Ervaringen met Azathioprine

azathioprine

Ziekte van Crohn (62 meningen)
Colitis ulcerosa (33 meningen)
Systemische Lupus Erythematodes (SLE) (4 meningen)
Auto-immuunziekte (2 meningen)
Orgaantransplantatie (2 meningen)
Vasculitis (1 mening)

Azathioprine (Imuran)

Bojan Nikolik (12-07-2015)

10-01-2013 | Vrouw | 33
Ziekte van Crohn
het middel werd bij mij niet voldoende opgenomen. Bijwerkingen zoals vermindering eetlust en haaruitval.

01-10-2021 | Vrouw | 31
azathioprine (50mg)
Systemische Lupus Erythematodes (SLE)
Medicijn 2 jaar gebruikt, bleek zich te stapelen in het bloed en was ver boven de toxische grens. 100mg Allopurinol erbij gekregen om de opname van azathioprine te verbeteren. Sindsdien nachtmerries, vreemde en toch realistische dromen. Ik wordt vaker wakker in de nacht. Sinds de betere opname heb ik een slechter geheugen, vergeetachtig en zwak cognitie. Studeren of zelfs [lees meer...]gewoon lezen is moeilijk want ik vergeet wat ik gelezen heb. 's ochtends word ik wakker met een hoofdpijn alsof ik een kater heb, vooral als mijn diner niet zo zwaar is. Als ik ze niet samen met voedsel neem krijg ik koorts, extreme hoofdpijn en misselijkheid tot aan overgeven toe. Ik overweeg om te stoppen als mijn slaap niet verbetert. Ik had nooit nachtmerries en een zeer goede geheugen. Ik heb een zwangerschapswens en moest daarom overstappen van Mycofenolzuur op azathioprine. Ik was erg tevreden over de vorige behandeling maar Mycofenolzuur mag niet gebruikt worden tijdens de zwangerschap.

06-06-2017 | Vrouw | 31
Colitis ulcerosa
Met dit medicijn was colitis ulcerosa prima onder controle. In 2014 zwanger geworden en azathioprine mocht gewoon gebruikt worden tijdens zwangerschap. Bij 6,5 maand zwangerschap heb ik zwangerschapscholestase gekregen, met vroeggeboorte van dochter tot gevolg. Toen op goed geluk tijdelijk gestopt met azathioprine om borstvoeding te kunnen geven aan dochter. Er was immers [lees meer...]niets bekend over mogelijke schadelijkheid voor premature kinderen. Dit is allemaal goed gegaan. Bij volgende zwangerschap (zonder medicijnen) heb ik pas bij 38 weken zwangerschapscholestase gekregen. Mijn MDL-arts vermoed dat de azathioprine destijds wel nadelige invloed heeft gehad op mijn leverfunctie, waardoor de cholestase toen al zo vroeg in de zwangerschap gebeurde. Ik heb geluk dat mijn dochter het overleefd heeft!

04-12-2023 | Vrouw | 30
azathioprine (75mg)
Nu 4 maanden onderweg met de Azathioprine. Meer mensen die ontzettend veel acne/ pukkels ervan krijgen, witte vlekken vlekken en haar uitval??? Vooral de acne is erg pijnlijk en speelt al 4 maanden lang - me hele huid zit onder de littekens waar ik eerst nooit pukkels had

19-05-2017 | Vrouw | 30
Ziekte van Crohn
Na een endoscopie wegens hevige pijnklachten werd de ziekte van Crohn geconstateerd. Op advies van de specialist begon ik met Prednisolon (30mg). Twee weken daarna ben ik begonnen met de inname van 150mg Azathrioprine. Aanvankelijk had ik geen problemen met het innemen van beide medicijnen. Dit tot een maand nadat ik ben begonnen met het gebruik van Azathriprine. De klacht[lees meer...]en begonnen met druk op de maag en resulteerde in een ongelofelijk opgeblazen gevoel (bleef vast zitten), misselijkheid, druk op de borst, geen eetlust. Na het innemen van het medicijn braakte ik alles uit en ik bleef braken tot mijn maag helemaal leeg was. Uiteindelijk ben ik na verschillende bezoeken aan de huisarts naar de specialist gegaan die mij vertelde dat dit een reactie was op Azathiorprine. Inmiddels ben gestopt met het innemen van dit medicijn en voel mij na enkele dagen zonder gebruik een stuk beter. Over enkele weken (als mijn maag rustiger is) zal ik overgaan op een ander middel. Helaas reageerde ik niet goed op dit medicijn...

02-06-2019 | Man | 29
Sarcoïdose
Ik gebruik het nu al 2 jaar voor Sarcoidose in ogen en longen. Hiervoor gebruikte ik metothrexaat etc. Maar dat hielp niet echt. Dit Azathioprine gebruikte ik eerst in combinatie met een hoge dosering dexamethason en nog wat andere medicijnen. Ik gebruikte een hele lange tijd (maar dan een jaar) 150 mg per dag. Vorige week is dat afgebouwd door 100 mg per dag. En nu gebr[lees meer...]uik ik enkel azathioprine zonder andere medicijnen. Ik neem het altijd in de ochtend direct na de maaltijd. Ik ervaar nooit bijwerkingen. Ik let er wel altijd op dat ik me met een hoge zonnebrand factor in smeer en de zon zoveel mogelijk probeer te vermijden i.v.m. huidkanker. Alhoewel ik soms wel gewoon op vakantie een paar uurtjes zon met een zwemshirt met uv factor 50 en ingesmeerd met de hoogste factor onder een parasol. Tot nu toe nog nergens laat van gehad.

15-01-2017 | Vrouw | 29
azathioprine (50mg)
In oktober gestart met een proefkuur Imuran 100mg per dag, als test voor de behandeling van AZOOR (auto-immunziekte waarbij het netvlies wordt aangetast). Eind december bleek mijn rechteroog goed te reageren, links was slechter geworden. Op advies van mijn specialist de dosis opgehoogd naar 150 mg per dag. Bijwerkingen: gelig gezicht en neon-gele urine, vatbaarder voor inf[lees meer...]ecties en minder zin in eten/ alcohol. Eerste bloedmetingen waren goed, tweede verwacht ik dat het minder is (gezien gelige huid).

27-08-2015 | Vrouw | 29
azathioprine (25mg)
Ziekte van Crohn
Mijn bloedwaarden waten zeer afwijkend. Vooral mijn lever kon dit niet aan.

18-08-2022 | Man | 28

15-03-2018 | Man | 28
Colitis ulcerosa
Medicijnen hadden totaal geen effect.

22-05-2017 | Man | 28
Ziekte van Crohn
Na enige diagnose is er de ziekte van Crohn bij mij vastgesteld. De eerste weken met de Aza bevielen mij slecht. Het medicijn moest inwerken, en mijn lichaam reageerde daar op. Ik had totaal geen eetlust, misselijkheid kwam daarbij om de hoek kijken. In eerste instantie moest ik 3 tabletten per dag (3x50mg) innemen. Toen bleek mijn Aza spiegel nog niet voldoende geweest te[lees meer...] zijn. Er is het medicijn Allopurinol aan toegevoegd, deze versterkt het werkgebied van de Aza, hierdoor heb ik aan 1 tablet Aza per dag al voldoende. Ik heb na het gebruik van medicijnen nooit meer een aanval van mijn Crohn gehad. En ik heb ook volledige eetlust, ook de combinatie van alcohol geeft geen problemen.

12-07-2013 | Vrouw | 27
Ziekte van Crohn
Vorig jaar is in april bij mij de ziekte van Crohn vastgesteld. Eerst begonnen met Entocort, dat afgebouwd en tijdens het afbouwen de azathioprine opgebouwd. In de zomer kreeg ik erge last van zonne-allergie en haaruitval. De MDL arts stuurde mij door naar een dermatoloog, waar ik lichttesten heb ondergaan. Hier kwam idd zonne-allergie uit. Nu is het opnieuw zomer en is de[lees meer...] zonne-allergie volledig verdwenen. Ook mijn haar is gestopt met uitvallen. Toen ik hier last van kreeg kon ik erg weinig vinden op het internet hierover, dus ik hoop dat mensen die dezelfde bijwerkingen ervaren, hiermee iets meer hoop hebben dat bepaalde bijwerkingen ook weer kunnen verdwijnen. En ook ik ben erg moe, zoals voorgaande berichten, maar dat hoort volgens mij eerder bij het ziektebeeld dan bij de azathioprine.

06-06-2011 | Vrouw | 27
Crohn
in het begin met prednison geslikt. heel veel last van bijwerkingen; misselijk, duizelig, zweetaanvallen, gewrichtspijnen vooral in de benen.. voelde me beroerder als van tevoren. Nu al een tijd alleen azathioprine. Gelukkig geen huiduitslag, wel stemmingswisselingen, niet lekker in mijn vel zitten, problemen met concentratie, snel moe, onrustig slapen. Wil er zo snel moge[lees meer...]lijk vanaf.

13-03-2014 | Vrouw | 26
Colitis ulcerosa
Ik heb colitis ulcerosa, en omdat ik veel ontstekingen had en de prednison niet aansloeg kreeg ik Azathioprine in combinatie met pentasa en remicade-infusen. Het hielp goed tegen de ontstekingen in mijn darmen. Maar al snel kreeg ik last van huiduitslag, jeuk, vermoeidheid, hartkloppingen, pijnlijke gewrichten en lage weerstand. Uit frustratie hierover ben ik op eigen hout[lees meer...]je gestopt met de Azathioprine. Vrij snel voelde ik me weer prima. Helaas kreeg ik na een half jaar weer ontstekingen en heeft mijn specialist me verteld dat ik toch weer aan de Azathioprine moest beginnen. Ik slik het nu weer zo'n 10 dagen en ja hoor: weerstand is slecht, erg moe, gewrichtspijn, en ik zit gewoon te wachten op de eerste huiduitslag. Heel fijn dat mn darmen zich zo rustig houden, maar ik baal ontzettend vd bijwerkingen.

06-05-2011 | Vrouw | 26
Colitis Ulcerosa
De eerste weken dat ik azathioprine gebruikte ging het wel oke. Maar toen slikte ik eerst 50 mg en na 1 week 100 mg. Na 3 weken 150 mg en in de 4e week kreeg ik ineens allemaal uitslag op mijn huid als ik in de zon had gezeten. Daarna kreeg ik een pijnlijke tong. Ik werd duizelig en dacht dat ik bloedarmoede had, want ik viel 1x bijna flauw. Ik dacht die bijwerkingen horen[lees meer...] erbij maar toen ik heel erg misselijk werd en ging kokhalzen en over moest geven dacht ik " dit is niet goed". Ik heb mijn MDL arts gebeld en die zei dat ik meteen moest stoppen met de medicijnen. Dat heb ik gedaan. Nu zit ik alweer 3 dagen thuis ben nog steeds licht in mn hoofd en misselijk maar het is al een stuk minder. Heb tabletten gekregen tegen de misselijkheid alleen daar heb ik nu weer diaree van gekregen. Wordt je toch ook niet goed van. Maar goed alles komt uiteindelijk goed!

28-10-2020 | Vrouw | 25
Ziekte van Crohn
Ik ben Azathioprine gaan slikken om te voorkomen dat ik antistoffen zou aanmaken tegen de medicijnen die ik krijg via het infuus (infliximab). Na een paar weken kreeg ik ontzettend pijn in mijn bovenbuik. Hiermee naar dokter gegaan en bloedonderzoek gedaan. Ondertussen ben ik de helft van mijn haar verloren. Mijn lever kon deze medicijnen niet aan, dus maar weer mee gestop[lees meer...]t. Ik ga nu over naar Thiosix. Ben benieuwd.