etanercept

Reumatoïde artritis (48 meningen)
Artritis psoriatica (17 meningen)
Ziekte van Bechterew (14 meningen)
Psoriasis (13 meningen)
Gewrichtsontsteking (12 meningen)
Juveniele reumatoïde artritis (3 meningen)
Artrose (1 mening)
Auto-immuunziekte (1 mening)
Juveniele artritis (1 mening)

Methotrexaat (260 meningen)
Azathioprine (137 meningen)
Remicade (124 meningen)
Imuran (56 meningen)
Arava (45 meningen)

28-01-2013 | Vrouw | 29
Psoriasis
Ik heb sinds een jaar ernstige druppel psoriasis gekregen. Heb een jaar lang methotrexaat geslikt en het schommelde heel erg, maar de vlekken werden steeds meer. Nu gebruik ik sinds 4 weken deze injecties en moet zeggen zie ietjes verbetering en het word iig niet erger. MAAR.... de injecties doen pijn en elke keer na het spuiten krijg ik een dikke bult, wat uitloopt op een[lees meer...] onsteking. En het maakt niet uit waar ik hem zet, in de buik of bovenbeen. Een paar uur na het zetten krijg ik een enorme bult die gaat jeuken en daarna onsteken. En ik prik toch echt volgens de instructies! Iemand hier ook de zelfde ervaring mee toevallig? Ik vind de naald ook erg dik, en heb t idee de vloeistof ook waardoor die bult ontstaat.... maar wil graag van de psoriasis af, en daarom dus wel doorgaan met dit medicijn.

03-09-2012 | Vrouw | 56
etanercept
Ik gebruik nu Enbrel met stops er tussen in verband met een getrokken kies waar het gaatje niet van dicht. Ging in het begin geen bij werkingen op vakantie geweest naar Egypte spuiten waaren niet meer koel hebben een spuit laten maken in Caïro. Sinds dien keelpijn hoofdpijn en moe heb al 4keer weer gespoten met mijn eigen spuiten zouden nu de bij werkingen pas beginnen of[lees meer...] zou het iets anders zijn longen goed bloed goed ik weet het ook niet meer heeft iemand dat ook al eens meegemaakt maak mij eg zorgen

09-03-2012 | Vrouw | 33
Psoriasis
Van de spuiten van enbrel kreeg ik heftige allergische reacties. Op de plaatsen waar ik had geprikt, zwol mijn been hele maal op en heel veel jeuk. te kort gebruikt om goed resultaten te krijgen.

25-08-2011 | Vrouw | 25
Artritis psoriatica en psoriasis
Ik heb een keer gespoten na ruim drie mmaanden geen medicijnen te hebben gebruikt voor de reuma vanwegen bijwerkingen van de humira en simponi en nog twee andere en ook bij werkingen van eerdere medicijnen zoals MTX. Dus hoopte dat dit zou gaan werken. Maar na 10 minuten na het spuiten begonnen de bijwerkingen heel erg duizelig kon nauwelijks op mijn benen staan, later de [lees meer...]middag zat ik over mijn bovenn lijf en gezicht onder de onderhuidse bloed puntjes(die waren de dag erna gelukkig a;l een stuk minder) de volgende ochtend nog steeds duizelig en gevoel van gedronken te hebben (wat ik niet gedaan had wan t drink geen alchol) in de loop van de dag kon ik geen eten meer verdragen dus toen ziekenhuis gebeld de dagen daarop volgend bleef de duizilgheid aanhouden en ben ik een keer flauwgevallen, en was ik extreem moe. maandag reumatoloog gesproken mag niett meer spuiten. we zijn nu een week verder en gaat nu langzaam aan beter. (Red; Ter informatie voor de lezer: MTX = methotrexaat)

21-09-2010 | Vrouw
Reumatiche artritis

20-09-2010 | Vrouw
Psoriatica reumatica

14-01-2021 | Vrouw | 39
Artritis psoriatica
De eerste 2mnd zeer heftige reactie op de injecteerplek, maar met behulp van een antihistamine nu goed onder controle. Reactie verdwijnt na langdurig gebruik en antihistamine is nu niet meer nodig. Eerste maanden geheel pijnvrij, nu stabiel met weinig gewrichtsklachten. Gewichtsverlies is (net als bij andere reuma medicatie) zeer moeilijk.

26-05-2020 | Man | 76
Darmproblemen - diarree
1 x per twee weken (zondags) injecteer ik het middel Enbrel, de derde dag hiervan begint bij mij met diarree en eind van de week begint het weer te stabiliseren. De ontstekingswaarden in het bloed zijn naar 0 terug gelopen.

09-07-2019 | Man | 75
Artritis psoriatica
Sinds drie maanden 1x per week Embrel 50 Mg middels myclic pen. Controle bij Reumatoloog daar bleek de ontstekings waarde van 43 naar 0, dit is voor mij ongelooflijk, het HB ging van 6.5 naar 7,7, voor een man moet dat 8.3!zijn dus ik hoop dat dit gaat lukken. De psoriasis plekken zijn in zijn geheel verdwenen. Ik heb wel meer last van Galbulten!

26-11-2018 | Vrouw | 59

27-06-2018 | Vrouw | 37
etanercept (25mg)
Psoriasis
Met dit medicijn is bij mij de psoriasis minder en op sommige plekken echt weg en mijn weke dele reuma is ook minder, alleen ik kan maar 25mg per week spuiten, spuit ik 2x per week 25mg wordt ik echt ziek, maar de psoriasis verdwijnt dan wel.. Alleen nu na 3 jaar spuiten, gaat de injectie zetten wel moeilijker, omdat het echt pijn doet!! En ik gebruik er ook nog wel dov[lees meer...]obet zalf bij ( voor mijn hoofd) Het is fijn dat dit middel er is om ervoor te zorgen dat het allemaal niet erger wordt, alleen jammer dat het je weerstand verlaagd!! Om mijn weerstand niet te ver te laten dalen slik ik iedere dag vitamine bij. En ga ik ieder jaar de griepprik halen, naar mijn idee werkt dit ook om minder snel ziek te worden, nu 1x per jaar ziek, voordat ik geen medicijnen gebruikten alleen zalf, was ik wel 3x per jaar goed ziek!! Nog wel geregeld kwakkelend en teweinig energie, maar goed ik kan werken, huishouden doen voor onze dochter zorgen.. Dat is wel super fijn!! Wel aantal keer in de week even bij tanken met een Power Nap.

03-05-2018 | Man | 64
etanercept (25mg)
Psoriasis
Orale medicatie gaf te veel bijwerkingen. Enbrel prima middle op handen na psoriasis onder controle.

22-01-2018 | Vrouw | 59
Reumatoïde artritis
De vermoeidheid kan ook komen van Vit B12 tekort is mijn ervaring. Sinds ik van vitakruid vit B12 adenosylcobalamin 5000mcg gebruik geen vermoeidheid meer. Werkzaam bij mij vanaf een week gebruik, dagelijks laten smelten onder de tong.

08-10-2017 | Man | 57
Gewrichtsontsteking
ik gebruik enbrel bijna 7 jaar. ik spuit 50 mg per wk. 3 weken geleden had ik afspraak met mijn Reumotoloog. hij besloot dat ik naar van elke wk. spuiten naar 2 week te gaan. Ik voelde gelijk. Ik heb al 35 jaar zware gewrichtsreuma met ontsteking. Na jaren verschillende medicatie te gebruiken dat was mijn redding (enbrel). Ik gebruik ook nog medicatie voor mijn hart (2 x s[lees meer...]tens). Remicade was de oorzaak voor mijn hart problemen. bij deze wil ik ook mensen waarschuwen. Weet iemand hoe lang kan Enbrel 50 mg injektor gebruikt worden? Ik heb ook met enbrel last van dichte en natte neus, en veel jeuk in mijn lichaam. voor jeuk weet iemand een goed middel? bij reactie altijd antwoord! dank u.

19-09-2016 | Vrouw | 43
Reumatoïde artritis
Enbrel helpt goed tegen de reuma. Omdat je menselijke eiwitten inspuit, kun je wel vatbaarder worden voor o.a luchtweginfecties. Dit laatste is helaas bij mij het geval. Ik heb vrijwel continu een verkoudheid (n andere in mijn directe omgeving hoeft maar te kuchen en ik ben van de partij). Ook enkele malen longontsteking doorgemaakt. Dit is wel erg jammer dat ik nu zo vatb[lees meer...]aar ben, want de enbrel is een super medicijn tegen de reumatische artritis. Ik gebruikte eerst de pen, echter deze doet echt pijn + rode geïrriteerde huid. Nu voor gevulde spuitjes en injecteren gaat zonder problemen en zonder huidproblemen.

24-04-2016 | Man | 72
Reumatoïde artritis
Enbrel gebruik ik nu zo'n 5 1/2 jr. Product bevalt goed.