgenomen in ziekenhuis. Alvleesklier was ontstoken wat bijwerking blijkt te kunnen zijn van dit medicijn. Ook nierwegontstekingen en zware griep erbij, geen goede weerstand meer. Direct gestopt in ziekenhuis, 5 dagen aan infuus gelegen . nu alleen aan prednison in afwachting nieuwe medicatie als alvleesklier weer genezen is. Wel overgestapt naar andere specialist omdat vertrouwen weg was.

09-12-2018 | Man | 43
Eczeem
prima medicijn, heb het jaren gebruikt. Het eczeem op voeten en handen was goed onder controle. Wel met af en toe opvlammen maar het was dan met zalven te behandelen. Uiteindelijk vonden de specialisten het na zoveel jaar wel te gortig qua gevaar rond bijwerkingen. Aan het eind van de Aza periode zakte het aantal witte bloedcellen onder een gevaarlijk minimum dus had helaa[lees meer...]s geen keuze meer...overgestapt op Toctino...qua eczeem een vondst, qua bijwerkingen een ander verhaal

16-03-2013 | Vrouw | 42
Ziekte van Crohn
Vanaf dag 1 van inname voel ik me meer energieker...beter...het enige nadeel...soort van zeg maar is dat ik nog geen grote boodschap heb gedaan...voorheen 2 lange jaren pruttel-poep...nu niets geen krampen geen eczeem aan de anus alles is zomaar weg.."genezen" is groot woord maar heb geen bijwerkingen....